x16xel:iin lisää tehoa?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Antti H
OCF Member 2017
Viestit: 4097
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kajaani City

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Luin tuossa vanhasta tm lehestä että gsi mallissa on sama kone isommalla teholla..
Eli mitä eroa on kyseisissä koneissa?
miten noi "lisä" tehot saa vai saako?


Tyhymä kysymyskö?
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
Haba
'Senator'
'Senator'
Viestit: 859
Liittynyt: 22 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Haba »

http://www.lexmaul.de/catalog/product_i ... d543720ba1
Edit: tehoeroa taitaa olla vain 9hv:tä jotka saa "helposti" tuolla imusarjalla.
_________________
Kuva
Omega B farkku 2.0 16V

On hauskaa olla hullu, sillä hullulla on aina hauskaa!

<font size=-1>[ This Message was edited by: Haba on 2004-11-28 00:05 ]</font>
Avatar
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viestit: 4422
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Jossain moottorinvirityskirjassa oli viritetty tuota ja siihen oli laitettu säädettävät nokkapyörät,isompi kaasuläppäkotelo, putkisto ja lastu. Tehoa oli tullut vähän yli 150hv. Oli oikeen kuva dynolapusta.
Avatar
Antti H
OCF Member 2017
Viestit: 4097
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kajaani City

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Olipa hinnakas toi imusarja..
Taitaapa jäädä hankkimatta :smile:
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
TobyR
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1836
Liittynyt: 23 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja TobyR »

On 2004-11-28 02:36, Juheksi wrote:
Jossain moottorinvirityskirjassa oli viritetty tuota ja siihen oli laitettu säädettävät nokkapyörät,isompi kaasuläppäkotelo, putkisto ja lastu. Tehoa oli tullut vähän yli 150hv. Oli oikeen kuva dynolapusta.
Kirja on Uusi moottoritekniikka virittiminen ja säätäminen.
42 mm kaasuläppä, sääd. nokkapyörät ja ohjelmoitava ruisku.
Kone pukkas 152 hv ja 168 Nm vääntöä.
moottoria ei avattu ja vakio putki ja pakosarja.
Ihan hyvät lukemat konetta avaamatta ja 1,6 16v motti.
MarkoP
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja MarkoP »

lue vanhoista viesteistä noista imutorvien muutoksista sekä läppärungon porttauksesta, kohtuu pienellä vaivalla muutamia hevosia lisää.
Avatar
1st Opel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Mistäs kirjasta löytys ne dynolaput? Ainakaa tuossa Uusi moottoritekniikka ei ollu ku taulukko jossa kerrottiin mittaus 1 ja mittaus 2. Ja siinä luki näin et 42mm kaasuläppä, mutta mites ku joku myi täällä sorvattua vakiokaasuläppää (x16xel) joka oli suurennettu 50mm-->55mm. Siinä ois yks kohta mikä ei pidä paikkaansa? Et onkohan tää nyt sit sama motti kummiskaan? Lisätehot näkyis tämän taulukon mukaan

Mittaus 1 Vakio

2000(rmp)......34 hv......122 Nm
2500(rmp)......50hv......144Nm
3000(rmp)......64hv......152Nm
3500(rmp)......74hv ......150Nm
4000(rmp)......88hv......157Nm
4500(rmp)......98hv......155Nm
5000(rmp)......105hv......149Nm
5500(rmp)......107hv......138Nm
6000(rmp)......108hv......129Nm
6500(rmp)......106hv......117Nm
7000(rmp)......101hv......103Nm
7500(rmp)......92hv......87Nm

Mittaus 2 (42mm kaasuläppä, ohjelmoitavalla lastulla ja vakionokka-akselit uudelleen ajoitettuna)

2000(rmp)......34hv......121Nm
2500(rmp)......48hv......137Nm
3000(rmp)......61hv......145Nm
3500(rmp)......73hv......149Nm
4000(rmp)......84hv......150Nm
4500(rmp)......96hv......152Nm
5000(rmp)......110hv......157Nm
5500(rmp)......127hv......164Nm
6000(rmp)......142hv......168Nm
6500(rmp)......149hv......163Nm
7000(rmp)......152hv......155Nm
7500(rmp)......147hv......140Nm

Siinä olis se kirjan "Dynolappu" taulukko
Eikös se rajotin tuu vastaan jo ennen 7000rmp. Mut kertokaas ne jolla jotain on tietoo et eikö kuullosta aika kovalta sanoa että 100hv vaparista otetaan 150Hv pelkällä kaasuläpällä, ohjelmoitavalla lastulla ja vakionokka-akselit uudelleen ajoitettuna?

<font size=-1>[ This Message was edited by: 1st Opel on 2004-11-29 17:00 ]</font>
milaiho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja milaiho »

Mielenkiintoista olis nähdä ko. koneen vääntö- ja tehokäppyrät esim. mantzel powerboxilla tai dbilas flowtec imusarjalla.

Olikos jollain powerbox kopiota tekeillä/tehtynä? Ite ajattelin jossain vaiheessa värkätä uuden imusarjan yläosan x16xel koneeseen, ehkäpä rekun läppärungolla ja uudella ruuttaboxilla terästettynä..
Avatar
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viestit: 4422
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Saatto olla taulukko. Ei sitä perkele kaikkia muista.
Kokeilkaa joku. Ei tuo "paketti" paljoa maksa. Joku pistää tuhansia moottorin viritykseen ja saa pari heppaa lisää. Joku tekee "autotallivirityksen" ja saa huomattavan tehon lisäyksen. Se on sellaasta.
Vairus
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 95
Liittynyt: 19 Loka 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vairus »

Mulla on Mantzelin imusarjasta dynolappu olemassa. Mainitsin jo aikasemmin, että vääntö pysyy kokoajan +- 10nm sisällä eli ihan tasanen on 2300rpm:stä -> 6000rpm:ään asti. Eli siinä 150nm hujakoilla se menee.

Teho taas nousee melkein 45 asteen kulmassa suoraan kierrosten mukana 130hp asti ilman notkahteluja.
Avatar
Antti H
OCF Member 2017
Viestit: 4097
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kajaani City

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Miten mahtaa kone kestää 150hv:tä??
onse kuiteski 1.6 aika hurja..
Antaahan se x16xel 80% maksimiväännöstä jo 1800 kiekasta ylöspäin vakionaki.. ja huippu väännön 3200
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
Avatar
1st Opel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Onkos kellään tietoa paljonko tuolla moottorilla onko tuo nyt C16XE vai X16XE on vakiokaasuläpän koko. Tuossa se oli suurennettu 42mm:iin jostain(kirja ei kerro mistä) Ja siinä sanotaan ettei oltu lähdetty suurentamaan/vaihtamaan 45mm:stä koteloa koska se olisi saattanut heikentää liiaksi keskialueen käyttötehoa. Ois kiva tietää hieman suhdetta paljon sitä on viilailtu.
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tuossa kirjassa kaasuläppäkotelo oli korvattu sivuimukaasuttimesta tehdyllä läppäkotelolla, jossa on siis 2kpl 42mm läppiä. C16XE:n vakiokaasuläpän koko on 50mm, X16XE:ssä se on käsittääkseni sama. Tuossa kirjassa puhutaan Ecotec-moottorista, mikä viittaisi X16XE moottoriin, C16XE:n päällähän lukee vain OPEL, eikä siinä myöskään ole esim. pakokaasun takaisinkierrätystä ja muita eco-vimpaimia. Muistaakseni kirjassa kuitenkin mainittaisiin moottorin vakiotehoksi 109hp, joka taas on C16XE:n teho. Ota tuosta nyt selvää...

Tuossa kirjan tekstissä ei puhuta mitään imusarjan muutoksista, mutta tuon sivuimukaasuttimen sovittaminen alkuperäiseen imusarjaan ei kuulosta kovinkaan järkevältä (ahdas paikka, vaatii myös sovituskappaleen). Olisikohan niin, että imusarja on korvattu jollakin omatekoisella? Silloin tuo suuri tehonlisäys selittyisi paremmin. Itse ajattelin laittaa C16XE:n perään läppärungot. Oma autoni ei ole vähäpäästöinen, joten se ei rajoita rakentamista.

_________________
Kuva Corsa TR 1,6 16v, Corsa 3d 1,4i

<A HREF="http://www.hut.fi/u/jmiivone/kuvat">Kuvia autoista...</A>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2004-11-29 22:29 ]</font>
milaiho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja milaiho »

Mitenköhän toimis jokaiselle sylkulle oma läppä siihen imusarjan alaosan päälle? Siihen sopis n. 35mm läpät ja siittä vielä imutorvet päälle..
Avatar
A1
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 08 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja A1 »

Onkos kenelläkään tietoa saisiko c16xe koneeseen mistään läppärunkoja valmiina pakettina ?

Dbilas kyllä tarjoaa sitä imusatsia, mutta läppärunkopakettia ei siellä näkynyt kuin x16xe koneelle. Sillä imusarjallakin saisi varmaan paljon aikaan, mutta jos sen hankkisi, niin kuitenkin jossain vaiheessa alkaisi sitten ärsyttää kun ei tullut sitä läppärunkosatsia hankittua.
Vastaa Viestiin