Eli kysymys kuuluu:
Onko joku asennellut Isofixiä Omegaansa?
Runkoonhan tuo pitäisi pultata, onko kenties takaistuimen takana sopiva palkki vai pitääkö jurnuttaa syvemmälle ennen kuin tulee vastaan?
Minkä auton Isofix-jälkiasennussarja sopii parhaiten? Sopiiko ne muoviohjaimet hyvin penkin välistä vai pitääkö verhoiluja puukottaa?
Itse en ala vääntämään, vaikka hitsaus ja metallintyöstö luonnistuukin. Kääntöistuin hakusessa ja kaikki tuntuu tarvitsevan Isofixin kaveriksi..
Eli asennusidea lyhyesti: hankitaan sopiva jälkiasennussarja, porataan kiinnityspulteille reiät runkopalkin läpi, ruostesuojaillaan vaikka kotelosuoja-aineella, kiinnitetään kovilla pulteilla ja kovilla lukkomuttereilla, asennetaan ohjainmuovit paikoilleen.
En näe tuossa tavassa mitään arveluttavaa, kunhan hoitaa ajatuksella tuon asennuksen. Voihan sinne vielä lattaraudasta tehdä vastakappaleen auton alle mutterien ja palkin väliin jolla sitoo pultit toisiinsa ja saa enemmän pinta-alaa kiinnitykseen.
Kiitoksia jos joku osaa antaa ohjeita!
ISOFIX:n asennus Omega B farmariin
ISOFIX:n asennus Omega B farmariin
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: ISOFIX:n asennus Omega B farmariin
Kiitoksia kaikille vastaneille
Toisen kakaran syntymä, josta toki jo kohta vuosi, pakotti tekemään tällekkin asialle jotain että sai vähän lisävaihtoehtoja lastenistuimien malleihin.
Eli Isofixit molemmille puolille takapenkkiä oli saatava.
Hommasin ihan hihasta ravistamalla ebaysta 2 kpl Fordin kiinnitysrautoja jotka sopivatkin täydellisesti hommaan, hintaa tuli posteineen noin 50e:
Takapenkki alas ja asettelua kohdilleen:
Mallailun lopputuloksena lenkkejä piti vähän lekalla taivuttaa alaspäin, että selkänojan rungon alaosa ei tule tielle kun telakan/penkin isofix-kiinnikettä yrittää laittaa kiinni:
Sitten kiinnitysreiät. Ulompi reikä tulee hienosti läpi takajousen viereen. Sisempi reikä meneekin sitten varmaan runkopalkin tai muun ontelon sisälle eli siihen ei saa läpipulttia kiinni. Myöhemmin tuokin ratkaistu:
Löytyi M12 haponkestäviä pultteja, nylon-lukkomuttereita ja korilaattoja varastosta, joten laitoin niillä kiinni ulommasta reiästä. Kiinnikkeessä oli M10 reikä joten sitä piti vähän porailla isommaksi:
Sisempi kiinnitys tapahtui itseporautuvalla ruuvilla (tai ei se mikään kiinnitys ole, kunhan pitää raudan oikeassa paikassa). Raudan ja korin väliin piti laittaa 3 kpl korilaattoja jotta rauta tulee suoraan suhteessa selkänojaan. Eli noin 5-6 mm korotusta:
Ylläolevassa kuvassa näkyykin sitten koko komeuden lopullisesti jäykistävä ja tukevoittava ratkaisu paikoillaan. Eli tällainen 10x10 mm umpialumiinitanko joka sopii täydellisesti tuohon raudan päälle. Kun selkänojan lyö takaisin kiinni, puristaa tuo tanko kiinnitysraudan korin ja penkin väliin jolloin kiinnitys ei liiku mihinkään vaikka tuo sisempi kiinnitys on hoidettu tuolla poraruuvilla:
Sieltä ne pilkistää:
Testaus ja valmista tuli:
Toinen puoli hoituu täysin vastaavalla tavalla, mutta peilikuvana.
Aikaa meni pari tuntia kun piti miettiä miten asennus tapahtuu, puolessa ajassa selviää helposti kun tietää mitä tekee. Auto kannattaa tunkata takakulmasta ylös niin saa nuo kiinnityspultit helpommin kiristeltyä paikoilleen.
Toisen kakaran syntymä, josta toki jo kohta vuosi, pakotti tekemään tällekkin asialle jotain että sai vähän lisävaihtoehtoja lastenistuimien malleihin.
Eli Isofixit molemmille puolille takapenkkiä oli saatava.
Hommasin ihan hihasta ravistamalla ebaysta 2 kpl Fordin kiinnitysrautoja jotka sopivatkin täydellisesti hommaan, hintaa tuli posteineen noin 50e:
Takapenkki alas ja asettelua kohdilleen:
Mallailun lopputuloksena lenkkejä piti vähän lekalla taivuttaa alaspäin, että selkänojan rungon alaosa ei tule tielle kun telakan/penkin isofix-kiinnikettä yrittää laittaa kiinni:
Sitten kiinnitysreiät. Ulompi reikä tulee hienosti läpi takajousen viereen. Sisempi reikä meneekin sitten varmaan runkopalkin tai muun ontelon sisälle eli siihen ei saa läpipulttia kiinni. Myöhemmin tuokin ratkaistu:
Löytyi M12 haponkestäviä pultteja, nylon-lukkomuttereita ja korilaattoja varastosta, joten laitoin niillä kiinni ulommasta reiästä. Kiinnikkeessä oli M10 reikä joten sitä piti vähän porailla isommaksi:
Sisempi kiinnitys tapahtui itseporautuvalla ruuvilla (tai ei se mikään kiinnitys ole, kunhan pitää raudan oikeassa paikassa). Raudan ja korin väliin piti laittaa 3 kpl korilaattoja jotta rauta tulee suoraan suhteessa selkänojaan. Eli noin 5-6 mm korotusta:
Ylläolevassa kuvassa näkyykin sitten koko komeuden lopullisesti jäykistävä ja tukevoittava ratkaisu paikoillaan. Eli tällainen 10x10 mm umpialumiinitanko joka sopii täydellisesti tuohon raudan päälle. Kun selkänojan lyö takaisin kiinni, puristaa tuo tanko kiinnitysraudan korin ja penkin väliin jolloin kiinnitys ei liiku mihinkään vaikka tuo sisempi kiinnitys on hoidettu tuolla poraruuvilla:
Sieltä ne pilkistää:
Testaus ja valmista tuli:
Toinen puoli hoituu täysin vastaavalla tavalla, mutta peilikuvana.
Aikaa meni pari tuntia kun piti miettiä miten asennus tapahtuu, puolessa ajassa selviää helposti kun tietää mitä tekee. Auto kannattaa tunkata takakulmasta ylös niin saa nuo kiinnityspultit helpommin kiristeltyä paikoilleen.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual