Omega B -96 mittaristossa vikaa

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Teino
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Marras 2018, 13:33

Omega B -96 mittaristossa vikaa

Viesti Kirjoittaja Teino » 06 Marras 2018, 14:10

Omega B:n (vm. 1996) mittaristoon tuli tämmöinen vika, että kaikki viisarimittarit tipahtaa nollaan 1-2 sekunnin välein. Varoitus- ja merkkivaloihin ei tuolla ole vaikutusta ja ne toimivat normaalisti. Jos autolla ajaa niin nopeusmittarin lukema nousee pätkittäin täysille. Vika ilmaantui auton seistessä pari viikkoa. Mittareiden pätkiminen hieman vähenee auton lämmetessä. Muuten auto toimii normaalisti. Mittariston käytin irti, eikä mitään näkyvää vikaa löytynyt. Omega on 2,5 V6 bensa ja manuaalilaatikolla. Missä vika?

Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 164
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: Omega B -96 mittaristossa vikaa

Viesti Kirjoittaja Sepi79 » 07 Marras 2018, 23:25

Muijalla teki b vectra samaa kun oli akku sipannu. Lähti käymään ja toimi mittariston sekoiluja lukuunottamatta ihan oikein.

Teino
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Marras 2018, 13:33

Re: Omega B -96 mittaristossa vikaa

Viesti Kirjoittaja Teino » 27 Marras 2018, 21:19

Ei ollut akun vaihdolla vaikutusta vikaan. Auton ollessa paikaillaan jää nopeusmittari väpättään 0-5 km/h väliin. Hetken päästä nopeusmittari nousee 5 km/h kohdalle ja väpätys loppuu vaikka auton on paikallaan. Autolla ajaessa mittarit toimii muuten normaalista paitsi viisarit tipahtavat nollaan muutaman sekunnin välein.

Avatar
sepse
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 2976
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omega B -96 mittaristossa vikaa

Viesti Kirjoittaja sepse » 28 Marras 2018, 14:55

Veikkaan sitä jännitteen alenninta mittaristossa -näiden mittaristojen toiminta jännite lasketaan huomattavasti alle 12 voltin , syystä että tilapäinen jännitteenvaihtelu ei vaikuta näyttämään .
Eli kun toiminta jännite lasketaan vaikka 9 volttiin niin se on todennäköisesti aina saatavana ja ylempi (normaali jännite) alennetaan tähän lukemaan -ennen komponentti oli tikkuaskin kokoinen mötikkä mittariston takana - nykyisin taitaa olla yksi zener diodi tms siellä kytkennässä mittarin takana hoitamassa homman .
Jos tämä komponentti alkaa olla tiensä päässä taikka sen liitoksessa katkos juurikin viisarinäyttöiset mittarit pätkivät taikka sekoilevat -merkkivaloissahan tämä alennettu jännite ei ole käytössä .
Helpoin testaus lienee toisen mittariston kokeilu .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 4x3.0 V6 / 2x 2.5 V6 / 1x 2.0 8v B1 ja 2x 3.2 V6 /1x 3.0 V6 / 2x 2.6 V6 / 2x 2.2 16v B2 ( varaosina 1 B1 ja 1x B2) . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :) :roll:

Vastaa Viestiin