Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Terve!
Kerta tuo Omega muuttui kertaheitolla talvipulkasta harrasteautoksi "ruosteettomuuden" takia niin mietin että aiheesta sopisi kirjoittaa tänne pientä topicia. Auto tuli hommattua Tuusulasta varsin lyhyellä varoitusajalla. E36 tuli myytyä niin saman tien lähdettiin E36 perään helsinkiä kohti.

Kyseessä on siis aivan vakio 20SE GL Ompppu sedani.
Auto on ennen minua ja aikaisempaa omistajaa viettänyt reilun 30 vuotta Lapissa Yli-Tornion alueella joten koriin ei ole ruoste iskenyt läheskään yhtä pahasti kuin aikaisemmin kesällä ostamaani aitoon 3000:n.

Itseasiassa auton runkoaisoissakin on vielä orkkis maalipintaa jäljellä eikä pohjasta ole löytynyt kuin kaksi paikkaa, siitä takapenkin matkustajien kantapäitten kohdalta kummaltakin puolelta on syöpynyt se kulma hiukan haperoksi. Mitään muuta ei ole löytynyt vaikka miten syynäsi. :D

Autoon olisi tarkoitus kunnostuksen kautta vaihtaa kaikki 3000 osat harmaasta, konetta myöten. Nyt olen aloitellut korin osien vaihdosta niin saa omegasta hiukan papppalookkia poies. Tavoite ensikesäksi olisi saada nyt ainakin 3000-lookki, alustasarja ja jotkut hipo-vanteet.

Hiukan harmittaa kyllä kun on pakko ajaa omegalla tämä talvi kun ei ole muuta vaihtoehtoa opiskeluiden takia, mutta jospa se jo 2023 talven olisi tallissa lämpimässä ottamassa jumal C30SE:tä kitusiinsa.

Pitäisi nyt tehdä myös hiukan huoltoa. Painelaakeri vikisee ja oikeassa etupäässä kolisee varmaankin tukivarsi. Jakopääkin on tehty viimeeksi 5 vuotta sitten niin kai sekin olisi syytä tehdä ennenkuin kosahtaa.
Kuva
Kuva
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja ?! »

Tuollainen tekniikan/sisustan/ulkonäönmuutos on aika kiva puuhailla verrattuna läpimädän korin korjausyritykseen.

Itse ruuvaamiseen ei montaa tehokasta työpäivää mene,lähinnä mahdollinen osien putsaus/huolto/entisöinti vie aikaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Jep. Voisi jopa sanoa että tämä on ainakin itselle sitä autoharrastamisen karkkia kun saa keskittyä puhtaasti osien vaihtamiseen ja ulkonäkön näpertämiseen.

Tyhmä kysymys, mutta onko tuo BC:n alusta sun omegassa b omegan bc:n alusta? Lähinnä että meneekö se a omegaan bolt on vai tarviiko modailla.
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja ?! »

Juu,B Omegan alusta on "sama*,oisko jokin pieni ero etujarruletkun kiinnityksessä.

Mulle tuli napsun jäykemmät jouset(muistaakseni 10kg)ja apujouset eteen toisin kuin normaalissa myytävässä tuotteessa.
Suomen maahantuojalta ostaessa saanee sopivuuslaput Aa malliin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Ompulla ajettu vaan ja nautittu kyydistä.

Bensaletku tuli taakse vaihdettua kun rupesi falskaamaan ja tuli irroiteltua 3000 puskurit, niitä tässä nyt hieronut.
Onko tuota kattoverhoilua mahdollista saada enää hyväks liimailemalla? Roikkuu ikävästi reunoista.
Toinen tyhmä kysymys. Onko etusumarille valmiit piuhat tuossa karvalakkimallissakin? Vai tarviiko tuo johtosarja siirtää myös tuohon punaiseen? :-?



