Opel Manta SR/E
Re: Opel Manta SR/E
Varmaan pikkasen myöhästä, mutta tuohon 4-linkki hommaanhan on useitakin laskureita olemassa, mikäli ei ollut tiedossa. Jos ajatuksena oli vaan kopioida jostain toisesta autosta systeemit, niin tuskin tulee toimimaan kovin kummosesti.
http://www.patooyee.com/calculators/4BarLinkV3.1d.xlsx Tos on ihan excelissä pelaava laskuri, valitettavasti jenkkiyksiköissä mutta kuitenkin. Tuolla on ainakin helppo leikkiä ja miettiä eri muutosten vaikutusta.
Tosta teidän nykysestä tuennasta senverran vois sanoa, että näyttäis äkkiä kattoen ainakin siltä että anti-squat jää aika kauas 100% (pitäskö ton ylemmän korinpuolesen korvakon olla vähän ylempänä?)
http://www.patooyee.com/calculators/4BarLinkV3.1d.xlsx Tos on ihan excelissä pelaava laskuri, valitettavasti jenkkiyksiköissä mutta kuitenkin. Tuolla on ainakin helppo leikkiä ja miettiä eri muutosten vaikutusta.
Tosta teidän nykysestä tuennasta senverran vois sanoa, että näyttäis äkkiä kattoen ainakin siltä että anti-squat jää aika kauas 100% (pitäskö ton ylemmän korinpuolesen korvakon olla vähän ylempänä?)
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: Opel Manta SR/E
Kyllä noita on katteltu ja tuumailtu.
Jokaisella vaa tuntuis olevan erilaiset mielipiteet asiasta.
Jokaisella vaa tuntuis olevan erilaiset mielipiteet asiasta.
Manta SR/E
Re: Opel Manta SR/E
Näin on. Eipä näihin edes ole mitään yleispätevää ohjetta. Tärkeintä että on mietitty ainakin ja tehdään omaan käyttöön sopivaksi Katoin vähän huonosti ensin, kyllähän tossa taitaa kuitenkin IC osua reilusti 100% anti-squatlinjan yläpuolelle nyt? Vaikee kattoo kun ei nää koko autoa sivusta..
Ootteko laskeskellut, että tuleeko tossa nyt roll-steeriä johonkin suuntaan. (jos tällä nyt oli tarkotus ajaa muutakin kuin suoraa)
Niin ja millasella kardaanilla tää tulee? Nythän kun tuossa on eri mittaset nuo linkit, niin muuttuu pinionin kulma jouston mukana jonninverran. Varmaan ootte tätäkin miettineet?
Ootteko laskeskellut, että tuleeko tossa nyt roll-steeriä johonkin suuntaan. (jos tällä nyt oli tarkotus ajaa muutakin kuin suoraa)
Niin ja millasella kardaanilla tää tulee? Nythän kun tuossa on eri mittaset nuo linkit, niin muuttuu pinionin kulma jouston mukana jonninverran. Varmaan ootte tätäkin miettineet?
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Opel Manta SR/E
Mun mielestä näyttää hyvältä lähtökohdalta katukäyttöiseen autoon, millä pitää pystyä ajamaan muutakin kuin varttia. Säädöissä näkyy riittävän vara varsin monenlaiseen setuppiin jos ei heti tullut riittävän hyvää. Tsemppiä viimeistelyyn, kevät tulee kovaa vauhtia
Re: Opel Manta SR/E
Ei ole tarkoitus nyt tuputtaa tähän projektiin ideoita, vaan lainaan vähän tätä ketjua kun on mielipiteitä läsnä. koska oma akseli valinta tuli tehtyä sillä perjaatteella että runkopalkit "pyhiä", jäi mersun 5 tukivarsiset multilinkki sovittamatta:
https://www.dropbox.com/s/478jci64btg31 ... i.jpg?dl=0
tullaisia mese käyttänyt jo ammoisista ajoista..
https://www.dropbox.com/s/478jci64btg31 ... i.jpg?dl=0
tullaisia mese käyttänyt jo ammoisista ajoista..
CaLis kirjoitti: eipä tollasella omega/bmw tyyppisellä vinoheiluriakselistolla tee siinä touhussa "mitään".
Eli onko mesen akselit yhtä paskoja kuin BMW & retku akselit?ascona77 kirjoitti:perus retkuakselit on melko onnettomia kilvan-ajossa sellaisenaan. Suurin osa koko Pohjoismaiden bmw kalustostakin joilla ajetaan sprinttiä/jäärataa,crossia on jäykällä akselilla!
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Opel Manta SR/E
Hyviähän ne retkuakselit on kuten multi-link tuentakin. Mutta jos korin liikkeet on kovin suuria ja halutut kulmamuutokset pieniä, niin akselistoa pitää muuttaa. Tuommonen Mersun multilink akselikin tekee ihan samaa camber- ja aurausmuutos-käyrää kuin perusteettomasti parjattu BMW retkuperä.
Tuossa videon Calibrassa on selkeästi muutettu takatukivarsien kiinnityskulmaa pienemmäksi, jolloin niiauksessa ei kallistuskulma painu niin pakkaselle. Toki siinä menetetään samalla kaarreominaisuudet, mutta sillä ei olekaan kiihdytyspelissä väliä.
Tuossa videon Calibrassa on selkeästi muutettu takatukivarsien kiinnityskulmaa pienemmäksi, jolloin niiauksessa ei kallistuskulma painu niin pakkaselle. Toki siinä menetetään samalla kaarreominaisuudet, mutta sillä ei olekaan kiihdytyspelissä väliä.
Re: Opel Manta SR/E
Manta SR/E
Re: Opel Manta SR/E
Komeen näköstä millanen sisusta sulle tulee? Mahtuuko takapenkit enää paikalleen?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: Opel Manta SR/E
Manta SR/E
Re: Opel Manta SR/E
Manta SR/E
Re: Opel Manta SR/E
Alkaa Mantasta olla tehtaan jättämät virheet korjattu ja työn jälkikin on hyvää
Todennäköisesti väärässä.
Re: Opel Manta SR/E
Tuli tää kirjoitukseni mieleen viimesintä virittäjät-jaksoa katellessa vaikka bemmissä toki olikin retkuperä. Alusta oli kuitenki tehty lähinnä kiihdytyskäyttöön mutta silti tuntu olevan Salon mielestä ehkä paras ajettava mitä sarjassa on koskaan ollut.omega16T kirjoitti:Vaikka kiihdytyshommissa painon siirtymät isossa roolissa onkin ni samaan suuntaan se paino pitää saada siirrettyä mutkastakin lähtiessä jos ei oo tarkotus suditella. Eli joo, drifterissä ei toimi mutta mutka-ajossa toimii hyvinki pitkälle. Rajottaa vaan sitä keulan aukeemista ni painon siirtymä vähenee sitä mukaa.motorsport kirjoitti:Nuo linkkien asennuskuvan tukivarsien asennot on sitten kiihdytysautoon tarkoitettu... Siinä haettaneen voimakasta painonsiirtymää lähtöhetkellä? Rata/katu/drifting -käytössä voi toisenlainen setuppi toimia paremmin.
Kiihdytysvehkeissä ne etuiskarit on 10/90 suhteelle säädetty ni keulan aukeemista ei juuri rajota muu kuin iskarien pituus joten ja se tekee ison osan painon siirtymästä noissa. Tuo ominaisuus yhdistettynä mataliin rengaspaineisiin ja tosi korkeaan rengasprofiiliin sekä löysiin renkaan kylkiin tekee yhdessä sitä painon siirtymää jo aika paljon eli ei ne kulmat ja jousipaineet loppupelin eroa paljoakaan mutka-ajoon tehdyistä vaikka helposti toisenlaisen käsityksen saakin kun kattoo niiden menoa kaiteiden välissä
Tommosten kiihdyttimien täytyy kuitenki olla ajettavia noilla suorituskyvyillä ja loppunopeuksilla, varsinki ku renkaat on mitä on ominaisuuksiltaan. Tommosessa kiihdytysrenkaassa kun ei oo painetta ku puolisen kiloa kylmänä ja renkaiden kyljet kuin juustoviipaleet, ni jokainen ymmärtää varmasti millaset ne on ajaa kun maaliviivalla on vauhtia luokasta riippuen 250-500. Eli kyllä ne takajousitukset on kuitenki tehty hallittavaksi kovissa vauhdeissa ja maksimipidolle, ei niinkään sille painonsiirtymälle.
Ei mulla tälläkään kertaa mitään oikeeta asiaa ollu, jatkakaa
Todennäköisesti väärässä.
Re: Opel Manta SR/E
Eikai kukaan ole sitä varsinaisesti haukkunutkaan että on huono.
Omega ainakin omasta mielestä hyvä ajettava radalla.
Sittenhän sen näkee kuinka huono tulee kun vehkeet on siinä vaiheessa.
Sen voin luvata että perää ei rikki saa, Tai varmasti saa jos jotain on pielessä.
Omega ainakin omasta mielestä hyvä ajettava radalla.
Sittenhän sen näkee kuinka huono tulee kun vehkeet on siinä vaiheessa.
Sen voin luvata että perää ei rikki saa, Tai varmasti saa jos jotain on pielessä.
Manta SR/E