Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD 10.735s/231.15kmh

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD 10.735s/231.15kmh

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Kuva
Kuva: Mika Frilander

Päätin nyt tehdä autosta jutun tänne projektiosioon kun siihen on tarkoitus joitain muutoksia nyt tehdä. Edistyminen on ollut melko hidasta osien odottelun vuoksi, mutta kesken tämä ei jää. Jotkut on auton saattanut nähdä joissain tapahtumissakin, Alastarossa on tullut varttimailia tahkottua jo melkein 10 vuoden ajan. Tai no onhan siinä pari välivuottakin ollut. Aikojen alussa autoon piti laittaa vähän kaikkea mutta nykyään rakentelu on painottunut lähinnä tekniikkaan. Alla pieni kooste eri vuosilta auton vaiheista joissa mukana muutama kuvalinkki. Digikameran ostin vasta -04 joten sitä ennen kuvia on aika niukasti mikä kyllä harmittaa näin jälkeenpäin, esim lähtötilanteesta ei ole yhtään kuvaa. Koritöistä ei ole kuin yksi kuva ja sekin valmiina maalarille:

Kuva

2001

Auto on alunperin malliltaan Vectra A 2.0 8V(20NE). Ostin auton 2000 vuonna joulun ja uudenvuoden välipäivinä ja auto oli tarkoitus heti laittaa osiksi/kunnostukseen. Edellinen auto Ascona C 1.8i palveli vielä tässä vaiheessa käyttiksenä. Vectralla oli ajettu ostohetkellä 320tkm, Moottori oli vakio(ja erittäin öljyinen päältäpäin!), korisarjana oli 2000 puskurit ja maski sekä takaspoilerina joku näissä yleisesti käytetty kolmijalkainen malli. Auto oli alunperin punainen mutta edellinen omistaja oli maalannut sen kuulemma Porschen sinisellä. Lattiamatot oli märkiä joten pohjassa oli tiedossa hitsattavaa ja alunperinkin oli tarkoitus käydä koko auto läpi.

Purin auton heti sen kotiin saatuani hylsyksi, tai no tekniikka jäi paikoilleen siirtelyä helpottamaan. Ruostevauriot korjattiin ja kori maalattiin violetilla helmiäisellä. Tekniikkaa oli tarkoitus virittää ja homma annettiin paikalliselle gurulle joka onnistui pitkän odottelun jälkeen vain purkamaan moottorin osiksi ja suihkuttamaan maalisumun juuri maalatun pinnan päälle jotain rekan nuppia pohjamaalatessaan. No joo olihan mulla tossa vähän väärä järjestys eli ensin olisi pitänyt laittaa kone ja sitten kori mutta ei se silti sitä tarkoita että siihen saa maalata päälle valitsemallaan värillä. Itku kurkussa auto hinattiin siltä paikalta kotiin tästä "viripajasta" ja kone päätettiin kasata itse kaverin avustuksella kun aikaisemmat kokemukset moottoreista rajoittui lähinnä öljyjen vaihtoihin. Ja tästä ylimääräisestä maalauksesta saatiin kyllä jonkun näköinen kertakorvaus joka ei tosin korvannut armotonta vitutusta. Moottori kasattiin seuraavilla palikoilla: JR Tehokannen jyrsimä kansi, Rintakarin hioma nokka, peltisarja ja itse tehty 2,5" putkisto, Green paneelisuodatin vakiokotelossa(puskurilta vedetty ilmanotto), säädettävä nokkapyörä, bensanpaineen säädin ja tietty kone rengastettiin, laakeroitiin ja tiivistettiin uusilla osilla. Näillä muutoksilla mitattiin Harisella syksyllä 2001 140hv/196nm.

Sisustaan tuli kaikennäköistä poljinpintaa, kepinnuppia, vyötoppauksia, rattia ym sälää ja orkkis penkkeihin teetin kaksiväriset penkinpäälliset plyyshistä. Myös kattoverhoilun, a pilarit ja hattuhyllyn verhoilin samoilla materiaaleilla. Rokkikoneet piti myös olla ja soittimena oli silloin joku Pioneerin 6000 sarjan cd soitin, infinityn kappalaiset takana(6x9) ja edessä saman sarjan 4" koaksiaalit. Takakontissa oli 2x12 Rockfordin subia lasiseinäisessä kotelossa ja vahvistimina DLS D1000 ja SPL Dynamicsin joku nelikanavainen kaiuttimia ohjaamassa. Näillä mitattiin painetta muistaakseni 2002 vuonna 133db.

Alustaksi laitoin Konin keltaiset Sportit pikasäädöllä ja Vogtlandin -35mm jouset. Vanteiksi tuli Rialin 17" joissa oli 215/40 kumit.

Ajoon auton sain siis syksyllä 2001 ja jo ennen talvea sain koneen rikki kun pikatiellä pieni hippa jonkun Sierran kanssa tuotti muutaman ventiilin osumisen mäntiin. Kone oli erittäin kamala ajettava ja "tehoalue" oli korkealla ja kapea. Tämän jälkeen vaihdoinkin siihen vakiokannen ja nokan jolloin siitä tuli taas ajettava. Tästä eteenpäin alettiin punnitsemaan muita vaihtoehtoja tekniikan osalta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

2002

Auto toimi käyttisenä ihan hyvin ja kesällä käytiin ihmettelemässä ekaa kertaa Alastaron kiihdytyspäivillä menoa josta "se" kipinä sitten lähtikin. Odottelin silloin tosin ihan iltaan saakka että mahdolisimman moni oli poistunut paikalta ennenkuin päästin kaikki 115hv irti vartilla. Tuloksena oli muistaakseni 17,3s(tai 17,5s) ja loput jotain 12Xkmh, se oli huimaa menoa se. Olihan se silti hienoa päästä radalle ajamaan kun koko ikäni olin kulkenut isäni kanssa Alastaron kiihdytyskisoja katsomassa. Tässä tapahtumassa tuli myös eka "kosketus" tähän kerhoon kun tutustuin muutamaan kerholaiseen ja niiden kalustoon. Erityisesti silloin Jarnon 4x4 Turbo Vectran nähtyäni muistan kun sanoin kaverille Jarnon aukaistua konepellin että "tämmönen on saatava".

Siitä se etsintä sitten lähti. Nettiä en omistanut tuolloin joten haku rajoittui lähinnä lehtiin ja romuttamoille. Tekniikka oli silloin aika harvinainen ja hintava. Eräänä päivänä käytiin kaverin kanssa Tampereella ja poikettiin samalla AVK:lla. Sen vieressä oli joku mulle tuntematon paikka nimeltä Autio johon myös poikkesimme. Ja siellähän niitä oli! 5kpl Tax Free Turbo Calibroita joista neljässä jakoremmi poikki tai motti rikki. Tein sitten ainoasta käyntikuntoisesta minimi tarjouksen pyyntihinnasta ja paikan pitäjä vaan naureskeli että laitetaan ylös mutta ei se tuolla lähde. Tästä parin viikon sisällä tuli soitto että auto myydään nyt tarjoamallini summalla! Se oli sitä aikaa kun autovero alkoi olla tapetilla ja omistaja varmaan pelkäs että romut jää käsiin jos vero poistuu kokonaan. Calibra trailerilla kotiin ja ihmettelemään miten se kone saadaan Vectraan. Tosiaan edelliset kokemukset moottoreista oli ne öljynvaihdot ja 8V koneen kasaus kaverin kanssa.

Yhtenä ehtoona rupesin vaan purkamaan Calibraa ja viikon se tais kestää että sain tekniikan irti. Muistan kun numeroin joka liittimen/letkun ja merkkasin paperille mistä mikäkin oli. Koneen ollessa irti tein siihen jakopäärempan, vaihtelin tiivisteitä, putsailin ja maalasin lohkon mustalla vasaralakalla. Yhtenä viikonloppuna ajoin sitten Vectran talliin ja purin siitä tekniikan pois, se meni vähän sutjakkaammin kun olin eka harjoitellut Calibralla. C20LET+F28 istui melko helposti Vectraan. Laatikkoon hommasin Tunexilta sulkulaipan kun jätin jakolaatikon pois. Käyntiin kone ei meinannut lähteä millään kun jostain syystä bensanpaineet oli hukassa. Vajaan viikon sitä ihmettelin kunnes se jostain syystä vaan pärähti käyntiin. Muistan ekan koeajon ilman puskuria ja konepeltia, oli se juhlaa sen NE moottorin jälkeen. Kiihtyminen ei vaan loppunut! Vakiotekniikka oli huomattavasti pirteämpi kevyemmän Vectran keulalla etuvetoisena kuin Calibrassa nelikkona.

Calibrasta otin koneen ja laatikon lisäksi myös ajotietokoneen, mittariston, etujarrut, etutolpat, sähkölasit ja jotain muita pisteosia ja loppuraato myytiin osina pois.

Muutoskatsastus sujui "heittämällä" vaikka näinä aikoina todella moni väitti foorumillakin ettei C20LET moottoria saa asentaa etuvetoisena. Vectran ja Calibran mallisarjat jaetaan etu ja nelivetoisiin joten etuvetoisten tehokkain moottori oli 2,5V6 jota vertailumallina käyttämällä C20LET meni juuri rajoihin tehon puolesta.

Kuva

2003

Tekniikka toimi moitteetta mutta paisarissa oleva ruskea mönjä mietitytti. Tein sitten moottorin kansirempan saman kaverin avustuksella joka hääräili 8V koneenkin kimpussa. Tiivisteeksi tuli silloin Z20LET metallipahvi ja samalla ostin UUDEN orkkis pakosarjan+turbon koska vanha oli halki ihan joka paikasta, silti se kyllä ahtoi sen 0,7/0,9bar. Korvausahtimia ei tuolloin kerinnyt miettimään koska auto oli jokapäiväisenä käyttiksenä. Koneesta/pahvista ei löytynyt mitään vikaa ja huuhtelin vielä rempan jälkeen konetta liukkarilla jotta ruskea mönjä poistuisi vesitilasta. Tällöin myös selvisi että koneessa oli Cossun kansi eikä Kolbea joka olisi selittänyt nesteen värin. Rempan jälkeen ei neste enää värjääntynyt.

Samoihin aikoihin ostin Tunexilta Karin Calibrasta Raatikaisen välijäähdyttimen+ahtoputkiston kun Karille piti tulla isompi/parempi. Osat sopi suoraan Vectran keulalle.

Tänä vuonna tein uudet puskurit 2000 puskimien päälle kuidusta ja takaspoilerin tein myös kuidusta. Helmat vaihtui Riegerin muovisiin ja peileiksi tuli M3 lookit itse tehdyillä peilikolmioilla. Ne valmiina myytävät peilikolmiot oli kamalan näköisiä kun peilit jäi niillä sojottamaan rumasti ylöspäin. Itse tehdyillä peilit jäi suht vaakaan. Putkisto muuttui myös takaa uuden puskurin myötä ja ulostulot oli Rondon 4".

Alastarossa käytiin myös vartilla ekaa kertaa C20LETillä katurenkailla tuloksena 14,6s/158kmh. Tänä vuonna alkoi myös ongelmat 2vaihteen synkrojen kanssa.

Tämän kesän jälkeen auto jäi pelkästään kesäkäyttöön ja käyttikseksi hommattiin toinen auto(opel).

Kuva
Kuva

2004

Ajot/harrastus jäi melko vähiin rusahtelevan laatikon ja Moottoripyöräilyn vuoksi. Sain kuitenkin hommattua kesän aikana 2 vaihteen synkrot ulkomailta kun Suomesta laatikkoon ei osia löytynyt, samalla tilasin Englannista Quaifelta lukon F28 laatikkoon jotta vartilla saisi paremmin pitoja. Loppuvuodesta auto maalattiin uudelleen samalla värillä jotta saatiin "viripajan" maalisumut ja myllytysjäljet pois ja samalla muutin etupuskuria vähän. Powerflexin puslat vaihdoin myös alustaan vakioiden tilalle.

