HOX ! : lue tarina loppuun asti:
Vikakoodinlukija Op-Com saatavilla hintaan 17€ Tuolta (virallinen hinta 750€) tai
Vaikkapa tuolta. Eli hinta / laatusuhde on erinomainen ...
EDIT 25.10.2016 ja 08.12.2019
Vikakoodeja
EDIT 03.11.2011, 08.12.2019 ja 12.05.2020
Opas asentamiseen: Klikkaamalla Tätä
EDIT 15.08.2020 Poistettu salasanalukitus.
EDIT 29.06.2012 Ohjeet win 7 lle:
Kopioi liitä pikku cdn sisältö koneellesi. Mene F8 napilla käynnistyksen lisäasetuksiin ja valitse:
Poista ohjainallekirjoituksen pakotus (Disable driver signature enforcement ) että voit asentaa tai käyttää ohjelmaa.
Muuten asennus mukailee ohjesivuani.
EDIT 22.10.2013 Klikkaa: Livedataa. Tätä on useampikin halunnut nähdä.
EDIT 03.01.2013
Toimii oikein ainoastaan -vm 2000 ja uudemmissa Opeleissa !, ei dieseleissä.
Valitettu: vähäistä informaatiota/dataulostuloa ohjelmasta / livedata epäkuranttia tai puuttuu / kaikkiin moduleihin ei pääse käsiksi / muuta puutteellista toimimattomuutta.
Yhdistävä tekijä on 90 luvun auto jossa OBD1 järjestelmän 10 napainen pistoke tai muu* syy.
EDIT 14.05.2015, 12.05.2020
Op-Com lle toimivat windovs sertifioidut win7 - 8.1 - 10 ajurit: https://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm
Zip paketti win 10 lle: https://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/CDM21228_Setup.zip
EDIT 01.04.2021
Moderoitu ykkös sivua.
Toimivuus todistetusti ohjelmaversiosta riippuen, kahlattu kaikki threadin sivut läpi, harmillista kun löytyi paljon hurraahuutoja toimivuudesta mutteivät malttaneet paljastaa autonsa mallia tai vuosimallia:
Tiedot osin ristiriitaisia johtuen ehkä siitä että ohjelman asentaminen */ käyttäminen joskus vaikeaa.
TOIMII Kertoilkaa porukat vaikka yksityisviestillä www.sivustot.net/kontakt niin väki saa tietää
- vectra c z20net
- zafira b 1.9cdti
- 07 18xe ja Op-com versio 1.99
- 92 Senator C30SE -> C26NE. Käytä 16/10 adapteria
- 95 Calibra. Adapteri 16/10 kanssa
- 94 -> - 08 Vectra, Omega A huhua ?
- 95 Omega B1
- 98 -> 09 Astra
- 00 Frontera 2.2dti 16v
- 01 Omega 2.5 TD
- 01 Tigra, Astra G Z18XE
- 04 Signum Z22YH
- 06 Tigra
- 07 C Vectra 100219a versiolla. Viivettä yhteydenmuodostuksessa.
EI TOIMI [ Kertoilkaa porukat vaikka yksityisviestillä www.sivustot.net/kontakt niin väki saa tietää
kaikki tiedot eivät tule esiin jos vuosimalli vanhempi kuin -96 (OBD1)
- 94 Astra toimii osittain
- 94 -> - 96 Omega.
- 98 Omega B toimii osittain
- 01 Omega 2.2 dti Ei anturidataa
- 07 Signum
EDIT 29.10.2013 Hyvä opas jossa esitetään maallikkokielellä uusien autojen antureiden toimintaa ja mittaamista.
Tutkikaa tiedostoa jos Opeleidenkin antureiden s. 22-48 toiminta on epäselvää: Anturitietoa
Sieltä sain rauhoituksen itselleni myös alla esitettyihin vikakoodeihin jotka ilmenivät kun moottori sammui äkkinäisen kytkimenkäytön takia tänään 7.10.2010 :
"Nakutuksentunnistin on pyöreä liuska, jossa pultti läpi ja siitä lähtee kaksi johtoa, löytyy lohkon kyljestäOP-COM 090821d - PC based diagnostic tool
OP-COM - KW2000 Communication Window> 2001|Astra-G|Engine|Z 18 XE
Keyword #1: EF
Keyword #2: 8F
Normal timing parameter set.
CalibrationDate: 10072010
(Sammui kun nostin kytkimen liian äkkiä.) Not Present = vika ei enään päällä
Total number of fault codes: 3
P1526 - Throttle Position no Adaption
(08) - Not present
P1550 - Electronic Throttle Control Power Management
(04) - Not present
P1326 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 1
(00) - Not present
Nakutustunnistin sijaitsee moottorilohkon ulkosivulla. Tunnistimen tehtävänä on mitata nakutusääniä moottorin kaikissa käyttötiloissa moottorivahinkojen välttämiseksi. Se on siin eräänlainen mikrofoni; tarkemmin sanoen taajuusanturi
Nakutustunnistin ”kuulee“ moottorilohkon runkoäänivärähtelyt ja muuttaa ne sähköisiksi signaaleiksi. Nämä signaalit suodattuvat ohjainlaitteessa, joka tulkitsee ne. Jokainen nakutussignaali kuuluu tietylle sylinterille. Jos
nakutusta esiintyy, kyseisen sylinterin sytytyssignaalia viivästetään niin paljon, että nakuttavaa palamista ei enää esiinny.
Vaikutukset toimintakatkossa:
Tunnistinvika voidaan havaita ohjainlaitteen tunnistamasta viasta ja tästä johtuvasta hätäkäyttötilasta.
Usein esiintyviä oireita ovat:
¦ moottorielektroniikan häiriövalo syttyy
¦ vikakoodi tallentuu muistiin
¦ moottori tehoton
¦ lisääntynyt polttoaineen kulutus
Häiriöt voivat johtua eri syistä:
¦ sisäinen oikosulku
¦ johtokatkokset
¦ oikosulku johdoissa
¦ mekaaniset vauriot
¦ virheellinen kiinnitys
¦ hapettuma
Vianhaku:
¦ Lue vikamuisti
¦ Tarkasta tunnistimen kiinnitys ja kiristysmomentti
¦ Tarkasta johtojen, liittimen ja tunnistimen liitokset, onko niissä riittävä kosketus, murtumia tai hapettumaa
¦ Tarkista sytytyksen ajoitus (vanhemmista ajoneuvoista)
Tarkastus yleismittarilla:
Tarkasta ohjainlaitteelle menevä johdotus tarkastamalla jokainen ohjainlaitteen liittimelle menevä yksittäinen johto, johtavatko ne virtaa ja onko niissä ehkä oikosulku maadoitukseen.
1. Liitä ohmimittari nakutustunnistimen liittimen ja ohjainlaitteesta irrotetun liittimen väliin. Ohjearvo: < 1 ohmi (kuva 1) (ks. ohjainlaitteen nastojen paikat kytkentäkaaviosta).
2. Tarkasta tunnistimen liittimen nasta ohmimittarilla maadoitusta vastaan ohjainlaitteen liittimen ollessa irti.
Ohjearvo: vähintään 30 megaohmia.
Huomio: Liitäntänasta saattaa olla suojanasta ja täten maadoitusnasta.
Tarkastus oskilloskoopilla moottorin ollessa lämmin:
1. Liitä oskilloskoopin testaustunnistimet ohjainlaitteeseen nakutustunnistimen nastan ja maadoituksen väliin.
2. Nykäise kaasuläppää auki. Oskilloskoopista täytyy näkyä signaali, jonka amplitudi on selvästi suurentunut.
3. Jos signaali ei ole selvä, koputa moottorilohkoa kevyesti tunnistimen läheltä.
4. Jos signaalia ei vieläkään näy, on todennäköisesti kyse tunnistin- tai kytkentäpiiriviasta.
Asennusohje:
Ota asennuksessa huomioon kiristysmomentti. Älä käytä jousi- tai aluslaattoja."
Eli Suomeksi:
Tulee monta vikaa yhtäaikaa jos auto sammuu sillä lailla että nakutuksentunnistin herää, moottori ei ole silloin viallinen vaan värähtelyanturi on ainoastaan havainnut jotain erikoista kolinaa moottorista,
huomionarvoista on myös se että moottorin jakovainaa valo ei syttynyt heti palamaan vaan vasta 20 minuuttia seuraavasta lähdöstä.
EDIT 08.12.2019
Vanhentuneiden linkkien osoitteita korjattu.
Palvelinmuutosten vuoksi myös ohjesivujen osoitteet muutettu.
op-com.php sivun kt ja salasana tilapäisesti poistettu