** Opel Manta "400" 2.4 CIH ** Päivitetty 24.9
** Opel Manta "400" 2.4 CIH ** Päivitetty 24.9
Eli kyse siis tästä Mantasta
Ensin hieman historiaa Mantasta;
Manta on ensimmäisen kerran rakennettu vuonna 1987-1988 2.4CIH koneella (muistaakseni Muurala motors) ja isolla Getrakilla jolle oli muutoskatsastettu. Autoon oli istutettu silloin alkuperäinen lasikuituinen Irmscher 400 levikesarja yms alkuperäistä Irmscher kilkettä. Silloisen tiedon mukaan auton piti mennä rallipolulle ja oli ollut ilmeisesti Mikael Sundströmin tiimin leluja. Sinne se ei ikinä onneksi päätynyt. Toivottavasti joku lukija valaisisi tuota ennen 1990 tapahtunutta.
Auto kulkeutui minulle vuonna 1990 ja oli sellaisenaan vuoteen 1991. Kesällä 1991 kone vaihtui hieman tehokkaampaan 2.4 CIH:iin. Kone tuli Kiiran Arin stokkeri-B-Kadetista 2.4 16v moottorin tieltä. Vanha kone matkasi johonkin Lappeenrannan suuntaan B-rallye Kadetin keulalle. Tuolla koneella tuli käytyä muutaman kerran varttimailillakin, parhaan ajan ollessa muistaakseni jotain 13.8. Kiukkua tuossa koneessa oli ja Manta sai sillä kyllä aika kyydit, jalkoihin sillä ei kyllä jäänyt.
1992 purin auton atomeiksi ja hiekkapuhalsin sen. Korissa riitti silloin pikkuisen hitsattavaa ja koko auto maalattiin uudestaan pohjaa myöten valkoiseksi. Samalla levikkeet istutettiin autoon uudestaan ja istuvammin. Lisäksi vaihdettiin uudemman Mantan nelireikäinen maski. Myös kone rempattiin (tehdasuusi lohko yms) tällöin. Ensi savujen jälkeen autolla oli tarkoitus mennä Motoparkkiin varttimailille. Autolla päätettiin kuitenkin ajaa hieman "sisäänajoa" ennen trailerille nostoa, mutta se päättyi Lahdentien ja Kehäkolmosen risteykseen. Mäntä tuli lohkon kyljestä ulos, eli kaikki ei mennyt ihan kohdalleen rempan yhteydessä. Tämän jälkeen auto seisoi tallissa useamman vuoden odottamassa uutta motivaatiota, en käynyt edes morjestamassa Mantaa.
1990-luvun puolessa välissä silloinen 400:n alakerralla ollut kone päätyi muistaakseni jonkin F-ryhmän B-Asconaan. Koneeksi vaihtui miedompi CIH.
1999 Mantan maalaus uusittiin jossa se edelleenkin on.
Manta ollut koko ajan harrasteautona ja kaikki siinä olevat (tekniikka) yms on muutoskatsastettu. Katsatusmiehet ovat siitä aina pitäneet (paitsi silloin kun se lähti yhden katsastumiehen lapasesta koeajolenkillä) ja useampi sitä konttorilla ihmetellyt, yksi inssi jopa koittanut ostaa.
Toin Saksasta viime vuonna tuliaisina vähän ajetun 91-mallisen A-Omegan joka oli hyvin huolletulla C24NE CIH-moottorilla. Omega sai kunnian olla elintenluovuttajana Mantalleni. Loput osat menivät kierrätykseen ja kori paaliin
Manta vielä vanhalla koneella ja vanhoilla tuplakaasareilla. Vaikka oli seissyt pitkään tallissa, vanha CIH-kone tuplilla lähti käymään laakista kuin kesäisen palmupuun alta. Jarrut tosin oli aivan olemattomat. Ei tuo ajamattomuus oikein aina ole hyvälksi. Vanha kone pois laatikkoineen päivineen;
Uusi C24NE odottaa paikalleen laittoa. Kone tuli myös pestyä, puhdistettua ja maalattua uudestaan. Alumiiniset osat saivat myös pientä kiillostusta osakseen. Muut osat tuli myös hiottua ja maalattua uudestaan (mm. öljypohja, kardaani yms nippelit ja nappelit). Kaikki pultit ja mutterit tuli myös luonnollisesti vaihdettua uusiin. Öljypohja vanhasta koneesta, samoin öljynimuputki. Öljytikulle porattiin uusi reikä ja vanha tulpattiin.
