Yritin tänään säätää B2 Omegan umpioita. Sivuttais sekä korkeussuunnassa. Miten noita pitäisi säätää, niitä valkoisia muovirullia sormineen pyörittämällä ? Joko ne ovat todella jumissa tai sitten säätö on jossain muualla, ei nimittäin lähtenyt pyörimään vaikka nappasi isoilla knipexeillä rullasta kiinni ja väänsi... .
Mitähän umpion sisältä muuten hajosi viim eviikolla polttimoa vaihtaessa, painoin uuteen polttimoon liitintä paikoilleen todella kevyesti koska ei se ollut millään lailla tiukka. Sitten kuului rusahdus ja umpion sisäosa pötkötti umpion pohjalla ja sitä pystyi liikuttelemaan täysin vapaasti ylösalas. Ensiavuksi tein ruuvipatentin mikä pitää heijastinpinnan edes suunnilleen ruodussaan. Onko kenellekkään käynyt samaa ja mikä sieltä nyt hajosikaan niin saako niitä varaosana?
Omega B2 umpioiden säätö ja jotain hajosi umpiosta
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Omega B2 umpioiden säätö ja jotain hajosi umpiosta
Jos en väärin muista niin se varsinainen suuntauksen säätöruuvi sojottaa siitä valkoisesta mötikästä eteenpäin. Ja se ruuvi sitten pyörittää sitä valkosta rullaa joka sitten taas pyörittää sitä säätöä.
Se säätö voi myös sitten olla jumissa että se menee vaan paskaksi kun alkaa säätää... Ja siitä muovirullasta väkisin vääntäen sen ainakin saa paskaksi.
Se säätö voi myös sitten olla jumissa että se menee vaan paskaksi kun alkaa säätää... Ja siitä muovirullasta väkisin vääntäen sen ainakin saa paskaksi.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: Omega B2 umpioiden säätö ja jotain hajosi umpiosta
Jos umpion sisäosa liikkuu umpiossa, niin säätöpalikka tosiaan luultavasti katkennut.
Se sisäosa on muistaakseni kolmella palloniveltapilla kiinni siinä umpion rungossa. Kaksi oli käsisäädöille, eli ylös-alas ja sivusuunnan säätöruuvien välityksellä liikuteltavia ja yksi on sähkömoottorilla säätyvä automaattinen korkeussäätö (xenoneissa).
Se käsin säädettävä ylös-alas -suunnan tappi siis katkeaa vanhuuttaan tai säädön yhteydessä.
Hommaa uudet palikat, nopeella googlauksella en löytäny enää myynnistä mitkä ite laitoin mutta eiköhän niitä viemä löydy.
Kuumailmapuhaltimella pehmittää umpion lasin ympäri niin lasi irtoo ja palikan saa vaihdettua. Vaikein homma irrottaa umpio autosta, varmaan 15-20 min eka umpio, toka menee nopeemmin ku tietää mitä tekee.
Se sisäosa on muistaakseni kolmella palloniveltapilla kiinni siinä umpion rungossa. Kaksi oli käsisäädöille, eli ylös-alas ja sivusuunnan säätöruuvien välityksellä liikuteltavia ja yksi on sähkömoottorilla säätyvä automaattinen korkeussäätö (xenoneissa).
Se käsin säädettävä ylös-alas -suunnan tappi siis katkeaa vanhuuttaan tai säädön yhteydessä.
Hommaa uudet palikat, nopeella googlauksella en löytäny enää myynnistä mitkä ite laitoin mutta eiköhän niitä viemä löydy.
Kuumailmapuhaltimella pehmittää umpion lasin ympäri niin lasi irtoo ja palikan saa vaihdettua. Vaikein homma irrottaa umpio autosta, varmaan 15-20 min eka umpio, toka menee nopeemmin ku tietää mitä tekee.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual