ABS valo palaa vectra c

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

ABS valo palaa vectra c

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Opel Vectra C 1,9 CDTI 2008 ajettu 310 000 km.

Vaihdoin etupyörän laakerin. Nyt palaa ABS ja ajovakauden valo aina silloin tällöin ja pitempiä aikoja. Minkä virheen tein. Ajoin muutaman kilometrin ilman vetoakselin kiristysmutteria, kunnes huomasin. Valot paloivat silloin aina ja mutterin laiton jälkeen aina silloin tällöin ja pitemmän aikaa. Tarkistin johtoliitännän. Sen pitäisi olla kunnossa. Tarvikeena oli kahta hintaa n.130e ja 240e. Ostin halvemman. Oikealle puolelle olen jo aiemmin vaihtanut eikä ongelmia.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Itegroitu abs kehä laakerissa taitaa olla juurikin sisäpuolella. .

Lue vikamuisti ja tarkista onko laakerissa jälkiä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Vikalukija (huoltamolla 20e) antoi tiedon, että välillä heikko signaali ja sen pohjalta tarkistin tuon johtoliitoksen. Ei korjaantunut.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Silloin ei ole johtosarjassa yleensä vika jos vikakoodi on tarkasti ottaen tuo eli välillä heikko signaali. Johtosarjan vika kadottaa yleensä signaalin välillä kokonaan. Eli pätkii.

Liian heikko tai jopa liian voimakas signaali johtuu pyörän navan laakeripesään integroidun magneettikehän ja anturin välisestä ongelmasta. ABS anturi on aktiivinen virtaviestiperiaatteella toimiva. Anturi antaa 5/15 mA virtaviestin (muistaakseni nuo oli ne virta-arvot) riippuen siitä onko laakeripesän magneetti anturin tunnistimen lähellä vai ei. Tämä anturi siis antaa virtaviestiä vaikka auto seisoo paikallaan eikä ole riippuvainen pyörän pyörimisestä. Ainoastaan virta muutuu kun rengasta pyöräyttää.

Näihin ei kannata ostaa mitään halpoja tarvike napoja, kun tuo ABS anturi ei välttämättä ole kunnollinen. Merkkituote, FAG, SKF jne takaa yleensä toimivuuden. Yksi mahdollisuus on, että napa on sopimaton tai se on mennyt jo heti alkuunsa rikki. Laakerin vioittuminen aiheuttaa ongelmaa myös magneettikehään. Tämä anturi on siinä mielessä ikävä, että sitä ei voi mitata yleismittarilla.

Kyllähän tuo liian iso vastus liitoksessakin tietenkin sekoittaa anturin virtaviestiä, mutta yleensä se välillä häviää kokonaan. ABS boksi syöttää anturille jännitteen (n. 10V) ja ABS boksin sisälllä on nk alasvetovastus maattopuolella. Tämä anturin ottama "muuttuva" virta aiheuttaa vastuksen yli muuttuvan jännitehäviön jota ABS boksi mittaa. Anturin sisällä on elektroniikkaa joka alentaa jänniteen ja vakio sen tunnistinpiirille. Tunnistinpiiri ohjaa vakiovirtageneraattoria joko 5 tai 15 mA virralle, mikä on anturille kulkeva virta piuhoissa. Jos huono liitos johtosarjassa on välillä ok ja välillä huono eli iso resistanssi, tapahtuu siinä jännitehäviö johon vakiovirtaviestigeneraattori ei pysty siihen reagoimaan ja siten se voi olla jotain epäsopivaa.

Itse, jos kerran johdot ovat kunnossa, miettisin voiko vika olla pyörännavassa. Varsinkin sen ollessa halpis tarvikeosa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Otin laakerin irti ja huomasin, että vetoakseli oli syönyt toisen virtajohdon sisuksen näkyville. Eli kun vertasin vanhaan, niin virtajohdon lähtö oli 5mm lähempänä akselin keskiötä, joten se hankasi vetoakseliin. Ei kuitenkaan ollut mennyt poikki, joten pinnoitin sen uudelleen kovettuvalla massalla ja vääntelin lähdön niin ettei vetoakseli enää kosketa. Testissä nyt startin jälkeen palavat ensin ja sammuvat vähäksi aikaa, jolloin ABS pelaa, mutta muutaman sadan metrin ajon jälkeen taas valot palavat eikä ABS toimi.
Ei tullut tällä kuntoon, joten laakerissa mahdollisesti vika.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Se johtolähtö navassa on todella lähellä vetaria. Varmaan taittunut rikki jos vetonivel ollut löysällä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Testasin kyllä virrankulun näkyvän johdon sisuksen yli eikä ollut poikki.
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Voiko tuota laakeri-osaa mitenkään mitata onko kunnossa? Yritin 12v virralla palaako kynävalo tuossa vanhassa. Ei palanut. Entä vastusmittaus?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ule2011 kirjoitti: 06 Huhti 2020, 19:17 Voiko tuota laakeri-osaa mitenkään mitata onko kunnossa? Yritin 12v virralla palaako kynävalo tuossa vanhassa. Ei palanut. Entä vastusmittaus?
Luitko tuota kirjoitustani?
Siinä on vastaus.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Tunnustan että en pysty seuraamaan, mitä sanot.
Mikä johtosarja ja missä?
ABS anturi missä? Onko se tämä laakerissa?

