Peruutusvaloon lisää tehoa.

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Brutal
'Senator'
'Senator'
Viestit: 426
Liittynyt: 25 Maalis 2002, 02:00

Peruutusvaloon lisää tehoa.

Viesti Kirjoittaja Brutal »

Aattelin näin syksyllä laittaa tuohon C veccuun peruutusvaloille vähän lisää luxeja vaihtamalla tilalle LED polttimot.

Siis tämmöset, en tilannu täältä mutta esimerkiksi tälläset.
Linkki ebay

Homma sujui mallikkaasti, heitin ledit tilalle ja hyvin näki peruutella. Sitten kun jätin auton parkkiin ja menin sisälle niin jopas jotakin valot jäivät välkehtimään omineen. :o

Eli kun auto tarkistelee itekseen polttimoita se antaa pikku sysärin sähköä joka polttimolle ja mittaa samalla langan resistanssia tms. Hehkulanka ei ehdi syttyä, mutta ledi ehtii loistamaan kirkkaasti. Joku saabisti oli ratkaissut tämän ongelman laittamalla oman polttimon kontin sisälle ja releen ohjaamaan ledilamppuja :lollis:

Vähän tuumittuani päätin tehdä oman version, eli laitetaan lampun kannalle 2200uF kondensaattori. (tarkista napaisuus oikeinpäin!)
Ja kondensaattorille juotetaan samaan väliin 1Kohm vastus purkamaan kondensaattoria. Vastus purkaa konkan välähdysten välillä, mutta kun pakki lyödään päälle ei pieni 12mA virta haittaa polttimon kannalla. Myös polttimontarkistussysteemi tuntuisi olevan tyytyväinen tähän ratkaisuun. Palaan asiaan mikäli onglemia ilmenee.
Signature tai silleen...
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Peruutusvaloon lisää tehoa.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Brutal kirjoitti: 16 Syys 2018, 18:59 Aattelin näin syksyllä laittaa tuohon C veccuun peruutusvaloille vähän lisää luxeja vaihtamalla tilalle LED polttimot.

Siis tämmöset, en tilannu täältä mutta esimerkiksi tälläset.
Linkki ebay

Homma sujui mallikkaasti, heitin ledit tilalle ja hyvin näki peruutella. Sitten kun jätin auton parkkiin ja menin sisälle niin jopas jotakin valot jäivät välkehtimään omineen. :o

Eli kun auto tarkistelee itekseen polttimoita se antaa pikku sysärin sähköä joka polttimolle ja mittaa samalla langan resistanssia tms. Hehkulanka ei ehdi syttyä, mutta ledi ehtii loistamaan kirkkaasti. Joku saabisti oli ratkaissut tämän ongelman laittamalla oman polttimon kontin sisälle ja releen ohjaamaan ledilamppuja :lollis:

Vähän tuumittuani päätin tehdä oman version, eli laitetaan lampun kannalle 2200uF kondensaattori. (tarkista napaisuus oikeinpäin!)
Ja kondensaattorille juotetaan samaan väliin 1Kohm vastus purkamaan kondensaattoria. Vastus purkaa konkan välähdysten välillä, mutta kun pakki lyödään päälle ei pieni 12mA virta haittaa polttimon kannalla. Myös polttimontarkistussysteemi tuntuisi olevan tyytyväinen tähän ratkaisuun. Palaan asiaan mikäli onglemia ilmenee.
Tuo Opelin ja Saabin polttimoiden "jälkitarkistussysteemi" on minusta ihan joutava. Kai sitä nyt seuraavan kerran, kun autolla lähtee liikenteeseen, niin sitten samalla siinä vaiheessa käynnistyvä tarkistus riittäisi. Muutenkin aika erikoinen juttu, kun ajaessa tarkistus on käynnissä, niin harvoin se poltin hajoaa sammutusvaiheessa. Miksi tätä on tarvetta valvoa. Poltin hajoaa yleensä sytytettäessä tai kesken palamisen. Tällainen mittaustapa riittää.

Systeemin ollessa tuollainen niin sen kanssa vaan pitää elää. Muistankin jonkun (Saabistin) laittaneen releytyksen takavaloihin ja ilmeisesti myös etuparkeille. Ei tainnut se kaveri laittaa varsinaisia polttimoita vaan niitä vastaavat vastukset. Joka tapauksessa tällä sai polttimotarkistuksen tyytyväiseksi ja välkytyksetkin loppuivat. Rele on sen verta hidas ettei reagoi nopeaan tarkistuspulssiin. Lisäksi pulssi ei kai ole täydellä jännitteellä.

Ehdotinkin silloin tuolla Saab-palstalla ison elkon laittamista led-polttimon rinnalle ja sen vastuksen myös. Mikäli LED poltin on tavallinen niin vastus pitää taas vastata polttimon resistanssia ja nk. väyläledpolttimolla riittää pienempi. Ja pienempi on myös oltava, että ei kuormitus mene liian suureksi. Riippuu siis siitä kumpia ledejä käytetään. Konkan kooksi muistaakseni ehdotin (laskeskelin) 4700uF. Se oli varman päälle, joten todellisuudessa pienempikin riittää, kuten nyt onkin.

Itse en ole viitsinyt alkaa värkkäämään enkä ledejä vaihdellut tuon välähdyksen takia. Tavallisilla polttimoilla mennään. Monet muut sitä näköjään jaksaa värkätä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7424
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Peruutusvaloon lisää tehoa.

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Villi idea, mutta saisko pelkän check controllin ohjelmoitua pois käytöstä ja jäis ajotietokoneen muut toiminnot päälle?
prööt
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Peruutusvaloon lisää tehoa.

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Check control on ohjelmoitavissa läsnä tai ei läsnä tilaan.
Avatar
RJuuso
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 501
Liittynyt: 13 Maalis 2016, 09:46
Paikkakunta: Turku

Re: Peruutusvaloon lisää tehoa.

Viesti Kirjoittaja RJuuso »

kadett90 kirjoitti: 23 Syys 2018, 19:35 Check control on ohjelmoitavissa läsnä tai ei läsnä tilaan.
Saa check controllin pois mutta se ei lopeta testausta.
Check controll vain lopettaa ajotietokoneen näyttöön ilmoituksen näytön mutta edelleen mittaristossa palaa valo ja valot vilkkuu.
Tähän on todettu toimivaksi rele ja vastus kombo, tarkemmin en osaa neuvoa.
Opel Vectra C2 wagon " Wannabe irmscher "
Vastaa Viestiin