Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Hartsa88
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2023, 16:47

Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Viesti Kirjoittaja Hartsa88 »

Lyhyesti; yli 10 vuotta palvellut 1.8 munamallin sporttiastra alkanut nykimään, välillä vikatilassa, välillä ei meinaa lähteä käyntiin, sammuilee. Voisin kuvitella vian olevan rajattu kampiakselin asentoanturiin. Purin alkuperäisen pois vetämällä johdon poikki, kun en saanut pujoteltua liitintä, enkä anturia pois.

Nyt on kokeiltu jo 3 uutta, topran, hella ja jotain kolmatta. Yhdellä auto ei startannutkaan, toisella kuulosti kuin kävisi kahdella (tärisi ja ravisti pirusti). Tämän jälkeen alkuperäisestä parsin johdot kasaan ja toimii 95% ajasta. Nyt kokeilin kolmatta kalliimpaa saksasta tilattua ja sama tilanne kuin toisella. Alkuperäisosaa kuulemma ei saa enää ooppeliltakaan, onko kellään mitään hyviä vinkkejä, pitääkö luottopirssi paaliin jo laittaa?
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Hartsa88 kirjoitti: 06 Tammi 2023, 17:04 Voisin kuvitella vian olevan rajattu kampiakselin asentoanturiin. Purin alkuperäisen pois vetämällä johdon poikki, kun en saanut pujoteltua liitintä, enkä anturia pois.
Miten tuo on varmistettu?

Onko vikakoodit luettu klemmarilla?
Viimeksi muokannut Rookeri, 06 Tammi 2023, 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Quote korjattu
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Hartsa88
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2023, 16:47

Re: Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Viesti Kirjoittaja Hartsa88 »

Johto siitä ainakin oli ihan silminnähden kuoriintunut. edellisellä omistajalla oli ilmeisesti vikavalon polttimokin "palanut", ei ole koskaan toiminut mun omistusaikana. En tiedä onko siellä edes polttimoa, eikä ole tuon takia jaksanut alkaa tutkimaan vikakoodeja
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ei noi oireet oikein kuulosta kampuran anturiltakaan. Vaikka se puuttuisi kokonaan, auto lähtee käyntiin tavallista pidemmällä startilla ja käy nokan anturin varassa sitten ihan normaalisti, paitsi että kierrokset rajattu muistaakseni 3500 rpm. Jos se toimii satunnaisesti, esim ajossa menettää signaalin niin auto nykäisee kerran, vikavalo syttyy mutta matka jatkuu ongelmitta. Kannattais se vikavalo laittaa kanssa kuntoon ja lukaista ne koodit, niin ei tartte turhaan hakuammunnalla vaihdella osia.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Hartsa88
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2023, 16:47

Re: Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Viesti Kirjoittaja Hartsa88 »

shamrock kirjoitti: 06 Tammi 2023, 23:01 Ei noi oireet oikein kuulosta kampuran anturiltakaan. Vaikka se puuttuisi kokonaan, auto lähtee käyntiin tavallista pidemmällä startilla ja käy nokan anturin varassa sitten ihan normaalisti, paitsi että kierrokset rajattu muistaakseni 3500 rpm. Jos se toimii satunnaisesti, esim ajossa menettää signaalin niin auto nykäisee kerran, vikavalo syttyy mutta matka jatkuu ongelmitta. Kannattais se vikavalo laittaa kanssa kuntoon ja lukaista ne koodit, niin ei tartte turhaan hakuammunnalla vaihdella osia.
Tuota se teki myös aiemmin satunnaisesti, että sammutuksen jälkeen välillä sai sahata tolkuttoman kauan käymään. Vaihdan mielelläni joka tapauksessa silminnähdenkin rikkinäiset osat jos nyt jollain on vinkkiä mistä saa toimivaa osaa. Ei sen tilanteen pitäisi uusilla osilla huonontuakaan? Melko varmasti se tuo kuitenkin on, kun vikatila hävinnyt kahdesti johtojen korjailun ja uudelleenasennuksen jälkeen. Kaipa sitä voisi sen vikavalonkin korjata, eiköhän sen joku ole irti nypännyt
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Hartsa88 kirjoitti: 06 Tammi 2023, 23:58
shamrock kirjoitti: 06 Tammi 2023, 23:01 Ei noi oireet oikein kuulosta kampuran anturiltakaan. Vaikka se puuttuisi kokonaan, auto lähtee käyntiin tavallista pidemmällä startilla ja käy nokan anturin varassa sitten ihan normaalisti, paitsi että kierrokset rajattu muistaakseni 3500 rpm. Jos se toimii satunnaisesti, esim ajossa menettää signaalin niin auto nykäisee kerran, vikavalo syttyy mutta matka jatkuu ongelmitta. Kannattais se vikavalo laittaa kanssa kuntoon ja lukaista ne koodit, niin ei tartte turhaan hakuammunnalla vaihdella osia.
Tuota se teki myös aiemmin satunnaisesti, että sammutuksen jälkeen välillä sai sahata tolkuttoman kauan käymään. Vaihdan mielelläni joka tapauksessa silminnähdenkin rikkinäiset osat jos nyt jollain on vinkkiä mistä saa toimivaa osaa. Ei sen tilanteen pitäisi uusilla osilla huonontuakaan? Melko varmasti se tuo kuitenkin on, kun vikatila hävinnyt kahdesti johtojen korjailun ja uudelleenasennuksen jälkeen. Kaipa sitä voisi sen vikavalonkin korjata, eiköhän sen joku ole irti nypännyt
Voit olla oikeilla jäljillä, mutta noiden oireiden perusteella tuntuu että jotain muutakin siinä on. Ajattelin lähinnä sitä, että nyt sulla on saattanut olla toimivakin kampuran anturi jo kiinni, mutta joku muu aiheuttaa edelleen ongelmia etkä siksi pysty edes erottelemaan, mikä niistä antureista toimisi. Se että halvimmilla tarvikeantureilla ei lähde edes käyntiin, on tuttua. Selvästi rikkinäisen ecu huomaa, siirtyy vikatilaan ja käyttää nokan anturia korvikkeena. Sen sijaan huonon tarvikeanturin se voi nähdä ehjänä, mutta sitä signaalia vaan ei tule. Silloin ei lähde käyntiin.

Tietysti silloin kun se käy, voit kokeilla onko sulla tuo 3500 rpm rajoitus päällä. Silloin ainakin tiedät, että nokan tai kampuran anturin vika on päällä. Itsellä on kokemusta paristakin anturivikaisesta, C18XE ja C18XEL koneilla. Molemmille yhteistä se että kun kävi, niin kävi ihan ok. Toisessa temppuili lämmettyään, se teki aina tuon kertanykäisyn ja valo syttyi mutta matka jatkui. Se on kuitenkin fakta, että tyystin ilman kampuran anturia koneen pitäis käydä normaalisti nokan anturin varassa, pl tuo kierrosrajoitus. Jos tämäkään ei sulla onnistu, niin jotain muutakin on.

Muistelisin myös että jossakin kohtaa uuden anturin mukana tuli myös uusi, erilainen liitin ja pätkä johtoa. Toisinsanoen se anturin liitinkin oli todettu ongelmaksi, ja samassa yhteydessä piti vaihtaa johtosarjaan uusi, päivitetty liitin.

Nykimiseenkin voi löytyä yllättävän helppoja syitä, jossakin noista pitkään ihmettelin kun kuormittaessa aina välillä nykäisi. Aikani kun pyörittelin tulpanjohtoja käsissä, huomasin lopulta yhdessä, siinä tulpan päälle menevässä osassa aivan pienen mustan pisteen. Siitä kun eristettä venyttelin niin tajusin viimein että halkeamahan siinä eristeessä oli. Löi siitä läpi sinne poteron seinämään, ilman tuota aivan pientä kipinän jälkeä ei ikinä olisi tajunnut tuota halkeamaa etsiä just siitä kohtaa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Silloin kun orkkista muuten vielä sai, VDO oli alkuperäinen. Tai siis, VDO:n paketissa noita sai Saksasta hiukan halvemmalla kuin Siemensin nimellä, ja VDO:n paketissa oli Siemensin anturi :D Tiedä sitten mikä tilanne on tänä päivänä, mutta tuollainen löytyi vielä:

https://www.ebay.de/itm/304758161377?ep ... R6rVsY6xYQ

Ylipäänsä saatavilla näytti olevan Delphin ja NGK.n antureita, nuo saattais olla sellaisia joihin uskaltaisi luottaa. Mutta ilmeisesti juurikin jonkin näistä olet jo tilannut?
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Hartsa88
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Tammi 2023, 16:47

Re: Opel astra sport -95 kampiakselin asentoanturiko(ko)?

Viesti Kirjoittaja Hartsa88 »

Taisi ngk se yksi kalliimpi olla. Hellan anturissa joka oli tuon vdo:n hintaluokkaa, oli myös tuo kiinnityskorva peltinen, alkuperäisen siemensin korvahan on mitälie muovia/bakeliittia ja sen sain jo poikki, asennuspaikka kun on meininkiä käsikopelolla. Pysyy vielä prikalla joten kuten paikallaan. Yhden nokka-akselin anturinkin tilasin, mutta sain väärän, tähän kun on ilmeisesti alun perin tehty se johdon katkaisu ja liitintyyppi vaihtunut.
Ärsytyskynnys on kyllä tuon kanssa ylittynyt jo monta kertaa kun käteen saa aina vääriä/toimimattomia osia. Henkilökohtaisesti ei haittaisi tuohon vaihdella vaikka joka ikinen anturi, eiköhän ne ole jo tiensä päässä muutenkin. Harmittaisi pistää melko ruosteeton, kansi-, kytkin- ja jakopäärempattu luottopeli paaliin tällaisen takia.
Vastaa Viestiin