Kuva

2005

Keväällä irroitin laatikon ja vein sen Ikaalisiin Voimansiirtopalvelu Särkikoskelle joka lupasi vaihtaa synkron ja asentaa lukon laatikkoon. Laatikkojumpan yhteydessä tuli hiekkapuhallettua apurunko, alatukivarret, etutolpat ja taka-akseli sekä vakaajat. Ja tietty maalia päälle. Konepeltiin tein EVO look ilmanpoistoaukon kuidusta ja tuli hommattua myös AEZin 18" vanteet Federalin renkailla. Kaveri hitsaili rosterista isomman imuputken kaasuläpälle vakion pillin tilalle. Etuoviin tein kotelot Macromin 3tie sarjalle ja PS2 konsoli tuli kojelautaan+7"näyttö. Ahtoputkistoon laitoin Pro Turbon dumpin ja suljin alkuperäisen venttiilin.

Vartille Alastaroon päästiin toukokuun lopussa lukon kanssa josta ei juuri hyötyä ollut. Paras veto oli 14,4s luokkaa. Heinäkuussa kävin Harisen dynossa tehomittauksessa, tulos 213hv/331nm. Syksyn varttipäiville hommasin jotku Sprinttisliksit jotka kyllä taisi pitää katukumia huonommin. Tuloksena kunnon rääkkäyksen jälkeen 14,3s/158kmh. Alastaron tapahtumien välissä kävin Kalajoen OCF Summerpartyillä josta saldona etuvetoluokan kakkospalkinto+hallituksen valinta. Myös Ahvenistolla kävin kokeilemassa rata-ajoa joka ei sitten ollut niin mieleinen laji kuin varttiajelut. Tietty jännitti vähän ettei tuuppaa autoa kaiteisiin. Vakio jarrukamat tuntui vähän väsyneiltä joten vaihdoin tilalle eteen Zimmermanin reikälevyt, EBC Redstuff palat joka kulmaan ja Bendixin "kisa"nesteet.

Loppuvuoden Radalle.com tapahtumasta tuli joku pokaalikin.

Talvella auto oli esillä Säkylän varuskunnan X-Treme tapahtumassa johon se vietiin trailerilla koska talvirenkaita ei ollut. Pyyntö tuli kerhon kautta kun tapahtuman järjestäjät olivat kyselleet jotain autoa näytille ja talvella yleensä kaikki on muttereina joten vaihtoehdot oli vähissä.

Tässä kohtaa alkoi mietintä tehojen puutteesta. Ensin oli mielessä suosittu Tunexin T315 setti mutta se ei ollut silloin enää saatavilla(onneksi) kun siihen piti joku päivitys tulla. Sitten rupesin miettimään korvausahtimia. Tavoitteeksi otin 400hv ja osien haaliminen alkoi loppuvuodesta. Päätin että -06 keväällä ajan auton säilytystallista porukoiden talliin jossa tekniikkapäivitys toteutettaisiin.

Kuva
Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

2006

Huhtikuun tienoilla ajoin auton siis toiseen talliin jossa alkoi koneen purku. 175tkm ajettu vakiokone purettiin ja mitattiin. Sen todettiin olevan hyvässä kunnossa joten se laakeroitiin ja rengastettiin. Ahtimeksi tuli Holset HX35, hukkaportiksi HKS kopioportti ja pakosarjan teki Teemu Bike & Tuningista. Kanget ja vauhtipyörän tilasin Ojennukselta. Moottoriohjaukseksi tuli Hestec suorasytkällä ja ahtoja ohjattiin Hestec Turbo Controllerilla, Siemensin suuttimet tulivat myös Hariselta ja kaikki asennettiin itse paikoilleen. Välijäähdytin tuli mittatilauksena Pro Turbolta kuten myös ahtoputket. Pakoputken tein itse 3" osista taka-akselille saakka, bensapumpuksi tuli Bosch 044 ja linjat tein uusiksi. Jotain muitakin pikkumuutoksia tuli kuten ARP pultteja/pinnapultteja, öljysuuttimet lohkoon, erillinen huohotussäiliö, moniura vermeet täytyi vaihtaa kiilahihnamalleihin ahtimen tieltä jne.

Koneistukset ja osaodottelut veivät aikaa paljon joten odotellessani päätin raapia auton pohjasta kaikki massat pois ja maalasin sen violetilla raskaankaluston maalilla. Pleikkari sai myös lähteä ja kojetauluun keskisuutinten tilalle tuli Pioneerin motorisoitu 7" näyttösoitin, samassa rytäkässä takaluukun hifiasennukset saivat lähteä painon vuoksi. Tilalle tuli yksi nopeasti irroitettava 12" subi ja yksi vahvistin. Samalla vaihdoin taaksekin Zimmermanin reikälevyt mitkä jäi edellisenä vuonna laittamatta. Akku siirtyi myös takaluukkuun konehuoneen siistimisen vuoksi.

Ajokortti lähti kesällä käyttiksen kanssa 3kuukaudeksi joka osaltaan hidasti projektia mutta syksyllä sain koneen nippuun ja pääsin autolla OCF syyspartyille Poriin. Tapahtuma alkoi lauantaina ja sain auton käymään edellisenä yönä kolmen aikoihin. Ennen tapahtumaa kaveri myllytti vielä auton työpaikallaan ja parin tunnin yöunista huolimatta jaksoin valvoa suht pitkään Yyterissä.

Penkkiin pääsin lokakuun alussa Hariselle jossa myös Hestec säädettiin. Tuloksena 414hv/557nm 1,4bar. Penkissä Greenin kartio vaihtui BMC tuplakartioon jolla oli 13kw enemmän tehoa keskialueella. Kulkua tuntui olevan ihan kivasti ja harmitti odotella puolivuotta että pääsi taas varttia kokeilemaan. Tehoja käytetään tietenkin vain radalla ja katu tehoiksi mitattiin 194hv ja kaikki moottorin muutokset tuli otteeseen.

