Opel Manta SR/E

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Varmaan pikkasen myöhästä, mutta tuohon 4-linkki hommaanhan on useitakin laskureita olemassa, mikäli ei ollut tiedossa. Jos ajatuksena oli vaan kopioida jostain toisesta autosta systeemit, niin tuskin tulee toimimaan kovin kummosesti.

http://www.patooyee.com/calculators/4BarLinkV3.1d.xlsx Tos on ihan excelissä pelaava laskuri, valitettavasti jenkkiyksiköissä mutta kuitenkin. Tuolla on ainakin helppo leikkiä ja miettiä eri muutosten vaikutusta.

Tosta teidän nykysestä tuennasta senverran vois sanoa, että näyttäis äkkiä kattoen ainakin siltä että anti-squat jää aika kauas 100% (pitäskö ton ylemmän korinpuolesen korvakon olla vähän ylempänä?)
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
_tomsse_
OCF Member 2021
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 11:58
Paikkakunta: klaukkala

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja _tomsse_ »

Kyllä noita on katteltu ja tuumailtu.
Jokaisella vaa tuntuis olevan erilaiset mielipiteet asiasta.
Manta SR/E
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Näin on. Eipä näihin edes ole mitään yleispätevää ohjetta. Tärkeintä että on mietitty ainakin ja tehdään omaan käyttöön sopivaksi :D Katoin vähän huonosti ensin, kyllähän tossa taitaa kuitenkin IC osua reilusti 100% anti-squatlinjan yläpuolelle nyt? Vaikee kattoo kun ei nää koko autoa sivusta..

Ootteko laskeskellut, että tuleeko tossa nyt roll-steeriä johonkin suuntaan. (jos tällä nyt oli tarkotus ajaa muutakin kuin suoraa)

Niin ja millasella kardaanilla tää tulee? Nythän kun tuossa on eri mittaset nuo linkit, niin muuttuu pinionin kulma jouston mukana jonninverran. Varmaan ootte tätäkin miettineet?
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Mun mielestä näyttää hyvältä lähtökohdalta katukäyttöiseen autoon, millä pitää pystyä ajamaan muutakin kuin varttia. Säädöissä näkyy riittävän vara varsin monenlaiseen setuppiin jos ei heti tullut riittävän hyvää. Tsemppiä viimeistelyyn, kevät tulee kovaa vauhtia :wink:
_tomsse_
OCF Member 2021
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 11:58
Paikkakunta: klaukkala

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja _tomsse_ »

Kaksiosainen kardaani tulee, eikai se kummosempaa tarvitse.
Manta SR/E
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Ei ole tarkoitus nyt tuputtaa tähän projektiin ideoita, vaan lainaan vähän tätä ketjua kun on mielipiteitä läsnä. koska oma akseli valinta tuli tehtyä sillä perjaatteella että runkopalkit "pyhiä", jäi mersun 5 tukivarsiset multilinkki sovittamatta:
https://www.dropbox.com/s/478jci64btg31 ... i.jpg?dl=0
tullaisia mese käyttänyt jo ammoisista ajoista..

CaLis kirjoitti: eipä tollasella omega/bmw tyyppisellä vinoheiluriakselistolla tee siinä touhussa "mitään".
ascona77 kirjoitti:perus retkuakselit on melko onnettomia kilvan-ajossa sellaisenaan. Suurin osa koko Pohjoismaiden bmw kalustostakin joilla ajetaan sprinttiä/jäärataa,crossia on jäykällä akselilla!
Eli onko mesen akselit yhtä paskoja kuin BMW & -(z)- retku akselit?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Hyviähän ne retkuakselit on kuten multi-link tuentakin. Mutta jos korin liikkeet on kovin suuria ja halutut kulmamuutokset pieniä, niin akselistoa pitää muuttaa. Tuommonen Mersun multilink akselikin tekee ihan samaa camber- ja aurausmuutos-käyrää kuin perusteettomasti parjattu BMW retkuperä.

Tuossa videon Calibrassa on selkeästi muutettu takatukivarsien kiinnityskulmaa pienemmäksi, jolloin niiauksessa ei kallistuskulma painu niin pakkaselle. Toki siinä menetetään samalla kaarreominaisuudet, mutta sillä ei olekaan kiihdytyspelissä väliä.
_tomsse_
OCF Member 2021
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 11:58
Paikkakunta: klaukkala

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja _tomsse_ »

Kuva


Kuva


Suspensonit saatu autoon kiinni. Enskerralla panhardi kiinni ni voi rälläköidä perän irti korista.
Manta SR/E
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Komeen näköstä :thumbsup: millanen sisusta sulle tulee? Mahtuuko takapenkit enää paikalleen?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
_tomsse_
OCF Member 2021
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 11:58
Paikkakunta: klaukkala

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja _tomsse_ »

Takapenkkiä ei tule enään. Ja jotkut kuppijakkarat eteen tarkoitus laittaa.


Tänään panhardin tekoa:

Kuva
Manta SR/E
_tomsse_
OCF Member 2021
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 11:58
Paikkakunta: klaukkala

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja _tomsse_ »

Kuva
Ameerikan vannetta


Kuva


Kuva


Kiva saada välillä vähä peltiä takasinpäin.
Manta SR/E
_tomsse_
OCF Member 2021
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 11:58
Paikkakunta: klaukkala

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja _tomsse_ »

Takakontin peltejä vähän soviteltu ja tuli tossa ostettua turvatankki ja keruusäiliö.

Kuva

Kuva
Manta SR/E
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Alkaa Mantasta olla tehtaan jättämät virheet korjattu ja työn jälkikin on hyvää :peukku:
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja omega16T »

omega16T kirjoitti:
motorsport kirjoitti:Nuo linkkien asennuskuvan tukivarsien asennot on sitten kiihdytysautoon tarkoitettu... Siinä haettaneen voimakasta painonsiirtymää lähtöhetkellä? Rata/katu/drifting -käytössä voi toisenlainen setuppi toimia paremmin.
Vaikka kiihdytyshommissa painon siirtymät isossa roolissa onkin ni samaan suuntaan se paino pitää saada siirrettyä mutkastakin lähtiessä jos ei oo tarkotus suditella. Eli joo, drifterissä ei toimi mutta mutka-ajossa toimii hyvinki pitkälle. Rajottaa vaan sitä keulan aukeemista ni painon siirtymä vähenee sitä mukaa.

Kiihdytysvehkeissä ne etuiskarit on 10/90 suhteelle säädetty ni keulan aukeemista ei juuri rajota muu kuin iskarien pituus joten ja se tekee ison osan painon siirtymästä noissa. Tuo ominaisuus yhdistettynä mataliin rengaspaineisiin ja tosi korkeaan rengasprofiiliin sekä löysiin renkaan kylkiin tekee yhdessä sitä painon siirtymää jo aika paljon eli ei ne kulmat ja jousipaineet loppupelin eroa paljoakaan mutka-ajoon tehdyistä vaikka helposti toisenlaisen käsityksen saakin kun kattoo niiden menoa kaiteiden välissä :lol:

Tommosten kiihdyttimien täytyy kuitenki olla ajettavia noilla suorituskyvyillä ja loppunopeuksilla, varsinki ku renkaat on mitä on ominaisuuksiltaan. Tommosessa kiihdytysrenkaassa kun ei oo painetta ku puolisen kiloa kylmänä ja renkaiden kyljet kuin juustoviipaleet, ni jokainen ymmärtää varmasti millaset ne on ajaa kun maaliviivalla on vauhtia luokasta riippuen 250-500. Eli kyllä ne takajousitukset on kuitenki tehty hallittavaksi kovissa vauhdeissa ja maksimipidolle, ei niinkään sille painonsiirtymälle.
Tuli tää kirjoitukseni mieleen viimesintä virittäjät-jaksoa katellessa vaikka bemmissä toki olikin retkuperä. Alusta oli kuitenki tehty lähinnä kiihdytyskäyttöön mutta silti tuntu olevan Salon mielestä ehkä paras ajettava mitä sarjassa on koskaan ollut.

Ei mulla tälläkään kertaa mitään oikeeta asiaa ollu, jatkakaa :D
Todennäköisesti väärässä.
_tomsse_
OCF Member 2021
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 11:58
Paikkakunta: klaukkala

Re: Opel Manta SR/E

Viesti Kirjoittaja _tomsse_ »

Eikai kukaan ole sitä varsinaisesti haukkunutkaan että on huono.
Omega ainakin omasta mielestä hyvä ajettava radalla.
Sittenhän sen näkee kuinka huono tulee kun vehkeet on siinä vaiheessa.
Sen voin luvata että perää ei rikki saa, Tai varmasti saa jos jotain on pielessä.
Manta SR/E
Vastaa Viestiin