Astra vikavalot

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

Ei mitään vikavaloja.ei nyi. Ei kakistele. Ei vaan mee päästöistä läpi. Mulla on on ollu ooppeli yli 30v. Koettakaa nyt nuoremmat neuvoo
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Laitatko konttorilla mitattuja arvoja tarkemmin, niistä voisi olla apua.
Opel on pop
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ja toinen mistä vois olla apua, olis livedata koneesta. Itsellä joku halpis Nexas vikakoodinlukija, mutta kyllä silläkin livedataa näkee koneestaa lukea. Tämä auttaa siinä tilanteessa, kun jokin, vaikkapa se ilmamäärämittari antaa vääriä arvoja. Muttei vielä niin vääriä, että ecu sitä tajuaisi - säätää vaan niiden takia pieleen.

Ja komppaan haaroldia tuossa. Lukemattomita tapauksia tullut täällä vastaan, kun CO on korkealla ... sitten kun ne kaikki lukemat näkyy, niin CO2 on jossakin 10 prosentin hujakoilla. Esim tuo kertoo melko suoraan että katti on entinen, eikä se CO ole hapettunut katissa CO2:ksi.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

Sain kaverilta siemensin ilmamassamittarin ja sillä riskillä katsastukseen. Päästöt 5%. Pomppasi. Näytti että mittari söpö. Ens viikolla ostamaan hellan mittari 110e. Jospa sitte...
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja shamrock »

tapani60 kirjoitti: 11 Maalis 2023, 11:59 Sain kaverilta siemensin ilmamassamittarin ja sillä riskillä katsastukseen. Päästöt 5%. Pomppasi. Näytti että mittari söpö. Ens viikolla ostamaan hellan mittari 110e. Jospa sitte...
Mitä ne muut arvot oli? Kysyt täällä neuvoa, ja sulta on koitettu noita kysellä jotta voitais sua auttaa, muttet vastaa noihin tarkentaviin kysymyksiin. Ja tämä kun on se pahamaineisen ecu-vikainen moottorityyppi, niin jos olet käytetyn ecun jostakin vaihtanut niin mikään ei vieläkään sitä ecu-vikaa sulje pois. Tietty voit tuurilla vaihdella osia ja moittia huonoista vinkeistä, mutta eipä parempiakaan osata antaa jos et itse anna enempää tietoa.

Vielä kerran ... mitkä oli CO2-päästöt lapulla? Se kertoo katin toiminnasta. Entä HC, kertoo onko seos pielessä tai huonosta palamisesta? Entä O2, kertoo vuodoista? Ne kaikki voi olla säädetyissä rajoissa (paitsi CO2 jolle ei ole rajaa) mutta ne voi silti kertoa jotain.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

CO%: 0,55

CO2: 14,1

HC ppm: 27

02: 0,87

Lambda: 1,024
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

Korjaamoilla osaavat kyllä lukea vikakoodit mutta siihen se loppuu. Eivät esim. Ole kertaakaan puhuneet ilmamassamittarista vaikka nyt itsestäkin tuntuu että siinä vika
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja shamrock »

tapani60 kirjoitti: 11 Maalis 2023, 14:17 Korjaamoilla osaavat kyllä lukea vikakoodit mutta siihen se loppuu. Eivät esim. Ole kertaakaan puhuneet ilmamassamittarista vaikka nyt itsestäkin tuntuu että siinä vika

Ilmamassamittarin lisämaadoitus on myös auttanut näissä koneissa, siitä löytyy haulla kyllä juttua foorumilta. Päästöt noin muuten on sulla linjassa, katti toimii myös tuosta CO2-lukemasta päätellen. Toki vois olla korkeampikin, nuo arvot on sillä rajoilla että huudattamalla katti kuumaksi olis voinut mennä läpikin. Jäännöshappeakin kuitenkin jonkin verran on, se on joko vuodosta tai sitten happea jonka katti olis voinut käyttää mutta kapasiteetti loppui.