Kuva
Kuva
Kuva

2007

Tilasin uudet vanteet Englannista, BK Racingit rosterilipalla 19x8 + 19x9,5 ja renkaiksi tuli 215/225-35 Nangangit. Etuvaloiksi vaihtui FK:n(?) mustapohjaiset enkelit ja takavaloiksi jotkut mustapohjaiset tekeleet. Vectra GT Recarot verhoilutin aidolla nahalla ja vaihdoin ne plyyshipäällysteisien penkkien tilalle. GTI&V8 kiihdytyspäivillä Alastarossa kesäkuun alussa tuli aika 13,498s/181,11km/h niillä sprinttislikseillä. Pitoa ei ollut yhtään ja kaikki vedot oli aika pumppailua. Sitten lähdettiin autoa koittamaan Lappeenrantaan lentokentälle eli siis mailitapahtumaan. Pilvetön taivas ja 30 astetta varjossa, hyvä keli turboautoille :) Eka veto kaveri kyydissä 248kmh viitosvaihteella. Toiseen vetoon lähdin ilman kaveria ja toista etuvaloa jotta filtteri saisi edes vähän viileämpää ilmaa, myös kutosta oli tarkoitus vaihtaa lopussa. Kaikki meni hyvin viitoselle saakka, kuutosella menoa tuntui olevan hyvin pari sekuntia kunnes tuulilasi kastui öljystä(tuli mittatikun reiästä konepellin aukkojen läpi) ja moottori hyytyi. Kytkin pohjaan ja rullaamalla maaliin, nopeus 247kmh.

Siinä sitten kun auto hinattiin pois kentältä ihmeteltiin mikä meni vikaan ja miten päästään kotiin 400km päähän lauantai iltana. Onneksi sisko ja sen mies suostui lähtemään trailerin kanssa Porista Lappeenrantaan. Ja onneksi eräs paikallinen erittäin mukava henkilö näytti meille paikallista yöelämää/menoa sen aikaa kun kyytiä odoteltiin.

Su aamulla klo 8 aikaa oltiin kotona, pienet "yöunet" ja moottori auki. Nelosen männän imupuolella peukalon kokoinen reikä ja sulanut metalli oli levinnyt koko moottoriin, puristuksia ei juurikaan ollut missään pytyssä. Onneksi tallilla oli varakone GSI Kadetista josta otin lohkon kun LET lohko suli niin pahasti ettei puolen millin ylikokoporaus riittänyt. Uusiksi männiksi tuli Accralitet ja runkolinjaan asennettiin vahvikelevy värinöitä vähentämään. Sain koneen kasaan heinäkuun lopussa ja uusi säätöaika Hariselle oli elokuun alussa. Harisen hallissa vaihdoin vielä isommat 760ml suuttimet vanhojen tilalle.

Paineita päätettiin vähän nostaa ja uudet lukemat olivat 482hv/609nm 1,75bar. Olin autolla myös OCF Summerpartyillä joissa ajoin rauhallisen varttilähdön noilla 19" renkailla tuloksena joku 13,9s/184kmh. Ihan täysvetoa en uskaltanut ottaa kun matkaa kotiin oli taas se 400km ja moottori oli juuri kasattu. Mulle olis kuulunut etuvetoluokan kolmospalkinto mutta auto oli vahingossa laitettu nelikkojen sarjaan jossa taso oli hieman kovempi.

Elokuun lopun kiihdytyspäiville hommasin Mickey Thompsonin Dragsliksit jos pitoa olisi tarjolla enemmän. Ja sitähän oli, aika oli 12.749s/188.96kmh. Täydellinen veto ei silti missään nimessä ollut mutta tavoitteena ollut 12s tuli kumminkin.

Ahveniston varikolla tuli Tuning.fi lehden toimittaja kyselemään josko autosta tehtäis juttu lehteen. Ajattelin että sama kai se on vaikka auto nyt aina tuntuu olevan "keskeneräinen". Lehti jossa auto oli on numero 2/2008.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

2008

Ostin uudet 19" TSW:n Jaramat lähes samoilla mitoilla kuin edelliset, kuitenkin mielestäni sopi paremmin autoon kuin BK:t. Lisäksi tein a pilariin kuidusta mittaritelineen kolmelle lisämittarille, pakolämpö, vedenlämpö ja öljynlämpö. Lisäksi tuli vielä PLX laajakaistalambda omalla diginäytöllä ja vaihtovalo. Kevään kiihdytyspäivillä Alastarossa sain vähän parannettua aikaa, 12,639s/191,13kmh. Elokuussa aloin rakentamaan omakotitaloa ja harrastus jäi vähäksi aikaa.

Kuva
Kuva

2009

Talonrakennuksen vuoksi auto seisoi suurimman osan kesästä. Ei muutoksia.

2010

Muutto uuteen taloon tapahtui -09 syksyllä ja tammikuussa -10 avasin koneen omassa tallissa tarkistus mielessä. Kannentiiviste osoitti myös jotain vaurioitumisen merkkejä, paisariin tuli kupla tai pari joskus ja kaverin korjaamolla mitattiin pienet häkäarvot paisarista. Kone auki, mitään hälyyttävää ei löytynyt. Kannentiiviste näytti ehjältä mutta kansi oli syöpynyt montulle kohdista joista Z20LET tiiviste tukki kanavia. BMW:n öljyruiskut oli jumittuneet auki asentoon, jouset vissiin kuoleentunut. Kasasin koneen uusilla suuttimilla, laakereilla, öljypumpulla, tiivisteillä jne. Pakopesä vaihtui myös hieman isompaan koska mielessä oli taas isommat ahtopaineet ja tavoitteena +500hv. Vakio siivapyörän tilalle tuttu sorvasi alumiinipyörän joka myöhemmin vaihtui takaisin vakioon koska alumiinisessa ei pysynyt remmit millään päällä. Siistein myös konehuonetta lisää ja poistin johtosarjasta kaikki ylimääräiset johdot sekä koitin jäljelle jääneet asentaa pois silmistä mahdollisuuksien mukaan. Myös soitin, subbari, vahvistimet ja kaikki piuhat saivat lähteä.

Toukokuun alussa oli taas säätöaika Harisella ja isommasta pakopesästä huolimatta painetta ei moottoriin saatu enempään kuin -07 säädetty 1,75bar. Tällä paineella uudet tehot oli 493hv/625nm.

Toukokuun lopussa oli ekat kiihdytyspäivät Alastarolla joita varten hommasin uudet isommalla halkaisijalla olevat Mickey Thompsonin sliksit jotta nelosvaihde ei menisi rajoittajaan maaliviivalla kuten muutaman kerran aikaisemmin oli käynyt. Tavoite vartilla oli 11s alkuinen aika. Nämä kiihdytyspäivät oli myös ensimmäiset joihin vein auton trailerilla jotta sitä voi huoletta rääkätä ilman pelkoa kotiin pääsystä. Aikaisemmat ajot siis oli aina tyyliin ajamalla paikalle ja pois. No paikalle päästyäni laskin auton trailerilta, tein muutamat perustarkistukset, kävin leimalla ja ajoin line-uppiin. Samoihin aikoihin eräs 850 Volvo rasvasi radan melko huolella joten odottelua oli tiedossa. Rataryhmä kuivasi rataa ja käytiin siinä välissä syömässä jotain. Kun vihdoin rata saatiin kuivaksi alkoi sataa vettä. No siinä sitten katseltiin sääennusteita ja näytti että iltapäivällä poutaantuu ja päätettiin jäädä odottelemaan. No sää poutaantu ja ajamaan pääsi siinä klo 16 aikoihin.

Ajattelin vetää ekan vedon testimielessä pikkupaineilla, ilman lähtöpaukkua, kolmosen vaihdon missasin ja auto suti 2,3,4 vaihteet. Aika oli säälittävä 13,58s 184,2kmh. Renkaiden lämmityskään ei oikeen luonannu kun ne radan kuivauksen yhteydessä kuivas myös burnis pisteen, kytkinkin tuntui luistavan kun koitin kakkosella kumia lämmittää. Vedon jälkeen konehuoneesta kuului ihme vinkunaa ja laturinremmi oli kääntynyt selälleen siivapyörän päälle ja ajoitus tappi hankas remmin melkein kokonaan halki. No sitten varikolle ja uutta remmiä tilalle, vaihtoon meni ehkä 5min. Uudestaan lineuppiin ja taas alkoi sataa vettä ja kinkerit loppui siihen. Kattelin silloin tuota 13,58s/184,2kmh aikakorttia VS paras veto -08 korttia 12,639s/191,13kmh niin ilman sutimisia olis päässy varmaan noilla pikkupaineilla aikalailla tohon 12,6s aikaan. Puolikiloa lisää painetta ja lähtöpaukulla matkaan niin pitäis ajan olla 11 alkuinen.

Seuraava tapahtuma oli heinäkuussa OCF:n ja Cossuclubin "kiihdytyspäivät" joka loppujen lopuksi muuttui yhdistetyksi rata-ajo/kiihdytysajoksi mikä oli suuri pettymys mulle kun noita ratapäiviä kuitenkin on tarjolla kesässä enemmän kuin varttiajoja. No silti sinne lähdettiin hakemaan sitä 11s aikaa taas. Päivä meni kyllä ihan penkin alle. Kaverin kuvaamien videoita perusteella Vectra piirsi kahta viivaa 1,2 vaihteet ja koko kolmosvaihteen, luultavasti nelosellakin. Pitoa ei ollut yhtään. Alustamuutoksia ei tuossa ajassa enää kerinnyt kokeilemaan joten hyvät ajat jäi haaveeksi. Parhaassa 13,05s/193,55kmh vedossa 60 jalkaa oli 2,551s, siinäkin on omaan enkkaan jo 4kymmenystä liikaa. No loppunopeusenkka nyt ainakin tuli ja auto säilyi ehjänä(niin luulin silloin, vaihdemissi jossa kierrokset pomppas noin 10000rpm).

Sitten heinäkuun lopussa oli Porin lentokentällä X40FIN mailikiihdytystapahtuma johon lähdin autoa testaamaan. Tavoitteena oli rikkoa -07 Lappeenrannan 248kmh lukema. Tulokseksi sain 270kmh 1600metrillä joka taitaa olla kovin virallisesti maililla ajettu aika ooppelilla? Itse muistan sen A Asconan joka ajoi joskus 267 vai miten se oli? Ennen tuota 1600m vetoa ajettiin 1400m jarrualueen kokeeksi. Siinä auto kulki 258kmh, kutosvaihteella tiputin paineita vielä 0,4baria vedon lopussa. Toi 1600m mentiinkin sitten täysillä loppuun asti. Auto pysyi "ehjänä" ja pääsin ajamalla paikalta pois. Tosin pientä sinistä tupruttelua on havaittavissa putken päästä tyhjäkäynnillä, vedossa ei kuulemma pukannut sinistä ja auto toimi kyllä loistavasti. Tarkemmin muisteltuna auto tuprutteli jo ennen vetoja.

Tuon mailitapahtuman jälkeen ajelin autolla muutamia arkiajoja mutta sinisen savun määrä putken päästä alkoi hävettämään sen verran että laitoin auton seisontaan.

Juha Vartiaisen "Kun vakio ei riitä" kirjaan etsittiin autoja ja kirja kertoo Suomalaisesta eurorakentelu "kulttuurista" ja ilmoitin että tälläinen olisi tarjolla ja auto kelpasi kirjaan. Kirja julkaistiin 1/2011.

Kuva

Muutama video autosta:

Penkitys 2010:

Testailua suljetulla alueella(incar):

Mailiveto incar:

Varttimailivetoja:
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

2011

Tammikuussa purin koneen osiksi erinäisten tutkimuksien/mittauksien jälkeen ja vikaahan löytyi. Kannesta oli pakopuoli sulanut melko pahasti, 2&3 sylinterin ylimmäiset männänrenkaat oli jumissa pakopuolelta, 7 venttiiliä kierossa jne. Ja moottori oli siis ennen purkua toimiva ja käyntikuntoinen!! Moottorin päivityksistä myöhemmin mutta tavoitteena on sama +500hv mitä viime keväänäkin oli. Myös koriin on tulossa joitain muutoksia. kaikki kuituviritykset vaihtuvat A2 GT "korisarjaan", konepelti vaihtuu myös muuten vakioon paitsi siinä on GSI Astran scoopit reunoilla(sama pelti kuin vanhemmissa kuvissa). Etupuskuria joutui teurastamaan melko paljon välijäähdyttimen vuoksi ja siihen tarvis joku hillitty lippa hommata/tehdä jotta alareunan saisi yhtenäiseksi. Vanteina ovat jo mailitapahtumassakin alla olleet 17" OZ Allegritat(17x8 painaa alle 7kg). Sisustaan on myös tarkoitus vaihtaa jotkut kevyet kupit eteen ja poistaa takapenkit kokonaan, tämä päivitys tosin on muutoslistan häntäpäässä.

Kuva

Kesäkuun lopussa vasta sain auton kasaan johtuen moottorinosien koneistuksien viivästymisestä. Sisäänajoa tuli ajettua hiukan 1000km päälle ja elokuun alussa kävin säädättämässä auton Harisen penkissä jossa irtosi 519hv/549nm 2bar. Muutoksia vanhaan koneeseen oli ahdin, nokat ja joitain pienempiä muutoksia.

Penkitys:


Sitten 20.8 kävin OCF:n mailitapahtumassa Porin lentokentällä jossa ajoin ekan vedon pikkupaineilla(1,5bar) ja nopeus oli 265kmh. Vedon jälkeen alkoi tuuppaamaan sinistä putkesta ja alkoi käymään kolmella, ajot oli sitten siinä. Ennen kuin lähdin Yyteriin tapahtuman jälkimaininkeihin niin mittasin puristukset moottorista, ei hyvältä näyttänyt.

Mailiveto incar:


Seuraavana päivänä purin moottorin ja jostain syystä kansimutterit olivat löystyneet? Cometicci olis vissiin vaatinut jälkikiristyksen vaikka sitä ei missään mainittukaan. Kansipahvi olis siis palanut ja luultavasti sitä johtuen 3&4 syliterit päässeet laihalle. No otin vanhasta mäntäsarjasta pari ehjää mäntää ja tilasin kaikkiin uudet renkaat. 1.10 la yöllä sain moottorin kasaan ja aamulla lähdin sisäänajolle Ahvenistolle katsomaan ratapäivien menoa.

Tämän reissun jälkeen laitoin auton seisontaan ja aloin laittamaan tallia kuntoon.

Kuva
Kuva

2012

Helmikuussa aloitin autoon talvihuollon. Eli siis moottori palasiksi. Ohjelmassa oli paljeraon pienentäminen ja muuta pikku huoltoa kuten kiertokankien yläsilmien vaihto. Autolla oli tarkoitus lähteä ajamalla Saksaan Oscherslebeniin Opel Treffeniin kesäkuun alussa. Konetta purkaessa löytyi yllätyksiä kuten venttiilin alalautasia oli rikki, öljypumpun rattaat oli urilla, hukkaportin sisuskalut oli irti jne. Viat korjasin ja siistein ohessa myös kannen kanavia ja teetin öljypohjaan tasoanturin paikalle laipan johon sai öljynlämpöanturin. Koneen sain kasaan maaliskuun lopussa pienen ohjurisirkuksen jälkeen mutta joku siellä tuntui kolisevan. Ajattelin että kyllä se siitä tasoittuu kilometrien myös ja aloin laittamaan muita pikkujuttuja kuntoon Saksan reissua varten.

Ohjaustehostin tuli takaisin, jalkaa ja paineputkistoa muuttamalla osat sopi takaisin paikoilleen.B pilareihin ikkunoiden väliin tuli hiilariteippiä ja sivuvilkut tummensin sekä tilasin Briteistä viileemmän termostaatin koneeseen. Toukokuun alussa uusi termari saapui ja jäykemmistä öljyistä huolimatta kone kolise edelleen. Termarin vaihdon yhteydessä uusiksi meni männät(87mm Accralite), lohko porattiin seuraavaan ylikokoon, uusi öljypumppu ja kasa tiivisteitä. Kolinat loppui siihen. Aikaa Saksaan lähtöön oli enää pariviikkoa joten pikaista sisäänajoa piti suorittaa että reissuun uskalsi lähteä.

Saksan reissu meni ongelmitta ja kilometrejä tuli noin 2500. Osallistuin autolla Show & Shine kilpailuun jossa ei menestystä tullut, taso oli erittäin kova. Kiihdytykseen olisin halunnut osallistua mutta ei uskaltanut pitkän kotimatkan vuoksi.

Suomileiri Motorsport Areenalla:
Kuva

Auto Show& Shine kisassa:
Kuva

OCF Summerpartyissä Porissa kesä/heinäkuussa sain "hallituksen valinta" pokaalin, ilmeisesti säälistä koska tapahtuma oli lentokentällä jossa ajettiin mailia ja ajamaan en päässyt koska auto oli säätämättä. Tuli sitten vain toimittua järjestäjän roolissa tutkapäässä tai lähettäjänä.

Elokuussa käväsin Kouvola Night Cruisingeissa johon sain alle Saksasta tilaamani RH:n vanteet. Vanteiden kanssa oli myös hieman ongelmia kun kuljetuksessa oli kahden vanteen lipat läjässä ja rengaskoneessa huomattiin pari soikeaa vannetta. Lipat moskalla oikoseen ja renkaat päälle, onneksi mitään tärinöitä ja ratin vispaamista ei esiintynyt.

Kouvola Night Cruisingeissa:
Kuva

Syksyllä tilailin KKD Motorsportilta pulssipakosarjan moottoriin ja sen fyysisen sovituksen jälkeen aloin purkamaan autoa. Vuodenvaihteen tienoilla näytti tältä:
Kuva

Päivitystä on tulossa sekä koriin että moottoriin, siitä lisää tuonnempana...

2013

Eli talvella purin auton hylsyksi. Autolla oli tarkoitus osallistua kesällä johonkin FHRA:n järjestämään kiihdytyskilpailuun ja suorittaa tietty vaadittava kilpailulisenssi. Ohjelmassa oli konehuoneen ruosteiden poistoa ja sitä löytyikin ihan mukavasti. Sisustaan tein FHRA hyväksytyn 6piste turvakaaren jolla saa ajaa vartilla 10s saakka. Eteen vaihtui Sparcon kevyehköt kuppipenkit, muutos joka piti jo 2011 tehdä. Kuskille tuli 3" SFI hyväksytty 5piste turvavyö joka vaaditaan 11,5s nopeammilta autoilta FHRA kisoissa ja sisältä poistin kaiken turhan painon vuoksi. Myös ovet tyhjäsin ja vaihdoin lasit Lexan muoveihin. Ovet "verhoilin" alumiilipellillä. Kori maalattiin maaliskuun lopulla sisältä puolihimmeällä mustalla ja konehuone+turvakaaret vedettiin korin väriin.

