Zafira 1.9CDTI -08 akun hyytymisoireita, vai lataus vai oikari jossakin tms

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Pelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Syys 2011, 10:56

Zafira 1.9CDTI -08 akun hyytymisoireita, vai lataus vai oikari jossakin tms

Viesti Kirjoittaja Pelisti »

Ensinnäkin ihan peruskysymys: Paljon tuollaisen auton pitäisi ottaa lepo/vuotovirtaa seistessään sammutettuna lukittuna paikallaan? Mulla menee sellainen 0.5-0.6A jatkuvasti, joka tuntuu aika paljolta.

Tässä on nyt kuukauden aikaan käynyt kaksi kertaa sillä tavalla, että akku on päässyt tyhjäksi auton seistessä pidempään. Ekalla kerralla oltiin reissussa 10 päivää ja oli jäänyt OBD-BT-mokkula autoon kiinni. Mokkulan kiinni ollessa vuotovirta on vähän yli 1A. Olisi siis kyllä ilman mokkulaakin tuossa ajassa tyhjentynyt. Toisella kertaa sisävalo päällä ja parissa päivässä akku tyhjä. Eli nuo tapahtumat ovat voineet tietysti jo heikentää akun kuntoa. Jos siis tuo nyt mittaamani vuotovirta on ihan normaalilla tasolla.

Autossa on eberi kaukosäädöllä ja niin kuin eberin suunnalta kuuluisi auton seistessäkin joku hiljainen naksahdus jotain kymmenen sekunnin välein tms.

Mulla on myös Xtrons Android "head unit" autoradiona, mutta sen sulakkeen irroittaminen ei vaikuttanut tuohon vuotovirtaan mitään. Se näyttää myös auton järjestelmän jännitteen livenä ja ihan oikein tarkistusmittausteni mukaan. Nyt kun tätä ongelmaa on alkanut olla, niin näyttää myös että latausjännitteessä tapahtuu heittelyitä. Niin kuin ei lataisi välillä ollenkaan tai kunnolla. Voi siis olla latausongelmaakin tai sitten joku laite tai oikari vetää virtaa välillä paljon. En tiedä voiko viallinen akkukin aiheuttaa tuollaisia heittelyitä latausjännitteeseen?
Pelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Syys 2011, 10:56

Re: Zafira 1.9CDTI -08 akun hyytymisoireita, vai lataus vai oikari jossakin tms

Viesti Kirjoittaja Pelisti »

Korjaus vuotovirtaan: Alkuperäinen mittaus (0.5-0.6A) oli pihtivirtamittarilla mitattu, mutta kun mittaisin Flukella laittamalla virtamittarin sarjaan tuohon piiriin, niin oikea arvo olikin siinä 120mA. Eli tuo on varmastikin kyllä ihan oikeassa haarukassa eikä sinänsä aiheuta akun poikkeuksellisen nopeaa tyhjenemistä seistessä, jonka tämä tällä hetkellä tekee.

Tuo latausjännitteen heittely on suurinta yleensä auton starttauksen jälkeen joitakin minuutteja ja sitten pidemmän päälle jännite tasaantuu jonnekin 14.1-14.3V tasolle. Ennen ongelmaa mielestäni yleensä näytti 14.3-14.4V. Kuitenkin jos näin kesällä ajaa vaikka puoli tuntia tuolla pari kymppää alemmallakin latausjännitetasolla, niin luulisi ehjän akun olevan latautunut niin hyvin, että ei seuraavana aamuna ole jännite luokkaa 12.2V? Jos/kun tuo vuotovirta on vain noin 0.1A.
Vastaa Viestiin