Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Keskustelua Opeleista
Mopomies
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2023, 11:03

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Mopomies »

Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata :bonk:

No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh :D
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mopomies kirjoitti: 06 Tammi 2024, 09:13 Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata :bonk:

No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh :D
100kwh onnistuu kyllä julkisella DC pikalaturilla, mutta ei tunnissa 100kwh sillä 100kwh huipputehon saa tyypillisesti välille 20–>80% sopivan lämpöiseen akkuun ja tuon ulkopuolella lagausteho laskee. Eli jotakuinkin 80–>90kwh ja noin 200euroa. Pääseehän sillä puolet wltp lukemista näillä pakkasilla eli semmoisen 300km
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Nible »

Mopomies kirjoitti: 06 Tammi 2024, 09:13 Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata :bonk:

No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh :D
Ja kun pääosin sähköautot on 11kW latauksella. Eli joku vajaa 11kWh siinä tunnissa nyt maksimissaan saisi.

Eilisen keskihinta oli 109,97 snt/kWh
14 tuntia yli 1€/kWh
4 tuntia yli 2€/kWh
5 tuntia alle 20snt/kWh
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Mopomies
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2023, 11:03

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Mopomies »

1,2sorsa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 10:14
Mopomies kirjoitti: 06 Tammi 2024, 09:13 Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata :bonk:

No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh :D
100kwh onnistuu kyllä julkisella DC pikalaturilla, mutta ei tunnissa 100kwh sillä 100kwh huipputehon saa tyypillisesti välille 20–>80% sopivan lämpöiseen akkuun ja tuon ulkopuolella lagausteho laskee. Eli jotakuinkin 80–>90kwh ja noin 200euroa. Pääseehän sillä puolet wltp lukemista näillä pakkasilla eli semmoisen 300km
Missä julkisissa DC latureissa hinta on suoraan pörssisähkön mukaan? Ei missään.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jos tuollainen sähköauto kuluttaa lämmitystä päällä pitäen 44 kWh/100 km, niin meidän kiinteällä sähkösopimuksella (energia + siirto + verot) 0,25 €/kWh hinnalla kustannukseksi tulisi 44 x 0,25 = 11 €.

Vastaavasti nykyinen neliveto diesel kuluttaa maantiellä 5,3 l/100 km. Diesel näkyy täällä maksavan nyt 1,78 €/l. Se tekee 5,3 x 1,78 = 9,4 €.
Pystyn myös tankkaamaan viikottain Haaparanalla, jossa nyt diesel Ruotsin veroalennuksen ja kruunun kursin jälkeen maksaa 1,57 €/l. Tämä tekee 5,3 x 1,57 = 8,3 €.

Jotta minun kannattaisi laittaa sähköauto, niin sen pitäisi kuluttaa tämän hetkisen dieselin hinnoilla vähemmän kuin 33 kWh/100 km. Tuon alle varmasti pääsee kesäisimmillä ilmoilla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Nible »

petrisa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 13:19 Jos tuollainen sähköauto kuluttaa lämmitystä päällä pitäen 44 kWh/100 km, niin meidän kiinteällä sähkösopimuksella (energia + siirto + verot) 0,25 €/kWh hinnalla kustannukseksi tulisi 44 x 0,25 = 11 €.

Vastaavasti nykyinen neliveto diesel kuluttaa maantiellä 5,3 l/100 km. Diesel näkyy täällä maksavan nyt 1,78 €/l. Se tekee 5,3 x 1,78 = 9,4 €.
Pystyn myös tankkaamaan viikottain Haaparanalla, jossa nyt diesel Ruotsin veroalennuksen ja kruunun kursin jälkeen maksaa 1,57 €/l. Tämä tekee 5,3 x 1,57 = 8,3 €.

Jotta minun kannattaisi laittaa sähköauto, niin sen pitäisi kuluttaa tämän hetkisen dieselin hinnoilla vähemmän kuin 33 kWh/100 km. Tuon alle varmasti pääsee kesäisimmillä ilmoilla.
Osa sähköautoista on mennyt näillä -30 pakkasillakin alle tuon 33kWh/100km. Harva mennyt yli 40 kWh/100km.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

[
Nible kirjoitti: 06 Tammi 2024, 14:03 Osa sähköautoista on mennyt näillä -30 pakkasillakin alle tuon 33kWh/100km. Harva mennyt yli 40 kWh/100km.
Onko varmaa tietoa siitä mikä on ollut tuolloin autossa sisälämpötila?

Lainaan erään sähköautoilijan kirjoitusta eräältä toiselta foorumilta:
"Range oli aamulla lähtiessä hyvin optimistisesti 200km ja 18km:n työmatkan jälkeen 130km. Palatessa kotiin rauhoittavat 90km :). Lyhyen kauppareissun jälkeen sähköviisari näytti yli puolta "tankkia" ja range 50km. Mielenkiintoista.
Viimeisen vuorokauden lämpötila jotakuinkin -30 asteen pari tarkkuudella kokoajan."

Autona Peugeot e-2008. Tietojen mukaan käytettävissä oleva energia 51 kWh. Kokonaiskapasiteetti 54 kWh akustossa.
Jos nyt vaikka laskee siitä, että mittari näyttänyt puolta varausta, niin pitäsi olla n. 25 kWh energiaa käytössä. Mikäli tällä pääsee vain 50 km, niin kulutushan on silloin 50 kWh/100 km!
Oletetaan tämän rangen olevan hyvin varovainen, niin siltikin alle 33 kWh kulutus 100 km kohti on epärealistinen.

Olen nähnyt nyt täällä Oulun seudulla sähköautoja liikenteessä näillä n. 30 asteen pakkasilla. Kuskeilla "karvahattu" päässä ja sivuikkunat liki kokonaan jäässä. Sähköä varmaan säästellään kovasti.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mercedes Benz EQA range 474km wltp.
-31 tällä viikolla keskimäärin pakkasta. Lämmityksestä lähdittäessä rangea 270km joka perustuu auton ajoprofiiliin viimeisen 25tkm matkalta. Pääsääntöisesti pyöritystä ja 100km maantieteissuja.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mopomies kirjoitti: 06 Tammi 2024, 10:42
1,2sorsa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 10:14
Mopomies kirjoitti: 06 Tammi 2024, 09:13 Toi huippuhinta oli kylläkin voimassa tasan yhden tunnin, joten tarkkaa touhua on jos just silloin pitää auto tyhjästä täyteen ladata :bonk:

No Saara Huhtasaari meni vielä pitemmälle ja totes twitterissä eilen, että sähköautoilla, joka latas eilen 100 KWh, joutui maksamaan siitä 235 €… Aika monella onkin kotona sellanen laturi, että sai just ton piikkitunnin aikana ladattua 100 KWh :D
100kwh onnistuu kyllä julkisella DC pikalaturilla, mutta ei tunnissa 100kwh sillä 100kwh huipputehon saa tyypillisesti välille 20–>80% sopivan lämpöiseen akkuun ja tuon ulkopuolella lagausteho laskee. Eli jotakuinkin 80–>90kwh ja noin 200euroa. Pääseehän sillä puolet wltp lukemista näillä pakkasilla eli semmoisen 300km
Missä julkisissa DC latureissa hinta on suoraan pörssisähkön mukaan? Ei missään.
Empä ole julkisella käynyt.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Nible »

petrisa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 14:24
Nible kirjoitti: 06 Tammi 2024, 14:03 Osa sähköautoista on mennyt näillä -30 pakkasillakin alle tuon 33kWh/100km. Harva mennyt yli 40 kWh/100km.
Onko varmaa tietoa siitä mikä on ollut tuolloin autossa sisälämpötila?

Lainaan erään sähköautoilijan kirjoitusta eräältä toiselta foorumilta:
"Range oli aamulla lähtiessä hyvin optimistisesti 200km ja 18km:n työmatkan jälkeen 130km. Palatessa kotiin rauhoittavat 90km :). Lyhyen kauppareissun jälkeen sähköviisari näytti yli puolta "tankkia" ja range 50km. Mielenkiintoista.
Viimeisen vuorokauden lämpötila jotakuinkin -30 asteen pari tarkkuudella kokoajan."

Autona Peugeot e-2008. Tietojen mukaan käytettävissä oleva energia 51 kWh. Kokonaiskapasiteetti 54 kWh akustossa.
Jos nyt vaikka laskee siitä, että mittari näyttänyt puolta varausta, niin pitäsi olla n. 25 kWh energiaa käytössä. Mikäli tällä pääsee vain 50 km, niin kulutushan on silloin 50 kWh/100 km!
Oletetaan tämän rangen olevan hyvin varovainen, niin siltikin alle 33 kWh kulutus 100 km kohti on epärealistinen.

Olen nähnyt nyt täällä Oulun seudulla sähköautoja liikenteessä näillä n. 30 asteen pakkasilla. Kuskeilla "karvahattu" päässä ja sivuikkunat liki kokonaan jäässä. Sähköä varmaan säästellään kovasti.
Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nible kirjoitti: 06 Tammi 2024, 15:29 Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
On varmasti merkitystä lämmitykseen onko lämpöpumpulla vai ei. Tosin, mikä mahtaa olla alle -20 asteen pakkasilla auton lämpöpumpun hyötysuhde (COP-arvo vai mikä se oli)? En ole autojen lämpöpumppuihin sillä tavalla perehtynyt, mutta veikkaisin ihan äkkiseltään niiden tuskin olevan etevämpiä kuin kiinteistöjen pumputkaan. Puhdas veikkaus 1,5-luokkaa :wink:

Ei ainakaan vielä minulle selvinnyt ja selviääkö sieltä sähköautoilijoiden naamakirjastakaan millä sisälämpötilalla nämä reissunsa tekivät alle 40 kWh kulutuksella :roll:

Ei ihan tähän nyt suoraan kuulu, mutta mikäli haluaisin ajaa edullisemmin, olisi valintani kaasuauto. On pitkä range kaasulla ja aina varalla bensaa.
No miksi en ole näin tehnyt? .....Yksikään kaasuauto ei ole vakuuttanut moottorin tehoilla ja väännöillä :cry:
Bensa/kaasu/phev- hybridi olisi kova juttu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja Opestra »

petrisa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 16:40
Nible kirjoitti: 06 Tammi 2024, 15:29 Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
On varmasti merkitystä lämmitykseen onko lämpöpumpulla vai ei. Tosin, mikä mahtaa olla alle -20 asteen pakkasilla auton lämpöpumpun hyötysuhde (COP-arvo vai mikä se oli)? En ole autojen lämpöpumppuihin sillä tavalla perehtynyt, mutta veikkaisin ihan äkkiseltään niiden tuskin olevan etevämpiä kuin kiinteistöjen pumputkaan. Puhdas veikkaus 1,5-luokkaa :wink:

Ei ainakaan vielä minulle selvinnyt ja selviääkö sieltä sähköautoilijoiden naamakirjastakaan millä sisälämpötilalla nämä reissunsa tekivät alle 40 kWh kulutuksella :roll:

Ei ihan tähän nyt suoraan kuulu, mutta mikäli haluaisin ajaa edullisemmin, olisi valintani kaasuauto. On pitkä range kaasulla ja aina varalla bensaa.
No miksi en ole näin tehnyt? .....Yksikään kaasuauto ei ole vakuuttanut moottorin tehoilla ja väännöillä :cry:
Bensa/kaasu/phev- hybridi olisi kova juttu.
Sähköautojen lämpöpumput käyttää samaa koneistoa, kuin ilmastointi kesällä. Ovat siis paljon köykäisempiä, mitä kiinteistökäytössä olevat. Lisäksi "höyrystimenä" toimii auton keulalla oleva ilmastoinnin lauhdutin, mikä aiheuttaa rajoitteita toimintalämpötilalle. Yli -5 asteen pakkasella taitavat jo tippua pois käytöstä, koska muuten lauhdutinkenno menisi umpijäähän. Sitä kun jäähdyttää ajoviimakin merkittävästi. Muuten pitäisi kääntää välillä kierto toisinpäin ja sulattaa sisätilojen lämmöllä lauhdutinta.

Merkittävää hyötyä sähkärin lämpöpumpusta saa vain 0 - 15 asteen ulkolämpötilassa, kun pumppu voi olla käynnissä koko ajan.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Opestra kirjoitti: 06 Tammi 2024, 19:04
Sähköautojen lämpöpumput käyttää samaa koneistoa, kuin ilmastointi kesällä. Ovat siis paljon köykäisempiä, mitä kiinteistökäytössä olevat. Lisäksi "höyrystimenä" toimii auton keulalla oleva ilmastoinnin lauhdutin, mikä aiheuttaa rajoitteita toimintalämpötilalle. Yli -5 asteen pakkasella taitavat jo tippua pois käytöstä, koska muuten lauhdutinkenno menisi umpijäähän. Sitä kun jäähdyttää ajoviimakin merkittävästi. Muuten pitäisi kääntää välillä kierto toisinpäin ja sulattaa sisätilojen lämmöllä lauhdutinta.

Merkittävää hyötyä sähkärin lämpöpumpusta saa vain 0 - 15 asteen ulkolämpötilassa, kun pumppu voi olla käynnissä koko ajan.
Niinpä.
Ei siis tavitse ihmetellä miten kunnon pakkasilla sähköautojen kantama lyhenee murto-osaan. Voihan sitä tietenkin värjötellä kylmässä. Tästä tulikin mieleen, että täällä on joukkoliikenteessä käytössä joitakin sähkö linja-autoja, ja niistä oli matkustajat tehneet valituksia kylmyydestä. Eikä silloin ollut edes vielä näitä kovimpia pakkasia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

petrisa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 16:40
Nible kirjoitti: 06 Tammi 2024, 15:29 Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
On varmasti merkitystä lämmitykseen onko lämpöpumpulla vai ei. Tosin, mikä mahtaa olla alle -20 asteen pakkasilla auton lämpöpumpun hyötysuhde (COP-arvo vai mikä se oli)? En ole autojen lämpöpumppuihin sillä tavalla perehtynyt, mutta veikkaisin ihan äkkiseltään niiden tuskin olevan etevämpiä kuin kiinteistöjen pumputkaan. Puhdas veikkaus 1,5-luokkaa :wink:

Ei ainakaan vielä minulle selvinnyt ja selviääkö sieltä sähköautoilijoiden naamakirjastakaan millä sisälämpötilalla nämä reissunsa tekivät alle 40 kWh kulutuksella :roll:

Ei ihan tähän nyt suoraan kuulu, mutta mikäli haluaisin ajaa edullisemmin, olisi valintani kaasuauto. On pitkä range kaasulla ja aina varalla bensaa.
No miksi en ole näin tehnyt? .....Yksikään kaasuauto ei ole vakuuttanut moottorin tehoilla ja väännöillä :cry:
Bensa/kaasu/phev- hybridi olisi kova juttu.
Cop on vähän parempi kuin talotekniikassa koska esim latauksen aikaista lämpöä voidaan ohjata akusta matkustamoon ja ajossa sähkömoottorin ja obc yksikön hukkalämpöä otetaan talteen.
Nuo lämmönhallinta järjestelmät sitten vaihtelee malleittain jonkin verran lämmön ohjauksen ja lämpötilojen suhteen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Bensalla ajo halvempaa kuin sähköllä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Opestra kirjoitti: 06 Tammi 2024, 19:04
petrisa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 16:40
Nible kirjoitti: 06 Tammi 2024, 15:29 Ei varmaan ollut kyse ilmalämpöpumpullisesta e-2008:sta. Sillä on iso ero kulutukseen onko vastus vai ilmalämpöpumppu.
FB sähköautot nyt ryhmässä oli useampi mersu, tesla, audi, kia mitkä mennyt ihan alle 40kWh/100km kulutuksiin, joilla tehty vähän pidempia ajeluita.
On varmasti merkitystä lämmitykseen onko lämpöpumpulla vai ei. Tosin, mikä mahtaa olla alle -20 asteen pakkasilla auton lämpöpumpun hyötysuhde (COP-arvo vai mikä se oli)? En ole autojen lämpöpumppuihin sillä tavalla perehtynyt, mutta veikkaisin ihan äkkiseltään niiden tuskin olevan etevämpiä kuin kiinteistöjen pumputkaan. Puhdas veikkaus 1,5-luokkaa :wink:

Ei ainakaan vielä minulle selvinnyt ja selviääkö sieltä sähköautoilijoiden naamakirjastakaan millä sisälämpötilalla nämä reissunsa tekivät alle 40 kWh kulutuksella :roll:

Ei ihan tähän nyt suoraan kuulu, mutta mikäli haluaisin ajaa edullisemmin, olisi valintani kaasuauto. On pitkä range kaasulla ja aina varalla bensaa.
No miksi en ole näin tehnyt? .....Yksikään kaasuauto ei ole vakuuttanut moottorin tehoilla ja väännöillä :cry:
Bensa/kaasu/phev- hybridi olisi kova juttu.
Sähköautojen lämpöpumput käyttää samaa koneistoa, kuin ilmastointi kesällä. Ovat siis paljon köykäisempiä, mitä kiinteistökäytössä olevat. Lisäksi "höyrystimenä" toimii auton keulalla oleva ilmastoinnin lauhdutin, mikä aiheuttaa rajoitteita toimintalämpötilalle. Yli -5 asteen pakkasella taitavat jo tippua pois käytöstä, koska muuten lauhdutinkenno menisi umpijäähän. Sitä kun jäähdyttää ajoviimakin merkittävästi. Muuten pitäisi kääntää välillä kierto toisinpäin ja sulattaa sisätilojen lämmöllä lauhdutinta.

Merkittävää hyötyä sähkärin lämpöpumpusta saa vain 0 - 15 asteen ulkolämpötilassa, kun pumppu voi olla käynnissä koko ajan.
Taitaa kaikista sähköautoista löytyä jo sähkökäyttöinen säleikkö jäähdyttimelle ja ilmastoinnin kennolle.

-10—> -20c pakkasilla toimintamatka tippuu noin 30%
Ja yli -25c pakkasilla noin puoleen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin