Insignia hehkutulppa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt tarvittaisiin apuja.

Tyttären 2.0CDTI 160hv eli 118kW (ecoflex) vm -12 Insigniasta on 2. sylinterin hehkutulppa vialla. Herjaa heti virtojen kytkemisen jälkeen "huolla auto". Luin OpCom:lla vikakoodin niin kertoo vian olevan juuri tuossa 2. sylinerin hehkutulpassa.

Auto ei ole minulla tässä paikan päällä vaan tänä viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa se hehkutulppa ja käydä Motonetista ostamassa tulppa valmiiksi. Nyt onkin kysymys siitä, että onko hehkutulppa painetunnistimella vai ei?

Sähkökaaviokuvat minulla on ja se kertoo, että painetunnistimella olisi joko 2. ja 4. pytyn hehkut tai sitten kaikki.
Tämän perusteella ostaisin siis painetunnistimella varustetun hehkun.

Mutta....voiko ko. autossa kuitenkin olla kaikki hehkut kuitenkin tavallisia, vaikka mielestäni ei pitäisi... :roll: :roll: ?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkoa.....

Tämä keskustelu: viewtopic.php?t=271651&start=60 luettu useammankin kerran.
Ei oikein millään saa varmuutta mitkä hehkut on. Toisinaan tulee vastaan tietoa, että kaikki on anturillisia ja toisinaan taas, että ei yksikään.
Hämmästyttävää :o

Ehkäpä käyn hakemassa sen paineanturillisen mallin, kun se kalliimpi se tietenkin on :lol:
Täytyy kysyä Motonetisssa, että voiko vaihtaa halvempaan ja saa jättää rahat jäsenkortille jemmaan, jos tuo paineanturimalli ei käykään :wink:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Harppa77
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Joulu 2016, 03:47

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja Harppa77 »

Minulla oli aiemmin loppuvuodesta -12 rekisteröity 160hv ecoflex ja siinä oli kaikki paineanturillisia.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ainoa tapa on katsoa sitä hehkua.
Moottorin suojus irti ja johtoirti hehkunpäästä. Klipsuja kannattaa auttaa 90 tiivistekoukulla jos on tiukassa.
Muistaakseni paineanturi malli on paksumpi ja 12mm kannalla ja normi hehku reippaasti pienempi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

1,2sorsa kirjoitti: 01 Loka 2022, 09:16 Muistaakseni paineanturi malli on paksumpi ja 12mm kannalla ja normi hehku reippaasti pienempi
Näin se on.

Paineanturillinen hehkutulppa on jo ostettu.
Motonetissa voi sen vaihtaa halvempaan malliin, jos onkin tarvetta. Ylimääräinen raha siirtyy kanta-asiakas tilille. Se tulee varmasti sitten käytettyä jossain vaiheessa.

Mielenkiinnolla odotan kumpi hehku siellä on ja osuuko vahva veikkaukseni oikeaan 8) .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Jos tota epc:tä nyt jotenkin oikein tulkitsen niin alustanumeron mukaan olis paineanturilla olevat.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kadett90 kirjoitti: 01 Loka 2022, 10:22 Jos tota epc:tä nyt jotenkin oikein tulkitsen niin alustanumeron mukaan olis paineanturilla olevat.
Näin ollen olen mitä ilmeisemmin tulkinnut asian oiken ja ostanut oikean hehkutulpan :D
Rookeri kirjoitti: 01 Loka 2022, 16:13 Ei ne saa enää siirtyä minnekään kanta-asiakas tilille tai mitää hyvityskuittia, vaa täytyy antaa rahat lapaseen sulle. Tästä on ollu enemmänkin vääntöä firman kanssa ja ennakkopäätöksen mukaan muu kuin raha on kiellettyä.
Eipä sillä sinällään nyt niin hirveän suurta merkitystä mulle ole, menee miten menee, kun tulee sieltä ostettua tuota tavaraa aika usein. Kolmeen autoon kun ostelee tuotteita niin aika nopeasti saa kulumaan rahaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hehkutulppa vaihdettu.
Kaikki oli paineanturillisia malleja. Tämä hyvä tietää jatkoa varten.

Ei ollut ajolämpöisessä koneessa tulppa tiukalla. Liitinkin lähti nätisti irti, kun veti liittimestä ja samalla nosti liittimen hatun ja hehkutulpan välistä kapealla taltapää meisselillä. Uusi paikalleen ja ohjeen mukaiseen 10 Nm momenttiin. Ja se homma kunnossa :D

Vaan sitten toinen juttu minkä olisin tehnyt tässä samalla, mutta se ei nyt siten tällä kertaa onnistunutkaan vaikka piti olla jopa helpompi työ kuin hehkun vaihto. Nimitäin oikean puoleinen kulmavalo poltin on pimeä. Ostin Motonetissa käydessä tähän uuden H11 polttimon. mutta vanha ei lähde irti :banghead:
Käsi ei mahdu tietenkään luukusta sisään eikä edes kaksin sormin yllä ottamaan kunnollista otetta. Poltin liikahtaa vastapäivään vain muutaman millin ja sitten jumii. Ei jaksa sormin vääntää, kun ei pääse kunnolla otteeseen vaikka miten yrittää :evil:
Täytyy käyttää jossain korjaamolla tai Motomaatissa ja antaa heidän kädet ruvella ährätä.

ps. Korjataan heti että korjauskirjassa oli puutteellinen tieto.
Oikealla puolella polttimon lukitus avautuu, kun kääntää poltinta myötäpäivään. Vasemmalla vastapäivään, kuten kirja kertoi.
Vähän tätä jo arvelinkin ja kokeilinkin käsin kääntää myös myötäpäivään, mutta ei ihan voima riittänyt.
Keksin äkkiä polttimoon hyvän vääntötyökalun, nimittäin 21 mm kiintoavain. Se on juuri sopiva siihen. Tällä voi todella hyvin kääntää poltinta huoltoaukosta, kun kiintoavaimella saa hyvän ja tukevan otteen polttimosta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Momenttiavaimella avaa jos pelottaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 02 Loka 2022, 21:17 Häh? Mistä se kierre tietää millä sen avaa että kestääkö vai ei? Toisekseen, semmonen muistikuva ettei momenttiavainta saisi käyttää avaamiseen. Ei ainakaan omassa momenttiavaimessa ole suunnanvaihtoa.
Momenttiavainta avaamiseen tarkoitetaan tietenkin sen takia, että ei väännä liian lujaa jolloin tapahtuu se vahinko.
Minun kahdessa eri momenttiavaimessa (toinen iso avain ja toinen pieni) niin molemmissa on suunnanvaihto.

Ainakin tämän viestiketjun mukaan viewtopic.php?t=271651
hehkutulpat kannataa avata lämpöisellä koneella. Taisi useampikin eri viesti olla tästä . Ja näin myös minä tein.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia hehkutulppa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 02 Loka 2022, 22:07 Okei. Tosta näköjään kahta eri koulukuntaa ☺️ mutta pääasia että se hehku lähti ehjänä irti.
Kyllä.

Lainaan tuosta mainitsemastani ketjusta useamman viestin, niin kaikissa mainittu, että irroitus lämpöisellä koneella. Kylmästä koneesta ei mainintaa missään eikä edes vastakommenttia tähän lämpöisen koneen irroitukseen.

- Kirjoittaja Fmon » Pe Syys 07, 2018 1:32 pm
Mä just vaihdoin yhden, ja tilasin toisen, ku samantien toinenki meni. Käyntilämpöisenä lähtee auki helposti.

- Kirjoittaja Jani R » Pe Joulu 18, 2020 12:28 am
Moottorin ajoin lämpimäksi. Sitten kun kone on sen verran jäähtynyt ettei polta itseään, mutta on lämmin niin hommiin. Itse hehku 12mm pitkällä hylsyllä varovasti kääntäen irtosi ja ei todellakaan tarvinnut käyttää voimaa. Uusi takaisin paikalleen räikästä ns 2 sormella kääntäen eli ei kovin tiukassa ole. Nämä vinkit sain korjaamo-kaverilta...

- Kirjoittaja ooppeli666 » Ke Joulu 23, 2020 2:07 pm
Helposti aukesi lämpöisellä koneella ei enää syty huolla auto.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin