Manta b -77

Esittele Opel-projektisi tai autosi
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Jees, kiitoksia.
?! kirjoitti:Hienoa työtä ja on varmasti mahtava fiilis saada projekti valmiiksi.
Niin ja hieno on Manta!
Toivottavasti ei rupea nopeasti kyllästyttämään tuo melko raasinki sisusta äänineen.
Joo eihän toi nyt ihan valmis vielä oo, tai tuleeko ne ikinä täysin valmiiks :wink: mut joo aika iso tavote oli toi et sai liikenteeseen kuitenkin.

Onhan se aika äänekäs ja kaikinpuolin näppärää toi ajeleen lähtö :D täytyy ajaa peltorit päässä jos alkaa häirittee...
Omega A 2.0i
Manta B
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ai että! Mässy peli!
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

on huolella tehty. itsellä kantti kantti riitä vastaavaan. :worship:
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Muutama lenkki heitetty ja ihan komeehan tolla on päästää kun pääsee vähän rauhallisemmalle pätkälle 8)
Ahtoihin ei oo löytynyt vastausta, jos jollain kokemuksia vastaavasta toteutuksesta niin kommentit tervetulleita. Laittelin topicin tonne tekniikkapuolelle:
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 6&t=252544
Omega A 2.0i
Manta B
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Jonkun verran testiajoa tullut kesän mittaan, tuntuis pelaavan ihan ok. Ahtojen kanssa totesin että taitaa olla vaan väärin mitoitettu tuo hihnapyörä. Paljoa sitä ei ollut varaa pienentää, nyt pyörii jo hiukan ylikierroksilla ja ahdot 0.4, lopussa nousee 0.5-0.6 paikkeille. Jossain vaiheessa vois harkita pykälää isompaa ahdinta, pitäis setupin muuten samana niin ei ois mahoton homma. Täytyy nyt koittaa jos ens kesän koittas olla moottoriin tekemättä muutoksia.

Penkissä käytiin viime viikolla, nyt ~220hp niinkun pitikin ja ihan mukava vääntökäyrä, aika helppo ajaa sen puolesta 8)

Radalla tuli kesälomilla käytyä pariin otteeseen, vähän harjottelua mutta ei ainakaan mitään yllättävää käytöksessä. Ja tuli todettua että tuo näyttö oli ihan hyvä hankinta, ajamisesta saa kummasti irti kun näyttää kierrosajat. Vanhat katurenkaat oli alla, ens kesäks täytyy hommata jotain pitävempää kumia.

Jonkun verran tuo kallistelee niinkun kuvasta näkyy, jousiin/iskareihin vois jotain päivitystä suunnitella talveks. Nyt jousina auton mukana tullut madallus?setti, eipä noista oikein muuta osaa sanoa kun että ovat punaiset ja aika vähällä ajolla olleet :) iskarit takana jotkut aika löysät sachsit, edessä jämäkemmät bilsteinin kaasut ja 24mm vakaaja. Takana ei vakaajaa ollenkaan. Onko kokemuksia mitä tuohon kannattaisi kokeilla? vielä ei viittisi ruveta mitään coilovereita ruveta modaamaan.

Kuva
Omega A 2.0i
Manta B
Avatar
mikkis
OCF Member 2016
Viestit: 1438
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja mikkis »

vetukka kirjoitti: Takana ei vakaajaa ollenkaan. Onko kokemuksia mitä tuohon kannattaisi kokeilla? vielä ei viittisi ruveta mitään coilovereita ruveta modaamaan.
Kuva
Hienoa ja hyvältä näyttää!!

Laitoin valkoiseen Mantaan Spaxin sarjan joissa iskarit jäykkyys säädettävät. Keltaisessa on sama sarja ja säädetty löysimmälle, valkoisessa jäykimmällä. Koko sarja erittäin toimiva eikä kallistele. Saa vielä kahdella eri pituudella. Suosittelen.

M
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja vetukka »

No kuulostas ihan fiksulta, pitää melkein ens kesäks laittaa sellaset alle. Kiitos vinkistä!
Omega A 2.0i
Manta B
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja ?! »

Eipä se tuon kuvan peruusteella mahottomasti kallistele,taakse jos laittaa oikeasti jämäkät iskarit alkaa herkästi yliohjaamaan(jotkut tykkää toiset ei).Omien kokemusten perusteella Manta on kyllä melko pässi asfatti radalla.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Vika ratareissu botnialle meni vähän heikommin, muutaman kierroksen jälkeen jouduttiin siivoushommiin....

Kuva

Öljynsuodattimen tilalle tulevasta alumiinisesta adapterista korkkas kierteet ja öljyt mäelle. Kierreholkki ois saanu olla vähän pidempi, ja jäykät letkut varmaanteki oman osansa. Onneks näyttö varotti kun paineet tippu, n. puoli sekuntia niin kerkesin ottaa kaasun pois ja pari sekuntia niin ECUn turvakatkasu sammutti moottorin. Katotaan nyt kun pääsee käynnistään, kai sen äänestä kuulee onko tullut vahinkoa. Eilinen ilta meni autoa pestessä, aika hyvin oli pohja ja peräpääkin öljytty....

Eniten harmitti kun ajot loppu alkuunsa, ois ollu hyvä rata eikä liikaa ruuhkaa. Kone tuntuu vielä penkkireissun jälkeen pirteemmältä , ois poltellu päästä kokeileen kunnolla.
Omega A 2.0i
Manta B
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja ?! »

tulevana vkl uudestaan botnialle.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Ei oo oikein mahkuja enää lähtee, tän kesän reissut tais olla siinä. Ens kesäks pitäs kyllä koittaa tota kuljetuskalustoakin hommailla ittelle, helpottais aika paljon tota lähtemistä kun ei tarvis sitä aina järkeillä.

Kone kuulosti ihan normaalilta, saattas olla et selvis säikähdyksellä. Otti vaan öljystä tai pesusta itteensä kampuran anturi, tarvii se laittaa uus. Ja jakoremmi sen verran öljyssä et senkin saa vaihtaa.
Omega A 2.0i
Manta B
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12738
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Taisinki pyhäaamuna ohittaa yhdistelmän missä valkosella lava-autolla vedettiin tätä mantaa, ohitin sut sinisellä farkku h-astralla parkanon tienoilla. :bye:
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Noni, osasinkin vähän epäillä et ois jonkun kerholaisen auto :D
Omega A 2.0i
Manta B
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Katos perhana, tällähän on jo ajettu :peukku: :peukku:
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Re: Manta b -77

Viesti Kirjoittaja vetukka »

kumimuumi kirjoitti:Katos perhana, tällähän on jo ajettu :peukku: :peukku:
Joo ja särjettykin :D

Syksyllä löyty uus tallipaikka ja pari kuukautta meni ennenku sai hommat taas käyntiin. Mitään isompaa tuolla pysty tekeen mutta eipä sitä tälle talvelle ollu tarvettakaan.
Sisusta tuli tehtyä loppuun:

Kuva

Korissa nyt oli kaikennäköstä, listat ja helmat puuttu jne ja jotain paikkoja joutu vähä korjaileen hyvällä ja huonolla menestyksellä :-?
Pintoja tuli vähän kiilloteltua, muuten ihan ok mut katossa kävi pikku kämmi roskien hionnassa, kattoo nyt jos siihen jossain kohtaa laittas lisää lakkaa.

Kuva

Alusta ja vanteet vaihtu, Japan Racingit 16x7 koossa ja Yokohaman AD08R tuli hommattua. Iskareiksi tuli nyt GAZit kun niitä rallyracelta suosoittelivat.
Jousien kanssa vaan ei mennyt ihan putkeen, tuli spaxin -40mm sarja, ja kävi niinpäin että auto nousi 10-15mm :cry:
Tarkemmin katsottuna näytti olevan täsmälleen samanlaiset jouset kun mitkä tossa oli paikallaan, jotka huhupuheiden mukaan piti olla jotkut -15mm tms.

Kuva

Kuva

Kävi mielessä että laikkas tuolta alimmaista pari kierrettä pois, mutta kun nuo etujouset on yhtä löysät kuin ennenkin niin ei se siitä parane. Sisäänjoustovara noilla n. 65mm. Jos tota tiputtaa vielä 20-30mm niin sen saa painettua noilla jousilla jo pohjaanlyöntikumeihin. En tiedä onko vähän tekemätön paikka, menee sisäänjousto aika pieneksi ja tukivarren kulmat huonompaan suuntaan, tiedä kuin suuri käytännön vaikutus niillä sitten on...
Onko porukalla kokemuksia mistä tuohon saisi jäykemmät jouset sovellettua, ja mikä tossa olis järkevin ratkasu?
Omega A 2.0i
Manta B
Vastaa Viestiin