?! kirjoitti: 25 Loka 2022, 05:53 Mulle tuli napsun jäykemmät jouset(muistaakseni 10kg)ja apujouset eteen
Onko millainen tuntuma? En ihan hirveetä kivirekeä haluais itte.
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kilpuri01 kirjoitti: 01 Marras 2022, 23:33 Ompulla ajettu vaan ja nautittu kyydistä.

Bensaletku tuli taakse vaihdettua kun rupesi falskaamaan ja tuli irroiteltua 3000 puskurit, niitä tässä nyt hieronut.
Onko tuota kattoverhoilua mahdollista saada enää hyväks liimailemalla? Roikkuu ikävästi reunoista.
Toinen tyhmä kysymys. Onko etusumarille valmiit piuhat tuossa karvalakkimallissakin? Vai tarviiko tuo johtosarja siirtää myös tuohon punaiseen? :-?



?! kirjoitti: 25 Loka 2022, 05:53 Mulle tuli napsun jäykemmät jouset(muistaakseni 10kg)ja apujouset eteen
Onko millainen tuntuma? En ihan hirveetä kivirekeä haluais itte.
Etusumareille on valmiit piuhat,tosin facelift ja pre on muistaakseni eroa sumarin töpseleissä.Katkaisia ja rele sulakerasiaan niin pelittää.

Tosin jos teet tekniikanvaihdon joudut silloin vaihtamaan koko johtosarjan ellet perkaa esim.abs johtoja toisesta ja siirrä toiseen.Itse vaihdoin koko johtosarjan.

Alusta on kohtuu jäpäkkä,pehmeni kylläkin jonkin verran tekniikanvaihdon yhteydessä.Käyttöautoon en ehkä laittaisi.

Se mikä on kellekkin hyvä on taas eri asia.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Penkit tuli vaihdettua. On nämä 3000 recarot kyllä vaan pirun paljon paremmat mitä nuo orkkis pappapenkit.
Jos joku tarvitsee noita penkkejä niin voi tulla hakemaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Pitää nyt katsoa miten toimin tuon johtosarjan kanssa.
Mun ymmärryksen mukaan ja auton historiaa tutkineena tuo 3000 johtosarja on aika huonossa kunnossa kun taas tuon punasen omassa toimii kaikki.
En tiedä kummassa sitten pääsis helpommalla mutta se nyt ei ole tämän hetken murhe.
Onko tuon orkkis kattopahvin irroitteluun mitään kummosempia vinkkejä? Pitäisi se entrata ja maalata mustaksi ennen kesän tuloa.
Alusta on kohtuu jäpäkkä,pehmeni kylläkin jonkin verran tekniikanvaihdon yhteydessä.Käyttöautoon en ehkä laittaisi.
Pitää tilailla varmaankin sitten ihan perus settinä tuo nyt aluks. Sitten kun saa joskus 24V keulille niin ottaa napsun jäykemmät jouset.
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja ?! »

Joo,peruspenkit Ooppeleissa ollut aina ihan paskat ja sporttipenkit taas todella hyvät.Perus Omegasta(kin) tulee täysin eri auto kun vaihtaa penkit,ratin ja alustan.

A1 vs A2 johtosarjassa on myös eroja jonkun verran,liittimet erillaiset ovissa ja takakontin johtosarja kulkee eri reittiä yms.

Kattoverhoilun saa pois ehjänä irroittamalla jommankumman ikkunan.
Mä maalasin paikoillaan.
Kuva
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Omppuun tuli vaihdettua talvirenkaat ja samalla sai vähän kivemmat vanteet alle. Tuli myös hierastua fusson musta pintaan. Kyllä nyt kiiltää kuin papin pallit. Tuli vaan luettua että tuo fusso imee itseensä suolaa mutta katsotaan nyt, parempi tuo on varmaan kuin ei mitään.
Vielä pitäis yks prokkis (lisää) ottaa ennen talvea ja suojata tuota pohjaa lisää. Lapin autosta kun on kyse niin aika heikosti suojattu noita runkopalkkeja.

