CIH R4 -koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
jaakkoaj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keuruu/Kajaani

CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja jaakkoaj »

Mielessäni olisi tuo 2.0 cih koneen viritys johon tarvitsisin asian tuntevaa apua.
Olen ajatellut pitää koneen vaparina ja kutitella siihen mukavasti lisää hevosia. Ei kuitenkaan niin paljoa että esim. kytkintä tai vaihteistoa pitäsi vaihtaa. Kuuleman mukaan 2.0 cih koneen vakio kytkin kestää 150hv asti?,onko totta ja mites paljon tuo pikku getrag sietää tehoa?(tietysti, kytkimen vaihto ei ole pois suljettu asia)
Eli ajattelin porauttaa koneen ehkä vähän isommaksi tai vain hoonata. Männät ja kanget vaihtaisin samalla. Onko ehdotuksia hyvästä merkistä ja kestävyydeestä? (takomännät?). Samalla voisi kiillottaa ja tasapainottaa kampuran. Tivisteiden ja laakereiden vaihtohan tapahtuu samalla. Vauhtipyörää pitäisi myös keventää samalla.
Kannen ostan toden.näköisesti klubilaiselta, jossa on isommat venttiilit ja parempi nokka-akseli, nokkapyörä on vielä kysymys merkkinä, että minkälaisen hommaisin.

Asiallisista kritiikiä kaivataan, parempia ehdotuksiakin kuunnellaan,kiitos.
näillä alkuun.
Opel Astra F 1.8 16v sport
ex.Opel Manta B 2.0 Gsi
FrOZ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 420
Liittynyt: 16 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FrOZ »

ensimmäisenä kysymyksenä tulee mieleen mikä on budjetti?
Onko kone ruisku vai kaasari?

Jostain 2.2 tai 2.4 sisuskalut. Tasapainottaa ja kiillottaa ne.
Männiksi jostain Mahlen pattipää männät

Vakiokytkin ei juurikaan kestä mitään hirveätä tehon nousua (kokemusta kun 5:n päivän jälkeen antoi kytkin periksi). 240 getragi kyl kestää, on nähty "tehokkaissakin" cih:eissä. Tietysti riippuu pitkälti millainen ajotapa on..
Opel Vectra B 2.6 V6 Sport Voyage
Suzuki GSX-R1000 K7
Markto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Markto »

Jos et kovin suurta tehon lisäystä havittele niin riittää 2.0 avarrettu kansi, 45-40 venttiilit + vahvistettujousisarja, enem p2 (304/12.14),45 tuplat, peltisarja, kevennetty vauhtipyörä ja vielä teet virranjakajan. alakerta vakio. noin 150hv. Kytkin kestää vielä.
2.2-2.4 vakio valukanget ei kestä korkeita puristusta (12-13)!!!.( Tai kestää ehkä hetken) vanhat 1.9 valu teräskanget (70- jotain mallissa) kestää korkeampaa puristusta ja niitä on vara keventää, eikä maksa paljoa jos löydät!
jaakkoaj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keuruu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja jaakkoaj »

Toi on muuten sit ruiskulla, mielessä on käynyt myös meqasquirtin asennus siitäkin jos sais joltain asian tuntialta infoo..
Opel Astra F 1.8 16v sport
ex.Opel Manta B 2.0 Gsi
jaakkoaj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keuruu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja jaakkoaj »

bujettina voisin heittää et 1000e-2000e alkuun. mut kyllähän niitä nappuloita menee :lol:
jaakkoaj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keuruu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja jaakkoaj »

mitkähän nyt sit ois hyvät kanget? :roll: Kuka muuten myy mahlen mäntiä ja kuinka isoks kannattas porauttaa. Itse en meinannut mitään hirvee ylikokoa, mites toi 2.0 alakerta kestää vai kannattaako sinne sit heitää 2.2 tai 2.4 kampura. mites, onko näissä sama isku pituus kaikissa 2.0/2.2/2.4? :roll: sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta olen varma että täältä foorumilta löytyy asiantuntemusta?
FrOZ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 420
Liittynyt: 16 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FrOZ »

jaakkoaj kirjoitti:mitkähän nyt sit ois hyvät kanget? :roll: Kuka muuten myy mahlen mäntiä ja kuinka isoks kannattas porauttaa. Itse en meinannut mitään hirvee ylikokoa, mites toi 2.0 alakerta kestää vai kannattaako sinne sit heitää 2.2 tai 2.4 kampura. mites, onko näissä sama isku pituus kaikissa 2.0/2.2/2.4? :roll: sori jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta olen varma että täältä foorumilta löytyy asiantuntemusta?
Kyllähän tuo 2.0 alakertakin kestää aika hyvin, ettei välttämättä tarvii lähtee suurentamaan alakertaa.

Valmiina saa ainakin Eaglelta ja Risseltä kankia mut niiden hinnasta en osaa sanoa. Sit jos on viel vähän enemmän pätäkkää niin voi tietysti teettää kanget sinne.

96mm on varmaan aika maksimi mitä kannattaa porata.
kaikissa noissa on eri kampura, eli ovat iskun pituudella ja männän lakikorkeudella muuttaneet kuutiotilavuutta.
Opel Vectra B 2.6 V6 Sport Voyage
Suzuki GSX-R1000 K7
jaakkoaj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keuruu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja jaakkoaj »

Jos laittais tuon 2.0 alakerran ja porauttais 96mm ja vaihtas sinne uudet männät. tasapainnoittais ja kiilloitis nuo. keventäis vauhtipyörän laittas lasketun kannen työstetyillä kanavilla ja kovilla nostajilla,imu 42mm/pako38mm, nokka-akseli?, ja enemin p2 nokalla. paljokohan tuolla saisi tehoa irti?

Oisko tuo hyvä paketti vai mitä siitä kannattaisi vaihtaa?, kestääkö nuo 2.0 kanget tuon tehon lisäyksen ja olisiko tuollaisella paketiilla syytä vaihtaa jo kytkintä parempaan?

Eikä sovi unohtaa sitä meqasquirtia.....
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

Tuo P2 on yks helvetti ruiskulla, saa sen toimimaan mutta 2.0 suositus 2.4 paitti vois toimia jos laitat pattipäämännät siihen menikin sun budjektista jo 850e ->4kpl mäntiä

niin minkä vuotiseen tulee tarviiko mitata päästöjä?

käyppäs kattomassa ja lukemassa tää->

http://www.opel6070club.com/Mantan%20ku ... leisth.htm


niin mulla oli toi P2 2.2 alakerran kanssa ja 1.9 viriviri kannella ja ruiskuna LE+Iso ilmamäärämittari ja vakio 3.44 perän välitys.... ei oikeen tullu mitään.
Pakko oli laittaa ISO kaasuläppäkotelo 66mm(bemarista) alakieroksella vääntö parani huikan jo mutta tuskaa teki kun oli ns. kieros kone joten 4.22 perän välitys taakse johan vähän helppas sai pidettyä kieroksilla koko ajan :wink:
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
jaakkoaj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keuruu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja jaakkoaj »

elikkä nokka on vielä sit vähän auki ja myös toi mäntä homma. aattelin kummiski 96mm mäntiä,kun meinasin porauttaa 96mm. millaset päät männissä sit pitäs olla. Ois hyvä jos voisitte laittaa linkkejä noille mäntien valmistajien sivuille,tack.
Opel Astra F 1.8 16v sport
ex.Opel Manta B 2.0 Gsi
MarkoP
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja MarkoP »

reiskaar
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Touko 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja reiskaar »

noi 96mm pattipäät Wisecot maksaa n. 600eur suomessa ja eaglen kanget niille n. 400eur. Enempii ei tartte eikä kannata maksaa. Näin itse sain vastauksen kun kysyin pakettihintaa. Onhan noita tyyrimpiäkin vauhtikauppoja mutta jokainen etsiköön sen omalle kukkarolleen sopivimman. Vihje: yhteistyökauppiaat kantsii tsekata :wink:
JuhaT
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 184
Liittynyt: 14 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere, Finland

Viesti Kirjoittaja JuhaT »

Btw. multa löytyis tuollainen uusi eaglen 5,4" kankisetti hyllystä jos tarviit, h 360e.
jaakkoaj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keuruu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja jaakkoaj »

pistin privaa..
Opel Astra F 1.8 16v sport
ex.Opel Manta B 2.0 Gsi
jaakkoaj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Keuruu/Kajaani

Viesti Kirjoittaja jaakkoaj »

wisecot maksaa 830e ainakin parissa paikassa, mistähän noita mahlen mäntiä vois kysellä? Jos joku tietää linkkejä ni saa laittaa, mielellään suomenkielisiä sivustoja..
Opel Astra F 1.8 16v sport
ex.Opel Manta B 2.0 Gsi
Vastaa Viestiin