Uusi kytkin;
Vanha pikkugetrak ei pitänyt aikanaan yli 200hv:n tehoista ja 285 leveistä takarenkaista joten vaihteisto vaihdettiin myös samalla. Piti aikamoista vinkunaa varsinkin kolmosvaihteella. Vaihteisto Rekordista ja vanha laatikko sai luovuttaa siihen myös joitain osia jotta se soveltui Mantaan. Matopyörä (punainen) tuli myös vaihdettua.
Pakosarja sai kääreen, vaikka jouluun on vielä rutosti aikaa;
Kaikki pakettiin, laatikko kiinni ja paketti takaisin paikoilleen;
Imusarjat ovat Rissen valmistamat ja Termarikotelo Dbilaksen. Molemmat tulivat uutena kiinni. Rissen sarjoissa oli hieman valuvirheitä, mutta pienellä viilaamisella nekin lähti pois. Ahdasta oli, mutta pinnapulteilla selvisi hyvin. Kannen M9 kierteet muutettiin M10 kierteiksi;
Paketti alkaa olla kasassa. Vivusto tuli hankittua myös uutena ja on ns. tuplavaijeri systeemillä. On todella jämäkän ja vakaan tuntuinen. Ihan heittämällä se ei mennyt DHLA45 kaasuttimien päälle ja pientä viilaamista oli. Kaasuttimet tuli myös vaihdettua sopivammiksi ja löytyivät Opel 60/70 foorumilta.
Kärjetön sytytys tuli vanhasta koneesta. Virranjakaja sai myös osakseen putsauksen ja huollon. Omegassa oli juuri sopivasti edellisessä huollossa vaihdettu uudet Boschin tulpan johdot;
Samaan keväthuoltoon tuli tilattua Saksasta uudet etuvilkut. Vanhoissa jo ajan patinaa (valettu vuonna 1982), eikä oiken vastaa muuten auton kuntoa. Kuvassa vielä vanhat vilkut kiinni. Vilkut Ford Caprin MK3:sta ja niitä saa vielä uutena. Parasta siinä on se, että niitä saa myös valkoisena ja valkoisena ne myös tilasin. Pitäisi tulla viikon parin sisään. Halvat ne ei olleet (50€ kpl), mutta milloin se harrasteuton ylläpito on halpaa ollut...
Getrakin vaihdekepin suojapussi tuli myös vaihdettua uuteen. Niitä saa vielä uutena mm. Metro-Auton kautta, hinta noin 50€. Ruotsin ja Englannin varastoissa niitä oli vielä jäljellä. Toimitusaika vajaan viikon. Lisäksi tuli vaihdettua Engelmanin pisarapeilit ihka uusiin, on jopa ihan GM leimoilla. Jälleen kerran kiitos Tommille Metro-Auto Kallioon !
Jarrut tuli myös osin uusittua ja huollettua. Taakse uudet sylinterit, palat yms. Sama eteen. Levyt olisin myös vaihtanut, mutta olivat monessa liikkeessä kierroksella ja joka kerta palautui -> ei löydy. Ensi talvena saa täytyy pureutua tuohon tarkemmin. Nyt sorvattiin kaikista levyistä siivut pois. Ilmeisesti BMW:n levyt, koska jako 5x120.
Tallista löytyi myös E-Kadetin sähköflekti jonka laitoin Mantaan kiinni lisätuuletusta antamaan tarpeen niin vaatiessa. Samoin Omega sai luovuttaa uuden äänimerkin. Takakontti sai myös uuden verhoilun. Sovelsin Omegan takakontin verhoilun Mantaan. Tuli ihan asiallinen ja siisti. Kiva laittaa 70-luvun autoon 90-luvun tekniikkaa
Savut tuli otettua Torstaina, mutta ainahan kaikki ei mene ihan heittämällä. Öljyn imuputki tai sen kiinnike ottaa ilmeisesti kampuraan kiinni. Tiistaina se selviää, kone pois ja öljypohja auki Hälytin myös krenasi, eikä meinannut ottaa käynnistyksenestoa pois päältä. Ja minä epäilin, että sytytys tms oli viturallaan, meni nimittäin muutama neuvoa-antava ihmetellessä.
Ennen vuosikatsastusta täytyy vielä ilmata jarrut ja vaihtaa eturenkaat. Eturenkaissa kyllä pintaa noin 7mm, mutta ovat aikalailla pykineet ja halkeilleet aikojen saatossa. Jos jollain ylimääräisenä HYVÄT 205/55/15 tai 215/50/15 renkaat -> saa tarjota!
Päivitän tähän viestiin miten "projekti" etenee
EDIT: jatkuu erillisissä viesteissä alla; tämä viesti jo aika raskas kuvineen -> kestää tallentaa todella kauan
Ensin hieman historiaa Mantasta;
Manta on ensimmäisen kerran rakennettu vuonna 1987-1988 2.4CIH koneella (muistaakseni Muurala motors) ja isolla Getrakilla jolle oli muutoskatsastettu. Autoon oli istutettu silloin alkuperäinen lasikuituinen Irmscher 400 levikesarja yms alkuperäistä Irmscher kilkettä. Silloisen tiedon mukaan auton piti mennä rallipolulle ja oli ollut ilmeisesti Mikael Sundströmin tiimin leluja. Sinne se ei ikinä onneksi päätynyt. Toivottavasti joku lukija valaisisi tuota ennen 1990 tapahtunutta.
Auto kulkeutui minulle vuonna 1990 ja oli sellaisenaan vuoteen 1991. Kesällä 1991 kone vaihtui hieman tehokkaampaan 2.4 CIH:iin. Kone tuli Kiiran Arin stokkeri-B-Kadetista 2.4 16v moottorin tieltä. Vanha kone matkasi johonkin Lappeenrannan suuntaan B-rallye Kadetin keulalle. Tuolla koneella tuli käytyä muutaman kerran varttimailillakin, parhaan ajan ollessa muistaakseni jotain 13.8. Kiukkua tuossa koneessa oli ja Manta sai sillä kyllä aika kyydit, jalkoihin sillä ei kyllä jäänyt.
1992 purin auton atomeiksi ja hiekkapuhalsin sen. Korissa riitti silloin pikkuisen hitsattavaa ja koko auto maalattiin uudestaan pohjaa myöten valkoiseksi. Samalla levikkeet istutettiin autoon uudestaan ja istuvammin. Lisäksi vaihdettiin uudemman Mantan nelireikäinen maski. Myös kone rempattiin (tehdasuusi lohko yms) tällöin. Ensi savujen jälkeen autolla oli tarkoitus mennä Motoparkkiin varttimailille. Autolla päätettiin kuitenkin ajaa hieman "sisäänajoa" ennen trailerille nostoa, mutta se päättyi Lahdentien ja Kehäkolmosen risteykseen. Mäntä tuli lohkon kyljestä ulos, eli kaikki ei mennyt ihan kohdalleen rempan yhteydessä. Tämän jälkeen auto seisoi tallissa useamman vuoden odottamassa uutta motivaatiota, en käynyt edes morjestamassa Mantaa.
1990-luvun puolessa välissä silloinen 400:n alakerralla ollut kone päätyi muistaakseni jonkin F-ryhmän B-Asconaan. Koneeksi vaihtui miedompi CIH.
1999 Mantan maalaus uusittiin jossa se edelleenkin on.
Manta ollut koko ajan harrasteautona ja kaikki siinä olevat (tekniikka) yms on muutoskatsastettu. Katsatusmiehet ovat siitä aina pitäneet (paitsi silloin kun se lähti yhden katsastumiehen lapasesta koeajolenkillä) ja useampi sitä konttorilla ihmetellyt, yksi inssi jopa koittanut ostaa.
Toin Saksasta viime vuonna tuliaisina vähän ajetun 91-mallisen A-Omegan joka oli hyvin huolletulla C24NE CIH-moottorilla. Omega sai kunnian olla elintenluovuttajana Mantalleni. Loput osat menivät kierrätykseen ja kori paaliin
Manta vielä vanhalla koneella ja vanhoilla tuplakaasareilla. Vaikka oli seissyt pitkään tallissa, vanha CIH-kone tuplilla lähti käymään laakista kuin kesäisen palmupuun alta. Jarrut tosin oli aivan olemattomat. Ei tuo ajamattomuus oikein aina ole hyvälksi. Vanha kone pois laatikkoineen päivineen;
Uusi C24NE odottaa paikalleen laittoa. Kone tuli myös pestyä, puhdistettua ja maalattua uudestaan. Alumiiniset osat saivat myös pientä kiillostusta osakseen. Muut osat tuli myös hiottua ja maalattua uudestaan (mm. öljypohja, kardaani yms nippelit ja nappelit). Kaikki pultit ja mutterit tuli myös luonnollisesti vaihdettua uusiin. Öljypohja vanhasta koneesta, samoin öljynimuputki. Öljytikulle porattiin uusi reikä ja vanha tulpattiin.
Uusi kytkin;
Vanha pikkugetrak ei pitänyt aikanaan yli 200hv:n tehoista ja 285 leveistä takarenkaista joten vaihteisto vaihdettiin myös samalla. Piti aikamoista vinkunaa varsinkin kolmosvaihteella. Vaihteisto Rekordista ja vanha laatikko sai luovuttaa siihen myös joitain osia jotta se soveltui Mantaan. Matopyörä (punainen) tuli myös vaihdettua.
Pakosarja sai kääreen, vaikka jouluun on vielä rutosti aikaa;
Kaikki pakettiin, laatikko kiinni ja paketti takaisin paikoilleen;
Imusarjat ovat Rissen valmistamat ja Termarikotelo Dbilaksen. Molemmat tulivat uutena kiinni. Rissen sarjoissa oli hieman valuvirheitä, mutta pienellä viilaamisella nekin lähti pois. Ahdasta oli, mutta pinnapulteilla selvisi hyvin. Kannen M9 kierteet muutettiin M10 kierteiksi;
Paketti alkaa olla kasassa. Vivusto tuli hankittua myös uutena ja on ns. tuplavaijeri systeemillä. On todella jämäkän ja vakaan tuntuinen. Ihan heittämällä se ei mennyt DHLA45 kaasuttimien päälle ja pientä viilaamista oli. Kaasuttimet tuli myös vaihdettua sopivammiksi ja löytyivät Opel 60/70 foorumilta.
Kärjetön sytytys tuli vanhasta koneesta. Virranjakaja sai myös osakseen putsauksen ja huollon. Omegassa oli juuri sopivasti edellisessä huollossa vaihdettu uudet Boschin tulpan johdot;
Samaan keväthuoltoon tuli tilattua Saksasta uudet etuvilkut. Vanhoissa jo ajan patinaa (valettu vuonna 1982), eikä oiken vastaa muuten auton kuntoa. Kuvassa vielä vanhat vilkut kiinni. Vilkut Ford Caprin MK3:sta ja niitä saa vielä uutena. Parasta siinä on se, että niitä saa myös valkoisena ja valkoisena ne myös tilasin. Pitäisi tulla viikon parin sisään. Halvat ne ei olleet (50€ kpl), mutta milloin se harrasteuton ylläpito on halpaa ollut...
Getrakin vaihdekepin suojapussi tuli myös vaihdettua uuteen. Niitä saa vielä uutena mm. Metro-Auton kautta, hinta noin 50€. Ruotsin ja Englannin varastoissa niitä oli vielä jäljellä. Toimitusaika vajaan viikon. Lisäksi tuli vaihdettua Engelmanin pisarapeilit ihka uusiin, on jopa ihan GM leimoilla. Jälleen kerran kiitos Tommille Metro-Auto Kallioon !
Jarrut tuli myös osin uusittua ja huollettua. Taakse uudet sylinterit, palat yms. Sama eteen. Levyt olisin myös vaihtanut, mutta olivat monessa liikkeessä kierroksella ja joka kerta palautui -> ei löydy. Ensi talvena saa täytyy pureutua tuohon tarkemmin. Nyt sorvattiin kaikista levyistä siivut pois. Ilmeisesti BMW:n levyt, koska jako 5x120.
Tallista löytyi myös E-Kadetin sähköflekti jonka laitoin Mantaan kiinni lisätuuletusta antamaan tarpeen niin vaatiessa. Samoin Omega sai luovuttaa uuden äänimerkin. Takakontti sai myös uuden verhoilun. Sovelsin Omegan takakontin verhoilun Mantaan. Tuli ihan asiallinen ja siisti. Kiva laittaa 70-luvun autoon 90-luvun tekniikkaa
Savut tuli otettua Torstaina, mutta ainahan kaikki ei mene ihan heittämällä. Öljyn imuputki tai sen kiinnike ottaa ilmeisesti kampuraan kiinni. Tiistaina se selviää, kone pois ja öljypohja auki Hälytin myös krenasi, eikä meinannut ottaa käynnistyksenestoa pois päältä. Ja minä epäilin, että sytytys tms oli viturallaan, meni nimittäin muutama neuvoa-antava ihmetellessä.
