Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
Otappa kuules sinä selvää ennenkuin vieraaseen pöytään huutelet. Vastasin kysymykseen mikä koski -04 vm GTS:ää.pkh kirjoitti:Kaikissa C-Vectroissa tuota cruisen valoa ei ole mittaristossa. Eli ottakaa selvää asioista ennen kuin täällä niitä totuuksina kertoilette.G T S kirjoitti:Joo eli siinä polttoaine mittarin alapuolella pitäis syttyy sellanen vihreä mittarin kuva missä on semmonen viisari siinä sisällä, kun cruise on päällä.
Se on vaan ohjelmointi homma se valo sinne mittaritauluun.
Mazda 6 2.5 Sport 2008 Black
Kiitokset SamTechille ohjeista, nyt ei tarvitse arvailla kuinka viiksen saa ehjänä irti!
Minun -02 GTS:ään cruise asennettiin jälkiasennuksena viiksen vaihdolla ja ohjelmoinnilla, ja merkkivalo toimii.
Mittaristot lienevät eri (vuosi?)malleissa hieman erilaiset joka voisi selittää tuon merkkivalon puuttumisen.
Mittaritaulua voisi yrittää silmäillä hieman eri kulmista ilman että siinä on mitään valoja, josko se cruisen symbolilla olevan valon paikka siellä kuitenkin olisikin.
Minun -02 GTS:ään cruise asennettiin jälkiasennuksena viiksen vaihdolla ja ohjelmoinnilla, ja merkkivalo toimii.
Mittaristot lienevät eri (vuosi?)malleissa hieman erilaiset joka voisi selittää tuon merkkivalon puuttumisen.
Mittaritaulua voisi yrittää silmäillä hieman eri kulmista ilman että siinä on mitään valoja, josko se cruisen symbolilla olevan valon paikka siellä kuitenkin olisikin.
Re: Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
Pätki täälläkin, ainakin vikakoodi herjasi katkaisiasta (Signum -03), mutta ei pätki enään ainakaan vähään aikaan, koska eilen irroitin & putsasin viiksen ja homma meni suunnilleen näin, jos joku haluaa tehdä saman operaation:
1. Irroita rattiakselin ylempi suojamuovi (ei pakko, mutta helpottaa huomattavasti), joka on kahdella ruuvilla kiinni. Ruuvit löytyvät rattia pyörittelemällä rattiakselin suuntaisesti muovisten suojanappuloiden alta. Suoja lähtee nostamalla muoviklipsien varasta (ja pakkashommiahan nämä eivät ole). Samalla tietenkin haitarikumet kannattaa irroittaa ylemmästä suojamuovista.
2. Vilkkuviiksen saat irti, kun työnnät vilkkuviiksen alapinnalla olevaan n. 2 mm uraan esim. ohuen kuusiokoloavaimen (siis vilkkuviiksen runko rattiakselin päästä on neliskanttinen ja ura sijaisee alapinnalla vilkkuviiksen suuntaisesti) ja samalla kun painat kevyesti kuusiokoloavainta rattiakselia päin, vedät viiksen irti, Mulla ainakin lähti helposti ilman voiman käyttöä.
3. Nyt sulla on viiksi kädessä ja pujota haitarikumi pois. Puhdistin itse viiksen rattiakselin pään kontaktipinnat hiomalla ne vesihiontapaperilla (2000) ja voitelin pinnat voitelevalla kontaktisprayllä.
4. Rattiakselin luona olevat vastinpinnat puhdistin pumpulitupolla käyttäen samaa kontaktispraytä. Lisäksi otin ohutta yksisäikeistä eristettyä piuhaa, johon tein pienen lenkin toiseen päähän ja pujotin lenkin vastinpinnan liuskan alle ja varovaisesti vedin piuhalla yksitellen neljää kontaktia niin, että kontaktipinnan jännitys kasvaa (ehkä n. 1 mm), kun viiksen laittaa paikoilleen.
