Insignia 1.6 turbo jakohihnan vaihtoväli

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Matso
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 18:42

Insignia 1.6 turbo jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Matso »

Olisi 2014 Insignia 1.6 turbo koneella hakusessa, mutta ei löydy selkeää vastausta mikä tuossa lienee jakohihnan vaihtoväli? Osaa sitten katsella sellaisen jossa vaihto mahdollisesti vasta tehty.

Koitin etsiä vastausta, mutta selvää vastausta ei löytynyt tai sitten en vain osaa etsiä. :oops:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 1.6 turbo jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

150tkm/6-vuotta.
Alkupään malleissa oli vielä 10v aikarajalla.
Facelift mallissa sitten 1,6sidi jossa jakopää on ketjulla ja moottorin erottaa ulkoisesti alumiinisesta venttiilikopasta kun vanhemmassa koneessa se on muovia.

Vesipumppu pyörii moniurahihnalla joten vesipumppua ei tarvitse vaihtaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Matso
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Kesä 2016, 18:42

Re: Insignia 1.6 turbo jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Matso »

Ilmeisesti tässä kyseisessä Insigniassa on A16XHT moottori, eli ketjukone. Ketjua ei ilmeisesti tarvitse huoltaa ellei kitise? Onko tietoa miksi Opel käyttänyt A16XHT (ketju) ja A16SHL (remmi) koneita samassa automallissa, toinen selvästi huonompi?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 1.6 turbo jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Matso kirjoitti: 09 Loka 2022, 08:33 Ilmeisesti tässä kyseisessä Insigniassa on A16XHT moottori, eli ketjukone. Ketjua ei ilmeisesti tarvitse huoltaa ellei kitise? Onko tietoa miksi Opel käyttänyt A16XHT (ketju) ja A16SHL (remmi) koneita samassa automallissa, toinen selvästi huonompi?
Pitäähän sitä päivittää päästöjen ja kulutuksen laskemiseksi. Eikä tuo uudempi kovin huono ole. Venttiilikoppia lähinnä mennyt
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Insignia 1.6 turbo jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Takavuosina ketju oli ikuinen, monessa merkissä tänä päivänä niiden kanssa ihan samat murheet kuin hihnan kanssa. Ainoa plussa on se, että ei mee laakista ja riko konetta. Miinuksena se, että kalliimpi vaihtaa. Mutta kulutustavaraa on tänä päivänä se ketjukin.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 1.6 turbo jakohihnan vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

shamrock kirjoitti: 09 Loka 2022, 15:30 Takavuosina ketju oli ikuinen, monessa merkissä tänä päivänä niiden kanssa ihan samat murheet kuin hihnan kanssa. Ainoa plussa on se, että ei mee laakista ja riko konetta. Miinuksena se, että kalliimpi vaihtaa. Mutta kulutustavaraa on tänä päivänä se ketjukin.
Kyllä noita ketjuja menee varoittamattakin. Omasta kokemuksesta caxa 1,4l wag kone ilman ensimmäistäkään ääntä ja startissa kaikki pakoventtiilit mutkalle.

Tuon vanhemman koneen jakopää on aika yksinkertainen ja edullinen tehdä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin