Lisävalojen kytkentä
Lisävalojen kytkentä
Neuvokaapas lisäpitkien kytkentä. Opel astra H wagon 2005. Tehdäänkö se niinkuin muinoin eli akulta releelle ja herätevirta kaukovaloilta? Olen hiukka varovainen , kun nykyautoissa on tuota elektroniikkaa ja turvatyynyjä yms.
Re: Lisävalojen kytkentä
Kytkentä riippuu siitä haluatko kytkeä valot laillisesti vai vain niin että ne toimii.
Toimii ihan normaalisti ns.ryöstämälläkin, mutta valojen kahdentamissäännöt +referenssisäännösten vuoksi uusien autojen lisävalokytkennät menevät useasti niin, että auton omat pitkät jäävät palamatta ja vain lisäpitkät palavat(lyhyiden kanssa)
Itse tein alkuviikolla uuteen lantikkaan kytkennät joilla toimii: omat valot ilman lisäpitkiä, oma pitkät, lyhyet ja lisäpitkät, omat lyhyet ja lisäpitkät.
Kytkentä ei ole mahdottoman vaikea kun miettii tovin eikä ole hirveä kiire
tarvikkeet: johtoa, kutistesukkaa, 1kpl 4-nap rele, 1kpl 5-nap rele, muutama relepohja, 3-asentoinen kytkin ja tietysti muutama "sielu".
Toimii ihan normaalisti ns.ryöstämälläkin, mutta valojen kahdentamissäännöt +referenssisäännösten vuoksi uusien autojen lisävalokytkennät menevät useasti niin, että auton omat pitkät jäävät palamatta ja vain lisäpitkät palavat(lyhyiden kanssa)
Itse tein alkuviikolla uuteen lantikkaan kytkennät joilla toimii: omat valot ilman lisäpitkiä, oma pitkät, lyhyet ja lisäpitkät, omat lyhyet ja lisäpitkät.
Kytkentä ei ole mahdottoman vaikea kun miettii tovin eikä ole hirveä kiire
tarvikkeet: johtoa, kutistesukkaa, 1kpl 4-nap rele, 1kpl 5-nap rele, muutama relepohja, 3-asentoinen kytkin ja tietysti muutama "sielu".
Re: Lisävalojen kytkentä
Pitkät valot saa kahdentaa ja harvassa on autot joiden alkuperäisten pitkien referenssi olisi niin suuri ettei siihen saisi lisäpitkiä enää laittaa.Spikey kirjoitti:Toimii ihan normaalisti ns.ryöstämälläkin, mutta valojen kahdentamissäännöt +referenssisäännösten vuoksi uusien autojen lisävalokytkennät menevät useasti niin, että auton omat pitkät jäävät palamatta ja vain lisäpitkät palavat(lyhyiden kanssa)
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: Lisävalojen kytkentä
Olikos niin että maksimi referenssi on nyt 100? Jos 37,5/kpl lisäpitkät, niin noista jo tulee 75, jolloin jää 25/2 eli 12,5 sais olla alkuperästen pitkien ref. jos meinaa että olis lailliset yhtäaikaa palaessaan. Tietysti markkinoilla on myös lisävaloja pienemmällä referenssiluvulla, jolloin ongelmaa ei synny. Minä en kyllä edelleenkään ymmärrä mihin tuo referenssiraja perustuu, koska ainakaan mun Hellat ei ole yhtään sen kirkkaammat palaa ne yhtäaikaa omien pitkien kanssa tai ei. Mutta koska sellainen on olemassa, niin laillisesti jos haluaisin nuo laittaa niin vaihtokytkin pitäis tehdä että jommat kummat palaa. Kesäksi kun ottaa valot pois ja kesällä katsastus niin käytännössä ongelmaa ei synny...
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
Re: Lisävalojen kytkentä
Ei kai ne lisäpitkät siitä kirkastu jos vieressä palaa toinen valom.k kirjoitti:Minä en kyllä edelleenkään ymmärrä mihin tuo referenssiraja perustuu, koska ainakaan mun Hellat ei ole yhtään sen kirkkaammat palaa ne yhtäaikaa omien pitkien kanssa tai ei.
Tottakai sitä valoa tulee enemmän neljästä kuin kahdesta kaukovalosta...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: Lisävalojen kytkentä
^No totta kai tulee, mutta mielestäni tuo raja on jokseenkin teennäinen ja estää tolkullisten valoyhdistelmien käyttämisen. Tietysti alkuperäisiin verrattuna tilanne paranee huomattavasti kun asentaa sen yhden parin lisävaloja keulalle, mutta ei minusta suurta haittaa olisi jos esimerkiksi oma yhdistelmäni (Hella Rallye 3000 + V70 vollen omat pitkät) olisi laillinen - nyt ei paljoa mene yli tuosta sadasta mutta menee kuitenkin. Samoin se ettei voi laittaa vaikkapa paritonta määrää lisävaloja on täysin käsittämätön sääntö, varsinkin kun tuon 100 puitteissa olisi mahdollista laittaa 2*37,5 ja keskelle pistevalo, kytkennän ollessa täysin laillinen muuten kuin valojen määrän osalta - alle 100 jäis omien ollessa kytkettynä pois. Minusta järkevämpi tapa olisi vaikkapa se että alkuperäisten lisäksi saisi olla vaikkapa tuon ref. 100 verran lisäpitkiä, mutta säädöksen tekijän mielestä näin ei ilmeisesti ole ollut. Täällä kun pimeässä taivaltaa tyhjillä teillä pitkiäkin matkoja, niin mieluusti on niitä valoja keulalla sen verran että näkee, ja vastaantulijan sattuessa kohdille ihan normaalisti vaihdetaan puolikkaille - sammuksissa ollessaan ei paljoa lisäpitkät häikäise vaikka referenssit olis hiukan ylikin.
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
Re: Lisävalojen kytkentä
Laittaa 55W xenonsarjan pitkille, nii ei tartte rumia lisävaloja
Re: Lisävalojen kytkentä
Laittaa 55W xenonsarjan pitkille niin saa vitusti valoa ilman kuvioaZafira kirjoitti:Laittaa 55W xenonsarjan pitkille, nii ei tartte rumia lisävaloja
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
- Motocoyote
- 'Diplomat'
- Viestit: 1042
- Liittynyt: 30 Maalis 2005, 09:33
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lisävalojen kytkentä
No totta vissiin saa olla jos eivät pala yhtäaikaa omien kanssa?m.k kirjoitti:Minusta järkevämpi tapa olisi vaikkapa se että alkuperäisten lisäksi saisi olla vaikkapa tuon ref. 100 verran lisäpitkiä, mutta säädöksen tekijän mielestä näin ei ilmeisesti ole ollut.
Re: Lisävalojen kytkentä
Silti on jäänyt epäselväksi, miksi ne alkuperäiset eivät saa palaa lisäpitkien kanssa yhtäaikaa? Tarkotin siis sitä että rajotettaisiin pelkästään lisäpitkien maks. ref. ja jätettäisiin ne omat kokonaan säädösten ulkopuolelle tuossa vaiheessa. Helpottaisi senkin puoleen, että samaa lisävalopatteria voisi sitten käyttää autossa kuin autossa, eikä autonvaihdon jälkeen tarvitsisi todeta että "vittu viidellä menee ref. yli, edellisessä oli justiinsa".Motocoyote kirjoitti:No totta vissiin saa olla jos eivät pala yhtäaikaa omien kanssa?m.k kirjoitti:Minusta järkevämpi tapa olisi vaikkapa se että alkuperäisten lisäksi saisi olla vaikkapa tuon ref. 100 verran lisäpitkiä, mutta säädöksen tekijän mielestä näin ei ilmeisesti ole ollut.
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
Re: Lisävalojen kytkentä
Kauneus on katsojan silmissä, mutta eipä ne lisäpitkät itselläkään keulalla ulkonäön takia ole. Jos alkuperäiset kaukovalot näyttävät juuri ja juuri sen 150m, niin mikään xenonsarja ei niistä hyviä tee. Tosin väittäväthän monet sumuvalojenkin auttavan maantienopeudessa näkemistä, vaikka ihmisen silmä toimii juuri päin vastoin...Zafira kirjoitti:Laittaa 55W xenonsarjan pitkille, nii ei tartte rumia lisävaloja
- Motocoyote
- 'Diplomat'
- Viestit: 1042
- Liittynyt: 30 Maalis 2005, 09:33
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lisävalojen kytkentä
Siksi koska referenssiluku menee yli. Jos laitat vaikka 4 lisävaloa keulaan, joilla tulee täyteen tuo referenssi 100, niin ne ovat lailliset jos omat pitkät eivät pala yhtäaikaa. Voit ottaa sen lisävalopatterin irti ja siirtää toiseen autoon, kunhan edelleenkin kytket ne niin ettei niitä saa palamaan yhtäaikaa omien pitkien kanssa. Eli niitä omia EI lasketa siihen referenssilukemaan mukaan, mikäli ne EIVÄT pala yhtäaikaa lisävalojen kanssa.m.k kirjoitti:Silti on jäänyt epäselväksi, miksi ne alkuperäiset eivät saa palaa lisäpitkien kanssa yhtäaikaa? Tarkotin siis sitä että rajotettaisiin pelkästään lisäpitkien maks. ref. ja jätettäisiin ne omat kokonaan säädösten ulkopuolelle tuossa vaiheessa. Helpottaisi senkin puoleen, että samaa lisävalopatteria voisi sitten käyttää autossa kuin autossa, eikä autonvaihdon jälkeen tarvitsisi todeta että "vittu viidellä menee ref. yli, edellisessä oli justiinsa".Motocoyote kirjoitti:No totta vissiin saa olla jos eivät pala yhtäaikaa omien kanssa?m.k kirjoitti:Minusta järkevämpi tapa olisi vaikkapa se että alkuperäisten lisäksi saisi olla vaikkapa tuon ref. 100 verran lisäpitkiä, mutta säädöksen tekijän mielestä näin ei ilmeisesti ole ollut.
Onko tässä vielä jotain epäselvää?
Re: Lisävalojen kytkentä
Meillä on laikkajousia, lastuja, kusetusdynolappuja muutoskatsastuksiin, vääriä moottoreita, liian isoja renkaita, tummennuskalvoja etulaseissa, xenonsarjoja, mitä tahansa krääsäledejä 'päiväajovaloina' ja ties mitä skeidaa joten eiköhän laiteta vaan niitä lisävalojakin ihan oman maun mukaan <3
- putkikardaani
- 'Diplomat'
- Viestit: 1462
- Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Lisävalojen kytkentä
viisainta jatkaa niinkuin viimeiset 20 vuotta ja ottaa ne lamput keulalta pois leimalle. tosin sielläkään niitä ei enää kiinnosta ja ainoa instanssi jota kiinnostaa ollaan onneksi lakkauttamassa. valoakansalle ja liikenne turvallisuus paranee.
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Re: Lisävalojen kytkentä
Mulle taas katsastuksessa sanottiin että poliisi hoitaa laittomat lisävalot. Uskoo ken tahtoo.
Mutta toi referenssiluku. Vielä muutama vuosi sitten noi rajat meni näin.
->1980 ref100
1980-> ref75
Eli nykyautoihin ei oikeesti sais laittaa 2kpl ref37,5 lisävaloja.
Mutta edelleen. Vitunko väliä. Kukaan ei niitä kyttää jos valoja on oikea määrä(2kpl) ja ne ovat oikein suunnatut. Eikä mitään xenon muutoksia ole tehty.
Mutta toi referenssiluku. Vielä muutama vuosi sitten noi rajat meni näin.
->1980 ref100
1980-> ref75
Eli nykyautoihin ei oikeesti sais laittaa 2kpl ref37,5 lisävaloja.
Mutta edelleen. Vitunko väliä. Kukaan ei niitä kyttää jos valoja on oikea määrä(2kpl) ja ne ovat oikein suunnatut. Eikä mitään xenon muutoksia ole tehty.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)