Manta 1971 + C20XX + TIC

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

kosunen kirjoitti: 03 Elo 2018, 02:28 No tilaa aika vaikka Ritolalta, niin ei varmasti ainakaan pyörä luista kun on napajarru. Eiköhän sinunkin vain kannattaisi viedä se auto ( Kadetti) oikealle ammattilaiselle, olipa se matka vaikka hieman pitempikin. Halvemmaksi se tulee lyhyessäkin juoksussa, puhumattakaan pidemmässä, jos kone porsii huonojen säätöjen vuoksi. Kunnollisia säätäjiä tässä maassa ei ole kuin kourallinen.
Onhan tuo vuosia nipussa pysynyt jo eikä ole mitään sunnuntai ajelua ollut :D Mistä sitten tietää "kunnon" säätäjän? Se että yli kymmenen vuotta tehnyt ei tee ammattilaista jos aina väärin tehnyt tai kangistunut kaavoihin tai vaikka 20v. Moottorit muuttuu ja elektroniikasta tulee tarkempaa yms. pitää elää sen mukana ja jotain on muuttunut jos osa säätäjistä pystyy käyttämään tuplaten isompia ennakoita kuin toiset samassa koneessa :-?
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No ei tämä moottoritekniikka ole kyllä kauheasti muuttunut pitkiin aikoihin, että ei tämä ole rakettitiedettä millään muotoa. Moottorinohjaimet ovat kehittyneet, muttei se perusajatus, millaisissa säädöissä moottorin tulisi olla pysyäkseen kasassa, sekä tuottaakseen osiinsa nähden parhaan hyödyn kaikilla mahdollisilla osa-alueilla.

Se minua kummastuttaa monesti näissä ennakko asioisssa, ettei ole mitään tiettyä ennakkoa edes olemassa, vaan jokainen moottori on täysin oma yksilönsä. Ja mitä pienemmällä ennakolla moottori tuottaa voimaa ja on ajettava, sitä suuurempi on aikaansaatu täytös ( kokonaisuus on erittäin hyvin onnistunut) . Ja pitää tietysti myös paikkansa vapaastihengittävissäkin.

Harrastajat eivät tosiaan aina tiedäkään sitä hyvää säätäjää, mutta itsekin voin suositella joitakin. Esim tuo mainitsemani R-Motorsport Saku Ritola, Powerbyte Janne Näränen, Motorset Jani Lindvall, W Dyno Vesku Wuori ja nämä kuitenkin kohtuullisen matkan päästä Raumalta. Ja jos se pyöräluisto on ongelma penkityksen yhteydessä, niin napajarruun sitten Ritolalle. Sitten luistaa vain kytkin, tai voimansiirto.

Ja huomaa myös se, ettei yhtään konetta säädetä ihan pienessä ajassa, varsinkaan jos lähdetään ihan raakileesta liikkeelle. Toki sinun tapauksessa näin ei käsittääkseni olekaan, mutta helposti siihen hieromiseen menee useampi tunti ja välillä saattaa joutua vähän kalustoakin jäähdyttelemään. Kylmäkäynnistysjutut ovat vielä sitten ihan oma lukunsa.

Ja asiansa osaava säätäjä osaa sanoa myös sen, että jos moottori ei hänen mukaansa vastaa vaikkapa tehtyihin säätöihin kunnolla/ järkevästi, hän osaa melko hyvin sanoa mitä asioita täytyisi muuttaa paremman lopputuloksen aikaansaamiseksi. Ja tuo seikka ei ole säätäjältä millään tavoin pois, vaan pääajatus on tyytyväisessä asiakkaassa.
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja export »

En ole viihtinyt ottaa kantaa näihin viimeisiin kommentteihin penkkien lukemiin liittyen, koska se on loputonta touhua. Penkkien kalibroinneissä on eroja, osa kalibroidaan pyörivän massan hitausmomenttiin perustuen ja jarrun voima-anturit erikseen. Osa penkeistä kalibroidaan jotenkin muuten ja sitten vielä osa on "kalibroitu" vertailumittausten mukaan käymällä ensin toisessa penkissä ja sitten oma penkki näyttämään samaa tai vähän vähemmän että pääsee pätemään alhaisilla lukemilla. Osa on kalibroitu pyöräteholukemaan perustuen ja toinen osa sitten moottoritehon perusteella, senhän tietää kaikki että nämä ei oo suoraan verrannollisia kun siihen vaikuttaa dynolaitteiston oma häviölaskentatapa.

Tämä ei ole sitten Kosusen mainos topici niin voit jatkossa laittaa oman projektin pystyyn ja mainostella siellä kavereitasi. Tiedät hyvin että meillä on dyno ja säätötyötä niin turhaan edes aloitat asiasta keskustelun täällä. Mun tarkoitus ei oo tuoda meidän palveluita esille täällä vaan laittaa autosta kuvia ja tietoa mitä on tekeillä, saadaan se sitten kulkemaan tai ei.


Siinä oot kyllä oikeassa että käyttötehoa ei ole ollut niin paljon mitä maksimitehoja on koneesta otettu irti. Edellistä kokoonpanoa tehdessä on laitettu vaan kasaan niillä osilla mitä on ollut niin välitykset (rengaskoko, perävälitys, vaihdevälit) ei oo täsmännyt moottorin käyttöalueen kanssa millään muotoa. Edelleenkään se ei oo optimaalinen (jos semmoista edes tiedän) mutta oletettavasti parempaan suuntaan. 250+ loppuihin olisi voinut mennä hieman eri setupilla viime kesänäkin.

Esimerkkinä 1 vaihteelta vaihdettaessa kakkoselle kierrokset tippuu 3000rpm niin siinä menetetään ajassa aika paljon kun tippuu pois parhaalta vetoalueelta. 2 ja 3 vaihteen välillä kierrokset tippuu 2900rpm ja 3 ja 4 vaihteen välillä n. 2700rpm. Näin pienen moottorin kanssa ei paras vaihtoehto tämmöinen 4-vaihteinen suorakytkentä.

Hyvänä esimerkkinä jäin eräällä c kadetilla 1/8 ajassa 0.4 sekuntia ja jälkimmäisen 200m meninkin jo 0.2 sek kovempaa eli maalissa oltiin 0.2 sekuntia perässä. 60 ft ajassa muistaakseni ei ollut silloin kovin isoa eroa, n. 1.4 sek. luokkaa ne oli.

Jospa se siitä, edelleen koitetaan saada kasattua autoa ensi perjantaiksi Kauhavalle :D

Kuva
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Vielä kerran sohaisen pesään dynoaiheesta :) Mitä täältäpäin autoja Eduelille mennyt säätöön niin pelkkää kehua tullut ja autot pelannut ja kestänyt paremmin kuin aikaisemmilla säädöillä ja säätöihin tullut isoja eroja :)
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Ei tässä ollutkaan tarkoitus sen kummemmin mainostaa "omaa toimintaa", vaan lähinnä otin kantaa auton kulkupuolen suhteen vs. mitattuihin tehoihin. Ja kommentoin nyt vielä sen verran, että joku tolkku pitää kuitenkin olla sen suhteen, mitä moottorit paikasta huolimatta näyttävät. Asia kun menee niin, ettei fysiikanlakeja oikein pysty kumoamaan. Tai jos sen joku kykenee tekemään, silloin on keksinyt jotain mitä ei olla vielä tähän saakka kyetty keksimään.

Tässä ns. omassa piirissä ollaan ajettu koneita tiukassa mottidynossa mm. palopainemittauksin ja verrattu tuloksia samanlaisiin dynoihin mitä autotehtaat käyttävät, sekä pohdiskeltu tehollisia keskipaineita ja mitä vaparikoneet esim. vaikkapa näyttävät piikkipaineita mitattuna imukanavasta kun VE luku hyvän matkaa päälle 100%.

Olen ollut sen verran aikaa tällä "turhuuksien" markkinoilla, että tiedän mikä voi olla mahdollista ja mikä ei.Ja enhän ole missään vaiheessa käsittääkseni edes arvostellut/kritisoinut siellä tehtyä säätötyötä, vaan ainoa mihin otin kantaa löytyy hieman ylempää tekstiä. Eli ei nyt sotketa asioita keskenään.

Ja mitä tuohon Mantaan tulee, niin se vaikuttaa varsin asialliselta laitteelta. Ja aivan varmasti kulkee jatkossa kovempaa, siitä ei ole epäilystäkään :)
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja export »

Annetaan dynoasian olla tässä topicissa kun muistaakseni en ole itsekään niitä teholukemia tänne viljellyt, saattanut jonkun tehokäppyrän laittaa näkyville. Olen itsekin sitä mieltä että kulkupuoli kertokoon siitä asiasta. Näin lyhyellä kokemuksella huomannut että siihen vaikuttaa moni muukin asia mutta ainahan niitä on kiva spekuloida ja kommentoida saa jatkossakin, en pistä pahakseni :)

Toissapäivänä auto saatiin ensimmäistä kertaa pyörille alas ja työnnettiin samantien rullille. Pääpiirteittäin toimi hienosti, ei isompia vuotoja ja yllätyksiä mutta ei täysin valmiiksikaan tullut. Perjantain testipäiville ei kuitenkaan ollut tarvetta lähteä kun sen verran puuttui osia ja viime viikkojen vähäiset yöunet meinas hieman ottaa jo voimille. Päätettiin antaa auton olla ja jatkaa kasaamista parin lepopäivän jälkeen :)

Konehuone ensimmäisen päivän jälkeen näytti tältä. Olevinaan tehtiin tilaa mutta täyteen se tuntui tulevan..

