kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
mikael kaustinen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Elo 2019, 12:27

kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja mikael kaustinen »

Heippa

Onkos täällä muita biokaasulla ajavia?
Minulla on muunneltu Vectra farmari vm-04 jolla nyt ajettu 15.000 km kaasulla.
Alkuvaikeuksien jälkeen on mennyt hyvin, ja polttoainekustannukset ovat miltei puolittuneet.
Yksi asia kuitenkin mietityttää: Minusta auto lörpää jatkuvasti liikaa bensaa, vaikka lämpimänä pitäisi kulkea puhtaasti kaasulla. Se käynnistyy aina bensiinillä 40 asteen moottorilämpötilaan asti, joten alussa uskoin että meillä on sen verran paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä kauppareissuja että asia selittyy sillä.
Mutta kesällä päätin panna kulutukset testiin matka-ajossa. Oli keskikesä ja +25 ° lämmintä kun lähdin 500 km:n matkalle tankit täytettynä. Ajettiin rauhallista matka-ajoa ilman pitempiä taukoja joten bensalla ajoa oli käytännössä olematonta. Silti meni tuolla matkalla 6 L bensaa, siis 1,2 L + n. 4 Kg kaasua/100km.

Otin yhteyttä muunnoksen tehneelle korjaamolle joka lupasi tutkia asian, koska näin ei pitäisi olla.
Ensiksi tutkittiin kaikki säädökset eikä mitään selitystä sieltä löytynyt, niiden mukaan se pitäisi kyllä kulkea 100%sesti kaasulla. Sitten epäiltiin että bensan ruiskusuuttimet tiputtavat hieman mutta niitäkin tutkittiin ilman tulosta. Ja pakokaasuarvot ovat ihan OK.

Lopulta verstas nosti kädet pystyyn eikä selitystä löytynyt. Auto kuluttaa bensaa silloinkin kun ei pitäisi, eikä kukaan pysty sanomaan syy tähän.

Pitäisikö minun tyytyä tähän? Onko ko. korjaamo jättänyt jotain kertomatta?


Kaasuautoilija Pohjanmaalla
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tuskin korjaamo on mitään jättänyt kertomatta, mutta jos muunnossarjan toimittaja on luvannut jotain muuta, niin sitähän tässä pitäs reklamoida.
mikael kaustinen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Elo 2019, 12:27

Re: kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja mikael kaustinen »

kiitos palautteesta

Korjaamo oli se joka hankkii kaikki tarvikkeet muunnokseen, he asensivat ja teki kaikki säädökset josta laitetoimittaja ei voi olla vastuussa, koska he eivät tiedä niistä mitään. Niitä säädöksiä voidaan muokata melkein loputtomasti, kylmänä ja lämpimänä, eri kierroksilla ja kuormilla jne. Niiden avulla voi myös määritellä käykö auto puhtaasti kaasulla vai bensa/kaasuseoksella, ja millä seosluvulla joka hetkellä. Kun korjaamolla on kaikki tietokoneet ja ohjelmistot tähän, eikö ne pitäisi osata kertoa minne ja koska bensa häviää??
Korjaamo oli se taho jonka kanssa tein sopimuksen, joten suuntaan kaikki valitukset sinne, ja he voivat sitten tarpeen tullen siirtää vastuun eteenpäin maahantuojalle tai valmistajalle asti. Mutta luultavasti nämä vastaavat sitten että korjaamo on asentenut tai säätänyt väärin ja siksi auto ei toimi niinkuin pitää.
Näin jälkiviisaana olisi ollut parempi ostaa tehdastekoinen kaasuauto, mutta kun katsoin että talossa oli jo niin hyvä auto josta tulisi vielä parempi kaasumuunnoksella.
Hankala se vastuunjako kyllä on tällaisissa asennuksissa, koska minun lisäksi on kolme muuta osapuolta: korjaamo, laitevalmistaja(joka muuten on nimeltä LandiRenzi), ja auton valmistaja.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Millä moottorilla tämä on?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9265
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Oliko tämä se Vaasan ja Kokkolan välillä ruotsinkielisellä alueella oleva yritys?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
mikael kaustinen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Elo 2019, 12:27

Re: kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja mikael kaustinen »

Heippa

Moottori on 140-heppainen Z18XER Easytronic-vaihteistolla. Se on melko vähäruokainen ja siksi hyvä lähtökohta kaasumuunnokseen.

Ascona: Verstas on varmaan just se jota ajattelet, ei niitä montakaan ole joka tekee näitä hommia.
Mutten haluaisi heitä yksinään syyttää kun en tiedä mikä on oikein mennyt pieleen. He ovat kyllä tulleet vastaan ja yrittäneet ratkaista ongelmat parhaan kykynsä mukaan, niin myös ensiluovutuksen jälkeen ilmenneet käyntihäiriöt.

Kumma se on silti, ja siksi olen yrittänyt etsiä neuvoja netistä. Ymmärrän ettei täällä Opel-foorumilla taida olla monta muunnelluilla kaasu-Opeleilla ajelevia, mutta mistä niitä löytyisi?
Tiedän ainakin pari muunmerkkisillä autoilla ajavia tyytyväisiä kaasuautolijaa, mutta ei kai se niin voi olla että Ooppelit olisivat vaikeammat saada pelaamaan kaasulaitteiston kanssa?
Vai onko nämä vaan parempia kehumaan omia?
On sellainen foorumi kun kaasuautolijat.fi , mutta siellä ei ole paljonkaan teknistä keskustelua.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

LandiRenzo on yleisesti Opeleissakin käytetty muunnossarja, jonka ECU:ssa on mallikohtaiset kartat kaasulle. Ilmeisesti tuo vaihtaa hetkellisesti bensalle jossain ajotilanteissa matka-ajossakin. Asennusliikkeet ei voi muuta kuin lukea vikakoodeja ja korjata laitevikoja.

Tuolla yleiset ehdot (v.2009), kun lähdetään kylmällä koneella: The following changeover conditions apply to our LPG systems https://www.lpgforum.de/threads/zafira- ... zahl.6411/
mikael kaustinen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Elo 2019, 12:27

Re: kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja mikael kaustinen »

Hei ovc2z22yh!

Kiitos vastauksesta, mutta luulen että olet väärässä tuossa.
Kai tiedät että LNG on eri kaasu kun CNG/CBG, elikkä sitä jota myydään täällä 11kg:n pulloissa nestekaasuna?
Ilmeisesti Saksassa on näille laitteille jonkinlainen vakiohyväksyntä, minkä takia muutoskatsastusta ei tarvita.

Mulle on selvästi sanottu korjaamolla että he pystyvät itse muokkaamaan kartat niinkuin haluavat,
mukaanlukien käykä auto aina puhtaasti kaasulla vai terästetäänkö seosta bensalla joissain tilanteissa.
Niin he ovatkin joskus joutuneet tekemään jossain isomoottorisessa autossa, joka ei muuten saatu käymään puhtaasti.
Mutta he vannovat että näin ei ole minun autoni kohdalla, se käy aina 100% kaasulla lämpimänä, mihin yleensä pyritäänkin.

Silti voit olla ajatuksillasi oikeilla jäljillä, olen itsekin miettinyt samaa.
Teinkin pienen kokeilun poistamalla bensapumpun sulakkeen takakontista silloin kun moottori oli lämmin ja kaasukäynnissä. Ensin vaikutti siltä että auto käy aivan yhtä hyvin ilman bensapumppuakin, mutta aina 10-20 km:n matkan jälkeen se alkoi yskiä risteyksissä ja kiihdytyksissä. Ehkä mun pitäisi tehdä ohjaamoon bensapumpun katkaisija jotta voisin tarkemmin seurata bensan tarvetta, mutta tulenko paljon viisaammaksi sillä? Putkistossa voi paine säilyä hetken joten se antaa väärän kuvan. Olisi hyvä jos ajotietokoneesta saisi aina hetkellisen bensakulutuksen, mutta kun näin ei ole, se mittaa ainoastaan ilmavirran ja laskee siitä oletetun bensakulutuksen.

Olisi toki ollut vähän harmillista, mutta silti hyväksyttävää jos mulle olisi kerrottu selvästi alusta asti että tätä autoa ei saada toimimaan kunnolla ilman pieniä määriä lisäbensaa.
Näin ei kuitenkaan tehty, silti se kuluttaa bensaa. Mitä mun pitäisi uskoa??
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: kokemuksia muunnellusta kaasuautosta

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

mikael kaustinen kirjoitti: 27 Joulu 2022, 22:07 Olisi hyvä jos ajotietokoneesta saisi aina hetkellisen bensakulutuksen, mutta kun näin ei ole, se mittaa ainoastaan ilmavirran ja laskee siitä oletetun bensakulutuksen.
Testmode Inj-RC: ml/s


CNG (set-up: assisted calibration) https://landirenzo.com/sites/default/fi ... o-en_0.pdf
Jos asennusliike ei ole kalibroinu bensanlisäystä* lämpöselle koneelle missään tilanteessa, niin ECU ehkä tekee sen sitten näkymättömästi
joissain tilanteissa esim. vaikka parantamaan ajettavuutta.
*The petrol contribution map (not enabled) https://hybridsupply.uk/lpg-cng-automot ... -4-2-0-85/
Vastaa Viestiin