Akku ja sen ylläpitolaturi

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Simo »

mustapilvi kirjoitti:Vähä ihmettelen: miksi kaikkiin autoihin ei asenneta akun ylläpitolaturia samalla kun moottorilämmitinkin?
Oliskohan siksi että suurimmassa osassa on joku muu akku kuin hankook ja tällöin auton oma laturi riittää mainiosti :)
12 vuotta olen autoillut ilman ylläpitolaturia ja hyvin on akut pysyneet täytenä, paitsi se hankook minkä joskus erehdyin ostamaan sekä se toinen hankook jonka sain takuuseen :lol:
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Agiperi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 515
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 00:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Simo kirjoitti:
mustapilvi kirjoitti:Vähä ihmettelen: miksi kaikkiin autoihin ei asenneta akun ylläpitolaturia samalla kun moottorilämmitinkin?
Oliskohan siksi että suurimmassa osassa on joku muu akku kuin hankook ja tällöin auton oma laturi riittää mainiosti :)
12 vuotta olen autoillut ilman ylläpitolaturia ja hyvin on akut pysyneet täytenä, paitsi se hankook minkä joskus erehdyin ostamaan sekä se toinen hankook jonka sain takuuseen :lol:
:lollis: Joo eka kerta kun itsekin joudun akun varaustiloja ihmetteleen Hankookin kanssa, koskaan ei aikaisemmilla katiskoilla tullut mieleen kun starttasivat aina ja pirteesti. Minimanista ostin herätteenä jonkun alle 20e 12V/2A digitaalisen (ylläpito)laturin, merkkiä en muista. Saapa nähdä millanen romu on, kaveri sentään pulitti jostain c-tekin vastaavasta ainakin 3x isomman hinnan.
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Niinhän se on, että normaalisti auto ei tarvitse akun ylläpitolaturia. Täällä pohjolassa vaan ei olla normaaliolosuhteissa. Jos vielä ajo on vähänkin nurkkaluonteista, eli lyhyttä ajoa ja sitäkin harvoin, ollaan varsinkin talvella siinä tilanteessa, että kalliskin akku menee pilalle.

Jos ylläpitolaturin asentaa, suosittelen laittamaan sellaisen mallin, joka on siihen tarkoitettu. Hintaa on vähän enemmän (paremman akun verran), mutta hyöty onkin juuri se käyttövarmuus. Asennussarjaan myös yleensä kuuluu kalliita kamppeita samaan hintaan. Sellainen on hyvä, jossa on laillisten autosähkön panssariputkitettujen johtosarjojen sisään ja ulos liittimet ja muutenkin hermeettinen rakenne, jotta sen voi laittaa konepellin alle.

UGH
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Simo »

mustapilvi kirjoitti:Niinhän se on, että normaalisti auto ei tarvitse akun ylläpitolaturia. Täällä pohjolassa vaan ei olla normaaliolosuhteissa.
Pohjolan olosuhteissakin kun valitsee mahdollisimman hyvän akun, virran vastaanoton suhteen, niin ylläpitolaturi on turha kapine.
Itse en ole muita akkuja kuin Trane enää harkinnutkaan. Siinä on tuo virran vastaanotto sieltä parhaasta päästä myös kylmässä, eikä hintakaan ole mahdoton. Lähes pelkässä nurkka-/työmatka-ajossa toiminut erinomaisesti.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Simo kirjoitti:
mustapilvi kirjoitti:Niinhän se on, että normaalisti auto ei tarvitse akun ylläpitolaturia. Täällä pohjolassa vaan ei olla normaaliolosuhteissa.
Pohjolan olosuhteissakin kun valitsee mahdollisimman hyvän akun, virran vastaanoton suhteen, niin ylläpitolaturi on turha kapine.
Itse en ole muita akkuja kuin Trane enää harkinnutkaan. Siinä on tuo virran vastaanotto sieltä parhaasta päästä myös kylmässä, eikä hintakaan ole mahdoton. Lähes pelkässä nurkka-/työmatka-ajossa toiminut erinomaisesti.
Peesaan Simoa. Koskaan en oo ylläpitolaturia tarvinu. Onko täällä pohjanmalla sitten jotenki trooppinen ilmasto tai jotain. Tai sitten mä oon raaskinu ostaa hyviä akkuja.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Agiperi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 515
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 00:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Niinno paljonko siitä ylläpitolaturista on hyötyä edes Hankookin kanssa jossei akku kerran huoli kylmänä virtaa... Koitin laittaa -10 asteilla kylmään akkuun laurin kii ja hetken päästä jo väitti että olis täynnä (ei tod). 50km reissun jälkeen kun pistin niin saihan sinne meneen jonku 8Ah verran, tiedä sitten lopettiko latailun sen takia että tuli täyteen vai kun akku kylmeni liikaa...
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Terve taas pitkästä aikaa kaikille.

Asensin halvan Hankook akun talvella 2007 ja heti perään uuden samanlaisen takuuseen. Sitten vielä asensin kiinteään asennukseen, niinikään halvan ylläpitolaturin merkkiä C-tek. Niitä kokemuksia tästä halpamaailmasta sitten olen täällä jakanut, kuten edellä näkyy.

Halvalla ei hyvää saa, mutta jos on vähän tuuria saattaa saadakin. Kuluttaja joutuu olemaan näiden halpatuotteiden testipenkkinä. Se on ärsyttävää, mutta ei kai auta muu kuin alistua testaajaksi ja yrittää aina vaatia sitkeästi uutta tavaraa rikkoutuneen tilalle.

Jostain tuntemattomasta syystä :lol: sama Corsa vm. 2000 on edelleen käytössä. Kulutusosia olen joutunut vaihtamaan, jarrupaloja, iskareita ja onkos lambda- ja ilmamassa-anturi kulutusosia? Nekin piti viime kesänä uusia, mutta se kannatti. Bensan kulutus tipahti litran verran sadalla, joten ne pian säästävät hintansa. Kulkukin piristyi.

Mutta asiaan... Hankook on ollut nyt 7 vuotta käytössä, ja saman verran on ollut akun ylläpitolaturikin paikoillaan, vaikkakaan ei käytössä kesäisin. Lataus on päällä aina kun sähköjohto on tolpassa. Sen verran olen akkua säälinyt, että aloitan auton sähkölämmitykset syksyisin jo +5° keleillä ja jatkan keväisin samaan tapaan. Olen myös alkanut pitää lämmitystä (ja latausta) päällä pitempiä aikoja. Keleistä riippumatta aina vähintään tunnin. En ole muistanut mitata kapasiteettia joka talvi, mutta talvella 2013 pääsiäisen aikoihin oli unohtunut radio päälle kolmeksi päiväksi ja startti vain naksahti. Muut laitteet vielä toimivat hyvin. Ei ollut aikaa jäädä mittailemaan kun piti lähteä matkoille, mutta jos radio purkaa akkua kolme päivää, eikä ihan tyhjäksi saa sittenkään niin ei se akku vielä loppu ole. Surautin käyntiin moottoripyörän akulla, joka oli täyteen ladattuna talvisäilössä piirongin alla. Hienosti lähti. Pitkässä ajossa Hankook täyttyi taas ja ylläpitolatauskin jatkui kuten tavaksi oli tullut, joten asia sitten unohtui. Hankook saa palvella edelleen ja saadaan nähdä kuinka kauan.

Laajempia tutkimuksia tarvittaisiin, jos haluttaisiin nähdä: mikä vaikutus akun käyttöikään ja elinkaareen on lataustekniikalla. Uskallan arvata, että siinä olisi kehittämisen varaa. Ihan kestävän kehityksenkin kannalta akkujätteen muodostumisen kautta olisi siinä tutkimukselle tilaa.

Usein moititaan akun virranottokykyä, ts. varautumiskykyä. Ikään kuin se olisi suoritusarvo, jolla akkujen laatua voisi arvioida. Sellaista ei kuitenkaan tiede tunne. Lyijyakku latautuu ja purkautuu tiettyjen kemiallisten reunaehtojen mukaisesti. Jos se ei niitä ehtoja noudata, vaikkapa kylmässä tai kuumassa, se on silloin viallinen akku.

Akun varaustilaa ei myöskään voi korvakuulolta määrittää. Että, kuinka hyvin starttaa. Ajossa akkua ladataan aika suurella virralla. Koska ohmin lain mukaan akun sisävastus näkyy napajännitteessä akun oman jännitteen päällä, siihen summautuen, suoraan verrannollisena latausvirtaan, ei akku tule aivan täyteen auton omalla laturilla. Lataustilan voi määrittää vain huolellisella mittauksella. Lyijyakku tuhoutuu hitaasti, jos sitä pidetään vajaassa lataustilassa. Siksi väitän, että tämäkin halpisakku olisi jo aikapäiviä sitten tullut romukuntoon ilman tätä ylläpitolaturia. Tässä 7 vuodessa lienee säästynyt jo parin halpisakun hinta. Ne myöskin puuttuvat kirrätysketjusta, mitä se sitten onkaan... Ja kuinkahan pitkään laadukas akku kestäisi tällä konstilla?

UGH
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7428
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Mulla seisoi Boschin S4 -akku ~pari vuotta Boschin C3 -laturin perässä noin parin kuukauden välein. Satunnaisesti siinä välissä annoin siitä virtaa naapureille.
Nyt joulun korvilla laitoin tän ~pari vuotta seisseen akun Omegan keulille eikä ole ollut ongelmaa.
Noin, öö kolme tai jo neljättä vuotta vanha Boschin S4 on nyt mulla koristeena kirjahyllyssä ja ehkä jossain välissä lataan sitä uudelleen.
(Mulla on kaksi samanlaista akkua, toinen on touhuna, eli siitä annan virtaa jos joku kysyy. Suoraan Omegasta en anna virtaa kenellekään.)

Muuten nämä huoltovapaat ovat kertakäyttöisiä akkuja, yleensä.
Ainakin Motonetissa myytävät snajzderit eivät kestä kuin korkeintaan vuoden ja kuolevat. Kahden vuoden takuulla niitä saa onneksi uuden samanlaisen paskan, kun vie vanhan takasin. Kolmantena vuotena pitää ostaa uus. :P
prööt
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

En tiedä mikä niitä akkuja Lurttisella särkee, mutta mulla on ollut noita sznajdereita ja zappeja autoissa vaikka kuinka ja ainoa ennenaikaisesti hajonnut hajosi kun pääsi tyhjäksi useamman kerran.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Simo »

mustapilvi kirjoitti:Usein moititaan akun virranottokykyä, ts. varautumiskykyä. Ikään kuin se olisi suoritusarvo, jolla akkujen laatua voisi arvioida. Sellaista ei kuitenkaan tiede tunne. Lyijyakku latautuu ja purkautuu tiettyjen kemiallisten reunaehtojen mukaisesti. Jos se ei niitä ehtoja noudata, vaikkapa kylmässä tai kuumassa, se on silloin viallinen akku.
Ihan puppua. Tottakai virranottokyky on suoritusarvo ja täysin mitattavissa oleva sellainen. Niiden reunaehtojen välissä on paljon tilaa jossa olla joko huonosti tai hyvin virtaa vastaanottava akku. Rikkinäiset on sitten erikseen.

Myös sitä epäilen etteikö se Hankookki toimisi tänäpäivänä vaikkei sulla olisi ylläpitolaturia ollut. Noissa halpisakuissa on sekä hyviä että huonoja eriä ja yksilöitä. Omat kokemukset Hankookista on surkeat mutta toisilla on aivan päinvastaisia kokemuksia, kuten vaikka tuossa: http://www.opel6070club.com/forum/viewt ... ok#p365061
Sun akku saattaa olla vasta elinikänsä puolessa välissä :)
Lurttinen kirjoitti:Ainakin Motonetissa myytävät snajzderit eivät kestä kuin korkeintaan vuoden ja kuolevat. Kahden vuoden takuulla niitä saa onneksi uuden samanlaisen paskan, kun vie vanhan takasin. Kolmantena vuotena pitää ostaa uus. :P
Ei tarvii ostaa uutta kolmantenakaan vuotena koska jos takuuseen annetaan rikkoontuneen tilalle uusi tuote on sillä uuden tuotteen takuu.
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 27 Loka 2006, 20:01
Paikkakunta: Joutsa

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Ihan puppua. Tottakai virranottokyky on suoritusarvo ja täysin mitattavissa oleva sellainen. Niiden reunaehtojen välissä on paljon tilaa jossa olla joko huonosti tai hyvin virtaa vastaanottava akku. Rikkinäiset on sitten erikseen.
Mitenkäs sitä mitataan? Ei mitenkään, koska akku ei ota mitään virtaa. Kirchhoffin virtalain mukaan suljetussa virtapiirissä on samansuuruinen virta jokaisessa kohdassa. Akun läpi kulkee virta, eikä siitä jää pisaraakaan akkuun. Jos ei kulje, se on rikkinäinen akku, siitähän olemmekin samaa mieltä. Kun plusnavasta miinusnapaan pakotetaan virtaa akun läpi, siis akun kannalta takaperin, sen varaustila nousee. Siis kemiallinen muutos levyissä tapahtuu. Se on huomattavissa myös ominaispainon muutoksena nesteessä ja ehkä näennäisesti helpoimmalla tavalla jännitteen nousuna navoissa. Näennäisesti helpolla siksi, että akun napajännitteen mittaus on tehtävä sen ollessa virrattomana, ja virrattomana levossa riittävän pitkään, noin tunnin. Ja edelleen, jos napajännite ei näintehden nouse se akku on rikki. Ja ihan totta, se voi olla ihan vähän rikki tai kokonaan rikki tai jotain siltä väliltä melkoisella holkkumalla.

Mutta ei nyt kiistellä tästä. Annan mieluusti maallikkojen puhua maallikoiden kieltä. Tiedämme kuitenkin mitä tällä asialla tarkoitetaan. Saivartelu on sitten erikseen. :hypocrite:

UGH
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7428
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Tuomas kirjoitti:En tiedä mikä niitä akkuja Lurttisella särkee, mutta mulla on ollut noita sznajdereita ja zappeja autoissa vaikka kuinka ja ainoa ennenaikaisesti hajonnut hajosi kun pääsi tyhjäksi useamman kerran.
En tiedä mikä särkee, mutta snaiderit ei ole mulla kestäneet.
Noi Boschit on kestäny hyvin.
prööt
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2206
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Iro »

Simo kirjoitti: Ei tarvii ostaa uutta kolmantenakaan vuotena koska jos takuuseen annetaan rikkoontuneen tilalle uusi tuote on sillä uuden tuotteen takuu.
Niinkö? Tuollainen kauppa olisi kiva löytää.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja Simo »

Iro kirjoitti:
Simo kirjoitti: Ei tarvii ostaa uutta kolmantenakaan vuotena koska jos takuuseen annetaan rikkoontuneen tilalle uusi tuote on sillä uuden tuotteen takuu.
Niinkö? Tuollainen kauppa olisi kiva löytää.
Kyllä se näin menee. Omakohtaista kokemustakin on sen verran että kerran on jouduttu pyytämään kuluttaja-asiamiestä soittamaan myyjälle kun ei meinannut suostua kertaalleen takuuseen vaihdettua ja taas särkynyttä painepesuria laittamaan korjaukseen/vaihtoon. Kolmas uusi pesuri sieltä sitten puhelun jälkeen saatiin koska toisena saadun takuu oli vielä voimassa vaikkei sen alunperin ostetun enää ollutkaan. Perustelu oli juuri se että jos on rikkoontuneen tilalle takuuseen annettu uusi tuote on sillä oltava uuden takuukin.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Akku ja sen ylläpitolaturi

Viesti Kirjoittaja TJT »

Simo kirjoitti:
Iro kirjoitti:
Simo kirjoitti: Ei tarvii ostaa uutta kolmantenakaan vuotena koska jos takuuseen annetaan rikkoontuneen tilalle uusi tuote on sillä uuden tuotteen takuu.
Niinkö? Tuollainen kauppa olisi kiva löytää.
Kyllä se näin menee. Omakohtaista kokemustakin on sen verran että kerran on jouduttu pyytämään kuluttaja-asiamiestä soittamaan myyjälle kun ei meinannut suostua kertaalleen takuuseen vaihdettua ja taas särkynyttä painepesuria laittamaan korjaukseen/vaihtoon. Kolmas uusi pesuri sieltä sitten puhelun jälkeen saatiin koska toisena saadun takuu oli vielä voimassa vaikkei sen alunperin ostetun enää ollutkaan. Perustelu oli juuri se että jos on rikkoontuneen tilalle takuuseen annettu uusi tuote on sillä oltava uuden takuukin.
Harvassa on oikeasti tilanteet, joissa takuuaika alkaa uudelleen laitteen vaihdosta.
E: lähdetään nyt esim. siitä liikkeelle, että takuu ei ole lakiperustainen asia, vaan myyjän, valmistajan tai maahantuojan määrittämä lisäetu.

Ettet nyt sotke virhevastuuseen?
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Vastaa Viestiin