Ennen vuosikatsastusta täytyy vielä ilmata jarrut ja vaihtaa eturenkaat. Eturenkaissa kyllä pintaa noin 7mm, mutta ovat aikalailla pykineet ja halkeilleet aikojen saatossa. Jos jollain ylimääräisenä HYVÄT 205/55/15 tai 215/50/15 renkaat -> saa tarjota!
Päivitän tähän viestiin miten "projekti" etenee
EDIT: jatkuu erillisissä viesteissä alla; tämä viesti jo aika raskas kuvineen -> kestää tallentaa todella kauan
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
On sama Manta, mutta hevosia taisi olla pikkuisen vähemmän, noin 230-240, Kiiran Ari muistaisi tarkemminascona77 kirjoitti:Komee on!! Onkohan tämä se sama manta mikä oli joskus v.90-93 myynnissä V8 lehdessä. Tais lukea vaan että manta 400 250hp, hieno???
Ja Mantan muuten halusi silloin ostaa autofoorumeilta(kin) tuttu Tommi Aura
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Joo, katiskassa on tuo Irmscherin muutossarja (Irmscher brake conversion kit 2605080) 5 pulttiseksi ja jako 5x120. Sisätää taakse vahvemmat vetarit, rummut hiluineen ja eteen navat ja levyt. Alkuperäisessä sarjassa noita saanut sekä jäähdytettyinä ja ilman.
Omat on jäähdyttämättömät. Commosta ne ei ole sillä näiden halkaisija on vain 245mm, keskireikä 115mm. Viidellä pultilla ovat kiinni navassa. Commossa muistaaksen 275mm levyt.
Joka tapauksessa nuo menee ensi talven aikana uusiksi, tarkoitus laittaa myös levyt taakse, vaikka niitä ei 1988 muutoskatsastuksessa ole vaadittukkaan
Alla vielä kuvat navoista ja levyistä ennen sorvausta ja ehostusta
Omat on jäähdyttämättömät. Commosta ne ei ole sillä näiden halkaisija on vain 245mm, keskireikä 115mm. Viidellä pultilla ovat kiinni navassa. Commossa muistaaksen 275mm levyt.
Joka tapauksessa nuo menee ensi talven aikana uusiksi, tarkoitus laittaa myös levyt taakse, vaikka niitä ei 1988 muutoskatsastuksessa ole vaadittukkaan
Alla vielä kuvat navoista ja levyistä ennen sorvausta ja ehostusta
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Noniin, näköjään suht pitkä tausta noin niinkuin muutosten osalta.mikkis kirjoitti:Lisätty lyhyesti Mantan historia tuonne viestin alkuun!Marko.L kirjoitti:Olis kyllä mukava lukee hieman tän laitteen historiastakin.
Noihin jarruihin on pakko takertua sen verran, että alkaa meikäläisen mielestä olemaan aika tappoyhdistelmä nuo +200hv tehot ja 245mm levyt, jotka on vielä jäähdyttämättömät.. En toki epäile etteikö manta noilla pysähtyisi, mutta ei varmaan kovinkaan tehokkaasti?
Jarrut on vauhdin surma
No ei, tosiasiahan on, ettei nuo mitkään tehokkaat ole. Tosin ei sillä kyllä missään radalla ajeta ja normaali ajossa tai liikenteessä nuo nykyiset jarrut riittävät ihan hyvin. Silti ne eivät ole ihan sitä, mitä minä vaadin jarruilta ja turvallisuudelta.
Toisekseen tämä on muutoskatsastettu 2.4 moottorille ja siinähän EI saa olla kuin 125hv
No ei, tosiasiahan on, ettei nuo mitkään tehokkaat ole. Tosin ei sillä kyllä missään radalla ajeta ja normaali ajossa tai liikenteessä nuo nykyiset jarrut riittävät ihan hyvin. Silti ne eivät ole ihan sitä, mitä minä vaadin jarruilta ja turvallisuudelta.
Toisekseen tämä on muutoskatsastettu 2.4 moottorille ja siinähän EI saa olla kuin 125hv
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
No niin.
Eilen tuli otettua parin tunnin kone pois ja kone takaisin jumppa. Onneksi on vinssi niin tuossa ei kauan mene.
