Sivu 23/28

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 04 Syys 2017, 10:23
Kirjoittaja kosunen
Tuossa sun Reksassa kyllä pitäisi olla aika paljon suuremmat renkaat, mikäli meinaat päästä viivasta paremmin irti. Mutta tämän seikan varmaan tiesitkin.

Mitäs tuo Manta mahtaa painaa kuskin kanssa?

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 04 Syys 2017, 11:24
Kirjoittaja Keme
kosunen kirjoitti:Tuossa sun Reksassa kyllä pitäisi olla aika paljon suuremmat renkaat, mikäli meinaat päästä viivasta paremmin irti. Mutta tämän seikan varmaan tiesitkin.
Juu, noi 225/50/15 renkaat ny oli ainoat mitkä sattu saamaan nopeesti ja oli suurinpiirtein kiihdytykseen tarkoitetut. Launchikin auttais varmaan viivalta lähtemisessä ja jos olis jotain käryä alustan säädöstä, niin sekin varmaan jeesais. Ehkä jos ens kesänä yrittäs tavotella 11.5 aikaa. Pyöräkotelo on vaan niin pieni ettei sinne oikein mahdu suurempaa kuin 26" rengas.

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 04 Syys 2017, 13:50
Kirjoittaja export
Tarkkaa painoa en tiedä. Viime vuonna se oli 1130kg kun istuin kyytissä. Jonkin verran painoa tainnu tulla lisää. 1150-1160kg ei varmaan kauaksi heitä. Painojakaumia en tiedä vielä ollenkaan.

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 06 Syys 2017, 00:28
Kirjoittaja export
https://youtu.be/cVVIMzjgDlE

Alastarosta paras veto sivulta ja incarista. Hieman huonolaatuinen pätkä mut olkoot.

Pientä ihmettelyä päivän aikana ja muutamia pikkujuttuja selviteltiin ja eka ehjä veto oli tuo 9.132/239.84.

Lähettiin hieman tiputtaan rengaspaineita ja pientä säätöä alustalle ja moottorinohjaukselle. Pieniä töskäyksiä yms. kuskin puolesta seuraavassa lähdössä niin hieman heikkeni lähdöt. Sen jälkeen kakkosvaihde häviskin toistaiseks tuntemattomasta syystä niin ajot loppu siihen. Olin melko varma että ysin alitus ois tullu mutta selittelyä...

Kausi oli siinä ja autoon on tulossa muutoksia talven mittaan että kulkupuoli paranis. Kovin pettyny ei voi olla kun kulkupuoli parantunu 10.6:sta 9.1:een ja loppunopeudet 237 - > 242 (tosin rajottajaa vasten 8)

Ajaminen on hauskaa puuhaa ja voin kyllä suositella tuits west coast street cuppia mille autolle tahansa. Brackettia vaan ajamaan eikä tarvi olla mikään raketti!

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 06 Syys 2017, 12:43
Kirjoittaja kosunen
Hyvinhän se alkaa mennä. Eikös ois kannattanut tehdä burnis suoraan 2:lla? Mitä oli kierrokset maalissa, kun meni rajoittajalle? Laskin tuon saavutetun loppunopeuden perusteella, että voimaa olisi jotain 670-700 käytössä. Millä kierroksilla huipputeho tulee ja minkä verran tehoa löytyy vaikkapa 1000rpm maksimitehon jälkeen?

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 06 Syys 2017, 13:13
Kirjoittaja export
kosunen kirjoitti:Hyvinhän se alkaa mennä. Eikös ois kannattanut tehdä burnis suoraan 2:lla? Mitä oli kierrokset maalissa, kun meni rajoittajalle? Laskin tuon saavutetun loppunopeuden perusteella, että voimaa olisi jotain 670-700 käytössä. Millä kierroksilla huipputeho tulee ja minkä verran tehoa löytyy vaikkapa 1000rpm maksimitehon jälkeen?
Miksei olis varmasti pitänytkin tehä burnis suoraan kakkosella. On tässä tekemisessä paljon semmosta mitä pitää opetella.
Rajottaja oli 9300rpm. Sillä kierroksilla vauhtia 239-242. Porissa ennen pientä vauriota se oli puoli sekuntia rajottajaa vastaan et vauhdit ois voinu mennä 245-247 välille. Joudun ajamaan nyt pari tonnia tehoalueen yli tällä hetkellä. Laatikko tarkoitus välittää uudelleen ja moottoriin tulee hieman muutoksia että ei kuole ylhäällä.

Ahdin on tapissa ja tuo kierrättäminen tekee vaan lämpöä mut nyky välityksillä se on ainoa tapa päästä johonkin. Rengastukseen ja peräänkin vielä tulee muutoksia.

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 06 Syys 2017, 13:55
Kirjoittaja export
Laatikossa välitykset 2.75, 1.75, 1.33, 1.00
Perävälitys 5.12 ja rengaskoko 29x11.5x15.

Alkukesästä oli 4.1 perävälitys niin sillä ei päässy liikkeellä millään tapaa hyvin. Tiheämmällä perällä 60 jalkaset tippu about 1.8-1.9:stä 1.5-1.6:een. ja nyt vielä Alastarossa 1.4:ään. Lähtökierroksia ja sytkänmyöhästystä haettu. Alkukesästä n. 6000-6600 ja nyt 8300rpm. Porissakin ois saanu olla jo yli 7000.

Laatikkoon vois ajatella 3.00, 2.00, 1.50, 1.00 suuntaan olevia välityksiä. Rengaskokoa pitäis selvitellä pitäiskö olla jo yli 30". Ysin alitukseen ei ehkä mut jos haluaa ajaa 8.5 tai alle?

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 06 Syys 2017, 14:35
Kirjoittaja kosunen
Jep, ei tämä laji ole niin helppoa, että valmista tulisi ihan hetkessä. Ja harjoitus tekee metsurin :) . Kone on kyllä saatava hengittämään tosi korkealle, mikäli haluja on ajaa selkeästi kovempia loppunopeuksia, toki sitä kautta myös parempia aikoja.. Tilavuuttahan ei liene juurikaan päälle kahtalitraa..? Ja normisti painetta nostamalla teho tuppaa tulemaan aikaisemmin, ellei kattila jaksa hengittää riittävän korkealle.

Se on vaan ajateltava sitä moottoria vähän niinkuin vaparina. Aika isoa kanavaa joutuu tekemään tehomielessä, sekä valitsemaan nokat sen mukaan. Jäänyt kokeilematta, kuinka suuret kanavat tällaisiin kansiin voi tehdä ilman että ollaan vesitilojen puolella. Ei ole jäänyt niitä rikkinäisiäkään nurkkiin pyörimään, joilla tehdä testiä huoletta. Ei siellä päin sattuisi olemaan jotain hajonnutta kokeiluja silmälläpitäen?

Ja 60ft saatava tuonne 1,2xx-1,3s, niin alkaa näkymään ihan eri lukemat aikakortissa. Tietty myös kone saatava sellaiseen kuosiin, ettei kovalla pidolla kyykkää lähtöviivalle. Ts. momenttia täytyy löytyä riittävästi. Mutta eiköhän se kehitys kehity ihan oikeaan suuntaan, mikä on pääasia.

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 06 Syys 2017, 18:12
Kirjoittaja jarkkis
Pirun ripeäksi oot mantan saanu tehtyä. :thumbsup: Kiusaavan likellä ysin alituskin on :)

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 06 Syys 2017, 20:48
Kirjoittaja export
Ei taida kovin helpolla tulla valmiina näistäkään autoista. Eräs viisas vaasalainen sanoi että kilpa-auto on valmis siinä vaiheessa kun se on myyty tai ajettu katolleen. Tavoitteita tietysti pitää olla ja niitä kohti pitää lähteä tekeen muutoksia. Nyt ne muutokset vaatinee hieman enemmän perehtymistä asioihin, varsinkin voimansiirto ja alustan osalta. Iskaritkin on vielä melko alkeelliset missä jäykkyyssäätö toimii molempiin suuntiin samasta nupista.

Moottori on 86.5 porautuksella eli himpun päälle 2 litranen.
Madilta on saatu yks kannenpätkä mistä on katsottu paljonko siellä on varaa. Nokat on kohtuu rajut mutta pakonokkaa moottorin rakentaja haluaa vielä muokata varsinkin uudelle ahtimelle. Se ei tule menemään tukkoon kovin helpolla :)

Lentokenttäradoilla 1.3 alkuiset 60ft:t alkais olemaan kovaa valuuttaa jos haluaa heads upissa pärjätä wcsc:ssä. Tavoite ainakin on sinne suuntaan :D

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 23:52
Kirjoittaja export
Uusien renkaiden sovittelua
Kuva

Ei mahtunut niin piti leikata ylimääräistä pois
Kuva

Nyt mahtuu paremmin
Kuva

Vahvempaa perää ja uutta iskaria
Kuva

Ja tietenki isompaa ahdinta
Kuva

Pahvista mallia pyöränkoteloille
Kuva

Ja peltiä tilalle
Kuva

Tukivarret
Kuva

Ja tuleva lentokorkeus
Kuva

Näiden tilalle uudet kevyemmät...
Kuva

Olihan sitä jo 5 vuotta edellisestä isommasta muutoksesta niin oli aika laittaa asioita uusiksi. Ympäri autoa kaikki täysin kesken ja kohta tulee kiire jos meinaa kesäksi saada ajoon.

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 11:22
Kirjoittaja vectraTBO
Nonni. Ja runkoraja hiipii pikkuhiljaa vastaan :D Ohan se tietty hyvä valmistautua kunnolla BL mittelöihin :)

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 11:39
Kirjoittaja Keme
Kuuluisia pikkumuutoksia. Tosta blacklist northista voi tulla ihan mielenkiintoista seurattavaa, kun kalustossa on varianssia.

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 14:09
Kirjoittaja P. Lanttola
Teillähän on nyt aika hyvin tilaa käytössä. Pitäis melkein joskus jaksaa lähteä tutustumiskäynnille.

Re: Manta 1971 + C20XX + TIC

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 19:14
Kirjoittaja jarkkis
Hätyyttääkö jo 8sec noilla muutoksilla? Kyllä siinä moni ihmettelee et onpa ripeä manta :D