5. Kasataan sitten päinvastaisessa järjestyksessä, kuusiokoloavainta ei tarvita, vaan lukittuu ihan itsestään työntäessä viiksi paikoilleen.
6. Jos joku haluaa purkaa viiksen katkaisinpään se tapahtuu pienellä meisselillä kampeamalla takakansi irti (siis mittaristoa päittäin oleva). Itse laitoin kontaktispaytä myös kiihdytys-/hiljennys katkaisijoihin ja pois päältä katkaisiaan.
1. Irroita rattiakselin ylempi suojamuovi (ei pakko, mutta helpottaa huomattavasti), joka on kahdella ruuvilla kiinni. Ruuvit löytyvät rattia pyörittelemällä rattiakselin suuntaisesti muovisten suojanappuloiden alta. Suoja lähtee nostamalla muoviklipsien varasta (ja pakkashommiahan nämä eivät ole). Samalla tietenkin haitarikumet kannattaa irroittaa ylemmästä suojamuovista.
2. Vilkkuviiksen saat irti, kun työnnät vilkkuviiksen alapinnalla olevaan n. 2 mm uraan esim. ohuen kuusiokoloavaimen (siis vilkkuviiksen runko rattiakselin päästä on neliskanttinen ja ura sijaisee alapinnalla vilkkuviiksen suuntaisesti) ja samalla kun painat kevyesti kuusiokoloavainta rattiakselia päin, vedät viiksen irti, Mulla ainakin lähti helposti ilman voiman käyttöä.
3. Nyt sulla on viiksi kädessä ja pujota haitarikumi pois. Puhdistin itse viiksen rattiakselin pään kontaktipinnat hiomalla ne vesihiontapaperilla (2000) ja voitelin pinnat voitelevalla kontaktisprayllä.
4. Rattiakselin luona olevat vastinpinnat puhdistin pumpulitupolla käyttäen samaa kontaktispraytä. Lisäksi otin ohutta yksisäikeistä eristettyä piuhaa, johon tein pienen lenkin toiseen päähän ja pujotin lenkin vastinpinnan liuskan alle ja varovaisesti vedin piuhalla yksitellen neljää kontaktia niin, että kontaktipinnan jännitys kasvaa (ehkä n. 1 mm), kun viiksen laittaa paikoilleen.
5. Kasataan sitten päinvastaisessa järjestyksessä, kuusiokoloavainta ei tarvita, vaan lukittuu ihan itsestään työntäessä viiksi paikoilleen.
6. Jos joku haluaa purkaa viiksen katkaisinpään se tapahtuu pienellä meisselillä kampeamalla takakansi irti (siis mittaristoa päittäin oleva). Itse laitoin kontaktispaytä myös kiihdytys-/hiljennys katkaisijoihin ja pois päältä katkaisiaan.
Re: Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
Täällä myös yksi epämääräisesti toimiva cruise. Täytyy testaa yllä olevaa ohjetta... Onko tuosta kontaktispraystä oikeasti apua, myöskin konehuoneen liittimissä? Suojaako korroosiolta ja "ihmevioilta"?
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Re: Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
Vectra Wagon 19CDTI 2004 ja cruise hyppää itsekseen pois. Katselin vikakoodeja OP-COMilla ja herjasi CIM eli steering column modulista yhtä sun toista:
U2139-00 canbus no communication with CIM steering column module
B3794-04 switch cruise control open or high voltage
B3794-08 unknown
Täytyy nyt kokeilla, saako kytkintä mekaanisesti kuntoon.
Hieman pelottaa, jos on koko mokkulassa sähköaivo hajonnu. Tyypillisesti elektroniikassa tuollaiset joskus ilmenevät viat ovat staattisen sähkön purkauksesta johtuvia, tosi hankalia paikallistaa ja ilman koko moduulin vaihtoa vielä hankalampia korjata. Staattinen sähkö taas on sellainen alue, jota ei vissiin Pohjoismaiden ulkopuolella kukaan osaa sen enempää auto- kuin edes elektroniikkateollisuudessa. (Jälkimmäisestä on paljon surullista kerrottavaa)
U2139-00 canbus no communication with CIM steering column module
B3794-04 switch cruise control open or high voltage
B3794-08 unknown
Täytyy nyt kokeilla, saako kytkintä mekaanisesti kuntoon.
Hieman pelottaa, jos on koko mokkulassa sähköaivo hajonnu. Tyypillisesti elektroniikassa tuollaiset joskus ilmenevät viat ovat staattisen sähkön purkauksesta johtuvia, tosi hankalia paikallistaa ja ilman koko moduulin vaihtoa vielä hankalampia korjata. Staattinen sähkö taas on sellainen alue, jota ei vissiin Pohjoismaiden ulkopuolella kukaan osaa sen enempää auto- kuin edes elektroniikkateollisuudessa. (Jälkimmäisestä on paljon surullista kerrottavaa)
Mane
Vectra Wagon Z19DT
ex Vectra Voyage X20DTH
ex Vectra Voyage X20XEJ
ex Vectra C18NZ
ex Kadett E 1,3
ex Kadett 1,2N
Vectra Wagon Z19DT
ex Vectra Voyage X20DTH
ex Vectra Voyage X20XEJ
ex Vectra C18NZ
ex Kadett E 1,3
ex Kadett 1,2N
Re: Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
Minun autossa ainakin loppui vakkarin pätkiminen kun tein yllä neuvotun yksinkertaisen huollon. En olis uskonu että auttaa, mutta nyt on yli puoli vuotta ajeltu vakkarin kertaakaan pätkimättä. Suosittelen kokeilemaan!Juke83 kirjoitti:Täällä myös yksi epämääräisesti toimiva cruise. Täytyy testaa yllä olevaa ohjetta... Onko tuosta kontaktispraystä oikeasti apua, myöskin konehuoneen liittimissä? Suojaako korroosiolta ja "ihmevioilta"?
Re: Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
Täällä tekee sitä että jos on esim todella epätaisainen tie, ns. nimismiehen kiharaa niin vakkari heittä pois päältä. Useamman kerran teki tuota ja tottakai se sai aikaan fiiliksen
No ei mitään, mietintä myssy päähän. Ensimmäisenä tuli mieleen että kun tuohon kytkinpolkimeen ei kestä juuri koskea vakkari päällä että voisiko vika olla sellainen että kytkin poljin tärähtää ja kytkin ns.aktivoituu.
Ajoin useamman testilenkin ja kyllä, kytkinpoljin aiheuttaa täällä vakkarin tippumisvaivaa. Tämä homma tuli itseltä ratkaistua joskus viimekeväänä mutta asialle en mitään ole tehnyt vaan oppinut elämään sen kanssa sillä nyt sentään tiedän mistä lähteä hommaa "viilaamaan" tarvittaessa..
No ei mitään, mietintä myssy päähän. Ensimmäisenä tuli mieleen että kun tuohon kytkinpolkimeen ei kestä juuri koskea vakkari päällä että voisiko vika olla sellainen että kytkin poljin tärähtää ja kytkin ns.aktivoituu.
Ajoin useamman testilenkin ja kyllä, kytkinpoljin aiheuttaa täällä vakkarin tippumisvaivaa. Tämä homma tuli itseltä ratkaistua joskus viimekeväänä mutta asialle en mitään ole tehnyt vaan oppinut elämään sen kanssa sillä nyt sentään tiedän mistä lähteä hommaa "viilaamaan" tarvittaessa..
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Re: Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
Kiitoksia näistä hyvin selvistä ohjeista. Cruise toimii taas
Re: Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
Onko kellään ollut ongelmia saada tuota viikseä irti ? ? ?
Ylläolevista hyvistä ohjeista huolimatta ei tuo viiksi liikahdakaan. Noin 2mm urahan siinä viiksen alapinnassa on johon menee aika hyvin semmonen 1,5mm kuusiokoloavain, mutta kun ei lähe niin ei lähe...
Tuli tilattua toinen viiksi jo tilalle kun tuo nykynen kiinnioleva viiksi temppuilee. Ei meinaa cruisea saada millään kestämään päällä ja jos sattuu jäämään päälle niin riittää pieninkin hipaisu cruiseviiksen varteen niin sylkee pois päältä samantien.
Auto on -03 signum 2.0T
Ylläolevista hyvistä ohjeista huolimatta ei tuo viiksi liikahdakaan. Noin 2mm urahan siinä viiksen alapinnassa on johon menee aika hyvin semmonen 1,5mm kuusiokoloavain, mutta kun ei lähe niin ei lähe...
Tuli tilattua toinen viiksi jo tilalle kun tuo nykynen kiinnioleva viiksi temppuilee. Ei meinaa cruisea saada millään kestämään päällä ja jos sattuu jäämään päälle niin riittää pieninkin hipaisu cruiseviiksen varteen niin sylkee pois päältä samantien.
Auto on -03 signum 2.0T
Re: Vectra C GTS 2.2 cruisen vika
lassilj kirjoitti:Pätki täälläkin, ainakin vikakoodi herjasi katkaisiasta (Signum -03), mutta ei pätki enään ainakaan vähään aikaan, koska eilen irroitin & putsasin viiksen ja homma meni suunnilleen näin, jos joku haluaa tehdä saman operaation:
1. Irroita rattiakselin ylempi suojamuovi (ei pakko, mutta helpottaa huomattavasti), joka on kahdella ruuvilla kiinni. Ruuvit löytyvät rattia pyörittelemällä rattiakselin suuntaisesti muovisten suojanappuloiden alta. Suoja lähtee nostamalla muoviklipsien varasta (ja pakkashommiahan nämä eivät ole). Samalla tietenkin haitarikumet kannattaa irroittaa ylemmästä suojamuovista.
2. Vilkkuviiksen saat irti, kun työnnät vilkkuviiksen alapinnalla olevaan n. 2 mm uraan esim. ohuen kuusiokoloavaimen (siis vilkkuviiksen runko rattiakselin päästä on neliskanttinen ja ura sijaisee alapinnalla vilkkuviiksen suuntaisesti) ja samalla kun painat kevyesti kuusiokoloavainta rattiakselia päin, vedät viiksen irti, Mulla ainakin lähti helposti ilman voiman käyttöä.
3. Nyt sulla on viiksi kädessä ja pujota haitarikumi pois. Puhdistin itse viiksen rattiakselin pään kontaktipinnat hiomalla ne vesihiontapaperilla (2000) ja voitelin pinnat voitelevalla kontaktisprayllä.
4. Rattiakselin luona olevat vastinpinnat puhdistin pumpulitupolla käyttäen samaa kontaktispraytä. Lisäksi otin ohutta yksisäikeistä eristettyä piuhaa, johon tein pienen lenkin toiseen päähän ja pujotin lenkin vastinpinnan liuskan alle ja varovaisesti vedin piuhalla yksitellen neljää kontaktia niin, että kontaktipinnan jännitys kasvaa (ehkä n. 1 mm), kun viiksen laittaa paikoilleen.
5. Kasataan sitten päinvastaisessa järjestyksessä, kuusiokoloavainta ei tarvita, vaan lukittuu ihan itsestään työntäessä viiksi paikoilleen.
6. Jos joku haluaa purkaa viiksen katkaisinpään se tapahtuu pienellä meisselillä kampeamalla takakansi irti (siis mittaristoa päittäin oleva). Itse laitoin kontaktispaytä myös kiihdytys-/hiljennys katkaisijoihin ja pois päältä katkaisiaan.
Tuo on erittäin hyvä ohje, muutamat on vastaavalla tavalla käytetty auki oma mukaanlukien ja säätimen ongelmat on poistuneet, suosittelen
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.