Kadett D kojelaudan irrotus
Kadett D kojelaudan irrotus
Kadetin kojelauta olisi tarkoitus irrottaa mahdollisten ruostevaurioiden etsimistä varten. Ilmeisesti ensin pitäisi irrottaa mittarikotelo, keskiosan paneelit ja hanskalokero, mutta miten sitten edetään? Onko miten hankalasta hommasta kyse?
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Kaikki irtolokerot mittarit ja muut irti. Rintapellissä on muutamalla mutterilla kiinni ja molemmissa päädyissä on yks tai kaks mutteria. Ja kaiken purku ensiksi vain tilan tuomiseksi.
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
- S.Eskman
- OCF Staff
- Viestit: 552
- Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Tervakoski
- Jäsennumero: 0385
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Ei ole paha homma, muutaman kerran vaihtaneena. Rintapellissä on kiinni kahdella mutterilla ja ne sijaitsevat kojelaudan yläreunassa, kojelaudan kummassakin päässä on yksi ristipääruuvi. Ja lisänä tietysti ratin irroitus joka voi olla tiukassa.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Ratin saa parhaiten irti ajamalalla mutteri kierroksen auki
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Kiitos paljon vinkeistä, minäpä koetan saada kojelaudan irti.
Ratin mutterissa näkyy olevan jonkinlainen sokkaviritys, joka pitää mutteria paikoillaan. Mitä sen kanssa kannattaisi tehdä?
Ratin mutterissa näkyy olevan jonkinlainen sokkaviritys, joka pitää mutteria paikoillaan. Mitä sen kanssa kannattaisi tehdä?
Opel Kadett D 1.2S -82
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Sokka pois tietty ja sit sorsan ohjeiden mukaan mutteri kierroksen auki ja ajamaan
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Kiitos, tarkoitin lähinnä sitä että miten sen sokan saa irti. Taivutetaanko nuo kuvassa mutterin ympärillä näkyvät kynnet alas ja sitten vaan avataan mutteri?
Nyt kun näitä kysymyksiä alkaa taas tulla, niin kysytään sitten seuraava. Rattilukko ei oikein meinannut sopia ohjausakselin ympärille. Ihmekö tuo, kun ohjausakselissa oli kuvassa punaisella ympäröidyssä kohdassa pullistuma. Voiko tuolle jotakin tehdä, vai oliko niin ettei ohjausakselia paljon parane vasaroida? Jos menee vaihtoon, onko tuota samaa osaa käytetty muissa Opeleissa? Ei taida uutta kappaletta kovin helposti löytyä.
Nyt kun näitä kysymyksiä alkaa taas tulla, niin kysytään sitten seuraava. Rattilukko ei oikein meinannut sopia ohjausakselin ympärille. Ihmekö tuo, kun ohjausakselissa oli kuvassa punaisella ympäröidyssä kohdassa pullistuma. Voiko tuolle jotakin tehdä, vai oliko niin ettei ohjausakselia paljon parane vasaroida? Jos menee vaihtoon, onko tuota samaa osaa käytetty muissa Opeleissa? Ei taida uutta kappaletta kovin helposti löytyä.
Opel Kadett D 1.2S -82
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Kyllä ensimmäiseen, eli taivutat mutterin alla olevat lukituskynnet alas, ja avaat mutterin jotta saat ratin irrotettua
PS. Samaa lukitusprikkaa voinee käyttää helposti uudelleenkin, kunhan varovasti tekee irrotuksessa sen lukituskielekkeiden taivutuksen.
Tuohon toiseen taas, ei kannattane paljoa ohjausakselia vasaroida tai rälläköidä.
Olisikohan tuo koroke (klunssi) rattilukon vastakappale ohjausakselissa, jonka sitten pitääkin painaa siinä rattilukon kohdalla ohjauksen/ratin lukituksen päälle.
Eli kuuluisi siis ollakin tuollainen klunssi ohjausakselissa, ja kun sopivassa asennossa yrittää laittaa virta-avain/rattilukkoa siihen niin pistääkin vastaan silloin. Auttanee varmaan ennen kuin asentaa siihen sen, niin pyöräyttää vaikka rattia (rattiakselia) puoli kierrosta jompaan kumpaan suuntaan.
PS. Samaa lukitusprikkaa voinee käyttää helposti uudelleenkin, kunhan varovasti tekee irrotuksessa sen lukituskielekkeiden taivutuksen.
Tuohon toiseen taas, ei kannattane paljoa ohjausakselia vasaroida tai rälläköidä.
Olisikohan tuo koroke (klunssi) rattilukon vastakappale ohjausakselissa, jonka sitten pitääkin painaa siinä rattilukon kohdalla ohjauksen/ratin lukituksen päälle.
Eli kuuluisi siis ollakin tuollainen klunssi ohjausakselissa, ja kun sopivassa asennossa yrittää laittaa virta-avain/rattilukkoa siihen niin pistääkin vastaan silloin. Auttanee varmaan ennen kuin asentaa siihen sen, niin pyöräyttää vaikka rattia (rattiakselia) puoli kierrosta jompaan kumpaan suuntaan.
- ooppelifani
- OCF Member 2023
- Viestit: 525
- Liittynyt: 28 Loka 2005, 11:57
- Paikkakunta: Loppi
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Ratti oli omassa D:ssä kovaa kiinni. Laitoin irrotus spraytä useampana päivänä. Hakkasin kumivasaralla hulluna ratin puoliin alhaalta päin. Ei millään. Kiersin kovat 8 mm pultit noihin reikiin samalla pulttien tehdessä kierteet ratin alumiiniin. Ei saa kiertää liian syvään jottei alapuolella oleva kehä vaurioidu. Ratin mutteri tasapintaan ja sopivalla ulosvetäjällä niistä kahdesta pultista vetäen ja pienen kopsauksen kovalla vasaralla antaen ulosvetäjän pulttiin. Läksi kovan pamauksen kera irti. Olisi ratti tullut naamaan mutta onneksi oli se keskipultti kiinni.
Tyontomittaa käytin sopivia pultteja etsiessäni ja kiertosyvyyttä arvioidessani.
Tyontomittaa käytin sopivia pultteja etsiessäni ja kiertosyvyyttä arvioidessani.
Elämä On Juhla.
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Kiitos! Kokeillaanpa ratin irrotusta näillä vinkeillä.
Rattilukon suhteen ilmaisin asian vähän epäselvästi. Pullistuma (tai oikeastaan lommo) on ohjausakselin suojaputkessa rattilukon vastakappaleen reiän kohdalla, ei itse ohjausakselissa. Suojaputki on koholla reiän kohdalta millin-pari juuri sen verran, että rattilukko ja sen yläpuolinen kiinnityspanta jäävät toisistaan puoli senttiä erilleen eikä rattilukon kiinnityspulttia saa kiristettyä tai edes jengoilleen.
Rattilukon suhteen ilmaisin asian vähän epäselvästi. Pullistuma (tai oikeastaan lommo) on ohjausakselin suojaputkessa rattilukon vastakappaleen reiän kohdalla, ei itse ohjausakselissa. Suojaputki on koholla reiän kohdalta millin-pari juuri sen verran, että rattilukko ja sen yläpuolinen kiinnityspanta jäävät toisistaan puoli senttiä erilleen eikä rattilukon kiinnityspulttia saa kiristettyä tai edes jengoilleen.
Opel Kadett D 1.2S -82
Re: Kadett D kojelaudan irrotus
Kyllä sitä ohjausakselin suojaputkea voit hieman huoletta "oikaista kevyesti" vaikka vasaralla jotta saat sen kiinnityspannan paikalleen/kohdilleen.
Joskus itsekin tullut wanhoissa autoissa hitsailtua ohjausakselin suojaputken alakiinnikettä, kun alakiinnikkeen hitsisauma rattipukissa on pettänyt...
Joskus itsekin tullut wanhoissa autoissa hitsailtua ohjausakselin suojaputken alakiinnikettä, kun alakiinnikkeen hitsisauma rattipukissa on pettänyt...