Insignia ja akun vaihto
Insignia ja akun vaihto
Meinasin vaihtaa Boschin S6 agm akun tuon alkuperäsen tilalle mutta huomasin että tuossa on tuo "haistelija" maakaapelissa.
Eli pitääkö Insignialle kertoa testerillä mitä sinne vaihdetaan? ettei tuo uusi ole piankin sökö.
Eli pitääkö Insignialle kertoa testerillä mitä sinne vaihdetaan? ettei tuo uusi ole piankin sökö.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Insignia ja akun vaihto
Ei ainakaan allekirjoituksen Insigniassa vaatinut mitään vippaskonsteja. Vanha akku pois ja uusi tilalle.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
-
- OCF Member 2018
- Viestit: 1242
- Liittynyt: 16 Marras 2009, 16:33
Re: Insignia ja akun vaihto
Näin itsekin tein ja hyvin on kaikki toiminut
Re: Insignia ja akun vaihto
Pari pientä kysymystä akusta ja akun vaihdosta Insigniaan:
(Auton mallihan oli Insignia A 1,8 A18XER bensalla, jossa alkuperäisakku vuodelta 09 vielä paikoillaan)
Originaali akun info: 12V60Ah mitat 175x175x242
1. Käykö koko 12V68Ah mitat 175x175x278? kun sattuisi em. Hankook Kalsium nurkista löytymään.
Vaiko tilalle uutta vaikka Motonetista eli esim. Exide Excell EB602 60Ah/540A akku P242xL175xK17
tai olisiko parempi vain kympin kalliimpi Exide Premium EA612 61Ah/600A akku P242xL175xK175
2. Vaihtaessa uutta akkua mieluusti käyttäisi ns. varavirtaa että mikään muisti ei nollautuisi yms.
Itsellä löytyy ns. PowerBank/akkubuusterilaite jossa on tupakinsytytinpistoke ja 12V DC anto.
Voinko tökätä sen sytkän auton 12V pistokkeeseen (tupakkapistokkeeseen)?
Takamaiseen vaiko etumaiseen pistokkeeseen, vai onko väliä?
(Auton mallihan oli Insignia A 1,8 A18XER bensalla, jossa alkuperäisakku vuodelta 09 vielä paikoillaan)
Originaali akun info: 12V60Ah mitat 175x175x242
1. Käykö koko 12V68Ah mitat 175x175x278? kun sattuisi em. Hankook Kalsium nurkista löytymään.
Vaiko tilalle uutta vaikka Motonetista eli esim. Exide Excell EB602 60Ah/540A akku P242xL175xK17
tai olisiko parempi vain kympin kalliimpi Exide Premium EA612 61Ah/600A akku P242xL175xK175
2. Vaihtaessa uutta akkua mieluusti käyttäisi ns. varavirtaa että mikään muisti ei nollautuisi yms.
Itsellä löytyy ns. PowerBank/akkubuusterilaite jossa on tupakinsytytinpistoke ja 12V DC anto.
Voinko tökätä sen sytkän auton 12V pistokkeeseen (tupakkapistokkeeseen)?
Takamaiseen vaiko etumaiseen pistokkeeseen, vai onko väliä?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia ja akun vaihto
En ole käytänyt vaihdossa noita virta juttuja.
1 avin pois virtalukosta.
2 vaihda akku.
3 trip nollautuu. ikkunoiden asennon voi joutua opettamaan käyttämällä ikkunoita.
1 avin pois virtalukosta.
2 vaihda akku.
3 trip nollautuu. ikkunoiden asennon voi joutua opettamaan käyttämällä ikkunoita.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia ja akun vaihto
Kiitokset!
Kokeillaan vaikka noin perinteisesti, sillä tosiaan kyllähän nuo pienet opetusjutut käy nopeasti ja tripistä niin väliä ole.
Vaikka mieli tekisi ihan kokeilunhalusta tökätä tuon akkubuusterissa oleva 12V DC OUT:in plugi auton tupakansytytinpistokkeeseen.
Vaikka joskus luin jostain muun merkkisen auton valmistajan ohjeista, ettei saa laittaa/antaa virtaa tupakansytyttimen pistokkeen kautta autolle, mutta noinhan sitä tuli joskus esim. pärrääkin talvisin ladattua aina pistokkeen kautta
Ja näkeehän sen että mahtuuko tuo pidempi akku koteloon kun nuo kriittiset mitat (korkeus ja leveys) on orkkiksen kanssa aivan samoja,
paitsi muutoksina tuo "uuden akun" pituuskasvu 242-> 278 ja ampeerimäärän kasvu 60-> 68. Ei vaikuttane kummatkaan muutokset negatiivisesti jos vain kiinni saa
Kokeillaan vaikka noin perinteisesti, sillä tosiaan kyllähän nuo pienet opetusjutut käy nopeasti ja tripistä niin väliä ole.
Vaikka mieli tekisi ihan kokeilunhalusta tökätä tuon akkubuusterissa oleva 12V DC OUT:in plugi auton tupakansytytinpistokkeeseen.
Vaikka joskus luin jostain muun merkkisen auton valmistajan ohjeista, ettei saa laittaa/antaa virtaa tupakansytyttimen pistokkeen kautta autolle, mutta noinhan sitä tuli joskus esim. pärrääkin talvisin ladattua aina pistokkeen kautta
Ja näkeehän sen että mahtuuko tuo pidempi akku koteloon kun nuo kriittiset mitat (korkeus ja leveys) on orkkiksen kanssa aivan samoja,
paitsi muutoksina tuo "uuden akun" pituuskasvu 242-> 278 ja ampeerimäärän kasvu 60-> 68. Ei vaikuttane kummatkaan muutokset negatiivisesti jos vain kiinni saa
Re: Insignia ja akun vaihto
Ainakin dieseleissä on kaikissa samankokoinen akkukotelo ja riippuen siitä kuinka ison akun sinne laittaa, niin etukiinnikettä siirretään sopivaan pultinreikään akkukotelon sisällä. Pisin vaihtoehto ainakin dieseleissä taisi olla 315mm akulle - muut mitathan pitää olla 175mm x 175mm mikäli aikoo akkukotelon kannen saada kiinni.
Re: Insignia ja akun vaihto
Kiitokset Masi infosta, oikeassa olet
Nyt kun akkukotelon avasin niin ensivilkaisulla huomasin että hieman yli 3 cm:n päässä wanhan akun päästä missä alakiinnike on pultattuna,
löytyypi uusi kiinnikereikä, joten mahtunee tuo reilut 3 cm pidempi uusi isompi akku varmaankin. Eli bensavehkeeni akkukotelon pohjassa näytti tosiaan olevan ainakin kaksi kpl vaihtoehtoista akun alaosan kiinnitysraudan kiinnitysreikää, jees!
EDIT: Tuli hankittua uusi alkuperäisakkua vastaava Exiden akku (EXIDE PREMIUM 60 Ah EA612 175x175x242) ja laitettua paikalleen, vaikka akkukotelon pohjassa olisi tosiaan ollut pohjakiinnikkeen paikka vielä 278 pitkälle akullekin.
Helppoa oli akun vaihto: Autosta virrat pois ja avaimet, ovet kiinni ja 15 minuuttia odottelua. Vanhan akun kaapelit irti ja sulakekotelo akun päältä vain irti osittain. Uusi akku tilalle päinvastaisessa järjestyksessä. Autoon kun laittoi virrat päälle, niin pyysihän tuo auto opettamaan sähköikkunat vuorollaan. Radion kanavat yms. säilyivät muistissa, eli ei muutoksia. Nyt starttaa iloisesti
Olihan vanhalla akulla ikääkin sen 9 vuotta, joten varmuuden maksimoimiseksi uusin nyt talven varalle...kun kuitenkin tulee välillä talvisin ihan lyhyttä muutaman kilsan ajoa ja sen vuoksi liitin myös CTEK:n "pikalatauskaapelin" akun kenkiin samalla, niin tökkää sitten joskus latauskaapelin liittimeen kiinni Ctekin ylläpitolaturin.
Nyt kun akkukotelon avasin niin ensivilkaisulla huomasin että hieman yli 3 cm:n päässä wanhan akun päästä missä alakiinnike on pultattuna,
löytyypi uusi kiinnikereikä, joten mahtunee tuo reilut 3 cm pidempi uusi isompi akku varmaankin. Eli bensavehkeeni akkukotelon pohjassa näytti tosiaan olevan ainakin kaksi kpl vaihtoehtoista akun alaosan kiinnitysraudan kiinnitysreikää, jees!
EDIT: Tuli hankittua uusi alkuperäisakkua vastaava Exiden akku (EXIDE PREMIUM 60 Ah EA612 175x175x242) ja laitettua paikalleen, vaikka akkukotelon pohjassa olisi tosiaan ollut pohjakiinnikkeen paikka vielä 278 pitkälle akullekin.
Helppoa oli akun vaihto: Autosta virrat pois ja avaimet, ovet kiinni ja 15 minuuttia odottelua. Vanhan akun kaapelit irti ja sulakekotelo akun päältä vain irti osittain. Uusi akku tilalle päinvastaisessa järjestyksessä. Autoon kun laittoi virrat päälle, niin pyysihän tuo auto opettamaan sähköikkunat vuorollaan. Radion kanavat yms. säilyivät muistissa, eli ei muutoksia. Nyt starttaa iloisesti
Olihan vanhalla akulla ikääkin sen 9 vuotta, joten varmuuden maksimoimiseksi uusin nyt talven varalle...kun kuitenkin tulee välillä talvisin ihan lyhyttä muutaman kilsan ajoa ja sen vuoksi liitin myös CTEK:n "pikalatauskaapelin" akun kenkiin samalla, niin tökkää sitten joskus latauskaapelin liittimeen kiinni Ctekin ylläpitolaturin.
Re: Insignia ja akun vaihto
Mites onko teillä ollut keyless malli? Ittel olis akun vaihto edessä, -14 dieseli ja keyless. Onko jotai vippaskonsteja vai voiko sen vaan vaihtaa ilman suurempia murheita? esim. pitääkö ohjelmoida jotain avaimia
Insignia -14 CDTI "sport opc-line" keyless
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia ja akun vaihto
Avaimet pois autosta johonkin pöydälle auton ulkopuolelle. Ei muutoin mitään ihmeellistä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia ja akun vaihto
Jees, aamulla oli akun vaihto, Yuasan 90 Ah ja ei ollu mitään ihmeellisyyksiä, avaimet oli 30m päässä varmuuden vuoksi, radion koodiakaan ei tarvinnu laittaa.
Ikkunat jokane kerrallaa auki ja kiinni ajotietokoneen neuvojen mukaan ja sit ulkolämpötilamittari näytti aluksi pelkkää viivaa mutta virrat pois ja pari h jälkeen lähin ajelemaan niin toimis taas.
Ikkunat jokane kerrallaa auki ja kiinni ajotietokoneen neuvojen mukaan ja sit ulkolämpötilamittari näytti aluksi pelkkää viivaa mutta virrat pois ja pari h jälkeen lähin ajelemaan niin toimis taas.
Insignia -14 CDTI "sport opc-line" keyless