Pohjan öljyäminen - Raahen seutu

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
plumber
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 140
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Pohjan öljyäminen - Raahen seutu

Viesti Kirjoittaja plumber »

Kaveri kyseli vanhemman auton ruostesuojauksesta. Itse aikanaan noista talviruoskista käyttänyt pohjan ja kotelot öljyttävänä. Kyllä se ainakin hidasti väistämätöntä, taistelu jatkui vielä useamman vuoden vaikka sota olisikin jo hävitty :D Vieläkö tätä harrastetaan vai onko kuoleva laji. Etsitään Raahe-Oulu seudulta tekijää jos sellaisia vielä yleensä on olemassa?
Koskaan ei ole liian myöhästä luovuttaa...
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Pohjan öljyäminen - Raahen seutu

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Öljy on väärä aine suojaukseen. Kotelosuoja ja massa oikeita. En tiedä tehdäänkö raahessa täydellisiä käsittelyitä, mutta automaalaamoista kannattaa kysellä. Esim. Raahen Automaalaamo. Tai Autopelti. Oulussa Pohjolan lasi tekee ainakin

Vanhaan autoon silti aika turhaa hommaa ja rahan haaskausta. Itsetehtynä ehkä kannattaa vähän ruiskia kilikoli ML:ää
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
plumber
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 140
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Pohjan öljyäminen - Raahen seutu

Viesti Kirjoittaja plumber »

Tuossakin niin monta montaa mielipidettä kuin on kertojaa. Itse voisin jopa allekirjoittaa tuon öljyn ruiskimisen. Konttorilla tullu pelkkää positiivistä palautetta, eräskin vanhempi herra huusi jopa oppipojan kattomaan, että ootko koskaan nähny näin tervettä ooppelin pohjaa. Ja sitten höpistiin tuosta öljyämisestä. Toki kehitys kehittyy ja nykyään voi olla paremmaat tökötit tuohon. Mutta harvaa voi suoraan kuran päälle roiskia?

Anyways kiitos nimistä, pistän etiäpäin!
Koskaan ei ole liian myöhästä luovuttaa...
TexasMan
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 177
Liittynyt: 10 Heinä 2017, 19:25

Re: Pohjan öljyäminen - Raahen seutu

Viesti Kirjoittaja TexasMan »

Riippuu mistä öljystä puhutaan. Oon joskus lukenut miksi ei (moottori)öljyä ei suositella auton alustaan, mutta nyt en kerta kaikkiaan saa mieleeni sitä. Joku ainesosa se oli..
Anyway, tiedän kyllä käytännöstä sen toimivan auton alustassa.., mutta ei ehkä kuitenkaan ole paras ratkaisu auton alustaan mielestäni.

Pellavaöljyä sen sijaan moni käyttää ja pitää hyvänä ratkaisuna auton ruostesuojauksessa: Olen itsekin joskus ruiskuttanut sitä oviin, koteloihin, jne. Olen käyttänyt pellavaöljyä myös primerinä auton alustan suojauksessa. Idea siinä on että tämä pellavaöljy on todella notkeaa ja juoksevaa, se tunkeutuu jokaiseen pieneenkin koloon erittäin hyvin. Sitten vaan alustamassa siihen päälle.
Olen käyttänyt Bilteman pellavaöljyä, tosin silloin se oli erilaisessa purkissa kuin alla oleva, mutta kait se on vieläkin samaa tavaraa?
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Ruo ... 000021462/
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
Uteliasko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Huhti 2016, 19:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pohjan öljyäminen - Raahen seutu

Viesti Kirjoittaja Uteliasko »

Olen öljynnyt teräketjuöljyllä, halpaa ja pysyy kiinni sekä pehmittää vanhan massan, viime kesänä tein ensin alustan pesun, kuivuttua paineilmalla kolot puhtaaksi ja ölppä päälle, meni 3 litraa. Sai olla muutaman päivän pressun päällä valumassa. Tuli hyvä ja vielä kehuttiin museotarkastuksessa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pohjan öljyäminen - Raahen seutu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itsekin joskus 80-luvulla öljysin vanhan käyttöautoni pohjan. Taisin vielä sen jälkeen käydä kuivalla hiekkatiellä ajelemassa, niin pöly sitoi öljyn pohjaan :D . Hyvin kesti Japanin rauta noilla konsteilla. Oli minulle tullessa ollut Lapissa käytössä, joten pohja oli suhteellisen hyvässä kunnossa jo valmiiksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin