Aattelin näin syksyllä laittaa tuohon C veccuun peruutusvaloille vähän lisää luxeja vaihtamalla tilalle LED polttimot.
Siis tämmöset, en tilannu täältä mutta esimerkiksi tälläset.
Linkki ebay
Homma sujui mallikkaasti, heitin ledit tilalle ja hyvin näki peruutella. Sitten kun jätin auton parkkiin ja menin sisälle niin jopas jotakin valot jäivät välkehtimään omineen.
Eli kun auto tarkistelee itekseen polttimoita se antaa pikku sysärin sähköä joka polttimolle ja mittaa samalla langan resistanssia tms. Hehkulanka ei ehdi syttyä, mutta ledi ehtii loistamaan kirkkaasti. Joku saabisti oli ratkaissut tämän ongelman laittamalla oman polttimon kontin sisälle ja releen ohjaamaan ledilamppuja
Vähän tuumittuani päätin tehdä oman version, eli laitetaan lampun kannalle 2200uF kondensaattori. (tarkista napaisuus oikeinpäin!)
Ja kondensaattorille juotetaan samaan väliin 1Kohm vastus purkamaan kondensaattoria. Vastus purkaa konkan välähdysten välillä, mutta kun pakki lyödään päälle ei pieni 12mA virta haittaa polttimon kannalla. Myös polttimontarkistussysteemi tuntuisi olevan tyytyväinen tähän ratkaisuun. Palaan asiaan mikäli onglemia ilmenee.
Peruutusvaloon lisää tehoa.
Peruutusvaloon lisää tehoa.
Signature tai silleen...
Re: Peruutusvaloon lisää tehoa.
Tuo Opelin ja Saabin polttimoiden "jälkitarkistussysteemi" on minusta ihan joutava. Kai sitä nyt seuraavan kerran, kun autolla lähtee liikenteeseen, niin sitten samalla siinä vaiheessa käynnistyvä tarkistus riittäisi. Muutenkin aika erikoinen juttu, kun ajaessa tarkistus on käynnissä, niin harvoin se poltin hajoaa sammutusvaiheessa. Miksi tätä on tarvetta valvoa. Poltin hajoaa yleensä sytytettäessä tai kesken palamisen. Tällainen mittaustapa riittää.Brutal kirjoitti: ↑16 Syys 2018, 18:59 Aattelin näin syksyllä laittaa tuohon C veccuun peruutusvaloille vähän lisää luxeja vaihtamalla tilalle LED polttimot.
Siis tämmöset, en tilannu täältä mutta esimerkiksi tälläset.
Linkki ebay
Homma sujui mallikkaasti, heitin ledit tilalle ja hyvin näki peruutella. Sitten kun jätin auton parkkiin ja menin sisälle niin jopas jotakin valot jäivät välkehtimään omineen.
Eli kun auto tarkistelee itekseen polttimoita se antaa pikku sysärin sähköä joka polttimolle ja mittaa samalla langan resistanssia tms. Hehkulanka ei ehdi syttyä, mutta ledi ehtii loistamaan kirkkaasti. Joku saabisti oli ratkaissut tämän ongelman laittamalla oman polttimon kontin sisälle ja releen ohjaamaan ledilamppuja
Vähän tuumittuani päätin tehdä oman version, eli laitetaan lampun kannalle 2200uF kondensaattori. (tarkista napaisuus oikeinpäin!)
Ja kondensaattorille juotetaan samaan väliin 1Kohm vastus purkamaan kondensaattoria. Vastus purkaa konkan välähdysten välillä, mutta kun pakki lyödään päälle ei pieni 12mA virta haittaa polttimon kannalla. Myös polttimontarkistussysteemi tuntuisi olevan tyytyväinen tähän ratkaisuun. Palaan asiaan mikäli onglemia ilmenee.
Systeemin ollessa tuollainen niin sen kanssa vaan pitää elää. Muistankin jonkun (Saabistin) laittaneen releytyksen takavaloihin ja ilmeisesti myös etuparkeille. Ei tainnut se kaveri laittaa varsinaisia polttimoita vaan niitä vastaavat vastukset. Joka tapauksessa tällä sai polttimotarkistuksen tyytyväiseksi ja välkytyksetkin loppuivat. Rele on sen verta hidas ettei reagoi nopeaan tarkistuspulssiin. Lisäksi pulssi ei kai ole täydellä jännitteellä.
Ehdotinkin silloin tuolla Saab-palstalla ison elkon laittamista led-polttimon rinnalle ja sen vastuksen myös. Mikäli LED poltin on tavallinen niin vastus pitää taas vastata polttimon resistanssia ja nk. väyläledpolttimolla riittää pienempi. Ja pienempi on myös oltava, että ei kuormitus mene liian suureksi. Riippuu siis siitä kumpia ledejä käytetään. Konkan kooksi muistaakseni ehdotin (laskeskelin) 4700uF. Se oli varman päälle, joten todellisuudessa pienempikin riittää, kuten nyt onkin.
Itse en ole viitsinyt alkaa värkkäämään enkä ledejä vaihdellut tuon välähdyksen takia. Tavallisilla polttimoilla mennään. Monet muut sitä näköjään jaksaa värkätä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7429
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Peruutusvaloon lisää tehoa.
Villi idea, mutta saisko pelkän check controllin ohjelmoitua pois käytöstä ja jäis ajotietokoneen muut toiminnot päälle?
prööt
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Peruutusvaloon lisää tehoa.
Check control on ohjelmoitavissa läsnä tai ei läsnä tilaan.
Re: Peruutusvaloon lisää tehoa.
Saa check controllin pois mutta se ei lopeta testausta.
Check controll vain lopettaa ajotietokoneen näyttöön ilmoituksen näytön mutta edelleen mittaristossa palaa valo ja valot vilkkuu.
Tähän on todettu toimivaksi rele ja vastus kombo, tarkemmin en osaa neuvoa.
Opel Vectra C2 wagon " Wannabe irmscher "