vakio X20DTH=>kuva dynolapusta, nyt lastu ja dynotettu!

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6014
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Juu toi poikkesi aika paljon siitä valmistajan antamasta kuvaajasta. Harmi ettei mulla ole sähköisenä enään sitä lastutetun kuvaajaa... :(
__________________________
Jakke_TD
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 15:38
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_TD »

Hiio hei!
Tulipa tänään vierailtua Harisella Omenan kanssa. Koneena siis X25TD, alkudynotus antoi hepoiksi 95.4 kW (130 hv) ja vääntöä 257Nm/2685 rpm, tehtaan ilmoittamat tollehan on 96/250. Kilsoja autolla takana 152 tkm.

Alkuperäisen softan lataus, muistipiirin vaihto ja uusi softa koneeseen.

Dyno näytti nyt 120 kW ja 353 Nm/2535 rpm :D :D :D :D

Tuntuu ajossa herkempänä kaasuun vastaamisena, vauhtipyörä jurraa heti jos polkaisee pohjaan liian alhaisilla kierroksilla. Vilkkua ei tarvitse enää käyttää sillä asia hoituu savumerkein ... mutta hymyä piisaa !!!
Käytössä on entinen huippuvääntö 250 Nm alle 2000 rpm aina 4500 saakka! Alavääntökin parantui niin, että vaihtojen jälkeinen "kuolema" jäi pois.

Seuraavaksi pannaan kuuleri uusiksi niin savutuskin vähenee!

Dynolappu tulossa kuvana kunhan saan aikaiseksi ...

Kiitokset Ossille Valkeakoskelle!

Kuva
*****************************
Välty vahingolta -
älä aja ylinopeutta kameraan!
http://www.activegps.fi
edes tällä - Vectra 2.2 farmari 04'
Avatar
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 11068
Liittynyt: 19 Marras 2005, 08:57

Viesti Kirjoittaja Veikka »

mites se cooleri vaikuttaa tuohon savuttamiseen ???????
Käykääs allekirjoittamasssa ---> https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970 :D
Jakke_TD
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 15:38
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_TD »

veikka81 kirjoitti:mites se cooleri vaikuttaa tuohon savuttamiseen ???????
Nyt kone saa enemmän kakkua kuin pystyy polttamaan kunnolla - loppuupi happi. Kun pannaan isompi cooleri, jäähtyy ilma enempi -> mahtuu happea enempi -> palaa paremmin -> lisää tehoa savun sijaan.
*****************************
Välty vahingolta -
älä aja ylinopeutta kameraan!
http://www.activegps.fi
edes tällä - Vectra 2.2 farmari 04'
outlaws
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Kesä 2006, 19:59
Paikkakunta: Kuopio

moi

Viesti Kirjoittaja outlaws »

mitähän lastutus tuli maksaan tuolla harisella?
Jakke_TD
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 15:38
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: moi

Viesti Kirjoittaja Jakke_TD »

outlaws kirjoitti:mitähän lastutus tuli maksaan tuolla harisella?
690,-
*****************************
Välty vahingolta -
älä aja ylinopeutta kameraan!
http://www.activegps.fi
edes tällä - Vectra 2.2 farmari 04'
Litrahaju
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Savutus

Viesti Kirjoittaja Litrahaju »

Aiheuttaako lastutus / softapäivitys AINA savutusta? Eli löytyykö viritystapaa joka ei lisää päästöjä?

Paljonko uusi cooleri töineen tuli maksamaan? Tarkoitat varmaan välijäähdytintä etkä jäähdytintä...?
*** Vectra 3.0 CDTi V6 Sport Wagon 2007 ***
Jakke_TD
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 15:38
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Savutus

Viesti Kirjoittaja Jakke_TD »

Litrahaju kirjoitti:Aiheuttaako lastutus / softapäivitys AINA savutusta? Eli löytyykö viritystapaa joka ei lisää päästöjä?
Paljonko uusi cooleri töineen tuli maksamaan? Tarkoitat varmaan välijäähdytintä etkä jäähdytintä...?
Lastutuksessa pääasiallisesti lisätään polttoaineen syöttöä, joilloin moottori originaalisti ei ole viritetty moiseen ilmamäärän tarpeeseen (jotta palaminen tapahtuisi tehokkaasti). Siksi savutus lisääntyy - aina. Tosin savuttaahan diesel jo nyt ...

Omassani savutus tulee esiin kahdessa tilanteessa
1) kun moottori "joutuu" työskentelemään hyvin matalilta kierroksilta (esim. korttelin kulmassa käännyttäessä kolmosvaihteella) tai
2) täyskaasukiihdytyksessä, esim. ohitustilanteessa

"nätisti" polkemalla ei suurta savutusta synny ohitustilanteessakaan

Jep välijäähytintä nimenomaan. Sillä on merkitystä myös turbon kestoon, sillä turbo käy isommalla coolerilla hiukan viileämpänä - ainakin maantiellä. Kaupungissa, hitaalla nopeudella vaikutus on toki pienempi.

Tästä eteenpäin dsl -turbon viritys onkin sitten "korkeampaa matematiikkaa" ;c)
*****************************
Välty vahingolta -
älä aja ylinopeutta kameraan!
http://www.activegps.fi
edes tällä - Vectra 2.2 farmari 04'
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei se välijäähdytin turbon lämpötilaan vaikuta...

Sehän on turbon jälkeen... :roll:

Eikä se savutuskaan tule vähenemään, niin paljoa että sen silmillä huomais.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Jakke_TD
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 15:38
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_TD »

Juho M-P kirjoitti:Ei se välijäähdytin turbon lämpötilaan vaikuta...

Sehän on turbon jälkeen... :roll:

Eikä se savutuskaan tule vähenemään, niin paljoa että sen silmillä huomais.
Tosta ensimmäisestä ollaan hiukan kahta mieltä, sillä se lisää hiukan virtausta turbon sisällä ja näin jäähdyttäisi samalla.

Savutuksen vähentyminen taas perustuu tehokkaampaan palamiseen, kun jäähdytettyä imuilmaa (happea) saadaan enemmän palotapahtumaan, palaa syötetty aine tietysti paremmin ja tulee vähemmän ulos savuna+nokena. Varsinkin omassa autossani vaikutus pitäisi olla selvä.
*****************************
Välty vahingolta -
älä aja ylinopeutta kameraan!
http://www.activegps.fi
edes tällä - Vectra 2.2 farmari 04'
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ainahan kaikki teoriassa toimii...


Mutta coolerihan lisaa virtausvastusta, joka taas vastustaa virtausta... En oo tollasta teoriaa koskaan kuullutkaan...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Jakke_TD
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 15:38
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_TD »

Juho M-P kirjoitti:Ainahan kaikki teoriassa toimii...

Mutta coolerihan lisaa virtausvastusta, joka taas vastustaa virtausta... En oo tollasta teoriaa koskaan kuullutkaan...
OK, nähtäväksi jää.
Luin jostain toisaalta threadista, että ton X25DTn "ominaisuus" olisi tuo nopea lämpöjen nousu konetta rasitettaessa. Sitten korvakuuloltakin voi kuunnella kun flektit lähtee (moottoritienopeudessakin!!!) puhaltamaan ja lämmöt putoaa 95 -> 80

Eilen tuli puhallettua vähän karstoja koneesta ekan kerran lastutuksen jälkeen. Oli pakko lopettaa ja himmata kun lämpömittarin mukaan alkoi lämmöt ylittää 100. Ei riittänyt kanttia katsoa pamahtaako jokin ;c)

Oliko ilmiö lastutuksen tuomaa, siis myös turbo kuumenee nyt ja vaikuttaa koko koneen lämpöihin?

Onko kellään kokemusta tai arviota asiasta?
*****************************
Välty vahingolta -
älä aja ylinopeutta kameraan!
http://www.activegps.fi
edes tällä - Vectra 2.2 farmari 04'
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tottakai isompi teho lisää taasen hukkatehoa(lämpö). Ihan normaalia kaikissa dieseleissä, että lämmöt nousee, kun poljetaan, varsinkin kun on syöttöä lisätty(ruiskutusaika pitempi, osa "kakusta" palaa vain lämmöksi).


Mulla oli tapana lämmitää 1.6D Jetta ajamalla lapa pohjassa ensimmäiset 10km. :lol: Muuten lämpeni aika verkkasesti.



Mutta noi sun moottorilämmöt on aika kovat. Kaveri halkas samanlaisesta 2.5TD Omegasta kannen ajamalla kaasu pohjassa ja lämpöjen noustessa, ja ihan vakiopeli oli.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja harza »

Ei tule olemaan coolerin isontamisella mitään vaikutusta savutukseen. Omassa vag dieselissä isonnin ahtoputket ja coolerin lähinnä ulkonäkö syistä, mutta voisin sanoa että jotenkin kaasuun vastaavuus parani, ja ahto alkoi nousta nopeammin kun mittarista katsoin... Mutta savu ei vähentynyt tippaakaan. Ja lisäksi voit varautua siihen että ei mene katsastuksesta läpi uudella coolerilla, varsinkaan jos uudet osat ovat näkysällä. Jos mitään näkyvää muttosta ei tule "isommat putket/cooleri komeasti keulalla" niin tietystikkään silloin ei tule katsastuksessa ongelmia.

Tossa vielä katsastuksesta lisää... http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... light=seat
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
Jakke_TD
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 15:38
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_TD »

OK, kiitokset tiedoista.

Täytyy sitten tarkastella suurennuslasilla, miten tuon uuden (mahdollisen) coolerin keulalle asentaisi.
*****************************
Välty vahingolta -
älä aja ylinopeutta kameraan!
http://www.activegps.fi
edes tällä - Vectra 2.2 farmari 04'
Vastaa Viestiin