Käyttöauton ylläpitotarinaa

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ajattelinpa vaihtaa takalasinpyyhkijän ja samalla käydä ekan kerran (synnyinseudun) Motonetissa. Sieltä tarttui käsiin Boschin lyhin lötkösulka hintaan 12,90€. Pituus tässä on mun muistaakseni 35 senttiä ja se just ja just menee takalasin varteen.

Niin, ja reissun paluumatkalla oli takaronkki siihen malliin lastattu, että turvaverkkoa sielu kaipasi niskan taakse. Sellainen löytyi suht lyhyen nettiselauksen seurauksena Nettivaraosan kautta 8) Että jatkossa sitten vaan pikkasen enemmän turvallisempaa matkaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ilmastoinnin käyttöpaneeli Puolasta auto24partsilta, 93,60€ toimituskuluineen 8)

Jotain vikaa vielä on systeemissä, kun osa puhallustehoista on hukassa = puhaltaa ne random-teholla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihdoin aamulla pyyhkijöiden varret eteen; viikolla hommattu kuskinpuoli kustansi 50€ ja "vuonna yksi tai kaksi" hommattu hanttarinpuoli maksoi muinoin 30€ eli yhteensä 80€. Tänä pnä taitavat olla molemmat tuota 50€ luokkaa.

Niin, syy varsien vaihtoon edessä oli huono pyyhintälaatu ja varret irroitettua se tulikin melko selväksi, että kuskinpuolen varsi on muutaman kerran kiinnijäätyneenä ja epähuomiossa laseja pyyhkiessä vääntynyt melkoisesti mutkalle. Hanttarinpuolikin oli ottanut "patonkiin" mutta ei niin pahasti. Asiasta viidakkoon, takalasinpyyhkimeenkin tilasin varren mutta se menee vaihtoon lähinnä esteettisistä syistä eli sekä hapettumaa että ruostetta on siinä määrin ettei se enää silmää miellytä. Nooh, onhan se nivelestään jo aavistuksen kankea juurikin noiden edellä mainittujen syiden takia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Takalasinpyyhkijän varsi vaihtui uuteen orkkisosaan; 30€ jäi hintaa sellaiselle ja vaihtoaika pakkasessa kotipihassa jotain 1 ja 2 minuutin välistä -(z)- Eipä ollut mutteri niin ottanut patonkiin kuin varren nivel.


Että ei muuta ko kovaa ajoa, taas...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Etusumarit vaihtui Arteb merkkisiin B1:sen tarvikesumareihin, reilu 57€ toimituskuluineen. Kuvia löytyy allekirjoituksen linkin takaa.

Vinkki! Puskurin päissä on ne M5 torx-ruuvit, vaihtakaa ihmeessä lyhyempiin kuusiokolopultteihin; itse tein niin ja paljon nopeammin ja helpommin sai kiristettyä puskurin pään kiinni, kun ei tarvi puolta iltaa nypyttää pitkää ruuvia. Siellä lokasujan takana ku ei oo mitenkään ruhtinaallisesti tilaa, kun sisälokasuoja painaa kättä vasten.

Samalla puskurin irroitusruljanssissa vaihtui hanttarin ajovalon säätömoottori ehjään, ja jos oikein muistan niin maksoin tuosta AVK:lle 30€ :D

Lisäksi uusin ne pienet muoviniitit puskurin pohjasta; 5kpl orkkiskamana (tarve on oikeasti 4kpl) 3€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Puhaltimen regulaattori vaihtui ehjään second-osaan joka saapui eBayn kautta briteistä alkuviikosta, 60£ tuli hintaa sille osalle postikuluineen.

Yllättävän nopea vaihtaa vaikka eilen illalla sumareiden vaihdon jälkeen koitin tähyillä sinne kojelaudan alle. Väsyneenä en sitten tajunnut, että siinähän on äänieristepahvi edessä ja sen ku tänään otti ensimmäisenä pois niin regulaattorihan näkyi heti siellä kaasupolkimen vieressä. Muuta ko poljin irti (3kpl M6 muttereita), siitä sitten selälleen kuskinpenkillä ja pää edellä sukeltaen jalkatilaan. Siitäpä se osa näppärästi vaihtui horisontin ollessa väärinpäin. Kasaus menikin perinteisesti sukkelaan ja heti testilenkille ==> ilmastointi toimii nyt 100% :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Puhaltimen moottorikin on ilmanvaihdossa melko väsähtäneen oloinen. Pätkii toisinaan ==> tutkitaan asiaa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin, nyt syttyi keltainen silhuettikuva pikkulohko-V8:sta mittaristoon. Nooh, rykimättä liikkuu niin muuta ko kovaa ajoa. Ja tutkitaan sit tätäkin...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vikavalo sammui aamulla omia aikojaan mutta kävin kuitenkin pajalla luetuttamassa koodit. Vain yksi koodi oli tullut listalle ja "EGR ei läsnä".

Nooh, muutenkin on kyse niin ***vetin tyhjänpäiväisestä osasta niin annetaan olla, kun kerta omia aikojaan valo sammui. Niin, tällaisen löysin netistä, toimiskohan toi?!??

http://www.verboom.net/info/speedster/2 ... index.html


Että eipä muuta ku kovaa ajoa taas...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

EGR:n peitelevy ja kaksi EGR:n tiivistettä (orkkiksia) tilattu sekä tarvikeliike Auto-Centerin kautta uusi puhallin lämppäriin (Valeo).

Eli luvassa laatuaikaa/vastapainoa työlle ainakin tuon puhaltimen verran, se ku varmaan pitää ennen lomareissua vaihtaa :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

EGR:n sokkolevy ja tiivisteet haettu, 11.50€ oli orkkisosilla hintaa. Saas nähdä koska saa laitettua tuon, kun nyt se EGR mystisesti toimii ja eräässä ohjeessa oli EGR:llä neljä kaapelia mutta omassani on 5 kaapelia liittimellä. Eli voipi olla, että laitan sokkolevyn paikoilleen ja jätän EGR:n johdon nokkaan.

Niin, ja lämppärin fööni vaihtui tänään varaosaliike Auto-Centeriltä ostamaani Valeo-merkkiseen fööniin. Vanha/orkkis oli samanlainen ja vieläpä samalla osa numerolla 8) Hintaa tälle "tarvikeosalle" jäi 150€. Ja pienellä testilenkillä tuli jo todettua, että olispas vanha puhallin jo väsähtänyt. Ja eipä mikään ihme, kun esim kollektori oli varmaan toista milliä kulunut, hiilipölyä joka kolo täynnä jne., eli ihan hyvä, että vaihdoin.

Nyt vain sitten jännässä katsotaan onko se eBaysta ostamani regulaattori oikeasti ehjä. Nooh, vanha regulaattori on jemmassa ja siihen on tehotrankut tilauksessa niin onpahan sitten kohta puoliin ehjä osa jemmassa. Ja asiasta puuhun, satuin puhaltimen moottoria vaihtaessa vilaseen sinne moottorin monttuun ja sehän oli regulaattori joka pilkisti siellä sivuseinässä eli kyllähän se palikka on hyvään paikkaan laitettu jäähtymään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudet MJ11015G-transistorit vaihdettu regulaattoriin. Osat Vekoylta (Vaasan elektroniikkakeskus) postikuluineen 18.42€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Öljynvaihto ja tuore raikkari, orkkiskamoilla 90€.

Ja tankki täyteen 95E10:iä ja hiihtolomalle 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ajovalon polttimo kärähti. Varaosaliike oli jo kiinni ja kauppamatkalla osui huoltoasema kohdalle niin ostin sieltä Philips Premiumit hintaan 25.90€/pari. Hintavat oli mutta menköön, kattellaan sitten parempia ku jaksaa, tai muistaa.

Uudet kesärenkaatkin on hankinnan alla, ensi viikolla pitäisi olla toimitus. Mutta mutta, kerrotaan niistä sitten myöhemmin jahka saapuvat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

"Uudet" kesärenkaat kävin noutamassa renkaiden tuojan reitinvarrelta. Eli kesärilloiksi tuli tuollaiset Opelin omat 16" muotovanteet Kumho Solus KH15 205/55R16 91H-renkailla jotka oli suht koht tuoreet, 7mm oli pintaa. Hintaa tuli noille 400€ lähes kotiin toimitettuna, ehkä aavistuksen arvokkaat siitä mitä näkyi myynnissä mutta kulutuspintaa oli ihan kivasti eli reilusti ajaa kolme kesää noilla. Ja sainpahan nyt ne 16" kesärenkaat :D

No joo, olishan tuolla ollut Tori.fiitä myöten alumiinivanteitakin tarjolla mutta summa summarum, mielestäni tavis-käyttöautossa riittää peltivanteet kesärenkaissa vallan mainiosti 8)

Jos Kumho ei ole lorpahtanut muutamassa vuodessa niin on odotettavissa vakaata menoa, oli nimittäin aiemmin Kumhon kesärengas-setti ja ne oli kyllä hyvät. Ne tosin oli Ecsta-sarjaa ja V-nopeusluokan, toivotaan et noissa Solus-sarjan H-nopeusluokan renkaissa olis pikkasen enemmän mukavuutta.

https://picasaweb.google.com/1023243296 ... 8275239122


EDIT: Kävin katsomassa ku päivänvaloa oli taas ihan lahjakkaasti tarjolla, että mitenkäs noihin Kumhoihin on rungot punottu. Vanhoissa extra load-leimatuissa Nokian kesärenkaissa oli just samat punokset renkaan sivuun merkattu kuin noissa Kumhoissa. Eli voisi olettaa, että Kumhot ovat melko vakaat ajaa, itse nimittäin tykkään noista 195/65R15 XL-renkaista eli ovat sopivan jämäkät. Voihan se tietenkin olla, että nuo tuumaa isommilla vanteilla olevat on pikkasen jämäkämmät.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin