1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämpiäminen.

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Ostin viimetalvena Astran, siinä ylävesiletku lämpisi lyhyellä ajolla, vaihdoin termostaatin, ei lämpiä enää.
Nyt huomasin että alavesiletku lämpiää lyhyellä ajolla. Onko tämä ominaisuus?
Edes vaunua vetäessä, en huomannut että puhallin olisi käynyt koko viime kesänä, eikä keittämistä ollut myöskään. Tuntuu että turhaa lämpöä ko. moottori muodostaa kovin vähän, siksi olisi hyvä saada kaikki lämpö lämppärin kennolle?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämmpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tulihan sinne oikeanlainen termostaatti? Sellainen kaksilaippainen?

Harvoin näissä saa flektejä päälle ja kun kesälläkin kuitenki on iömastointi päällä niin se pyörittää jo flektejä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämmpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

^ Yksilaippainen siellä oli, samanlainen varaosa "kirjan"mukaan tuli.
Ilmastoinnissa ei paineita, ei myöskään tutkittu, koska pidän sitä vähemmän tarpeellisena.
Laitoin vaneerin syylärin eteen, välijäähdytin jäi vapaaksi--riittääköhän jäähdytys? Toivottavasti kuunenemisen merkkivalo toimii?
Mittarissa 350 tkm.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämmpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Radion näytöstä saa moottorin lämmön näkyviin. Paina radio päälle, pidä "settings" painiketta pohjassa noin 10sek kunnes kaiuttimista kuuluu "piip". Tämän jälkeen "BC" painiketta käyttäen saa erilaisia tietoja näkyviin. Mm akkujännitteen, ajonopeuden ja moottorin lämpötilan
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämmpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kuva

Tollanen mulla oli ja samanlaisen laitoin
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämmpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Kiitos tiedosta!! Kaveri kanssa joskus neuvoi tuon tietojen saannin näytölle. Pari kertaa olen onnistunut, muutaman kerran en? Minulle "puhui" outoa kieltä, vaikka näytössä muuten on Suomi käytössä.
Olen reissun päällä, vaunu perässä. Vertaan kotona tuota pistämääsi kuvaa vanhaan termostaattiin. Mulle outo termi tuo kaksilaippainen, ton näkösiä olen kyllä ennenkin nähnyt.
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämmpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

^^ Kuvasta vaikea päätellä? Mutta näyttää siltä että poistamassani alalaippa olisi ylempänä, siis olisi pystysuunnassa lyhempi? Nyt siellä olevassa ei tarkkaa muistikuvaa samannäköinen kuitenkin? Ottaisitko mitan ylälaipan alapinnasta, alalaipan alapintaan?
Mielesäni löysin moottorin lämmön LCD: Näytti syksy kylmänä aamuna 25 C, Kun vaunua vedetty osittainen vaneeri nokalla (ei välijäähdytimen kohdalla) 150 km. näytti 40 C. ?? Tuolloin ylä sekä alavesiletku sen verran kuumia ettei pitkään viitsinyt puristaa, puhallin ei kuitenkaan käynyt.
Samalla sivulla myös J30: 12.0 ---14.1 V. vaihteli käynnin mukaan, myös itse asentamani V. mittari näytti samaa. Tuo on ladannut huonosti meillä olon ajan, tiesin jo ostaessani, mutta 1500 € ei voi täydellisyyttä vaatia. Tämä tulee myöhemmin tutkinnan kohteeksi.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämmpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Siellä on myös LCD temp, joka on itse näytön lämpötila

Tässä sulle ohje:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämmpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Kiitos! Löysin tuon moottorinlämmön, huomenna lähden ajamaan niin näen kuinka lämpiää. Onko siellä öljynpainekkin?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei ole öljynpainetta. Vain tuo lämpö ja lataus.
Latausvikasi johtuu 100varmasti hapettuneesta akun maakaapelista.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Nyt oikealta "sivulta" näytti n. 6 km. ajolla 88-90.. Metkaa että nopeusmittari näyttää navin kanssa lähes samaa, viisari n. 7-8 enemmän, liekö lakisääteinen? Kaverilla G:ssä näytti navin kanssa samaa viisari näyttö.
Tuntuu vain lämmitys ikäänkuin huonommalta, kuin edellisessä F:ssä. Kenno puhdistettu sisältä jäähdytys järjestelmän pesulla, ulkoa paineilmalla, raitisilmasuodatin vaikutti "alkuperäiseltä". Läpät tuntuisi säätyvän hyvin, kaverilla oli niiden kanssa H:ssa ongelmia.
Viime talvena mittailin latauksen jännihäviöitä, oli - puolella eniten. Putsasin moottorin pään maadoituksen, akun navat useampaankin kertaan. Pitää tässä mittailla joskus? Ehkä siellä on muutakin ongelmaa, koska kolmekkin kilometriä saa ajaa, ennenkuin lataus alkaa. Vanhassa F:ssä nousee kylmällä liki 15 V. heti, siitä tippuu hiljaa alaspäin. Myös tyhjäkäynnillä se kestää melkein kaikki valot ja lämmittimet päällä 14 V. tietämillä.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Lataus on normaali. Noin se käyttäytyy.

Joo ei mullakaan ny ihan tulikuumaa puhalla. Ero B Zafiraan on merkittävä, mutta kyllä tuolla tarkenee. G onkin huomattavasti lämpimämpi auto.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Siihen taitaa olla helvetin vaikee vaihtaa parempaa laturia??
Kun on se alipainepumppu perässä, ja olin lukevinani tältä palstalta että ECU ohjaa sitä.
Tuon vaunun kanssa olisi hyvä olla kunnon lataus, me kun ollaan "puskaparkkilaisia". Pitkät johdot ja pistorasia/tulppa hukkaa jännitettä kuitenkin.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se on 100A laturi. Ja kun laitat ylimääräisen maajohdon moottorista akulle nii lataa ja kunnolla. Kyllä se sun käyttöön riittää enemmän ku hyvin
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 176
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1.7 cdti- 06 Alavesiletkun lämpiäminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Kiitos! Pitää ensiviikolla tai seuraavalla kokeilla, kun mahtuu talliin.
Vastaa Viestiin