Kuva

Seinäjoen WCSC 18.8. sitten seuraava tavoite päästä kokeilemaan, kulkupuoleen sinne ei olla asetettu mitään tavoitetta kunhan nähdään vaan miten mikäkin asia toimii. Tervetuloa sinne katsomaan ja spekuloimaan kasvotusten :)
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Vieläkö pakosarjan putki pysyi samankokoisena? Itselläkin suunnitelmissa siirtyä vesi/ilmajäähyyn, lähinnä ihan kosmeettisista syistä ja onhan se toimivana parempi ratkaisu normaali ajonopeuksilla :) Minkä kokoinen kenno sulla on jäähdyttämäsä sitä?
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja export »

Marteliuksen käyristä tuli pakosarja tehtyä, oisko ollu 38mm sisähalkaisija noissa. Samaa kuin viimeksi mutta reilusti pidempänä. Hieman arvelluttaa sen kestäminen kun ahdin niin kaukana enkä saanu hyvää tuentaa tehyä.

Coolerikennona on garretin isoin vesi-ilmakenno ja sille jäähdyttäjänä civikin kiinasyyläristä otettu noin puolikas, en muista mittoja. Koko päivän imulämmöt pysyi n. 40 asteisena.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Ok, Ite katselin moottoripyörän syyläreitä. Oli valmiiksi 19-20mm letkulähdöt, kennokoko 180x280x40mm . Tohon coupe kadettiin tulossa just tollanen civicin kiinasyyläri :)
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja export »

Huomenna ensimmäiset testilähdöt Seinäjoella. Ei muutakuin potkimaan renkaita varikkoalueelle!

Kuva

Moni asia muuttunu täysin niin ensimmäiset lähdöt kieltämättä jännittää mitä tapahtuu. Max. tehoa on nyt vähemmän kuin viime vuonna mutta vetää 9300rpm asti. Wheelie barseja ei kyllä tarvis lentokentällä mutta pidetään ne nyt ulkonäön takia edes.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja ?! »

Saakeli ku on komia!
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

export kirjoitti: 17 Elo 2018, 17:23 Max. tehoa on nyt vähemmän kuin viime vuonna mutta vetää 9300rpm asti. Wheelie barseja ei kyllä tarvis lentokentällä mutta pidetään ne nyt ulkonäön takia edes.
Eikös joku viisas josku sanonut että hevosvoimilla myydän autoja ja väännöllä voitetaan kisoja :D
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja export »

Ekat testit ajettu ja pääsin North Blacklistille mikä oli tavoitteena. Pääsee Kauhavalla haastamaan Etelän autoja

Monenlaisia juttuja oli tänään. Omia vikoja kaikki. Mutta yllättävän hyvin auto lähti viivalta.

60ft 1.494
1/8 6.153/190.09
1/4 9.397/246.87

60ft 1.420
1/8 5.984/185.75
1/4 9.394/231.30

Tuossa parin lähdön ajat. Yhden vedon tosiaan vedin loppuun, muut hölläsin kaasua ja rullailin maaliin kun oli jotain pikkujuttuja. Kaasupoljin petti yms ja hukkaportin nippa irtos jne jne.

Anyway, viime vuonna ajoin Seinäjoella 10.30 ja 60ft ajat oli nyt samaa luokkaa mitä liimaradalla Alastarolla.

Kauhavalle parin viikon päästä tavottelemaan 1.2 alkusia lähtöjä ja ehjiä vetoja loppuun niin aikakin vois alkaa eri numerolla.

Miksun kuvia päivältä:

https://miksu.1g.fi/kuvat/Drag+Racing/W ... 18.8.2018/
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Luvassa hurjia aikoja :D Taitaa muutokset olla aika toimivia? :)
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
tuominiemi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 12:31
Paikkakunta: kaustinen

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Viesti Kirjoittaja tuominiemi »

Hienoa kateltavaa oli :D ja pari sanaaki kerkes vaihtaan :peukku:
rekord coupe 2,5 -70
senator A1 3,0 -78
omega 3000 12v -89
Calibra 4x4 turbo
Omega 3000 24v
Vastaa Viestiin