Kone tuli otettua pois ja öljypohja auki. Oljynimuptken kannatinrauta otti kiinni kampuran limppuun. Oli niistänyt 1mm x 1mm kulman kannatinraudasta ois. Onneksi ei ottanut pahemmin kiinni, eikä tuota tullut pahemmin pyöritettyä. 1.9-2.0 CIH koneissa tuo kannatin rauta erilainen kuin pitkäiskuisemmassa 2.4 CIH moottorissa. Samoin öljynimuputki on peilikuva toisistaan. Risseltä saa noita rautoja 2.5€ hintaan, mutta toimitusaika pitkä. Lisäksi paketille tulee hintaa kuluineen helposti yli 40€ -> http://www.risse-motorsport.de/shop_mot ... ndex.shtml . 60/70-foorumilta löytyi hyvin apuja.
Lämpöä ja vääntöä sekä hieman hiomista ja tuosta omasta sai tehtyä kannakkeen niin että ei ota enään kiinni, tilaakin jäi reilusti.
Samalla tuli taisteltua imu/pakosarjan pinnapulttien kanssa. Nuo teetetyt ei olleet hyvät, yksi katkesi joten ne joutuu tehdä kovemmasta tavarasta. Ongelmana on se, että kannessa on M9 jengat joka ei kovin yleinen ole. Nyt on sitten tekosessa M8/M10 pinnapulteista M8/M9
Eilen tuli otettua parin tunnin kone pois ja kone takaisin jumppa. Onneksi on vinssi niin tuossa ei kauan mene.
Kone tuli otettua pois ja öljypohja auki. Oljynimuptken kannatinrauta otti kiinni kampuran limppuun. Oli niistänyt 1mm x 1mm kulman kannatinraudasta ois. Onneksi ei ottanut pahemmin kiinni, eikä tuota tullut pahemmin pyöritettyä. 1.9-2.0 CIH koneissa tuo kannatin rauta erilainen kuin pitkäiskuisemmassa 2.4 CIH moottorissa. Samoin öljynimuputki on peilikuva toisistaan. Risseltä saa noita rautoja 2.5€ hintaan, mutta toimitusaika pitkä. Lisäksi paketille tulee hintaa kuluineen helposti yli 40€ -> http://www.risse-motorsport.de/shop_mot ... ndex.shtml . 60/70-foorumilta löytyi hyvin apuja.
Lämpöä ja vääntöä sekä hieman hiomista ja tuosta omasta sai tehtyä kannakkeen niin että ei ota enään kiinni, tilaakin jäi reilusti.
Samalla tuli taisteltua imu/pakosarjan pinnapulttien kanssa. Nuo teetetyt ei olleet hyvät, yksi katkesi joten ne joutuu tehdä kovemmasta tavarasta. Ongelmana on se, että kannessa on M9 jengat joka ei kovin yleinen ole. Nyt on sitten tekosessa M8/M10 pinnapulteista M8/M9
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Samalla tuli taisteltua imu/pakosarjan pinnapulttien kanssa. Nuo teetetyt ei olleet hyvät, yksi katkesi joten ne joutuu tehdä kovemmasta tavarasta. Ongelmana on se, että kannessa on M9 jengat joka ei kovin yleinen ole. Nyt on sitten tekosessa M8/M10 pinnapulteista M8/M9[/quote]
Mikset laita niitä orggis kuuskolo kannalla olevia imu/pako pultteja...saa kiristettyäkin "pyöreä" päisellä avaimella ihan ilman tuskailuja.Noita pultteja saa vaikka automuovilta
Mikset laita niitä orggis kuuskolo kannalla olevia imu/pako pultteja...saa kiristettyäkin "pyöreä" päisellä avaimella ihan ilman tuskailuja.Noita pultteja saa vaikka automuovilta
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Tuossa oli kyllä orggispultteina ihan normi pultit 15 kannalla ja kierteenä hyvinkin erikoinen M9. En tullut ajatelleeksi noita kuusiokolo kannalla olevia. On tullut aina käytettyä noita pinnapultteja, rojut menee niillä paikoilleen kivuttomasti.?! kirjoitti:Mikset laita niitä orggis kuuskolo kannalla olevia imu/pako pultteja...saa kiristettyäkin "pyöreä" päisellä avaimella ihan ilman tuskailuja.Noita pultteja saa vaikka automuovilta
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Opel Manta B 2.4 "i400"