Manta B 204 *Penkitetty*

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Manta B 204 *Penkitetty*

Viesti Kirjoittaja Carbin »

No niin, pitkään olen tätä miettinyt ja kaavaillut ja nyt tuli aikaa/rohkeutta julkaista tästäkin juttua.

Edit: Tekniikka lista nykysellään
- 2.0 CIH Lohko
- 22E kansi
- Solexin 45:t tuplat
- 4-2-1 peltipakosarja jatkeena 2,5" putkisto kahdella vaimentimella.
- Rissen 304 nokka
- Crane Cams Optical Trigger sytytys + MDS johdot
- Wisecon 96mm männät
- Kone laakeroitu, tiivistetty ja täyskunnostettu uusilla osilla. Kaikkia pultteja sekä muttereita myöten.

- GAZ kaasuiskarit, säädettävät jäykkyydeltään.
- SPAX -40mm jouset
- Omegan s45 lukko
- Volvon satulat ja jäähdytetyt levyt eteen. Vakio rummut takana.

Eli olen omistanut auton nyt kaksi vuotta, ja siitä mikä se oli minulle tullessaan, on se käynyt jo jonkin asteista kunnostautumista. Ensimmäinen vuosi meni lähinnä koritöissä ja osien haalinnassa. Ja kuvia ei tältä ajalta ole kovinkaan paljoa koska autoa on rakennettu omaksi huvikseen ja ilokseen, jos joku muukin syttyy niin pelkkää plussaa.

Kyseessä on siis vuosimallin -77 opel manta B jonka vaihdoin ensimmäiseen autooni/projektiini eli b-kadettiin jonka enoltani perin 17-vuotiaana, se oli tosin niin laho että päätyi purkuosiksi kaverilleni joka ehdotti vaihtoa mantaan, siinähän houkutti tehokkaampi tekniikka jo valmiina ja aikaisemmin saamani vaikutteet gti-lehdessä esitellystä haveristen mantasta jäivät takaraivoon kytemään ja nyt oli siis tarjolla toteuttaa tämä haave "siitä" autosta.

Mutta itse projekti kertomukseen:

Kun auto oli hoidettu vanhempieni mökille katokseen, alkoi purku. Sisusta lähti lattiamattoa myöten irti ja vain kojelauta jäi paikalleen, ovet saivat vielä olla paikallaan. Renkaatja etulokasuojat purettiin tieltä ja aloitettiin massojen poisto etu- ja takakaarista, sieltä paljastui hajanaisia reikiä jotka paikattiin. Molemmat helmat, apparinpuolen kaari, takaluukun pohja, kone huoneen pari meisselillä läpäistävää kohtaa ja joitakin muistamattomia pieniä/keskisuuria ruostevikoja korjattiin ulkona.
Uudet paikat puhdistettiin ja ruostesuojattiin penselillä ja epoksipohjamaalilla jota paikallisesta teollisuushallin maalaamosta mantan edellinen omistaja sponsoroi. Tällä välin hommattiin etupuskuri, kunnostettiin takajarrut, etujarrut irrotettiin, herkisteltiin mutta koneelle itselleen ei tehty mitään.

Elettiin siis kesää 2008 ja syksy läheni joten auto piti siirtää kaupunkiin sisätiloihin karkuun märkää ja kylmää, joten kohti konttoria hakemaan puuhakilvet. No siirto päivänä todettiin koneen toimivan loistavasti ja erittäin pirteästi. Talliin päästyä alkoi pohjien hionta jota kestikin kevät talveen 2010 asti. Niitä vaiheita ei sen tarkemmin tarvinne kertoa kun mitään ihmeitä kittailun, hionnan, kitinpois hionnan ja yhden kerran uudelleen yrityksen aikana mitään maailmaa mullistavaa tapahtunut(innostuin oikomaan kitillä liikaa vänkyröitä peltejä ja tulin katuma päälle jälkeen päin.

Siinä vaiheessa auto alkoi näyttää tältä:
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0020.jpg

Tällävälin oli moottoriin jo koskettu sen verran että sytytys oli vaihtunut Crane Cams:n optical trigger tyyppiseen kärjellisen sytkän korvaavaksi ja weberin 40:t tuplat olivat saaneet korjaus sarjat ja uudet tiivisteet niskaansa. Lisäksi oli kapiiniin ilmestynyt muutama lisämittarin öljynlämmölle ja -paineelle sekä vedenlämpö ja kierroslukumittari.

Ja kohti maalaria alkoi, sekä lopputulos:

http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0023.jpg

Alkoi nousta motivaatio, eli eikun kasaamaan:

http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... ge0023.jpg

Ja tämän jälkeen leimaa hakemaan, tulihan se, parin mutkan kautta tosin.
Uusinta kierros vaati rekisterikilven valoa ja etupuskuria, nämä kiinni ja ajoon. Ja hyvinhän se toimi. Pari sataa kilometriä, jolloin alkoin kiroilu ja sadattelu että mikä V***U tässä on :banghead:

Vaihdettiin bensapumppu, suodatin, kaasareita ruuvailtiin, tulpat ja johdot vaihdettiin MDS:n paksumpiin malleihin, sytkää räplättiin ja lopulta kun oli tarkastettu vettiilit ja vaihdettu jakoketjukin niin otettiin kansi irti: Kansi kiero ja pahvipalanut kakkosen ja kolmosen välistä.

Auto oli oireillut jatkuvalla laihalla käynnillä ja lämpöjen tajuttomalla nostamisella.

No parin mutkan jälkeen eteen tuli harvinainen kompinaatio kaverin puolesta, joten häntä lainaten: "jos tuo vakio 2.0 veti noin hyvin pelkillä kaasareilla, nokalla ja pakosarjalla/putkistolla. Niin mitenköhän on kun laitetaan 1.5:n kansi ja 11,5 puristukset?!?"

Ja näin tehtiin, koneeseen kunnostettiin 1.5:n CIH koneen kansi isoilla venoilla, hoonatuilla kanavilla, muokatuilla palotiloilla ja hiemanjäykemmillä jousilla.

Kaveri teki kaiken 15vuoden itseoppimalla kokemuksella ja kun kone oli läjässä, kaasarit ja sytkä saatu jonkinlaisiin säätöihin, niin alkoi tapahtua. Paitsi että lämmöt nousivat edelleen, sytytyksen tarkastus ja huomattiin perus ennakon olevan noin 30 astetta liian myöhäisellä. Nonii, säätöä ja taas ajoon.

Nyt ajoin mantalla noin 500-600km ennen kuin on nyt kortti hyllyllä. Ei tosin Mantan takia. Ja eletään tätäpäivää jolloin manta seisoo tallissa taas odottamassa volvon nelimäntä satuloita honda levyillä höystettynä, jotta saataisiin ajokki myös pysähtymään jatkosuunnitelmien varalle.

Ideoita tulee lisää koko ajan ja päivittelen niitä tännekkin toteutusten saattelemana sitä mukaan kun jotain vain tapahtuu. Kortin saan takaisin piakoin joten vielä ehtii ajaa autoa ja testaamaan jarrujakin tämän kauden puolella.

Ja tämän hetken kuva:

Kuva

Yritin tiivistää tapahtumia ettei litaniasta olisi tullut aivan järkyttävän pitkää.

Kiitos ja kirjoittelemisiin, toivottavasti pääsen myös tapahtumiin autolla vielä kesän aikana. Tavoitteena Midnight Cruising Lappeenranta 2010 :bye:

EDIT:

Kevään 2012 tekniikkapäivityslista:

-2.4 alakerta 96mm wisecoilla laakeroituna ja läpi käytynä
-2.2 kansi rempattuna risse-motorsport sisällöllä
-45mm solexin tuplat
-Facetin red top pumppu
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

parannus vinkki hommaa se musta lista joka tulee puskurin ja maski/valojen väliin... saat tuon rao umpeen tai säädä puskuri vähän ylemmäksi

niin kuinka isoille venoille tuo 1.5 kans on tehty... ja ei varmaa ruttu ole enää 11.5:1 kun joutuu modaan niitä pienen pieniä palotiloja isommille ventiileille änyway ei muutaku kovaa ajoa :peukku:
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Noita pieniä kosmeettisia häiröitä korjaillaan esim b pilarin muoviritilätkin puuttuvat kokonaan.

Venojen kokoa en enään muista kun kannen tekijä sen ilmoitti mutta jossain 39/42 tienoilla taisi puhe olla, ja tosiaan palo tiloja oli muokattu ennen kuin kuin niitä muokattiin uudestaan, johtuen niiden välillä olleen usean cc:n heitoista, nyt pitäisi olla joka palotila samankokoinen +/- 1cc ja laskettu/tavoiteltu puristus se 11,5.

Loppuviikosta menee nuo etukiekot sorvarille joka suurentaa levyjen keskireikiä sekä poraa uudet reiät kiinnityspulteille.

Tällä välin hipistelen mm. sähköjä vähän parempaan kuntoon että kärsii niitä muillekkin esitellä. Eli vaihdetaan apico-teippi -viritelmät tina-kutistesukka yhdistelmiin.

Näillä eväillä :director:
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Ville »

Hieno Manta! Ja takas itelles, pistäs kans parempia kuvia :D
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Tässä vielä havainnollistava kuva tuosta jarrupäivityksestä:
Kuva

Vasemmalla siis honda preluden levy ja vasemmalla mantan oma. Muutokset vaatii keskireiän isonnuksen ja neljä uutta pultin reikää porattavaksi/jyrsittäväksi. Lupailtiin parinviikon päästä takaisin käsiini.

Ville: Otan kuvia kunhan saa auton pois tallin nurkasta kun ei ole mikään mahtavin kuvauspaikka pimeä soppi. Ja kunhan saan edes kameran jostain. Paha sanoa mutta oot siekii toiminu innoittajana että on tätäkin jaksettu rakentaa, muuten varsin makais saimaan pohjassa jo moneen kertaan :worship:
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Avatar
SammyD
'Senator'
'Senator'
Viestit: 509
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja SammyD »

Kyllä se vaan on livenä vallan komia kapistus ja äänimaailma kohdallaan. :bye:

Carbinin kanssa sitten tullaan Midnight Ruisinkeihin kahdella punaisella opelilla täältä suunnasta, jollei tuo oma vessa leviä motoparkkiin. :lol:

Ja on tuon auton rakentelumotivaatiota taidettu hakea muualtakin kun täältä foorumilta, vai miten se oli. :hypocrite:

:lovin: :lovin: :lovin:
Vectra B2 HB Sport -00
Calibra Turbo FWD -90 (ex)
Astra G Sport -99 (ex)
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Carbin »

SammyD kirjoitti: Ja on tuon auton rakentelumotivaatiota taidettu hakea muualtakin kun täältä foorumilta, vai miten se oli. :hypocrite:

Näinhän se on, täytyy pitää tuota takavetojen mainetta vielä yllä :yes: ja ei se siun vessas mihkään hajoa, kaho mitä manta on kokenu ja ei oo vanhan liiton patarauta mihkään menny :lollis:
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Ja pientä päivittelyä:

Jarrut alkaa olee letkuja vailla kasassa, sorvari hieman hioi levyjä jotta saatiin ne sopimaan vakio napoihin ja jarrusatuloita taas joutui hieraisemaan hieman pulttien kiinnitys kohdista jotta saatiin ne passaamaan levyjen "ET-luvun" kanssa.

Ja tänään tein vielä investointeja tulevaa varten. Kaverilta ostin pois 2.4 koneen kiertokanget ja kampiakselin jotka jopa talven aikana päätynevät koneen sisään. Männät vain ovat kysymysmerkki volvon/wisecon/i240:n männät? No paneutuu tuohon ajallaan.

Mitään Mad Max tyyppistä ratkaisuahan tähän ei haeta vain sellaista kivaa pientä voiman lisäystä ja samalla oppii tekemään tuota tekniikka puoltakin ja omat taidot kehittyy.

Ja kuvia seuraa kun pääsen noutamaan kameraa isältä lainaan ettei tarvitse lukijoiden kärsiä kännykkä laadusta.

:bye:
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Noniii!

Jarrut alkaa olemaan vain muutamaa nippeliä ja putken pätkää vailla kasassa. Ei ollu yhtään jarruputkea varaosamyyjällä niin pääsee vasta huomenna rakentaa loppuun. Enivei:

http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... G_9161.jpg

Tuolta näyttää jarrut nyt. puttuu siis kontaki pääsylinteristä satulaan vielä.

Napsin muutaman kuvan myös sisustasta ja nykyhetkestä yleisesti:

http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... G_9171.jpg
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... G_9173.jpg
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Ville »

Sehän näyttää oikein hyvältä :peukku:
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Äsken tuli kiitolinjalla uudet vanteet ja renkaat pihaan. Tulossa herutus kuvia kunhan tässä työpäivä päättyy ja voi ampaista pajalle. :thumbsup:
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4370
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Ville »

No?? :D
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Ville kirjoitti:No?? :D
Here you go:
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... va0049.jpg
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... va0048.jpg
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... va0047.jpg
http://s710.photobucket.com/albums/ww10 ... va0045.jpg

-(z)-

Jarruissa vielä vähän säätämistä. Tai enemmänkin pitää ajaa vähäsen että alkaa asettumaan ja ihan kaikkialle ei neste tainnut vielä mennä kun poljin tuntuma on löysähkö. Painuu pohjaan kun oikein kahdella jalalla jarruttaa. Mutta nesteet ainaskin pysyvät jarrulinjaston sisällä :thumbsup:

Nyt voikin rauhassa laittaa taas muutaman hetken pärrää kuntoon että saadaan tää kalusto täysillä käyttöön :D
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Avatar
hudu79
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 2727
Liittynyt: 16 Heinä 2006, 16:01
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja hudu79 »

Majaileekos tämä nykyään juvan puolella koikkalassa?
Ainakin kovasti samannäköisen kulkineen siellä havaitsin useampana päivänä kuluneella viikolla.
Anyway, hyvältä näyttää vaikkei sama olisikaan kyseessä :thumbsup:
Kuva
Avatar
Carbin
OCF Member 2020
Viestit: 318
Liittynyt: 19 Elo 2008, 08:27
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Opel Manta B -77

Viesti Kirjoittaja Carbin »

Vähän tämän hetken tapahtumia.

Ei ole paljoa tullut muutoksia kuin vähän muttereita kiristelty ja alettu miettiä seuraavaa tekemistä talvea varten, tänään tuli taas ulkoilutettua mantelia. Vähän haitannu tuo kortin hyllyllä olo mutta suljetulla alueella sateen jälkeen on hyvä käydä öljyjä lämmittelemässä kerran kuussa :hypocrite:

Näillä näkymin ensi kuun loppu puolella alkaa seisominen talveksi ja ruvetaan lukkoa tyrkyttämään paikalleen, ja jos innostus yltää niin kone poikkeen ja kevyt tiiviste + mahdollinen männärengas -remontti.

Tällä viisiin. vähän tuo pyörän hankinta ja käyttö auton kunnostus verottanut myös aikaa. Mutta lelujahan ei voi lapsilla liikaa olla :lol:
"Jokainen tekee röntälleen mitä haluaa"

-Audi S4 -98
-Opel manta b 204 -77
Vastaa Viestiin