Opel Manta B -77 20SEH

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Ei nyt oikeastaan :lol: Kuskin etu jarrusatula ottaa levyyn kiinni kun levy on hieman kananmunan mallinen, Täytyy hiuka silpasta satulasta tavaraa. Kuskin takajarru jää laahaamaan käsijarrun vedon jälkeen ja tyhjä käynti huononi pikkuhiljaa. Paikallaankin vähän ökkötteli ja kokeeks vetelin pistokkeita irti yks kerrallaan lämpötila anturin pistokkeesta nous tyhjä käynti mutta palas samanlaiseksi. Tyhjäkäynti moottorin pistokkeen irroituksesta kierrokset nousi ja rupes käymään paremmin (Tosin myös vikavalo rupes palamaan) Putsasin sen uudelleen ja nyt ainakin käynti parani. Jännä sinäänsä kun kaikki tuntui testerilla katsottuna toimivan eikä mitään herjannu myös mittarilla mitattuna toimii. Perseestä ajella kun risteykseen tultaessa täytyy kaasua painaa ettei sammu mistäköhän moinen?. Kattelin vähän päästöjäkin huvin vuoksi HC seilaili 300-600 välillä CO:ta en muista ja lambda kävi tyhjäkäynnilla jo 2:dessa asti :o Kaasulla tippus 0,8 eli ei ihan optimaallinen ole jostain syystä (pakokaasu testerillä katsottuna eli laskee päästöistä keskiarvon tai jotn) ei tätäkään herjaa vikakoodina ja testerin mukaan ainakin jotain lambdassa tapahtuu. Tulpatkin stekkasin kun aikaisemmin olivat täysin mustat ja nyt oli tullut jo oikean väriseksi eikä männän päälystäkään ollu mustan pien peitossa. Paikallaan ottaa tosi hienosti jenkaa mutta ajossa tuntuu jotenkin ehkä vähän laiskalta tosin en hirveesti tota vielä oo rankassukkaan eli aika pienillä kierroksilla ajelin tallilta kotio eikä hajuakaan tapahtuuko yläkierroksilla vielä jotain.

Et on tässä viel vähä laittelemista :D
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Tossa korjailin pääsylinterin nestevuotoa tunninpari viimein hitsasin sen perkeleen banjon kiinni ja vuotaa silti :lol: No täytyy tilata uus kun tuo taitaa olla niin sanotusti käytetty toimii kyllä mutta tiputtelee kengän päälle silloin tällöin tipan. Täytynee kehitella uuteen joku muu patentti mesessähän siihen nestesäiliön liitokseen menee pelkkä putki jossa jonkun näkönen muhvi joka kiristää sen kumin ettei vuoda. Mä heivasin sen kumin pois ja tein kierteet ja banjon päähän.

Tyhjäkäynti huononi entisestään. Otin määrämittarin kannen auki (joku oli käyny mua ennen) Ja putsasin sisäpuolelta ja säädin jousta vähän löysemmäks ja nyt pysyy käynnissä vielä parikertaa herjas tyhjäkäynti moottoria. Täytyy kattella jos jostain sais uuden halvalla.

Tuli "korjattua" toi laiskuuskin. Se korjaantu sillä, että anto lämää tarpeeks toi kone herää kunnolla 3200-4000 kieppeillä. Pienemmilläkin kierroksilla on vääntöä ihan hyvin, mutta "tehopiikki" tulee noin paljon korkeemmalla. Jotenkin ymmärsin kentcams:in lapuista että tehoalue alkais jo alhaisilla kierroksilla kaipa nuo muutkin moottoriin tehdyt muutokset vaikuttaa tohon.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Jepjep koko vappu on tullu touhuttua tämän kanssa erinäisten ongelmien parissa. Ajelin pidempää lenkkiä ja kiusasin konetta jonkun verran ja tuntui kun olis voima loppunu kesken 120km/h jälkeen emmä tosta mitään rakettia odotakkaan mutta jonkun verran pitäis kuitenkin kulkupuolta löytyä isolla vaihteella kiihdyttäessä ei oikein tapahtunu mitään vaan pienempää sai laittaa. Samoin kiihdytyksen jälkeen kun painoi kytkimen pohjaan tippus kierrokset niin alas että auto meinaa sammua ja muutaman kerran sammuikin samoin tyhjä käynti seilaa edes takas. Laitoin säädettävän pa säätimen takas ja säädin paineet johonkin 3 hujakoille ja mittasin paluu puolelta 0,7-1bar vastuksen. Sitten muistin paluu puolella meni putki ryttyyn kun aikoinaan vedin alustasta sisälle tulevaa mutkaa ja miettisin jo silloin, että tais mennä ketuiksi. Korvasin ton kuristuneen putken letkunpätkällä ja mun mielestä pumppukin alko pitämään "normaalimpaa ääntä" aikaisemmin sen ääni jotenkin heijjas? En enää ton jälkeen mitannu vieläkö ahistaa paluu puoli jostain. Meno ja paluu on molemmat 8mm putkea et luulis riittävän tämmöseen. Edelleen tyhjäkäynti seilas jonkun verran ja rupesin kattomaan seoksia ja tyhjä käynnillä seokset seilas 3,5 - 4 välillä, mutta kierroksilla nous 10 pahimillaan :lol: Säädin määrämittaria siten että kierroksilla co on jotain 3-4 välillä (edelleen jonkun verran heittelee mutta pysyy alle 4,5) Jolloin tyhjäkäynti parani huomattavasti ja ajossa kulkukin parani paljon nyt jakso 4 vaihteellakin kulkea ihan mukavasti. Oon tänään menossa ton moottorin kannen tekijän luokse säätämään ton nokan täysin kohilleen niin voi sen jälkeen säätää noi seoksetkin optimaaliseks. Voi olla että käytän samalla rullilla niin näkee onks tuolla koneessa jotain.

Painelaakerin kiljunta alkaa tympimään sen verran että taitaa olla vielä tän kesän hommia. Saa tarjota Peltikuorista painelaakeria getrag:iin En nyt muista ollenkaan oliko toi getragin vai risulootan painelaakeri joka sopii tuohon holkkiin joka tarvitaan etuvedon vauhtiksen kanssa?

Samoin tarttisin etu ikkunoiden tiivisteet ne paksut kumiset jotka tulee painamalla siihen "kiskoon" Eli ne jotka on lasin yläreunaa vasten. Ne on ainoat vanhan tiivisteet ikkunoissa ja voitte kuvitella mistä suhisee ja tulee vesi sisälle :lol: Saako noita jostain uutena?

Öljypohjan tiiviste tuli vaihdettua kuin myös kytkimen pääsylinteri ja ne on nyt pysyny kuivana. Taas taka-akseli ei. Peränjatkeen stefa tihkuttaa sekin stefa on uus mutta "muutaman" vuoden siellä jo ollu. Jumalauta kun yhen paikan tilkitsee rupeaa toinen vuotamaan :lollis:
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Rupes ärsyttämään toi kitinä joka kytkimestä tuli. Paikallaan ollessa kuuluu vaimea kolina joka ainakin kuulosti laatikon ratas ääneltä ja voi tätä ollakkin ja se loppui kun kytkimen painoi pohjaan. Mutta sen jälkeen alkoi pieni kitinä kuulumaan joka omasta mielestä vaikutti painelaakerilta.. Ääni voimistui liikkeelle lähtiessä mutta lakkasi kun kytkintä päästi muutaman sentin ylös päin ja auto oli liikkeessä. En oikein osaa kuvailla ääntä, mutta ulospäinkin sen kuuli selvästi. Joten otin laatikon alas selvittääkseni mistä se ääni oikein tulee:

Kuva
Kuva
Kuva

Mitäs Vi***a tuolla on oikein tapahtunu? Levyn keskiosan niitit on syöny vauhtipyörään uran ja jousien "reunukset" on hinkannu vauhtipyörän pultteja. Viimeisen kuvan levyn ja asetelman palamis jälki on todennäköisesti siitä johtuva kun koitin jääkö vauhdissa kytkin luistamaan eli vetoalue kytkin pohjaan,kaasupohjaan ja kytkin ylös. Ja jäi se ~1,5s ajaksi.

Painelaakeri on muuten ehjä :lol: ei edes rahise..
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Vähän vaikee noista kuvista sanoa, mut eikös toi levy ole kulunut jo muutenkin niitteihin asti = loppu? Sen takia se sitten on alkanut ottaa tuosta keskiöstäkin jo vauhtipyörään ja sen pultteihin kiinni..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Saman verran se on molemmilta puolilta "kulunu" eli ~500km ajoa on noissa matkaa vielä itse levyn niitteihin epäilen väärää levyä. Alunperin toi tuli englannista väärällä hammastuksella joka vaihdettiin oikeaan. Asetelma oli oikea ja levyn halkaisija täsmäsi ja muutenkin näytti oikealta joten en sitä sen enempää silloin tutkinu kun kiinni vaan.. Olis varmaan pitäny lähettää se heti takasi englantii :oops:
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12740
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

En nyt lukenu tarkemmin mikä vp on et meniskö ihan orkkis kytkin hilut, kestää seki vaparina pitkälle.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja ?! »

Onko sun vauhtis sorvattu(liian matalaksi)
Varmaankin kuitenkin käytössä etuveto vauhtipyörä,jolloin kytkimen pitäisi sopi(paitsi ne spoorit)
Vai oliko levy väärinpäin?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Oli etuvedon vauhtis josta pinnasta ajettu vähän pois eli sen verran, että pari lasittunutta kohtaa lähti (näkyy kuvassa pari haamua vielä) Levy oli oikein päin ja levy ja asetelma oli omegan mukaan tilattu, mutta tuli englannista väärällä hammastuksella. Kuitenkin asetelma täsmäs yhteen omegan vanhaan jota vertasin kuin myös levyn halkaisija ja ulkonäkö oli muuten täsmälleen samat kuin vanhassa omegan levyssä ainoastaan toi hammastus ei täsmänny joka siis vaihdettiin täällä kun en jaksanu alkaa lähettelee takasin sitä mikä olis kyllä pitäny tehdä :oops: . Mutta en tullu katsoneeksi tota levyn keskiosan "paksuutta" jonka takia otti vauhtipyörään kiinni eli todennäköisesti se keskiosa on ollu liian paksu hienosti se paikalle kuitenkin meni eikä ollut havaittavissa silloin mitään ongelmaa. Kävin tänään hakemassa uudet vakio kytkimen hilut niin voin verrata tuohon. Mutta eipä tuolla vauhtiksella enää mitään tee tai ainakin pitäis sorvata ja painottaa joten nyt ainakin täksi kesäksi otan toisesta etuveto koneesta pyörän ja laitan vakio kytkimen paikalle. Alunperinhän ostin tuon vahvistetun kytkimen koska sen sai samaan hintaan englannista kuin suomesta normi kytkimen.

Tuli mieleen, että oliskohan syy siihen paksuus eroon siinä, että omegan vauhtipyörä on syvempi tosta keskeltä ja olisivat siellä alunperin tehneetkin sen niin ettei levy sovi kuin just siihen vauhtipyörään? Kuitenkin vahvistetusta kytkimestä on kyse? Mutta ei se silti selitä tuota väärää hammastusta eli vois olla, että samaan pakettiin on tullu oikea asetelma mutta väärä levy. Mäihällä tullu saman halkaisijan levy joten en ymmärtäny tuota sen enempää tutkia :-?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

saman paksuinen se levy on. mulla on sama kytkinlevy ollut poteromallisessa vauhtipyörässä ja tavallisessa. oliko levyn booritus alunperin 24 hampainen?
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Meinasin paksuudella sitä levyn keskiosan paksuutta jonka niitit tässä on vauhtipyörään ottanu kiinni. Alunperin oli 13 hampainen ja 14 pitäis olla eli heitti hampaan verran. Vertailen noita levyjä huomenna kun meen tallille.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Kuva Vasemmalla uus ja oikealla vanha
Kuva Uusi
Kuva Vanha
Kuva Kokeilin levyä toiseen vauhtipyörään ja se jää hieman kantamaan eli levy on ollu väärä kokeilin sitä myös omegan vauhtipyörään eikä se sopinu siihenkään sen paremmin.. No tuli taas oppivelkoja makseltua harmittaa vaan ettei tollasta huomannu silloin kasatessa.

Putsasin toisen etuvedon pyörän ja laitoin sen ja uuden kytkimen paikalleen ja ne sopis keskenään ongelmitta. Laatikkoa en vielä saanu paikalleen kun yksin sen laittaminen lattialla maaten olis ollu suht mielenkiintosta :D
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Sain tämänkin pitkästä aikaa läjään. Vaihdoin vakio etuvedon vauhtiksen ja vakio kytkimen eikä enää kuulu ylimääräisiä ääniä kytkimestä 8) Tein muitakin pikkuhommia ja lähetin suuttimet putsattavaksi kun epäilin sylintereissä olevan eri seoksia 1 sylinterin pakoventtiili oli lähes puhdas, 2 ja 3 venttiilit paksun karstan peitossa ja 4 venttiili jotain siltä väliltä. Tarkoitus ei ollu ottaa tänään vielä tätä takasin ajoon, mutta vectrasta lattas kuskin ikkunan nostin.. tietysti ala asentoon ja huomenna on vesisadetta luvassa :lol: Jouduin kasaamaan tämän vakio suuttimilla ja eron kyllä huomaa. Samoin kierrosherkkyys huononi hieman ton vauhtiksen takia, mutta kai noilla suuttimillakin vähän vaikutusta on.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Päivitellääs tätäkin välillä.. Auto käväs valumien poistossa ja puleerauksessa muuten meni kaikki ok paitsi toi takakaari joka maalattiin uudelleen kun aikoinaan menin halkasemaan sen mankeloidessa.. Tarkotus oli saada siitä se savuraita veke, mutta rupes valkonen maali punertamaan yht äkkiä :o joten oli lopetettava se siihen. Pieni raita siihen jäi ja muutama haalea punertava kohta joita nyt ei kovin helposti (kai) huomaa mutta se riittää että mää tiedän :evil: Muutenkin se kaari on pa**a joten tilasin uuden kaaren jonka vaihdan ens talvena ja maalaan takaosan autosta uusiks.

Muuten auto pelittää hyvin, laitoin noi putsatut isommat suuttimet takasin ja nyt se pieni epäröiminen kiihdytyksessä hävis. Säätämässä en oo vieläkään kerenny käymään, mutta josko tässä muutaman viikonpäästä.. Etu jarruista tulee aivan järjettömän ÄRSYTTÄVÄ "vik,vik,vik" ääni kaupunki nopeuksilla ja lakkaa heti kun polkimeen hipasee. Oon moneen kertaan avannu ne ja hionu satulan sisältä tavaraa pois ja levystäkin vetäny raakasti rälläkällä pois ja luulin vihdoin saaneen sen loppumaan mutta hetken ajon päästä sama juttu. Nyt laitoin jotain jarrurasvaa levyn ulkoreunaan minkä pitäis ainakin jättää jäljet satulaan jos siihen vielä kiinni ottaa.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Opel Manta B -77 20SEH

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Tuskinpa se levy satulaan ottaa vaan palat sielä vinkuu kun hipoo levyyn.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Vastaa Viestiin