Kuva


Kattoverhoilun saa pois ehjänä irroittamalla jommankumman ikkunan.
Justiinsa, kyllähän tuon vielä maalais paikallaan mutta haluaisin rempata tuon kun roikkuu parista kohtaa aika häjysti. Kai se pitää sit elvyyttää paikallaan jollakin liimaruiskulla kun ei houkuta lähtä repimään akkunoita veke.
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja ?! »

Myyntiosiossa olisi KW alusta myynnissä
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Omppu sai kalvot takalaseihin ja nappasin peräkoukun veke kun ei ole tarvetta. Harmi kun piti repiä orkkis "Opel Omega car of the year 1987"-tarra fuduun.
Muuten vain nauttinut kitkanperän anneista talven tultua etelään. Samalla tullut kirottua teitten suolaus alimpaan helvettiin.

Pitäisköhän sittenkin kidutella b-corsalla tämä talvi :no:

Perhana kun ei ole nyt oikeen ylimääräistä satsata alustaan. Pitää keväällä töihin päästyä ruveta katselemaan vanteita ja alustasarjoja.
Minkäs kokoset vanteet tulee a omegassa sopivasti luukulle? 18" 8,5" leveitä tuli jo sovitettua jollakin 35ET:llä.

Kuva
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja ?! »

Edessä 9.5" leveä ET 15-25 aika kohdallaan.

Takana mulla pikkuisen kihnuttaa täydellä kuormalla 8"x18 ET30 tai 35 ja 225/40 rengas.
Eli sinne ei mahdu yhtään mitään jos pitää kestää takapenkkiläisiäkin kuskata.

Tässä 10"x17" edessä ET 20 takana ET -5,renkaat 225/45
Kuva
Kuva
Edessä vakio lokarit,mutta camberia lisätty,takana etukaaret.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Tuli sitten painettua liipaisinta ja ostin kesävanteet omegaan.

18x9 ET30 BBS LM Kopiot. BBS LM ollut aina märkä uni niin tuli ostettua tämmöiset kiinan tina versiot. On itselle ihan mieleiset vaikka ei aidot olekkaan.
Kuva
Kuva


Takana on "pikkasen" napakka ja joutuu tekemään tilaa että saa mahtumaan. Ei tosta tuskin tule laskettua alespäin ainakaan takapäätä ettei häviä vanne ihan kaaren sisään.
Edestä ei oikeen voi istuvuudesta sanoa vielä mitään kun on niin korkeella tuo keula. Mahtuu kuitenkin helposti pyörimään.

Hieman tullut pohjan pintaruosteita nyt putsailtua ja suojattua ettei ihan pääse ruostepeikko purasemaan.

Muuten on tullut vaan ajeltua, aika vähän ollut tässä "talliaikaa" nyt viime kuukausina.
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 59
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Kone tuli napsastua irti 3000:sta viikonloppuna.

Kuva

Vähän kyllä näyttää nyt heikolta tuo koneen kunto vaikka onkin "vasta" 250tkm ajettu. Kansipahvi oli aika pirun hyvässä kunnossa ja vois uskoa jopa vasta ikään vaihdetuksi. Laahaimet taas oli tyypillisesti halkeilupisteessä.
Taidampa jättää tuon koneen vaihdon/remppaamisen suosiolla ensi talveksi.

Milläpäs nuo kylkilistat lähtee irti ilman että hajoaa mikään? Huomasin että tuossa faceliftissähän on kaposammat kylkilistat.
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega A -88 2.0 "Papasta Kolmetonnariksi"

Viesti Kirjoittaja ?! »

3000-mallissa omat kylkilistansa.Facelift mustat ,pre facelift harmaat.

Perus A2 mallissa on leveämmät kylkilistat kuin perus A1 mallissa.

Langalla,mattopuukonterällä tai ihan lämmittämällä(takapuolelta) irtoaa.

Pitää olla varovainen,vääntyy peltirunko herkästi ja sen jälkeen ei enään suoraksi tahdo saada.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin