Omavalmisteiset työkalut yms

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Hieno on :) Meinaatko laajentaa tuota vielä nelipyöräisille kulkimille?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Ei ainakaan näillä näkymin ole tulossa nelipyöräisille soveltuvaa penkkiä. Siitä pitäs suosiolla tehdä oikeen jarrupenkki, tollasesta inertiamallista tulis melko kohtuuttoman kokonen sellaseen teholuokkaan :)

Tuolta löytyy enempikin tarinaa tuosta, jos jotakuta sattuu kiinnnostamaan:
http://www.theseus.fi/handle/10024/112929
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 687
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Ei varsinaisesti "omavalmisteinen", mutta kolmesta neljästä kapineesta improvisoitu "puoli-ammattimainen" venttiilinjousipuristin. :)
Koekappaleena oli Z18XE:n sylinterinkansi ja homma sujui tällä, kuin vettä vaan.

#1. Vanha, tukeva pylväsporateline [Cirka/Grönblom, Malli Erka 15/T, N:o 398, Konekeskus Oy, Helsinki] about 50-luvulta?
#2. Kalteva ja säädettävä taso reunatopparilla. Sen virkaa ajaa kotimaista valmistetta oleva peltinen konseptiteline.
Tämän olisi voinut valmistaa puutavarasta/levystä vieläkin tukevamman, mutta sovelsin nyt nurkista löytynyttä valmista telinettä.
#3. Jousenpainin -holkki/-tuurna irrotettu Motonetin satsista: http://static2.motonet.fi/img/7/765213/500/765213.jpg
Kiinnitetty pultilla poraistukan katkosraolla olevaan pantarenkaaseen.
#4. Boston Twin työpöytävalaisin kahdella kääntyvällä varrella ja nivelöidyillä valaisinkuvuilla. Kirkkaat 24 W:n CFL-päivänvaloloistelamput.
Valaisimen nivelvarsien alatapit sopii suoraan ilman erillisiä holkkeja poratelineen jalustan pöytäkiinnitysreikiin.
Kuva
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Roopel
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Tammi 2017, 10:28

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Roopel »

Sytystulpan rungosta voi tehdä kampiakselin pyörinnän eston. Tulpasta poistetaan sisäosa ja sinne pyöräytetään kierre M8. Tulppa kierretään paikoilleen ja sisään kierretään pätkä M8 kierretankoa. Männän tulee olla ko. sylinterissä ala-asennossa. Kierretankoa kierretään, kunnes se kohtaa männän pään, ja vain sormivoimin. Kampiakselin lukittumisen voi todeta yrittämällä käsivoimin pyörittää sitä ja samalla toteamalla että ajoitusmerkit ovat kohdallaan. Tämä lukitus toimii vain moottoreissa, joissa tulpat ovat sylinterin suuntaiset, ei vinossa. Ainakin Z22SE jakopääremontti onnistuu tällä hyvin. Lisäksi nokat lukitaan lukkopihdeillä.
Rekord Coupe -67 V8
Vectra B Z22SE
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Ihan pätevän oloonen, ookko vielä kokeillu miten rengas irtoaa?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Näyttivät myyvän 89€ kiinalaisia tehdastekosia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Joo joku sen verran näky sopurahaski olevan.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Olis mielenkiintosta kokeilla et tekiskö noilla mitää.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

tuota paininosan lattaa kannattaa ainakin kallistaa vanteeseen päin ja/tai vanteen alle joku kakkosnelkun pätkä. ja lyhempikin latta riittää, tuossa menee nyt suurin osa voimasta renkaan lyttyyn painamiseen, eikä vanteelta työntämiseen. itsekkin mietin tuollasta, mutta sitten ostin wanhan hoffmannin. :D siinä on paineilmasylinteri millä painetaan samaan tapaan giljotiinilla rengas vanteelta kuin manuaalimallissa.
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

Kuva
tässäpä teollinen malli. käpälän muoto on tosi toimiva ja menee mukavasti kumin reunaan vanteelle. pöytä tosin on varmasti tehty ihan ite... järjetöntä I-palkkia :D tuolla on 235/35/"18 kumit isoimpia tainnu olla mitä oon irrotellu.
Avatar
urjaman
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 542
Liittynyt: 15 Elo 2009, 19:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja urjaman »

Tämä ei ole suurikaan valmisteisuus, mutta asioiden käyttämistä uusilla tavoilla.
Eli siis vectra A:n iskarin kiinnitysmutterin avaamisesta haynes sanoo näin (lainaan vähän):
ringnut.png
Ja jep toi metodi toimii.

Ja sitten kiinnittämisessä pitäisi olla momenttiavain ja syvä 60mm hylsy jolla vääntää. Huvikseen vilkasin hintoja semmoiselle, joo-ei.

Tietenkin tolla avausmetodilla saisi väännettyä kiinnikkin päin, mutta olisi kiva tietää milloin on se 200Nm vääntöä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/543334/J ... -Ahti-22kg
Tadaa 6€ salapukeissa oleva voimamittari. Eli 1m vipuvarsi ja tolla n.20kg vetää sen päästä niin pitäisi olla noin se 200Nm :)

Tämä tietenkin ilman mitään takuuta tai muuta, mutta tuntui toimivan, ja nyt mulla on myös kalavaaka. :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vectra merit -95 C18NZ ja Vectra GL -90 C20NE
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Suorasuihkutteisten koneiden ominaisuutena on karstan kertyminen imuventtiileihin.

Kuva

Suunnitelmissa on joskus lähiaikoina tehdä puhdistusoperaatio Audin TFSI koneeseen. Suosittu menetelmä tähän on puhallus pähkinänkuorirouheella. Aikani googletin sopivia tee-se-itse työkaluja huonolla menestyksellä, vihdoin viimein kuitenkin törmäsin tähän videoon:



Ei tarvi aina olla High-tec vehkeitä :D Pala vaneria, imuri ja biltsun puhalluspistooli. Nerokasta!
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
454SS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 337
Liittynyt: 19 Helmi 2003, 02:00

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja 454SS »

Wesku79 kirjoitti: 16 Syys 2015, 21:37 Valoitanpa omaakin seuraavaa työkaluprojektia.

Ensimmäinen luonnos:

Kuva

Rakennan tuon tietokoneella valmiiksi asti, niin on sitten näppärä toteuttaa :nerd:

valmistuiko tää?
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

454SS kirjoitti: 02 Loka 2018, 12:51
valmistuiko tää?
Voi helevata, onko siitä tosiaan noin kauan, kun tuon pöntön suunnittelin :o

No, se on työn alla justiin parhaimmillaan. Ei hirveän kaukana valmiista. Maalit puuttuu ja imurin liitäntä. Valmistunee 1...3 viikon sisällä. Ei tahdo olla aikaa rakenteluun muilta hommeleilta.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Työmaalta jäi ylimääräiseks hukkapätkä 225mm leveetä liimapuupalkkia. Nappasin pätkän talteen ja askartelin ajorampit. Nyt mahtuu autonalla touhuaan ja ei ihan heti anna myöten. Ja tämäkin vain siksi että kahdet motonetin rampit jo saanu solmuun. Pitäis kaikki valmistaa vissiin puusta niin kestäis
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Vastaa Viestiin