En ole vähään aikaan paljoa kirjoitellut näihin keskusteluihin, joten ajattelin laittaa tänne vinkkejä jos siitä olisi hyötyä muillekin jotka harvakseltaan joutuvat tekemään itse pikkuhuoltoja autoon.
Irrotin kesällä Astra H:ssa muovilokasuojat edestä molemmin puolin. Syyt irrottamiselle oli että etulokasuojien alaosiin oli alkanut tulla ruostetta ja muovilokasuojien sisäpuolet oli täysin tukossa hiekasta ym roskasta mitä nyt kertyy kun autolla ajaa.
En ollut aiemmin näitä irrottanut, joten piti selvittää miten tämäkin tehdään, vaikka oli lopulta hyvin helppo homma.
Jos joku toinen tarvitsee joskus tehdä vastaavaa hommaa, laitan siksi tähän ohjeita ja kuvia (jotka toivottavasti pysyvät netissä eivätkä häviä heti) miten itse homman tein.
Muovilokasuojat on kiinni mustilla muoviniiteillä. Muoviniitit irrotetaan työntämällä niiden keskellä olevaa muovitappia, jolloin tappi tippuu irti. Osa muovitapeista tippuu sellaisiin paikkoihin ettei vanhoja muoviniittejä enää voi käyttää uudelleen ja osa muoviniiteistä menee rikki sitten kun ne ottaa irti, joten jos hommaan ryhtyy, on hyvä hankkia uudet muoviniitit ennen työtä.
Astra H:ssa on on myös muutamat Torx-ruuvit muovilokasuojissa, joten sellainenkin ruuvimeisseli täytyy olla.
Ostin omat muoviniitit Motonetistä ja niiden kokonaispituus oli hieman pidempi kuin alkuperäiset muoviniitit, mutta ne toimivat silti hyvin. Linkki tuotteeseen (Muoviniitti 10262 VAG/Opel 14 kpl 47-1764):
https://www.motonet.fi/fi/tuote/471764/ ... Opel-14kpl
Muoviniittien irrottamiseen voi käyttää pientä ruuvimeisseliä tai mitä tahansa työkalua jolla voi työntää tapit irti. Itse tein halvasta ebaysta tilatusta kiinalaisesta ruuvarista työntötyökalun katkaisemalla kärjen, niin että ruuvimeisselin kärjestä tuli tylppä.
Astra H:ssa muovilokasuoja koostuu kahdesta osasta, mutta sitä ei pidä irrottaa kahdessa osassa, vaan yhtenä osana. Ei kannata tehdä sitä virhettä että irrottaa muovilokasuojaa kahdessa osassa, koska silloin siinä on vaivaa laittaa palaset takaisin kasaan eikä puolikasta muovilokasuojaa saa laitettua muutenkaan takaisin ellei irrota toistakin puolikasta autosta.
Muovilokasuojien irrottamisen jälkeen kannattaa käyttää imuria ja harjaa puhdistamiseen. Roskaa menee paljon sisään erityisesti aukoista jotka on tarkoitettu sadevedelle ja kun sadevesi jää muhimaan sotkuun pitkäksi aikaa, alkaa ruostuminenkin.
Jos auton nostaa tavallisella tunkilla, kannattaa katsoa ettei roskat tipu tunkin päälle ja tunkin lisäksi auton alle pitää laittaa joku pukki siltä varalta jos tunkki pettää. Koska tein hommaa hiekka-alustalla, laitoin 1 cm paksuisen vaneripalan hallitunkin alle ettei tunkki uppoisi maahan ja samalla sain alustan jolle laittaa ruuvit, työkalut ja niitit.
Kun laitoin uudet muoviniitit paikoilleen, käytin samaa kotitekoista työkalua työntämään muoviniittien tapit paikoilleen. Jotkut reiät olivat aika tiukkoja, niin muoviniitti ei mennyt kaikkiin pelkästään käsin työntämällä ja niissä käytin apuna paksua pulttia ja vasaraa, joilla naputtelin muoviniitin pohjaan kiinni. Vasta sen jälkeen työnsin muoviniitin sisään. Muovilokasuojaa takaisin asennettaessa kannattaa katsoa miten se oli alunperin paikoillaan ja katsoa että menee takaisin täsmälleen samalla tavalla kuin alunperin oli kiinni.
Astra H muovilokasuojien irrotus edestä
Re: Astra H muovilokasuojien irrotus edestä
Siinä olet oikeassa kyllä, mutta ei ollut aikaa tehdä enempää. Täytyisi olla halli missä irrottaa osat puhdistusta ja maalausta varten.
Re: Astra H muovilokasuojien irrotus edestä
Kyllä voi ihan huoletta irroittaa sisälokarista vaan toisen puolen, oo temppu eikä mikään laittaa sitä takaisin.
Insignia Hatchback A20DTE