Käyttöauton ylläpitotarinaa

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pure vitutation :banghead: Aamulla porsi toinen takajarruputki, tankin yläpuolelta mennyt rikki. Ketutus on melkonen, ehkäpä se muutama päivä 100% pyöräilijänä viilentää päätä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No, no niin. Opeli on pihassa uusilla kuparisilla jarruputkilla, metritavarasta olivat pajalla tehneet uudet tulipellistä taka-akselille asti. Kurkkasin auton alle ja siistiltä näytti 8)

Kovastihan moisessa hommassa on työtä ja muutama metri menee putkea. Pisteet vielä orkkisjarrunesteen käytöstä. Anyways, 330€ tuli tälle operaatiolle tuli hintaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kesärillat laitatettu alle, muikeeta. 20€ kustannus koitui tästä :)


p.s. Tänään kävin mielenkiinnosta kokeilemassa mitä navigaattori sanoo ja positiivinen asia oli, että mittarivirhe pieneni noilla renkailla. Samalla huomasin, että ei tarvitse enää niin paljon ohjata ja ratti keskittyy paremmin :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudet rillat tulee 15mm ulommas kuin vakiot ==> eturenkaat sotkee kylkiä ==> orkkis roiskeläpät 25€ 8)

Kuva
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Perinteinen kevätpesu moottorille ja taas on pölyt pesty pois. 10€ oli tämän pikapesun hinta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tekaisinpa pii-iitkästä aikaa käsinpesun Opelille, kun olivat suolavedet lorotelleet tuohon kotisoratielle ettei pölise ==> lokasuojat kurassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ölbänvaihto, 65€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Taas jotain pientä fiksailua. Tällä kertaa sarjassamme "määrä korvaa laadun" eli katkenneita sähköjohtoja korjailin. Eka tutkin takaoven sähkölukon toimimattomuutta ja sieltä oli yksi kaapeli katki. Toinen mitä tutkailin oli mykkä sport-nappi vaihdekepissä ja siltä oli mennyt molemmat kaapelit katki, samalla vaihdoin vaihdevivun palaneet merkkivalopolttimot.

Että taas sitten vaan kovaa ajoa 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Konepesu á la Teboil, 1 litra genuiinia öljyä takakonttiin (lisäysölbät) ja uusi raikkari, ~37€.

p.s. Teinpä tänään kirpparilöydön eli Opelixiin sopivat Thule-taakkatelineet 5 eurolla 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Toissa viikolta pari riviä...

Lähi- ja kaukovaloihin uudet polttimot Philips X-treme Visionit, kaksi settiä yhteensä 55€ :o Hirveä hinta mutta ostin silti.

Talvirenkaiden vaihto, kässärin kiristely, uusi raikkari ja litra orkkisöljyä (jota ei sitten tarvinnutkaan lisätä), 64€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Katsastustarkastus, katsastus ja ilmastoinnin täyttö 168€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Korjailin parin katkaisijan valoja, ohjeet löyty mistäpä muualta kuin täältä foorumilta. Elikkäs, ECO- ja hanttarin persgrillin katkaisijoiden molemmat polttimot oli pimeänä eli itse nappia ei pimeässä "löytynyt" eikä nähnyt oliko seco-moodi tai persgrilli päällä.

Stage 1 oli nypätä katkaisijat irti, purkaa niistä pohjat irti ja saada jotenkin vanhat polttimot pidikkeistä irti. Kokeilin vähän eri konsteja ja totesin, että pyörittämällä about 90° puolelta toiselle pihdeille saa sopivasti polttimoista langat poikki. Sitten vaan pienillä pihdeillä langantyngistä kiinni pidikkeen sisältä (eli pihdit saa olla todella pieninokkaiset) ja sitten kolvilla tinaa lämpimäksi, ja sitten vetoa vaan.

Toinen stage oli sitten saada rei'ät auki niin siinä auttoi niinkin perustarvikkeet kuin tuikkukynttilä ja nuppineula :wink: Nuppineulan päätä kuumaksi ja niille main missä on polttimon jalkojen rei'ät niin siitä nuppineula läpi.

Viimeinen stage olikin sitten vain uudet 12V 0.5W T5 polttimot (ne harmaat kannat voi repiä pois) pidikkeisiin, kolvilla tinaten ja pienillä sivareilla ylimääräiset jaloista poikki. Ja tietenkin katkaisijat nippuun ja kojelautaan.

Tarvikkeista sen verran, että näitä sai tilattua ihan tavis-varaosaliikkeenkin kautta, itse maksoin kymmenestä polttimosta 15€ eli ei tullut pahasti hintaa lisää verrattuna Motonetin hintaan. Hain vielä fillarilla osat niin ei tullut polttoainekulujakaan :lol:

No, nyt on kuitenkin kojelaudan polttimot ehjätty. Eipä tästäkään olisi tullut ilman OCF forumia näin helppoa, kun pohjatietoa löytyi mahtavasti -(z)-

Kuvatusta, kliketi klik.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jokin aika sitten teki ajetut mailit ja pakkanen tehtävänsä, ja eipä leipä, muutako putsaamaan takaluukun lukkosysteemiä. Tämän homman tein reilussa -15 asteen pakkasessa autotallin oven suussa (talli oli täynnä raksatarvikkeita) ja tilannetta lämmitti Voicen retro-perjantai-lähetys :lol: Tämä kustansi vain menetetyn vapaa-ajan eli mun tapauksessa ei mitään, ku menetettyä vapaa-aikaa ei ole jos se kuluu remonttihommissa (auto, talo, pyörä, ...)

Viime perjantaina oli pitkästä aikaa vuosihuollon paikka, sille tuli hintaa 150€ osat ja työ + reilu 40€ öljyt. Meni melkein 1.5 vuotta edellisestä kerrasta ja about 200tkm mittarissa oli autossa pajalla. Tällä kertaa meni vaihtoon 60tkm ajetut tulpat, moottorin ilmansuodatin ja polttoaineensuodatin. Ölbät, öljynsuodatin ja raikkarikin tuli uusi. Oli muuten tulpat aikasta ajetun näköinen, kun pyöreä keskielektrodi imitoi triangelia :D Ihme, että tyhjäkäynti oli välissä seilaavaa. Muutenkin veto on vähän puhdikkaampaa, kun arvatenkin 60tkm/4.5 vuotta on tehnyt tehtävänsä myös polttoaineensuodattimelle.

Öljyiksi tuli nyt ne jo aikaa sitten kysytyt Mobil 1 5W-50, kun tuli silloin aiemmin paljon suosituksia. En tiedä sitten johtuuko tuosta öljystä vaiko vaan uudesta öljystä mutta moottori on aavistuksen hiljaisempi. Tällainen hieno efekti on tuossa mun harraste-Saabissa eli öljynvaihdon jälkeen moottori on hiljainen ja 4000-5000km jälkeen moottoriääni kovempaa. Mut mut, maileja pitää ajaa, että voi sanoa enempää miten sitä kuluu sillä kuluuhan sitä joka tapauksessa mutta kuinka paljon niin sen näkee sitten.

Näin lomareissulla on mukava taas ajella maantietä niin saa vähän karstoja pois koneesta, kun tulee ajettua parin kolmen sadan kilometrin siivuja. Ja siinä tietenkin tulee muutaman koneen kierrätykset tehtyä, ohitukset siis.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hommasin uudet etusisäloksut, originaaliosat kustansi 60€. Ja asennus tulee joskus seuraavassa öljynvaihdossa.

Taakse on myös sisäloksut hakusessa ja niitä vois hommailla ennen pientä maalausoperaatiota (takakaarien reunat, kuskin oven alareuna, takakontin luukun alareuna ja apumiehen puolelta takaoven vastaraudan alta + uudet etuovien merkittömät listat). Toi maksaa sit sen verran, että tuota varten pitää jo vähän säästellä rahukkaa mut hyvä siitä tulee :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sisälokasuojat hommattu, paikallisen varaosaliikkeen kautta Lokarin tekemät (made in finland) äänieristetty malli, 90€ 8)

Lisäksi jokunen aika sitten kinneri kävi paikallisella valtuutetulla huollossa missä laitettiin ne alatukivarsien originaalit etupuslat ja tehtiin 4-pyöräsuuntaus. Reilu 300€ kustansi tämä mutta kannatti nimittäin olihan tuo vaivaton ajaa aiemminkin mutta vastako tuo onkin helppo -(z)-

Kolmas mikä on alkanut on alustan päivitys. Niihin tosin on hommattu vasta ekat osat ja ne on ne orkkisosat mihin kasataan takaiskarit, ne ihme kilpikonnaan muistuttuvat peltiosat, 35€/kpl. Niin, ja Mister-autoa ajattelin kokeilla iskareita hommatessa, kun siellä oli aika kokonaisvaltaisen mielenkiintoiset osahinnat. Lesjöforsin tekemiä sport-mallin jousia en sieltä löytänyt joten ne pitänee hommata paikalliselta varaosaliikkeeltä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin