Opel Manta B -77 20SEH
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Nii voi sekin tietty olla toi toinen levy on vähän kiero, mutta aikasemmin on jättäny selvät jäljet satulaan kun noi satulat on pienemmille levyille tarkoitettu no täytyy huomenna vielä avata ja kattoo miltä näyttää. Voi olla, että täytyy käyttää levyt sorvissa ei nyt tähän hätään viittis uusia levyjäkään ostaa kun nekin pitää jokatapauksessa sorvata sopiviksi.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Noniin nyt ääni loppus *kop kop* Oli jääny pienet jäljet satulan sisäpuolelle josta hioin vielä hieman. Jotta elämä ei olis liian helppoa niin oltiin lähössä tapamme mukaan hieman jämtillä aikataululla juhliin ja päästiin parkkikselta 20m ja kytkimen pääsylinterin tanko katkes Onneks hajos tohon pihapiiriin ni sain pakilla auton käymään ja takas ruutuun. Myöhemmin sain jotenkin tangon pänniin polkimen taakseni niin pääsin varovasti ajaen töihin korjaamaan ton.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Päivitellääs tännekkin välillä:
Manta on jo jonkun aikaa ollu talviteloilla kun rupes ärsyttämään todenteolla veden tuleminen sisälle. Etu ikkunoiden välistä tuli kunnolla vesisateella ja kahteen kertaan lattiat lainehti vedestä. Etu ja takalasinkin välistä hieman tiputteli vaikka tiivistelin useamman kerran. Jostain pääs myös vesi kuskin helman sisälle jossa hiekkapuhalluksesta jäänyt hiekka kastui ja siitä se ajatus sitten lähti:
Edellisen "ammatti" hitsarin kädenjälkiä, vituttaa että edes maksoin joskus tuon helman vaihdosta.. Kokonaiset helmat sinne vein ja 3 palasta oli helma tehty tiedä sitten mikähän idea on ollu.
Tutkailin myös tuota alkuperäistä taka kaarta jota sama heppu korjaili (jostain syystä en halunnut että se vaihdetaan) se ei ollu enää samanlainen kuin hantin kaari jonka jo entuudestaan tiesin, mutta kun kaivoin sisälokaria puhtaaks ei voinu kuin taas hämmästellä. Jännä juttu että samalla kerralla vaihdettiin hantin puolelle kaari ja helma eikä niissä ole mitään moittimista On tainnu kiinnostus loppua vanhan opelin hitsaamiseen kuskin puolella
Molemmat oli siis pakko vaihtaa samoin sisälokari tuli tehtyä uusiksi.
Kuskin ovikin paljastu turhan rapeaksi tiesin kyllä ettei ovi ole kovin hääppöinen, mutta en ihan noin huonoksi sitä uskonu
Nyt näyttää tältä.
Taka-akselin välitys vaihtui 3,44 --> 3,89:ksi ja talven aikana on vielä tarkoitus tehdä 2" pakoputkisto ton 2,5" tilalle + ATecu säädettävä moottorin ohjaus laittaa + muuta jotain pientä puuhastella. Toivotaan, että ens kesänä on taas ajossa
Manta on jo jonkun aikaa ollu talviteloilla kun rupes ärsyttämään todenteolla veden tuleminen sisälle. Etu ikkunoiden välistä tuli kunnolla vesisateella ja kahteen kertaan lattiat lainehti vedestä. Etu ja takalasinkin välistä hieman tiputteli vaikka tiivistelin useamman kerran. Jostain pääs myös vesi kuskin helman sisälle jossa hiekkapuhalluksesta jäänyt hiekka kastui ja siitä se ajatus sitten lähti:
Edellisen "ammatti" hitsarin kädenjälkiä, vituttaa että edes maksoin joskus tuon helman vaihdosta.. Kokonaiset helmat sinne vein ja 3 palasta oli helma tehty tiedä sitten mikähän idea on ollu.
Tutkailin myös tuota alkuperäistä taka kaarta jota sama heppu korjaili (jostain syystä en halunnut että se vaihdetaan) se ei ollu enää samanlainen kuin hantin kaari jonka jo entuudestaan tiesin, mutta kun kaivoin sisälokaria puhtaaks ei voinu kuin taas hämmästellä. Jännä juttu että samalla kerralla vaihdettiin hantin puolelle kaari ja helma eikä niissä ole mitään moittimista On tainnu kiinnostus loppua vanhan opelin hitsaamiseen kuskin puolella
Molemmat oli siis pakko vaihtaa samoin sisälokari tuli tehtyä uusiksi.
Kuskin ovikin paljastu turhan rapeaksi tiesin kyllä ettei ovi ole kovin hääppöinen, mutta en ihan noin huonoksi sitä uskonu
Nyt näyttää tältä.
Taka-akselin välitys vaihtui 3,44 --> 3,89:ksi ja talven aikana on vielä tarkoitus tehdä 2" pakoputkisto ton 2,5" tilalle + ATecu säädettävä moottorin ohjaus laittaa + muuta jotain pientä puuhastella. Toivotaan, että ens kesänä on taas ajossa
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Päivitellääs tätäkin välillä: Tallikaudella tuli modattua pakosarjaa ja päälle tuli martelliuksen pinnoitus. Pakoputkiston tein uusiksi 2" putkesta kahdella vaimentimella.
Säädettävä moottorinohjaus rupes toimimaan aika pienillä ongelmilla ja johtosarja tuli myös sille tehtyä + Innovaten laajakaista kaveriksi. Myös suuttimiksi vaihtui saabin 350cc
Talvella huomasin moottorista tulleen öljyä koneen takaosasta ja pariin kertaan tiputin kelkan alas ja kokeilin eri öljypohjan tiivisteitä. Vuoto jatku edelleen --> Laatikko pois stefan välistä tulee. Uus stefa ja vuoto jatkuu. Lopuksi hitsas kiinni ja revin koko koneen irti eikä mitään "vikaa" löytyny koneen sisältäkään. Alkuperäiset stefa ja öljypohjan tiiviste ja vuoto jatkuu. --> Kone irti ja samalla viiminen runkolaakeri pukki irti. ~1000tkm sitten kiiloitettu kampura näytti tolta samoin kiertokangen laakerit ja kampuran laakerit oli entiset. ---> Toinen kampura kiilloituksen kautta uusilla alakerran laakereilla paikalle ja vuoto jatkuu. No sitten kun 4 tai 5 kerran jumppasin koneen irti päätin kokeilla olisiko käyny moka kasaus vaiheessa ja menny runkolaakeri pukit väärästä lohkosta (oli aikoinaan 2 eri konetta erillisissä lihalaatikoissa) Toiset pukit paikalleen ja vuoto lakkas. Paitsi useamman käyttely kerran jälkeen taas rupesi vuotamaan koneen takaosasta, mutta nyt ei visko öljyä pitkin vauhtipyörää joten vois kuvitella ettei nyt stefan välistä vuoda? Korkkinen öljypohjan tiiviste oli märkä takaosasta ja pikkusen reunoiltakin.
Eilen otin auton liikenteeseen ja autotunella ajelin bensakarttaa paremmaksi ihan kivasti se muuten tuntu pelittävän, mutta toi öljy vuoto vi**ttaa siinä määrin, että saattaa vielä mennä lohkovaihtoon ellen nyt ala keksimään tuohon jotain ratkaisua..
Säädettävä moottorinohjaus rupes toimimaan aika pienillä ongelmilla ja johtosarja tuli myös sille tehtyä + Innovaten laajakaista kaveriksi. Myös suuttimiksi vaihtui saabin 350cc
Talvella huomasin moottorista tulleen öljyä koneen takaosasta ja pariin kertaan tiputin kelkan alas ja kokeilin eri öljypohjan tiivisteitä. Vuoto jatku edelleen --> Laatikko pois stefan välistä tulee. Uus stefa ja vuoto jatkuu. Lopuksi hitsas kiinni ja revin koko koneen irti eikä mitään "vikaa" löytyny koneen sisältäkään. Alkuperäiset stefa ja öljypohjan tiiviste ja vuoto jatkuu. --> Kone irti ja samalla viiminen runkolaakeri pukki irti. ~1000tkm sitten kiiloitettu kampura näytti tolta samoin kiertokangen laakerit ja kampuran laakerit oli entiset. ---> Toinen kampura kiilloituksen kautta uusilla alakerran laakereilla paikalle ja vuoto jatkuu. No sitten kun 4 tai 5 kerran jumppasin koneen irti päätin kokeilla olisiko käyny moka kasaus vaiheessa ja menny runkolaakeri pukit väärästä lohkosta (oli aikoinaan 2 eri konetta erillisissä lihalaatikoissa) Toiset pukit paikalleen ja vuoto lakkas. Paitsi useamman käyttely kerran jälkeen taas rupesi vuotamaan koneen takaosasta, mutta nyt ei visko öljyä pitkin vauhtipyörää joten vois kuvitella ettei nyt stefan välistä vuoda? Korkkinen öljypohjan tiiviste oli märkä takaosasta ja pikkusen reunoiltakin.
Eilen otin auton liikenteeseen ja autotunella ajelin bensakarttaa paremmaksi ihan kivasti se muuten tuntu pelittävän, mutta toi öljy vuoto vi**ttaa siinä määrin, että saattaa vielä mennä lohkovaihtoon ellen nyt ala keksimään tuohon jotain ratkaisua..
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: Opel Manta B -77 20SEH
mistä ostit autotunen lisenssit ja paljonko makso?
Onks sun talli kans nykysin tuolla nmc:n mäessä.? Meinaan vaan kun kuva ainakin sieltä ☺
Onks sun talli kans nykysin tuolla nmc:n mäessä.? Meinaan vaan kun kuva ainakin sieltä ☺
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Ei oo tallipaikka vaihtunu pysähdyin vaan tuumaus tauolle https://www.efianalytics.com/register/r ... on%20again Tuolta tilasin vaan ton pelkän tunerstudion ~60$ Ja sillä saa ton bensakartan autotunen ja lämmitysrikastuksen automaatti säädön joista toi jälkimmäinen meni kyl ketuiks vaikka käytön aikana hyvin toimikin ni seuraavalla kylmällä startilla piti ite säätää käppyrä uudestaan. Toi automaatti bensakartan säätö on aika kätevä varsinkin tälläselle aloittelialle ja varsinkin jos yksin joutuu ajelee/säätämään.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: Opel Manta B -77 20SEH
JokkeJ kirjoitti:Ei oo tallipaikka vaihtunu pysähdyin vaan tuumaus tauolle https://www.efianalytics.com/register/r ... on%20again Tuolta tilasin vaan ton pelkän tunerstudion ~60$ Ja sillä saa ton bensakartan autotunen ja lämmitysrikastuksen automaatti säädön joista toi jälkimmäinen meni kyl ketuiks vaikka käytön aikana hyvin toimikin ni seuraavalla kylmällä startilla piti ite säätää käppyrä uudestaan. Toi automaatti bensakartan säätö on aika kätevä varsinkin tälläselle aloittelialle ja varsinkin jos yksin joutuu ajelee/säätämään.
Ok, pitää hankkii tuo itekkin..
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Vois tätäkin päivitellä välillä En enää edes muista montako kertaa ton koneen kanssa puljasin ja lopulta kokonaan toisella alakerralla öljyvuoto lakkas. Penkissä käytiin säätämässä ja paras tulos ilman ilmanputsaria 162hv 203nm(vakio suodatin kotelo ahdisti 7hv). Pakosarjakin paljastu penkissä vääränlaiseks... Tai no vaan siinä mielessä, että se toimis parhaiten jos toi kone kiertäis sen 10 000rpm eikä toi ihan sinne yllä.. En taida tolle ainakaan tähän hätään tehdä mitään joten menköön tolla.
Tarvis löytää oikea suuttimien aukiolo aika kun meinas oikein lämpimällä kelillä mennä pintakaasulla laihalle eikä imuilman säätö siihen auttanu kuin ei myöskään bensakartan viilailu. Pika korjauksena otin lambda säädön toimintaan, mutta meinaa silloin ajoittain käydä turhan paksulla(ei juurikaan auta afr kartan säätö). Jos jollain faktaa saabin punaisten suuttimien(350cc) aukiolo ajoista niin pääsis näin alkuun edes lähelle oikeaa.
Kilometrejä tuli kesän aikana 1600km josta pisin reissu oli kesärenko josta takaisin tulomatkalla räjähti toinen etu pyöränlaakeri, mutta onneks nilkuttaen päästiin takaisin tallille. Jotain hämärää taitaa noissa mun olka-akselin sovitteissa olla kun ei tunnu laakerit kestävän joten vaihdan etupään pulttijaon takaisin 4x100 eli mantan omat olka-akselit ja navat meni takas.
Samoin huomasin, että ajossa yli 3000rpm auto alkaa resonoimaan ja se vähenee mitä enemmän tulee vauhtia/kierroksia. Syyksi epäiltiin niin uretaani puslia taka-akselissä kuin laatikon/kardaanin kulmaa. Joten tilasin taka-akselin poikittais tukivarteen kumipuslat päihin ja jatke-akselin kannake kumit. Samoin talven aikana pitää kardaanin nivelet vaihtaa ja käydä tasapainottamassa. Laatikon kulmaa/kannake kumeja täytyy vähän funtsia ja ehkä vaihtaa koko laatikko kun meinaa välillä 2:nen vähän rusahdella. Mulla olis jo tallilla toinen laatikko, mutta katotaan kerkeekö/jaksaako sitä alkaa vielä vaihtamaan.
Ei sillä, että tämän kääntäminen nyt älyttömän raskasta olis, mutta ainakin tallista ulos pääseminen on vi**umainen operaatio venkslata tota edes takas kaiken romun keskellä kun ei viitsi ajamallakaan yrittää ja turhaan kytkintä polttaa joten väsäsin B-corsan sähköisen tehostimen tähän. Täytyy vielä eculle keksiä paikka, teline ja vähän sähkö hommia niin se olis valmis.
Tähän loppuu muutama randomi kuva kesältä:
Tarvis löytää oikea suuttimien aukiolo aika kun meinas oikein lämpimällä kelillä mennä pintakaasulla laihalle eikä imuilman säätö siihen auttanu kuin ei myöskään bensakartan viilailu. Pika korjauksena otin lambda säädön toimintaan, mutta meinaa silloin ajoittain käydä turhan paksulla(ei juurikaan auta afr kartan säätö). Jos jollain faktaa saabin punaisten suuttimien(350cc) aukiolo ajoista niin pääsis näin alkuun edes lähelle oikeaa.
Kilometrejä tuli kesän aikana 1600km josta pisin reissu oli kesärenko josta takaisin tulomatkalla räjähti toinen etu pyöränlaakeri, mutta onneks nilkuttaen päästiin takaisin tallille. Jotain hämärää taitaa noissa mun olka-akselin sovitteissa olla kun ei tunnu laakerit kestävän joten vaihdan etupään pulttijaon takaisin 4x100 eli mantan omat olka-akselit ja navat meni takas.
Samoin huomasin, että ajossa yli 3000rpm auto alkaa resonoimaan ja se vähenee mitä enemmän tulee vauhtia/kierroksia. Syyksi epäiltiin niin uretaani puslia taka-akselissä kuin laatikon/kardaanin kulmaa. Joten tilasin taka-akselin poikittais tukivarteen kumipuslat päihin ja jatke-akselin kannake kumit. Samoin talven aikana pitää kardaanin nivelet vaihtaa ja käydä tasapainottamassa. Laatikon kulmaa/kannake kumeja täytyy vähän funtsia ja ehkä vaihtaa koko laatikko kun meinaa välillä 2:nen vähän rusahdella. Mulla olis jo tallilla toinen laatikko, mutta katotaan kerkeekö/jaksaako sitä alkaa vielä vaihtamaan.
Ei sillä, että tämän kääntäminen nyt älyttömän raskasta olis, mutta ainakin tallista ulos pääseminen on vi**umainen operaatio venkslata tota edes takas kaiken romun keskellä kun ei viitsi ajamallakaan yrittää ja turhaan kytkintä polttaa joten väsäsin B-corsan sähköisen tehostimen tähän. Täytyy vielä eculle keksiä paikka, teline ja vähän sähkö hommia niin se olis valmis.
Tähän loppuu muutama randomi kuva kesältä:
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: Opel Manta B -77 20SEH
nonni, eipä oo menny hukkaan tuokaan pata. olikos tässä nyt mikä nokka?
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Oliko paha homma asentaa? itellä kans ollut mielessä että laittaisi coupeen tollasen tai c corsasta kun niitä tuntuu olevan usein kaupanJokkeJ kirjoitti: Ei sillä, että tämän kääntäminen nyt älyttömän raskasta olis, mutta ainakin tallista ulos pääseminen on vi**umainen operaatio venkslata tota edes takas kaiken romun keskellä kun ei viitsi ajamallakaan yrittää ja turhaan kytkintä polttaa joten väsäsin B-corsan sähköisen tehostimen tähän. Täytyy vielä eculle keksiä paikka, teline ja vähän sähkö hommia niin se olis valmis.
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
- kolkoti
- OCF Member 2024
- Viestit: 686
- Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
- Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Meinasin kans jos laittais vectraan niin sais konehuoneesta tavaraa pois.. Mikä käytännön ero noilla B ja C corsan tehostajilla on? Jotain oon kyllä noista B corsan epaseista lukenu että olis vikaherkempiä, tiiä sitten.
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4
Vectra Turbo 4x4
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Ei se mikää ihmeellinen homma ollu yks mantan akseli täytyy silppoa. Tuolla 60&70 clubin projekti topic:issa on lyhyt selostus ja linkki josta löytyy kuvia(oon reissussa enkä osaa puhelimella noita linkkejä laitella). C corsassa toi ratti akselin booritus on eri kuin manta,kadett ascona yms.. ja ratti tulee pultilla kiinni. Voi olla että se akselin pääty olis irroitettavissa ja siihen menis toi mantan akselin pää mutten oo varma. Ilmeisesti myös c corsan tehostin olis isompi? B corsassa on muoviset rattaat moottorissa jotka kestää sen x kilometriä c:tehostimesta en oo varma.
Cam Lift: 7.49mm
Valve Lift: 12.64mm
Duration Inlet/Exhaust: 272 Degrees
Timing Figures: 26/66 66/26
Inlet Timing @ Full Lift: 110 Degrees
Valve Clearance: 0.00mm
Kentcamsnonni, eipä oo menny hukkaan tuokaan pata. olikos tässä nyt mikä nokka?
Cam Lift: 7.49mm
Valve Lift: 12.64mm
Duration Inlet/Exhaust: 272 Degrees
Timing Figures: 26/66 66/26
Inlet Timing @ Full Lift: 110 Degrees
Valve Clearance: 0.00mm
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Re: Opel Manta B -77 20SEH
Dodih nyt sain valmiiksi asti tämänki eikä tarvinnu edes alimmaista muovia leikellä kun vähä poisti takapuolelta vahvikkeita ja anto lämpöä kuumailmapuhaltimella ja pikkusen väkivaltaa ni tuli iha siisti asennus. Tuntuis toimivanki ainakin kun lyö virrat päälle muuttuu ohjauksessa tuntuma ja potikasta säätämällä jotain eroavaisuutta on havaittavissa. Ei oo aikaisempaa kokemusta tommosesta tehostimesta eli jää nähtäväks mitenkä pelittää kunhan saa takas pyörilleen.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER