Omega B hukkaa jännitettä

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
rekord67
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 17:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja rekord67 »

kadett90 kirjoitti:
rekord67 kirjoitti:Ei vielä selvinnyt, mutta vähän lisää kysymyksiä:
Kuuntelin tarkemmin sitä 12 sulakkeen aiheutamaa ääntä: ihan joku puhallin tai vastaava pyörähtäis hetken. Ääni tuntuis tulevan jostain kojelaudasta.
Onko automaaginen ilmastointi?
Saattais olla siihen liittyvää.
Kyllä on.

Mutta ääni on voimakkaampi kuin tuo ilmastointipaneelin puhaltimesta tuleva (sen ääni ei kuulu ainakaan mulla)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Johdin on SWGN , eli musta-vihreä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
rekord67
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 17:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja rekord67 »

Kiitos!
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Siis jos sulla takaoven liitin irti ja se tolppaan jäävän johtosatsin heiluttelu käynnistää puhaltimen niin silloinhan siellä on oikosulku jännitteeseen puhaltimen johdossa jossain siellä tolpan/kynnyskotelon paikkeilla.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Juurikin noin kuten kadett90 kirjoittaa ja se oikosulku jännitteeseen voi olla vaikka oikosulku ovivalojen jännitteeseen, mikä on sulakkeen 12 takana.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
rekord67
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 17:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja rekord67 »

Onko ovivalot myös sulakkeen 12 takana? Sulake on irti, niin silti kuskin oven alareunassa oleva valo palaa, jos ovi on auki. Ja sammuu jos käsin painaa kytkimen pohjaan.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Ei ole.
Ovat sulakkeen F20 takana.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Juu, ei, eivät tosiaan ole. muistin väärin, kun kirjoittelin lenkkeillessä, mutta ne mahdollisesti ovien yläpuolella olevat sisävalot ovat sulakkeen 12 takana ja niistä menee johdin siihen takaoven katkaisijalle. Palaako siis myös se oven yläpuolella oleva valo (jos sellainen on) , kun sulake 12 on irti ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
rekord67
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 17:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja rekord67 »

Robertx kirjoitti:Juu, ei, eivät tosiaan ole. muistin väärin, kun kirjoittelin lenkkeillessä, mutta ne mahdollisesti ovien yläpuolella olevat sisävalot ovat sulakkeen 12 takana ja niistä menee johdin siihen takaoven katkaisijalle. Palaako siis myös se oven yläpuolella oleva valo (jos sellainen on) , kun sulake 12 on irti ??
Yläpuolella ei valoa. Ovivalon sulake tässä -96 mallissa näyttäis olevan F15. Oli irti sulakkeet F12 ja F15, kun laitto 15:n paikalleen sytty kuskin oven valo.

Vika ei löytynyt vielä. Sulakerasian johdot pakkasessa sen verran kankeat, ettei raaskinut repiä johtoja näkyville. Täytyy elää ilman sulaketta 12 ja sentakana olevia laitteita.

Pilarista vasemmalle takaovelle menevä liitin (auton puolella) oli kärsinyt lämmöstä. Ilmeisesti ovivalon ohut punainen johto ja oven puhaltimen johto olleet yhdessä liittimen sisällä? Liitin sulanut näiden johtojen kohdalta.

Pitäisi saada uusi pistoke johtosarjan puolelle. Onko liitin sama kaikissa B Omegoissa?
Löytyykö kellään ko. liitinrunkoa myyntiin?
Miten johtimet irtoavat siitä? Tässä oli joku harmaa "haarukka" sivusta, pitääkö tämä apikot paikallaan?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Oletko kokeillut ottaa hätävilkkukatkaisijaa irti ?? Toimiiko hätävilkut ylipäänsä ?? Sen katkaisijan jatkona on joku elektroninen hätävilkkurele, tms.

Oletettavasti liitin on sama ainakin B1 Omegoissa. Kysele tuolta rompetorin puolelta. Ainakin foorumilaisella Sepse on useampi "varaosa Omega" , jos vain oikein ymmärtänyt olen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
rekord67
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 17:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja rekord67 »

Robertx kirjoitti:Ok. Oletko kokeillut ottaa hätävilkkukatkaisijaa irti ?? Toimiiko hätävilkut ylipäänsä ?? Sen katkaisijan jatkona on joku elektroninen hätävilkkurele, tms.
Hätävilkut ei toimi nyt kun F12 on irti, mutta toimineet normaalisti aiemmin. Täytyy laittaa sulake paikalleen ja testata huomenissa vieläkö toimii.

Siitä äänestä vielä kun laittaa sulakkeen paikalleen, taitaa olla lämppärin puhallin mikä pyörähtää. Voisko puhaltimen tyristorisäädin (siili) saada jonkun pulssin tuolta autom.ilmastoinnin paneelilta, ja kykeä hetkeksi virrat?
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja sepse »

Apuja löytys johtosarjan osalta - tuosta varaosa värkistä on edellinen omistaja katkonu johtosarjan piloille eli liittimiä ym saadaan kyllä .

Juu tieto oli ennenaikainen ne oli jo viety / jotenka jeesatkaa kaveria kun en pystynytkään , sorry.
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

rekord67 kirjoitti:
Robertx kirjoitti:Ok. Oletko kokeillut ottaa hätävilkkukatkaisijaa irti ?? Toimiiko hätävilkut ylipäänsä ?? Sen katkaisijan jatkona on joku elektroninen hätävilkkurele, tms.
Hätävilkut ei toimi nyt kun F12 on irti, mutta toimineet normaalisti aiemmin. Täytyy laittaa sulake paikalleen ja testata huomenissa vieläkö toimii.

Siitä äänestä vielä kun laittaa sulakkeen paikalleen, taitaa olla lämppärin puhallin mikä pyörähtää. Voisko puhaltimen tyristorisäädin (siili) saada jonkun pulssin tuolta autom.ilmastoinnin paneelilta, ja kykeä hetkeksi virrat?
Ok. Tuli vaan mieleen, että hätävilkkukatkaisijoissa on ollut noissa ongelmaa.
Eikai mahdotonta ole, että jonkun hetkellisen ohjauksen saa. Erikoista silti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

hätävilkuilla oli taipumus kytkeytyä itsekseen päälle ja laitoin uuden katkaisimen mutta ongelma on yhä sama
Jos ei kaikki tule kuntoon tuon haitarikumin sisällä olevan mytyn korjaamisella niin hätävilkkujen vika voi olla myös viallisessa vilkkureleessä.
Sijaitsee sisärelekotelossa keskellä. Se voi ruveta temppuilemaan aikaa myöden.
Just viime viikolla yhdessä astra g ssä vilkutti itsekseen oikealle vaikkei olleet virratkaan päällä.

Tuli kuntoon kopistelemalla isoa vilkkurelettä.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
rekord67
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 17:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega B hukkaa jännitettä

Viesti Kirjoittaja rekord67 »

Jatkoa tutkimuksille.
Pistoke vaihdettu (kiitokset Jokelan suuntaan), mutta se ei selittänyt/korjannut vuotovirtaa. Se oli lämmennyt ja sulannut ilmeisesti sen haitarikumin sisällä olleen oiksulun tai vastaavan ylikuorman takia.

Purin mittariston pois ja keltainen liitin irrotettuna vuotovirta on 0,04 A eli ihan ok.
Lisäksi jos sulake F12 on irti ja mittaristo paikallaan, virta 0,04 A. Mittaukset tehty yleismittarilla akun ja miinuskengän väliltä.

Mikä voi mittaristossa tai sen jälkeen kuluttaa 0,48 A sulakkeelta F12 tulevalla jännitteellä?

Vakio mittaristo varustettuna ajotietokoneella MID(?) ja check-controllilla. Näytössä radio, kulutus,kello, onko tää MID? Voiko tuolla ajotietokoneen sisällä olla joku selittävä vika? Vai onko vika mittariston jälkeen?

Testasin myös tuon lämppärin puhaltimen, se pyörähtää, kun sulakkeen 12 laittaa paikalleen. Tämä tapahtuu vaikka lämppärin puhaltimen sulake on irti. Ihme juttu, mutta ei kyllä liity vuotovirtavikaan.
Vastaa Viestiin