Opel Agila takapenkkien ja polttoainetankin irrottaminen ?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Meikä
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Syys 2019, 19:43

Opel Agila takapenkkien ja polttoainetankin irrottaminen ?

Viesti Kirjoittaja Meikä »

Tervehdys!
Painiskelen tässä lähinnä Suzuki Wagon R+ kanssa, mutta siihen ei paljon apuja keskusteluista näytä löytyvän.

Opel Agila lienee pitkälti sama auto kuin tuo Suzuki Wagon R+. En tosin tunne kaikkia yhtäläisyyksiä ja eroja. Siksipä kyselen täältä neuvoja.

Meillä meni vaihtoon polttoaineensyöttöputki pahan ruosteongelman ja aiemman pikakorjausvirheen takia. Mitä luultavimmin polttoainetankki on täynnä ruostetta, korjausmössöä ja tietysti kaikkea tieltä sinne kulkeutunutta, koska täyttöputki oli lähes seula.

Yrittelen polttoainetankin irrottamista ja puhdistamista. Oletukseni on että takapenkin alla on luukku tai aukko, josta pääsee käsiksi bensapumppu+imuputki+polttoainemittarianturiin. Takapenkit eivät ole ainakaan silmämääräisesti aivan yksinkertaisesti irrotettavissa.

Olisiko kenelläkään antaa hyviä vinkkejä takapenkkien irrottamiseksi ja toki olisin kiitollinen jos polttoainetankin irrottamisessa on jotain sellaista erikoista, joka olisi ehdottomasti tiedettävä ennen kuin aletaan purkamalla tutkimaan.

Kiitos jos viitsitte vaivautua auttamaan
Meikä
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Syys 2019, 19:43

Re: Ohjeita Opel Agila / Suzuki Wagon R+ Polttoainetakin irrottamiseennen ?

Viesti Kirjoittaja Meikä »

Vastaan tähän itselleni. Jospa tästä on jotain hyötyä jollekin. Toivotaan että nämä pätevät myös Opel Agilaan

Polttoainetankki on itsessään helpossa paikassa irroituksen kannalta. Se on kiinni lapipoistaan 4 x 12mm pulteilla. 3 kiinnitystä on koriin hitastuissa ripustimissa ja 1 suoraan korissa. Näiden irrotus on näennäisesti helppoa, mutta mitä vanhemmasta autosta on kyse sitä varmemmin ongelmia tulee. Kannattaakin ensin varmistaa että nämä kiinnitykset saadaan irti ennen kuin purkaa kaiken muun mahdollisen ( minä purin kaiken muun ensin ).

Pulteissa ja etenkin niissä 3, jotka ovat ripustuksissa kiinni on monta ongelmaa. Korissa suoraan kiinni oleva pultti avautunee helpohkosti. Ensinnäkin kaikki mahdollinen lika, suola, hiekka ja mitä nyt ikinä auton alla pyörii makaa ja muhii polttoainetankin lapan päällä, jossa pultin kierrepää ja ripustuksessa oleva kierre ovat. Nämä kohdat on ehdottomasti yritettävä saada mahdollisimman puhtaaksi käyttäen paineilmaa tai esim. hammasharjaa, joka mahtuu ripustimen ja tankin välissä toimimaan. Tietenkin liuotetaan pultteja ja kierrettä mahdollisiman huolella ennen avausyrityksiä. Lämpö tekisi tietenkin hyvää tässä irrottamisessa, mutta ainakaan minä en uskaltanut kuumennuksilla alkaa leikkimään.

Pulteissa on se ongelma, että kierre on erittäin pitkä ja tiheä. Toinen ongelma on ripustinten laipoissa olevan kierteen heiveröisyys. Pultin kanta on melko matala ja siinä on laippa, joka tukee sen ripustimeen. Pulitin kanta kannattaa puhdistaa mahdollisimman puhtaaksi, jotta holkki tai mitä työkalua käytetäänkään istuu siihen kunnolla. Kannat saattavat olla niin ruosteessa että ne pyöristyvät erittäin helposti (minun tapauksessani yksi kanta oli jo valmiiksi pyöristetty, mutta minulla oli pyöristyneiden pulttien holkkisarja, jolla sain pultin liikkeelle. Tästä ei ollut hyötyä kun ripustimen laipan kierrekin oli pilattu). Vaikka pultteja avaa ja vuoron sulkee maltillisestikin, pultine katkeamisen vaara on ilmeinen.

Toinen ongelma ovat melko heiveröiset ripustimet. Rupustin pyrkii vääntymään kun pulttia joudutaan vääntämään auki melko suurella momentilla. Rupustimen laippa kierteineen saattaa myös olla pahoin ruostunut ja vaarassa katketa. Jos ei uskalleta käyttää lämmitystä ja kuumennusta, vaatiin pitkää pinnaa avata ja kiristää pulttia ja laittaa aina välillä "liuotushoito" muhimaan.

Jos kuitenkin pultit saadaan irti, muut tarvittavat toimet tankin irrottamiseksi ovat kohtuullisen helppoja. Polttoaineen syöttöputki ja siihen liittyvä tankkiin menevä kumiletku sekä huohotusletku ovat helposti irrotettavissa, kun auton vasen takakulma on nostettu ylös niin että taka-akseli on mahdollisimman alhaalla ja vasen takapyörä on otettu pois. Tosin jos halutaan ottaa pelkästään polttoainetankki pois niin tällöin ei tarvitse irroittaa kun jompi kumpi pää kumiletkusta ja huohotusletku polttoaineen syöttöputkesta ( huohotusletkun toinen pää on tankin päällä eikä siihen pääse käsiksi tankin ollessa paikallaan).

Polttoainelinjat (syöttö ja paluu) on irrotettava n. pyöräkaaren kohdalta tankin vasemmasta etukulmasta. Polttoaineen runkolinjat tulevat moottoritilasta metalliputkilla. Paluulinja jatkuu tästä muovi/kumiletkuna ja on yksinkertaisella hakapannalla kiinni. Tämä on helppo irrottaa ja vetää letku irti metalliputkesta. Syöttölinja on hankalampi. Syöttöpuolen metalliputkessa on jonkinlainen kierre. Kierteeseen on liitetty muovimutikka, josta jatkuu muoviputki tankille päin ainakin jonkin matkaa ( linjan jatkuessa tankin päälle on mahdotonta sanoa, millaisella putkella se siellä kulkee). En keksinyt mitään keinoa saada em. liitosta irti. Muovimutikka kyllä pyöri ja oletin sen jotenkin purevan kierteeseen niin että se kiristyy tai aukeaa. Vaikka vedettiin tai työnnettiin ja kierrettiin niin mitään ei tapahtunut. Jouduin katkaisemaan metalliputken runkolinjan puolelta ja tekemään siihen muovimutikan tilalle muoviputkillitoksen letkuliittimineen.

Jos nämä toimet on saatu tehtyä onnistuneesti täytyy vielä irrottaa polttoainepumpulle ja -mittarille menevä johdin takapenkin alta. Saattaa riittää kun ottaa ylös oikean takaistuimen istuinosan ( otin molemmat kun en tiennyt mitä eteen tulee, joten en ole varma onko otettava vasenkin). Takaistuinten istuinosa on kummaltakin puolelta kiinni 2 x 11mm tasapäinen tähtipultti (koko ei ole varma, koska minulla ei ollut tähtipulttihylsyä). Pultti irtoaa hyvin 11mm guatro gip holkilla (varmaan muukin holkki käy). Pultit saa esiin kun poistaa muovisen kynnys suojan ja keskemmällä sijaitsevan saranan muovisen peitelevyn. Kynnyssuoja on kiinni kahdella muoviniitillä, joissa on mäntä keskellä. Jos näitä alkaa tavalliseen tapaan kammeta irti niin ne rikkoutuvat varmasti. Muoviniitin mäntä painetaan ensin sisään ruuvitaltalla tai piikillä ja tämän jälkeen niitti on helpo kammeta ulos. Saranasuoja lähtee irti helposti kampeamalla alareunasta ylöspäin. Näin tähtipultit tulevat esiin ja kun ne irrottaa istuinosa nousee saranan varassa ylös. Istuinosa(t) tuetaan pystyyn. Tämän jälkeen irrotetaan istuinosien alta kangasverhoilu, joka on kiinni tavallisilla rivallisilla muoviniiteillä. Nämä kestävät kovempaakin käsittelyä.

Verhoilun alta paljastuvat johtimet. Lähellä kynnyskoteloa oikealla on liittimert, jossa on painettava laukaisin. Tätä painetaan ja vedetään liittimet erilleen. On syytä teipata tankille päin olevan johtimen liitin hyvin ennen kuin se päätyy auton alle. Korissa on pyöreä aukko, jossa on pyöreä kumieristin. Eristin painetaan läpi aukosta ja näin johdin voidaan poistaa matkustamosta. Eristin on helppoa asentaa paikalleen auton alta.

Valitettavasti minulle kävi niin että sain opetella tämän homman, mutten saanut polttoainetankkia irti ilman liikoja vaurioita. Eikä tankin pudottaminen tässä tapauksessa ollut se tärkein asia vaikka olisihan se mukava tehdä työt perusteellisesti ja oltaisiin saatu tankki puhdistettua. Nyt on sitten helppoa asentaa tänään tullut polttoaineen syöttöputki paikoilleen ja luovuttaa vekotin omistajalleen. Aina se kuitenkin jää kaivelemaan kun joutuu luovuttamaan. Toivottavasti tosiaan tästä on jotain apua jollekulle.
Vastaa Viestiin