Tarkistelin vielä tuota johtoliitäntää. Otin irti ja laitoin paikalleen ja lukiten kuten pitääkin. Sitten startin jälkeen valot eivät palaneet, mutta kun ajoin 20 metriä, niin taas syttyivät ja nyt startin jälkeen jo palavat ja sammuvat vähäksi aikaa ja palavat sitten.

Seuraavaksi pitänee ostaa se kalliimpi laakeri.
Vaihto ei kestä kuin 15 min. Tullut jo niin tutuksi ja työkalutkin esillä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lyhyesti.

Abs anturi on pyörännavassa kuten myös pyörivä magneettikehä.

Toimintakuntoa on vaikea mitata yleismittarilla. Resistanssi eli ohmimittaus ei onnistu ollenkaan. Jännitemittaus anturin miinuspuolen johtimesta runkoa vasten sitä vastoin virrat päällä onnistuu. Rengasta pyörittämällä jännite vaihtelee. Mutta ... senkin perusteella on vaikea tulkita onko virtaviesti oikean suuruinen.
Joten, yleinen vastaus on, ettei anturia voi mitata.

Paras keino on "mitata" OpCommilla livedataa. Se joko toimii tai ei toimi. Mikäli ei toimi... -> vaihda koko napa uuteen ja laatumerkkiin :peukku:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Oskiloskoopilla voi mitata. Sitä vain ei ole käytettävissä kuin harvalla korjaamolla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

1,2sorsa kirjoitti: 07 Huhti 2020, 06:46 Oskiloskoopilla voi mitata. Sitä vain ei ole käytettävissä kuin harvalla korjaamolla
Voi mitata myös yleismittarilla, koska...

Anturi antaa virtaviestin koko ajan eikä sen suuruus riipu pyörimisnopeudesta tai pyörimisestä ylipäätään. Tarkoittaa siis sitä, että anturista tulee virtaviesti vaikka auto seisoo paikallaan. Virran suuruus riippuu siitä onko laakeripesässä olevan magneettikehän magneetti juuri silloin anturin kohdalla vai ei. Kun auto liikkuu ja rengas pyörii, niin tuo virta alkaa muuttua ja se kertoo siten renkaan pyörimisnopeuden.

Tämä anturi ei ole ollenkaan samanlainen kuin vanhemmat induktioon perustuvat anturit. Tässä anturissa tunnistimena on nk MRE resistorit, jotka on kytketty Wheatstonen siltaan. Magneettivuo muuttaa resistanssin arvoa. Elektroniikka tutkii sillan tasapainoa ja ohjaa sitten virtaviestigeneraattoria.

Kun anturi antaa virtaa, niin ABS boksin sisällä olevan alasvetovastuksen yli syntyy jännitehäviö, joka riippuu suoraan Ohmin laista U = I x R.
Virran arvo minkä anturi antaa on vain kaksi vaihtoehtoa 5 mA tai 15 mA. Vaan mikä on ABS boksin sisällä olevan vastuksen resistanssi? Vaihtoehtoisesti pitäsi tietää kuinka suuri tuon jännitehäviön tulisi olla? Nyt en suoraan sitä muista että oliko näistä jotain tietoa :(

Näin ollen jännitemittaus ei kerro koko totuutta onko homma kunnossa. Sillä saa kyllä tiedon onko koko anturi mykkä. Tähän ongelmaan, jossa signaali on liian voimakas tai heikko, voi johtua laakerin vioittumisesta ja siten magneettikehä on väärässä sijainnissa anturiin nähden.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, löytyihän se tieto kun vähän kaiveli :D .

Mainitsin, että virtaviesti on muistaakseni 5/15 mA. Aika lähelle muistin, kun ne ovat 7/15 mA. ABS-boksin sisällä on 120 ohm alasvetovastus joten jännite tuon yli on noin 0,85/1,85 V riippuen kumpaa virtaviestiä anturi antaa.
Tämä jännite on siis siitä toisesta anturin johdosta maahan mitattuna (miinus puolen piuha).

Joten tämä tarkoittaa sitä, että anturin ja koko navan kunnon abs:n osalta voi mitata yleismittarilla. Skoopillakin, että signaali ei välillä katoa, kun rengas pyörii. Siinä mielessä skooppi on parempi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Re: ABS valo palaa

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Pitää ostaa yleismittari.
Tilasin FAG-navan hinta 150e.
Vastaa Viestiin