Se livedata IMM:n arvoista ois kyllä mielenkiintoista, ja nuo parinkympin lukijatkin siihen pääsee kiinni. Mulla on Saabissa ykköskatti melko lailla entinen, sen takia ajoittain P0420 tai P1132. Ykköslambdan holkituksella ja koodien nollauksella oon selvinnyt leimasta aina, ja vaikka tosiaan tuo ykköskatti ei täysillä mukana olekaan niin silti CO-päästöt on prosentin sadasosia eikä kymmenyksiä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

Kiitos tiedosta. Vaihdan maffin ni ollaan viisaampia.
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

Eikö ne olis laittanu tehtaalla sen lisämaadoituksen? Minä sanoin töissä samaa että jos tarvii pitää suojalaseja ne olis ollu syntymässä jo päässä. Mutta en epäile sanomaasi. Lisämaadointin ecunkin mutta ei auttanut. Sähkö on ihmeellistä
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja shamrock »

tapani60 kirjoitti: 11 Maalis 2023, 19:03 Eikö ne olis laittanu tehtaalla sen lisämaadoituksen? Minä sanoin töissä samaa että jos tarvii pitää suojalaseja ne olis ollu syntymässä jo päässä. Mutta en epäile sanomaasi. Lisämaadointin ecunkin mutta ei auttanut. Sähkö on ihmeellistä
Joo, mulle onneks ei oo tuota konetta koskaan osunut kohdalle mutta lähipiiriin on. Ja satun olemaan sähköasentaja, automaatioasentaja ja kojeistoasentaja. Maadoitukset on jännä juttu. Korjailen kodinkoneita enemmän tai vähemmän harrastuspohjalta, yhden tiskikoneen tein kaverille jolla ei sattunut olemaan keittiössä pistorasiaa sille kaapissa, joten otti sähköt sille roikalla. Jossakin kohtaa alkoi valittaa että se tekee ihan omiaan, vaihtaa ohjelmaa kesken kaiken jne. Tajusin että mä olin testannut ja asentanut niin, että sähköt tuli keittiön maadoitetusta pistorasiasta, hän otti eteisen puolelta, maadoittamattomasta rasiasta. Kone toimi moitteettomasti kun vaihtoi maadoitettuun pistorasiaan. Muistin tuon tapauksen taas kun tuossa yhtä kuivausrumpua korjasin ... ei mitään vikakoodia, toimi muutaman minuutin ja lopetti ohjelman. Tajusin itse tehneeni saman mokan, testailin sitä tuossa mun vierashuoneessa jossa myöskään ei ole maadoitettua pistorasiaa. Tuossa koneessa itse rumpu on kapasitiivisen kosteusanturin "toinen puoli" ja se vaatii ehdottomasti maadoituksen toimiakseen. Kun se toinen puoli on juurikin se maadoitus.

Ennen vanhaan autoissakin oli käytännössä vain se +12V ja maa rungossa. tai 6V ja toisinpäin, mutta kuitenkin :) Nykyään tekniikan lisääntyessä niissäkin alkaa olla yhä enemmän noita kelluvia jännitteitä, ja maadoitus onkin erikseen suojamaadoitus eikä se jännitteen toinen potentiaali. Ja sehän kaiken vaikeaksi tekeekin, kun samassa järjestelmässä maadoitusta käytetään molemmissa tarkoituksissa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

Tässä meidän autossa oli koneen ja rungon välissä vain ohut rautalanka maadoituksena ja laitoin siihen oikean maadoitukset. Täytyy vielä tarkistaa saako kunnon kontaktia.
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

Mielestäni korjaamo on tehnyt hyvää työtä siinä mielessä ettei ole lähtenyt vaihdattamaan osia arvauksista. Oletko ajanut koneen oikeasti kuumaksi ennen katsastukseen menoa? Joskus auttaa kun katalysaattori rupeaa olemaan valmis kun laittaa masinolia pullon ~10l polttoaineen sekaan. Sitten kunnolla lämpöiseksi ajamalla 3500 kierroksia kokoajan vähintään, ehjä moottori kestää kyllä.
Opel on pop
tapani60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Helmi 2022, 12:39

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja tapani60 »

Ostin eilen motonetistä uuden ulkolämpötila-anturin ku vanha näytti kovallakin pakkasella 37astetta. Eikai tuo auto vaan oo niin viisas että mittaa sitä kautta ilmamäärää?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra vikavalot

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

No ei oo.
Vastaa Viestiin