Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Perhana, viime kesänä vaihdoin venekopan tiivisteen, kun olin saanut korjauskehotuksen leimalla. Olihan siellä moottorin pohjassa kyllä jälkiä vuodosta ja toisaalta käryäkin oli aistittavissa kun öljypisarat pääsee valumaan pakosarjan päälle
Ei ollu vaikea vaihtotyö ja hetken luulin jo asian korjaantuneen, kun hajut hävisivät. Mutta nyt taas tulee nokkaan käryä ja näyttää siltä, että syy sama kuin ennenkin, Ihan siinä sauman lähellä missä tiivistekin on näyttäisi olevan pikkuruisia vuotojälkiä, kun paperilla pyyhkäsee.
Voiko noin helppo homma mennä pieleen vai voisiko Motonetin uusi tiiviste olla paska jo heti? Vai mikä tässä nyt on? Ei tietenkään ole kallista ja erityisen hankalaa kokeilla uudella tiivisteellä, mutta onko tässä jotain mitä minä en tiedä? Vanhoissa Omegoissahan tuon samaisen tiivisteen sai vaihtaa kerran vuodessa. Nyt tosin ajelin autolla ihan sujuvasti neljä vuotta ennen kuin tämä ongelma ilmeni, joten kai sen pitäisi kestää pidempää kuin muutama kuukauisi.
Kärry 1.8 Sedan 2009 manuaalilootalla.
Ei ollu vaikea vaihtotyö ja hetken luulin jo asian korjaantuneen, kun hajut hävisivät. Mutta nyt taas tulee nokkaan käryä ja näyttää siltä, että syy sama kuin ennenkin, Ihan siinä sauman lähellä missä tiivistekin on näyttäisi olevan pikkuruisia vuotojälkiä, kun paperilla pyyhkäsee.
Voiko noin helppo homma mennä pieleen vai voisiko Motonetin uusi tiiviste olla paska jo heti? Vai mikä tässä nyt on? Ei tietenkään ole kallista ja erityisen hankalaa kokeilla uudella tiivisteellä, mutta onko tässä jotain mitä minä en tiedä? Vanhoissa Omegoissahan tuon samaisen tiivisteen sai vaihtaa kerran vuodessa. Nyt tosin ajelin autolla ihan sujuvasti neljä vuotta ennen kuin tämä ongelma ilmeni, joten kai sen pitäisi kestää pidempää kuin muutama kuukauisi.
Kärry 1.8 Sedan 2009 manuaalilootalla.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Mikä valmistaja oli tehnyt sen motonetin tiivisteen?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Tarkista PCV-venttiili ettei ole tukossa.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
sen verran googlailinkin jo, että kyseinen venttiili päästä ylimääräisiä paineita pois kampikammiosta tms.
Voiskohan selvitä vikakoodin luvulla, jos tuosta kiinni? Ei oo kyllä moottorissa ollut mitään muita oireita kuin tuo vuoto
Voiskohan selvitä vikakoodin luvulla, jos tuosta kiinni? Ei oo kyllä moottorissa ollut mitään muita oireita kuin tuo vuoto
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Jos motonetin halvin vaihtoehto niin sieltä voi laadullisesti tulla paskaa osaa. Esim topran merkkisenä. Juuri tuohon koneseen ei ole tullut itse kuitenkaan osia ostettua sieltä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Sulla vuotaa se öljynjäähdytin mikä on pakosarjan alla tekee just tuota.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Elring tekee täydellistä tiivistesarjaa tuolle jäähdyttimelle. Vuotaa usein z18xer /a18xer koneissa sekä 1,6litraisissa versioissa. Yleensä kerää öljyä myös paisuntasäiliöön
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Jostain syystä mun Haynes oppaassa ei ole ohjetta bensakoneelle, miten tuo osa irrotetaan ( oil filter housing). Diesel koneelle kylläkin on ohje.
Mun autossa pitäisi kuitenkin olla kyseinen öljyjäähdytin?
Kyllä semmosta myydään kun tekee haun mun rekkarilla esim autodociin. Näillä sivuilla taisi jossain olla tarinaa siitä, miten sen oli vaihdettu johonkin toiseen malliin (jossa sama xer kone?), monivaiheinen duuni ilmeisesti pakosarjan irrotuksineen, mutta ei kait niin ylivoimainen kumminkaan.
Aattelin kyllä kokeilla vielä, jos se pelkkä kopan tiivisteen vaihtaminen riittäisin, kun oli selkeitä öljyjälkiä siinä saumassa. Kesällä kun vaihdoin ton niin käryt hävisi muutamaksi viikoksi kokonaan.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Noin 3h menee kun JÄÄHDYTTIMEN tiivistesarjan vaihtaa.
Autodockilta kannattaa sitten harkita mitä tilaa.
Autodockilta kannattaa sitten harkita mitä tilaa.
Viimeksi muokannut Rookeri, 29 Tammi 2023, 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ei ole lauhdutin.
Syy: Ei ole lauhdutin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 162
- Liittynyt: 01 Kesä 2005, 18:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Juu, tuota jäähdytintä ilmeisesti kutsutaan myös öljynsuodattimen koteloksi, kun molemmat "osat" ovat ymmärtääseni samassa paketissa.
https://www.autodoc.fi/ridex/15738315?g ... YbEALw_wcB
Jäähdytin jää aika hyvin pakosarjan taakse, mutta pystyykö jotenkin tähystämällä varmistamaan, että juuri se vuotaa? Ettei turhaan alkaisi purkamaan
EDIT: tarvikeosien kanssa saa tosiaan aina raapia päätä, millainen laatu on missäkin putiikissa ja milläkin brändillä...
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Ei kannata tuota ostaa. vain tiivistesarja. Oikeampi niki taitaa olla öljynsuodatinjalan ja lämmönvaihtimen tiivistesarja.tunturisusi kirjoitti: ↑30 Tammi 2023, 17:46Juu, tuota jäähdytintä ilmeisesti kutsutaan myös öljynsuodattimen koteloksi, kun molemmat "osat" ovat ymmärtääseni samassa paketissa.
https://www.autodoc.fi/ridex/15738315?g ... YbEALw_wcB
Jäähdytin jää aika hyvin pakosarjan taakse, mutta pystyykö jotenkin tähystämällä varmistamaan, että juuri se vuotaa? Ettei turhaan alkaisi purkamaan
EDIT: tarvikeosien kanssa saa tosiaan aina raapia päätä, millainen laatu on missäkin putiikissa ja milläkin brändillä...
Elring on hyvä.
Ridex, stark, topran paskaa.
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=231927
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Ei ne tiivisteet marmorillakaan paljoa maksa... mä oon pariin opeliin vaihtanu ja marmorilla kuvasta katottu jokainen tiiviste ja o-rengas minkä irti joutuu käyttään.. pakosarjan tiivisteen oon samalla uusinut...
https://m.motonet.fi/fi/tuote/308432?aj ... malli=2007
Motonetissakin mut et ite ole uusinut kun tiivisteet..
https://m.motonet.fi/fi/tuote/308432?aj ... malli=2007
Motonetissakin mut et ite ole uusinut kun tiivisteet..
Re: Insignia A ja venttiilikopan öljyvuoto
Juuri käytin perheen toisen Insignian (2015 1.4T) katsastuksessa ja tuli korjauskehoitus öljyvuodosta, joka ei ollut tiedossa
Tuo täytyy ehdottamasti korjata.
En älynnyt ottaa videota tai kuvaa, kun katsuri näytti mistä on kyse, mutta öljyä oli moottorin etupuolella venttiilinkopasta alaspäin ja jonkin verran pakoputken päällä. Oisko sitä roiskunut jostain turbon paikkeilta?
Täytyy pestä moottori huolella, jotta näkee mistä vuotaa, mutta googlailin jonkin verran asiaa, ja onko niin että tuossa 1.4T koneessa on ollut öljyvuotoja öljynjäähdyttimen tiivisteessä, jonka korjaaminen vaatii paljon purkua? Eli katti, suojapelti, turbo, pakosarja, piuhoja, letkuja, jne pitää purkaa (ja samalla katkaista muutama pultti, ja rikkoa muutama letku/liitin) ?
Vai onko muita vakiokohtia mistä vuotoa voisi tulla?
Olen tehnyt kaikki huollot ja korjaukset itse viimeiset reilut 15 vuotta, mutta jos tuo on kovin työläs homma ja on riskiä että esim. pakosarjan pultit katkeavat, niin miten monen tunnin / tonnin homma tuo olisi korjaamolla?
Tuo täytyy ehdottamasti korjata.
En älynnyt ottaa videota tai kuvaa, kun katsuri näytti mistä on kyse, mutta öljyä oli moottorin etupuolella venttiilinkopasta alaspäin ja jonkin verran pakoputken päällä. Oisko sitä roiskunut jostain turbon paikkeilta?
Täytyy pestä moottori huolella, jotta näkee mistä vuotaa, mutta googlailin jonkin verran asiaa, ja onko niin että tuossa 1.4T koneessa on ollut öljyvuotoja öljynjäähdyttimen tiivisteessä, jonka korjaaminen vaatii paljon purkua? Eli katti, suojapelti, turbo, pakosarja, piuhoja, letkuja, jne pitää purkaa (ja samalla katkaista muutama pultti, ja rikkoa muutama letku/liitin) ?
Vai onko muita vakiokohtia mistä vuotoa voisi tulla?
Olen tehnyt kaikki huollot ja korjaukset itse viimeiset reilut 15 vuotta, mutta jos tuo on kovin työläs homma ja on riskiä että esim. pakosarjan pultit katkeavat, niin miten monen tunnin / tonnin homma tuo olisi korjaamolla?