Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Hei.
nyt on kaikki omat konstit kokeiltu - ohjauspyörän asentotunnistin alkoi sekoilemaan viime syksynä ja myöhemmin hankin siihen sijaisosan . Uuden osan onnistuin ilmeisesti vääntämään laitettaessa niin väärään, että sitä ei saanut kalibroitua (rajojen ulkopuolella) perusliikkeessä (opelilla en käynyt). Z18XE:n cim + moottorinohjausyksiköitä ei oikein ole tarjolla, ainakaan edullisesti.
Tilasin parikin opcomia eri firmiksillä ja kumpikaan ei suostu tätä minun vectraani lukemaan (toimii ne vanhemman vectran kanssa ihan ok) niin en pääse itse sitä nollaamaan. Tuttavani autofirman yleisvärkki ei osaa kalibroinia edes yrittää . Kertoo kyllä jos jonkinlaisista vikatiloista, perusnollaus ei tietenkään tuohon anturiin auta. Jos saisin lukemat luettua, voisin yrittää manuaalisesti saada asentotunnistimen kalibroinnille suotuisaan asentoon... Olisiko jollakulla Siilinjärvi/Kuopio+100km säteellä autenttista opcom laitetta vuokrata tai auttaa tämän asian kanssa?
Käyttökelpoinen opel (217tkm) menee muuten parin viikon päästä laitumelle odottamaan varaosien ostajaa tai paalausta. Ei nimittäin mene ESP valon kanssa läpi katsastuksesta.
Tero / 0442220019
nyt on kaikki omat konstit kokeiltu - ohjauspyörän asentotunnistin alkoi sekoilemaan viime syksynä ja myöhemmin hankin siihen sijaisosan . Uuden osan onnistuin ilmeisesti vääntämään laitettaessa niin väärään, että sitä ei saanut kalibroitua (rajojen ulkopuolella) perusliikkeessä (opelilla en käynyt). Z18XE:n cim + moottorinohjausyksiköitä ei oikein ole tarjolla, ainakaan edullisesti.
Tilasin parikin opcomia eri firmiksillä ja kumpikaan ei suostu tätä minun vectraani lukemaan (toimii ne vanhemman vectran kanssa ihan ok) niin en pääse itse sitä nollaamaan. Tuttavani autofirman yleisvärkki ei osaa kalibroinia edes yrittää . Kertoo kyllä jos jonkinlaisista vikatiloista, perusnollaus ei tietenkään tuohon anturiin auta. Jos saisin lukemat luettua, voisin yrittää manuaalisesti saada asentotunnistimen kalibroinnille suotuisaan asentoon... Olisiko jollakulla Siilinjärvi/Kuopio+100km säteellä autenttista opcom laitetta vuokrata tai auttaa tämän asian kanssa?
Käyttökelpoinen opel (217tkm) menee muuten parin viikon päästä laitumelle odottamaan varaosien ostajaa tai paalausta. Ei nimittäin mene ESP valon kanssa läpi katsastuksesta.
Tero / 0442220019
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Sille asentoanturille ei mielestäni ole mekaanisesti mitään nollakohtaa kun pyörii ihan loputonta ympyrää.
Kalibrointi tapahtuu siten että ratti laitetaan suoraanajoasentoon ja siitä tekee sitten kalibrointi tuon nollakohdan.
Vaati sitten auton turvakoodin että pääsee tekemään tuon kalibroinnin.
Tai siis tekillä ohjelmoitaessa vaatii, op-comilla tehdessä ei välttämättä tarvii.
Kalibrointi tapahtuu siten että ratti laitetaan suoraanajoasentoon ja siitä tekee sitten kalibrointi tuon nollakohdan.
Vaati sitten auton turvakoodin että pääsee tekemään tuon kalibroinnin.
Tai siis tekillä ohjelmoitaessa vaatii, op-comilla tehdessä ei välttämättä tarvii.
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Kyllä myös OpCom kysyy turvakoodia Vectra C:ssä.
Ei se ohjauspyörän kääntökulma- anturi saa pyöriä koko ajan vain ympyrää. Anturi on resistiivinen potentiometri. Asennettaessa anturia paikalleen se pitää asettaa keskiasentoon, jolloin potentiometrin resistanssi on keskivälissä. Tässä asennossa, kun ratti on sitten suorassa, OpCom:lla suoritetaan kalibrointi eli kerrotaan CIM:lle resitanssin tarkka arvo.
Mikäli anturi ei anna ratin keskiasennossa lähellekkään potentiometrin resistanssia, joka on noin puolet sen maksimiarvosta, kalibrointia ei anneta tehdä.
Ei se ohjauspyörän kääntökulma- anturi saa pyöriä koko ajan vain ympyrää. Anturi on resistiivinen potentiometri. Asennettaessa anturia paikalleen se pitää asettaa keskiasentoon, jolloin potentiometrin resistanssi on keskivälissä. Tässä asennossa, kun ratti on sitten suorassa, OpCom:lla suoritetaan kalibrointi eli kerrotaan CIM:lle resitanssin tarkka arvo.
Mikäli anturi ei anna ratin keskiasennossa lähellekkään potentiometrin resistanssia, joka on noin puolet sen maksimiarvosta, kalibrointia ei anneta tehdä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Millä/miten se anturi laitetaan keskiasentoon?
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Muistin ihan väärin
Eihän se tietenkään ole potikka vaan ihan elektroninen anturi sisältäen prosessorin.
Pahoittelut
Anturissa on neljä "tilavuus" elementtiä (ylhäällä, vasemmalla, alhaalla ja oikealla), joiden signaalit muuttuvat rattia pyörittäessä. Nämä signaalit muutetaan prosessorissa ratin kääntökulmaksi asteina oikealle tai vasemmalle kunhan ensin on kalibroitu "nollakohta" eli ratin suora asento.
Anturi siis pyörii ympyrää ja ei ole väliä mihin kohtaan se pysähtyy asennettaessa paikalleen.
Kalibrointi ei onnistu, jos jokin anturin "tilavuus" elementeistä on rikki. Ellen väärin muista, niin ainakin OpComm:lla kalibrointia tehdessä rattia piti nolla asennosta kääntää vuoroin oikealle ja vasemmalle. Ja tässä ilmenee, ettei anturissa ole vikaa ja kalibrointi menee läpi.
Eihän se tietenkään ole potikka vaan ihan elektroninen anturi sisältäen prosessorin.
Pahoittelut
Anturissa on neljä "tilavuus" elementtiä (ylhäällä, vasemmalla, alhaalla ja oikealla), joiden signaalit muuttuvat rattia pyörittäessä. Nämä signaalit muutetaan prosessorissa ratin kääntökulmaksi asteina oikealle tai vasemmalle kunhan ensin on kalibroitu "nollakohta" eli ratin suora asento.
Anturi siis pyörii ympyrää ja ei ole väliä mihin kohtaan se pysähtyy asennettaessa paikalleen.
Kalibrointi ei onnistu, jos jokin anturin "tilavuus" elementeistä on rikki. Ellen väärin muista, niin ainakin OpComm:lla kalibrointia tehdessä rattia piti nolla asennosta kääntää vuoroin oikealle ja vasemmalle. Ja tässä ilmenee, ettei anturissa ole vikaa ja kalibrointi menee läpi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Tekillä kalibroitaessa riittää kun laittaa ratin suoraan.
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Joo, taisi käydä niin että pyorittelin sen itse mutkalle. Nyt sain kuitenkin lukemat siitä ulos niin voin yrittää pyöritellä sen suurinpiirtein kohdalle. Olisiko täällä seuduin opcom käyttäjiä kalibrointiin jos tuo ei sitä suostu tekemään? Korvaus toki maksetaan.
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
En muista varmaksi pitikö OpCom:lla liikuttaa rattia edestakaisin. Kerran olen yhteen Vecta C:hen kalibroinnin tehnyt. Turvakoodia eli carpass:a kyllä kysyi.
Joillakin on kuulemma anturia vaihdettaessa mennyt sähköliittimen pinnit mutkalle, kun ei ole paikalleen laittaessa asettunut kunnolla kohdilleen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Just viime vkl korjasin yhden missä oli pinnit menneet vinoon.
Toinen oli vielä siellä sen kontaktiliuskan takana et meinas usko loppua et kuinka se sieltä saadaan esiin.
Toinen oli vielä siellä sen kontaktiliuskan takana et meinas usko loppua et kuinka se sieltä saadaan esiin.
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
No nyt sain sen tuolla datalukijalla suurinpiirtein "nollille", eli esim vilkut nollautuu. Vielä pitäisi se toimiva opcom tai joku muu vastaava laite saada kalibroimaan tuo. Kiinan kopiot (kaksi kappaletta) ei kumpikaan saa tuohon yhteyttä. Carcode löytyy.
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
No 0-300km säteellä kuopiosta? Kajaani, joensuu, jyväskylä, Lahti? Seinäjoki? IHan sama kai tolla on ajella tankki tyhjäksi ja minulla aikaakin on. Autolla ei. Oulukin taitaa olla rinkulassa.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Nimimerkki M lampinen Mikkelistä.
Häneltä ainakin löytyy laitteet jos et lähempää löydä.
Häneltä ainakin löytyy laitteet jos et lähempää löydä.
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Sain sittenkin tuon oman lainalaitteeni suorittamaan kalibroinnin! Paitsi, että iloni oli lyhyt. Muutaman minuutin ajelun jälkeen ESP valo taas päälle: CAN-Bus no communication with SAS (Steering angle sensor), No communication with CAN-Bus (high speed), menee pois clear faultilla. Sitten tuli toinen virhe CAN-Bus no communication with YSR (Yaw rate sensor). Muuallakin on canbus virheitä.
Oliskohan se itse CIM rikki? esim juotokset finaalissa tms. Ei jaksa, olispa rahaa ja toinen veccu. Onko vinkkejä mistä etsiä vikaa?
Oliskohan se itse CIM rikki? esim juotokset finaalissa tms. Ei jaksa, olispa rahaa ja toinen veccu. Onko vinkkejä mistä etsiä vikaa?
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Onko sulake FI20 kojelaudan sulakeboxissa ehjä?
Re: Vectra C 2005 - Ohjauspyörän asentotunnistin - kalibrointi!
Sulake F20 on ehjä. Kävin mittaamassa.