CIH R4 -koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jakoketjun kanssa tulee ihan helvetillisiä ongelmia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Ainoa järkevä keino on hommata takomännät, missä on oikea puristuskorkeus, pattia palotilaan ja riittävät venakolot. Noilla suunnitelluilla mälväyksillä se kone ei tule käymään koskaan viittä sekuntia kauempaa monestakin eri seikasta johtuen. Älä koske kanteen.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Miksei voi käyttää edes niitä 20 mäntiä?
Tosin 314ast kepille on lähes pakko olla lievät pattipäät.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Voi käyttää 2L:n mukeja, muttei niillä vakiokiluilla saa ees ruttuja 9,0:1: kään. Venttiilikolojen tarve on sen verran suuri, että riittävää puristussuhdetta ei saa toteutumaan. Ylipäätään jos puhutaan viritetystä ( kunnolla ja rajummalla nokalla) 2L cihistä, siihen on ihan helvetin vaikeaa saada edes sitä 12,0:1 ruttua toteutumaan. Harvassa männässä on niin suurta ja korkeata pattia, mitä siihen vaaditaan.

Yleensä tahtoo mennä mittatilausmännäksi. Jaa , olikohan sittenkin Omegalla tällä hetkellä sellainen tässä maassa suunniteltu mäntä saatavana, jossa palotila tulee ihan täyteen pattia..
mantamane
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 214
Liittynyt: 22 Heinä 2008, 15:55
Paikkakunta: T.saari

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja mantamane »

Onko 2,2l cih kuinka paljon erillaiset osat kuin 2,0. Onko kannattavampaa sijoittaa 200 euroa 2,2 l moottoriin (eli ostaa sellainen) ja rakentaa siintä vähän kutitellumpi moottori. Esim kokeilisi pikku ahdinta ja re 85 polttoaineena, kuin rakentaa tuosta nyt jo olemassa olevasta 2.0 cih samanlainen moottori.
Saako tuohon 2.2 osia, laakereita, tiivisteitä, männänrenkaita, mäntiä?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

22E on muuten samanlainen kuin kaikki muutkin CIH:t mutta iskunpituus ja sitämyöten männät on erilaiset. Männänrenkaat on kapeammat ja ehkä hankalat löytää kuten männätkin.
Kannessa on isommat venttiilit ja imukanavat on korkeammalla. Virtaa huomattavasti paremmin mitä 2.0 kansi. Vakionokka on vain aika "astmanen" mutta lievällä virikepillä saa luonnetta.
22E:n ruiskun imusarja on huonosti virtaava, parempi löytyy C24NE:stä(jos sopii pellinalle) tai 30E:stä lyhentämällä.

Summasummarum, 22E on parempi virityskohteena muuten samaa kauraa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
mantamane
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 214
Liittynyt: 22 Heinä 2008, 15:55
Paikkakunta: T.saari

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja mantamane »

Onko olemassa jotain helposti sovellettavaa mäntä/kanki settiä, tuohon 2,2, jolla saisi puristukset senne +1:10
Samat nokat vissiin käy 2,0 ja 2,2 kansiin.
Olisiko noita kansien ja moottorien koodeja kellään muistissa, kun lähden tuota moottoria katsomaan niin voisi katsoa onko kansi todella 2,2.
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Vakio nokalla pääsee sinne 400 hp:n paikkeille ahtimen kanssa. Sinänsä ihan turhaa nostaa ruttuja liian korkealle, koska miedolla nokalla tulee vaan nakutusherkempi moottori. Voit käyttää turbo Volvon ( 2,3L:n) mahlen mäntiä. Männänlaen muotoja on 2 erilaista. Vaatii 23mm ( ulkomuistista) olevan helan kiertokankeen.Millin joutuu poraamaan std mukille ( 96mm). Vakio 2,2:n veivi sinänsä kyllä kestää sen 400 hopujoulea, on testattu. Lohkosta joutunee ottamaan tasosta vähän pois männän asettumisen vuoksi.

Kannentiivisteeksi Elring kynsitiiviste ( saa Tampereen Tammerdieselin bensapuolelta, hinta kait jotain 130-140e). Kannelle sopiva läpikäynti ja hiukan jäykemmät venajouset. Imusarjan voit tosiaan vaihtaa 2,4L:n vastaavaan, tai sitten katkaistuun 3L:n sarjaan, toki vakioimusarjallakin pärjää. Kaasuläppää ei kannata suotta vaihtaa vakiota suurempaan.

Kannessa lukee monesti P22e, on istukkarenkaallinen malli, lohkossa ei välttämättä lue 2,2:sta. Kannattais vaikka mitata iskunpituutta tulpan reijästä esim ruuvarilla ja mitata liike. 2L isku 69,8mm ja 2,2L 77,5mm.

Jos jokin askarruttaa tuossa projektissa, niin soittele mulle. Olen rakennellut näitä koneita turbolle. Myös sopivan ahtimen voin tarvittaessa toimittaa ym ahtamiseen liittyvää.

0400-510138 Kansiviritys J. Kosunen
Hautala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Kesä 2007, 23:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Hautala »

Näitä lukeneena ei ihan selvinnyt kaikkea mitä halusin tietää.

Elikkäs 2.4 vakio alakerta (männissä se muki/amme,reunoilta siis korkeampi), 2.4 vakio kansi, vakio venttiilit ja vakio jouset ja Enemin X1 nokka.

Eli riittääkö tuolle nokalle ne puristukset mitä tuolla yhistelmällä sitten tulookaan vai pitääkö jotakin lähteä työstään että sais oikeat puristukset tuolle?

Ja mikä on tuon vakio kannen palotila kaikkineen tiivisteineen mukaan luettuna?

Lisäksi 2.4 ruiskunpakosarja ja 40 weeberit, mitä mahtais olla tehot ja väännöt? Tavoitteena joka päiväiseen ajoon rivakkaasti valoista lähtevä kone.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Simo »

Puristussuhde riittää, pienemmälläkin suhteella on käytetty tuota X1 nokkaa ihan onnistuneesti. Enemin ohjeiden mukaan X1:lle pitäisi kyllä vaihtaa jämäkämmät venajouset, mutta jos et kierrätä konetta älyttömiä niin vakiotkin riittänee.
Muuhun en ota kantaa.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
TBO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 17 Maalis 2002, 02:00

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja TBO »

Omakohtainen kokemus on että vakiojouset pärähtää jossain 5500rpm X1-nokalla, kannattaa suosiolla laittaa jäykemmät niin saa koko hyödyn irti nokasta.
LUMI
'Senator'
'Senator'
Viestit: 735
Liittynyt: 06 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Haukipudas

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja LUMI »

Vanhan V8 mersun jouset ei maksa kun 5€ huitteilla kipale ja ne on reilu 100 kiloset ja jos ei riitä niin saman mersun sisäjousien (=noin 3€) kans tulee noin 126 kiloa aukipainetta kun jättää molempiin 1mm vapaata tilaa

tuo ulkojousi on sama mitä Risse myy Opeliin "viritysosana"
TOO MUCH POWER, IS ALMOST ENOUGH
Möhä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Heinä 2013, 16:40
Paikkakunta: jyväskylä

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Möhä »

Ajattelin ostaa tuohon omaan 2.0e koneeseen enemin X1 nokan koska nyt siellä on 2.2 kannen sisällä 2.4 nokka joten tarviinko siihenki sitte ne jäykemmät venan jouset. Rupeis varmaan hengittää vähän paremmin ton enemin nokan kanssa kuin tuon 2.4 nokan kanssa ja kansi kun menee nyt joka tapauksessa koneistamolle niin siellä voivat ottaa ehkä pikkusen kanavista tavaraa pois ja mahtaiskohan kukaan tietää että mistä saisi cihhiläisee uudet alkuperäiset keinut koska ajattelin kannen sisälle vaihtaa kaiken uuteen.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos sulla on 22E kansi 20E/S alakerran päällä, niin puristussuhde jää aika matalaksi. Silloin virinokat ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta ÄLÄ laske kantta.
22E kansi on hyvä kanaviltaan ja sen sorkkiminen katuvirityksessä on aivan turhaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Möhä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Heinä 2013, 16:40
Paikkakunta: jyväskylä

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Möhä »

Eli tässä tapauksessa laitan vaan nokan sinne enemin pyörimään?
Vastaa Viestiin