Moottoriin tuli se aiemmin mainittu KKD:n pakosarja, uusi alumiini jäähdytin, Moottorinohjaus päivittyi Hestec.32 versioon, 4 kanavainen pakolämpömittari ja ilmanputsarin siirsin oikeaan etupyöräkoteloon. Näillä muutoksilla moottorista mitattiin 544hv/587,5nm/2,1bar Harisella toukokuun lopulla.

Kesäkuun lopulla ajoin FHRA Drag Race Weekissa kilpailulisenssin ja osallistuin myös itse kilpailuun. Ensimmäinen lajitteluveto toi ajan 11,037s/207,83kmh joka on tiettävästi nopein Suomalainen etuvetoaika vartilla. Tämä veto ajettiin nelosella päin rajoittajaa loppumatka, toisessa vedossa vaihdoin vitoselle ajan ollessa lähes sama mutta loppunopeus kasvoi lukemaan 212,93kmh.

Seuraavaksi osallistuin FHRA Defa finaaleihin, muutoksina oli saatu alle pyörimään isommat sliksit jottei tarvis vitosta vaihtaa enää lopussa. Ekassa vedossa pomppas ykkönen pois päältä ja toisessa vedossa auto suti ykkösen ja kakkosen, aika silti 11,386s/217,96kmh. Kisat loppui sateen vuoksi siihen ja ei kerinnyt kuin nuo kaksi lähtöä ajamaan.

Kerholta tuli pyyntöä josko auton saisi 2013 Hötsiin näytille, siellä oltiin siis 7-8.9. Syyskuun lopulla laitoin auton seisontaan, alla muutama kuva/video 2013 kesältä:

Ulkokuori johon ei muutoksia juurikaan tullut:
Kuva
Kuva

Konehuone:
Kuva

Sisusta:
Kuva
Kuva

Penkitysvideo:



11,037s veto:



11,042s incarvideo:



Auto Hötsissä:
Kuva

2014

Vuosi alkoi perushuollolla, eli moottori auki. Kansi sulanut taas pakopuolelta. Myös männät ottaneet kipeää pakopuolelle, nelonen eniten. Renkaat kuitenkin liikkui hyvin. Kansi täytehitsattiin ja oiottiin. Samat männät takas pienen siistimisen jälkeen. Kansipahviksi tuli tällä kertaa Cometic jossa sentään jäähdytysreiät osuu kohdalleen toisin kuin Z20LET tiivisteessä. Vakio polttoainetankki sai lähteä ja tilalle tuli Jazz 19l pönttö takaluukkuun, edelleen ajettiin 98 bensalla.

Porin WCSC kisaan lähdettiin testaamaan autoa, tuloksena pienten ongelmien jälkeen 12,054s/209kmh, 60 jalkaa oli 2,3s. Pitoa ei ollut mutta se ei ollut yllätys. Seuraavaksi lähdettiin Alastaron Drag Weekille. Ekassa/viimeisessä lajitteluvedossa tuli aika 11,232s/224,17kmh, 60 jalkaa huono 2.010s. Vedon jälkeen paluutiellä huomasin että konepellin aukosta tuuppaa vaaleeta savua sen verran että tiesin ajojen olevan siinä. Puristuspainemittaus varikolla näytti nelospytylle 2bar alle normaalin muiden pyttyjen ollessa kunnossa.

Noh, moottori auki ja kas kas, kansi EI ole sulanut. Todella paljon helpotti tuo homma tätä touhua. Eli se Z20LET tiiviste on blokannut vesikierron pakopuolelta jolloin se alkaa hehkumaan pidemmässä vedossa jäähdytyksen puutteen vuoksi ja näin ollen sulaa. Siittä vaan poijjaat ja tytöt ZLETtiä tiivisteeksi jos siltä tuntuu, mun moottoriin sitä ei tule enää koskaan :thumbsup:
Incar kamerasta näkyvästä pakopainemittarista näkyi myös ettei pakopaine noussut ahtojen yli eli sekään ei ole ollut ongelmana.

Vikaa löytyi nelosen männästä sen verran että ylimmäinen rengas on sulanut poikki ja toinen puoliksi. Tämä rikkoutuminen johtui siitä että tässä männässä oli jo viime kesän jäljiltä tuossa kohdassa sulanut kohta josta se on alkanut puhaltamaan renkaisiin. Muut männät oli ihan ehjiä eikä ollut pakopuoli sulanut tai painunut kasaan kuten Z20LET tiivisteen kanssa. Kyllähän toi keväällä ihmetyttänyt huohottimen savuaminen kieli jo suurehkosta ohivuodosta varmasti juurikin nelosen männässä. Olisin laittanut uudet männät talvella mutta Accralite oli lopettanut C20LET mäntien valmistuksen eikä missään ollut hyllyssä 87mm mäntäsarjaa.

"Uusi" moottori koottiin tallille jääneistä romuista. Polttoaine puolelle pari 044 pumppua ja teflon teräspunostavarasta linjat, 2000cc suuttimet ja uusi paineensäädin. Eli polttoaineena E85 ja 585hv/713nm/2.3bar jäi lapulle Harisella, olis ehkä päässy kutosella alkaviin lukemiin jos Rotalla ei olis alkanu sulaa alle :) Ulkokuoreen ei muutoksia ja tämän jälkeen auto talviteloille.

Kesän paras vartti:

[

Penkkivideo:



2015

Tämä vuosi oli se joka olisi pitänyt jättää ajamatta näin jälkikäteen ajateltuna :D Noh talvella nysväsin AMW rakennussarjasta uuden WRC tyyppisen imusarjan. Ahtimeen tuli myös isoin pakopesä jonka siihen valmiina saa. Auto pyydettiin pääsiäisen ACS/TCS näyttelyyn kerhon osastolle, sinne mentiin ajamalla ja vettä tuli melkein koko matkan ja pienen polttoainetankin takia täytyi olla E85:sta kannuissa mukana.

Huhtikuun lopussa kattomaan Hariselle oliko imusarjasta mitään hyötyä. Ainii ja tuli myös isompi kartiosuodatin. 615hv/672nm/2bar jäi paperille. Vääntöä piti jopa hiukan rajoittaa kun alkoi olemaan yli 700nm pyöriltä.

Toukokuussa lähdettiin testaamaan WCSC Porin kisaan. Sutimista, vaihdemissejä, pari kertaa irtos ahtoletku jne. Paras veto 12,479s/184,24kmh jossa ahtoletku irtos nelosvaihteella. Kisojen jälkeen alkoi myös jäähdytysnestettä kulumaan joka ei korjaantunut uudella tiivisteellä->kansi halki.

Pikapikaa joku Kolben 300tkm ajettu varakansi tilalle ja kesäkuussa Alastaro Drag Weekille. Siellä nappas ensin eturengas kaareen josta noin 7mm syvä viilto, onneksi ei puhjennut täydessä laukassa. Pikkukumit alle toisena päivänä tuli sitten vedettyä vaihdemissi kun piti kolmoselta neloselle vaihtaa niin meni kakkonen päälle, 10000rpm ja kolmospytyn venajousilautanen halki ja vena tippui männän päälle. Kansi kuntoon ja auto nippuun. Moottori kävi ihme tärinällä. Loppujen lopuksi oli vielä kampiakseli kierossa, öljypumpun ratas halki, vauhtipyörän pultit auki ja asetelma siirtynyt noin 7mm sivuun voimaakkaan moottorijarrutuksen voimasta liimaradalla.

Viat kuntoon ja Alastaron finaaleihin. Paras veto 11,431s/217,05kmh jossa korkkas nelosen kankilaakeri. Ajot ja kesä oli sitten siinä.

Kuva

2015 paras vartti jossa porsi se kankilaakeri:



Penkkivideo:



2016

Talvella taas potilas auki. Kankilaakerin porsiminen oli rikkonut myös kiertokangen. Tilasin Ojennukselta 5kpl uusia kankia niin on sitten varakankia vaikka varamoottoriin. "Uusi" kone tehtiin toiseen lohkoon johon tuli uudet 87mm Wösnerit, uudet laakerit, öljypumppuun teräsratas+nylonventtiili, ja kanteen tuplavenajouset. Myös kytkinlevyyn vaihdettiin uudet sintteripalat.

WCSC Porin kevään kisaan lähdettiin testaamaan ja liukasta oli joka vaihteella vaikka täyspainetta ei ollut kuin nelosella. Aika huono 12,188s/212,43kmh mutta seos ja kaikki muukin kohdallaan joten jätin ajot siihen kunnei pitoa ollut.

Seuraavaksi Alastaroon heinäkuun EM kisoihin. Siellä paras veto 11,366s/211,44kmh. Pikkusliksit jää liian pieneksi kun jokainen veto meni rajoittajalle nelosella ennen maalia. Racers Placesta uudet isommat sliksit tilalle ja niihin levitetyt pellivanteet. Lisäksi rakentelin vaihdekohtaisen ahtosäädön. Näillä eväillä lähdettiin Alastaron syyskuun finaaleihin. Ekassa vedossa heti uusi ennätys 11,006s/226,83kmh. Sitten täytyi lähteä tasapainottamaan renkaita huoltoasemalle kun ratti hakkas käsille liikaa. Muutenkin finaaleissa ajoaika jäi olemattomaksi suuren osallistujamäärän vuoksi.

Tämän jälkeen mailia ajamaan Porin OCF Syyspartyihin. Kerhon tutka ei halunnut mitata yli 275kmh nopeuksia lainkaan. Itsellä autossa oli 10hz GPS paikannin ja puhelimessa Racechrono. Tällä mittauksella tuli 304kmh nopeus maililla ja pokkasin ykköspytyn tapahtuman nopeimpana Opelina. Autolla myös ajettiin tapahtuman jälkimaininkeihin Yyteriin lentokenttäajojen jälkeen.

Kesän paras vartti:



Syysparty maili incar:



2017

Talvella purin moottorin ihan tarkistusmielessä. Mitään vikaa ei löytynyt joten paketti nippuun ja keulille. Ajatus oli hakea jostain virallinen +300 tulos mailille ja paikaksi valikoitui Hallin ajot kesäkuun alussa. Eturenkaiksi vaihdoin Toyon R888R katusliksit ja tein alumiinista diffuusorin takapäähän. Hallissa auto kulki virallisiin mittareihin 308kmh maillilla. Eli ensimmäinen +300 veto Suomessa Opelilla ja luonnollisesti Suomen nopein Opel maililla. Ilman vaurioita ei vältytty, kolmosen mäntä otti lämpöä sen verran että kiertokangen pää näkyi tulpanreiästä.

Kuva

Hallin mailiveto:



Noh, 4 tuntia tallissa ja kone muttereiksi. Tosiaan reikä keskellä kolmosen mäntää, kiertokangen ylähela oli myös leikannut kiinni männästä irronneen alumiinisutun takia. Kansi sulanut kolmosen pakoseetien välistä muttei kuitenkaan paljealueelta niinkuin muinoin Z20LET tiivisteen kanssa. Lohko kulunut kolmosesta mukana pyörineen alumiinisutun takia 5 satasta. "Hyllystä" toinen lohko käyttöön joka porattiin 87mm männillä ja tilasin yhden uuden männän ja kaikkiin uudet renkaat. Myöskin "hyllystä" löytyi Cossun vakio kansi joka valjastettiin ajoon uusilla venttiileillä, R seeteillä ja kevyellä kanavien siistimisellä. Lisäksi PLX laajakaista vaihtui AEMiin ja imulämpöanturi nopeaan versioon. 500km sisäänajoa ja penkkiin. 641hv/735nm/2bar piirtyi paperille Harisella:

Kuva

Kuva



Penkkireissun jälkeen kävin Porin lentokentällä 500WHP rollraceissa ajaa pari lokia uudesta motista. Seos ja ahtopaine oli sitä mitä haluttiin joten seuraavaksi syyskuussa Alastaron Nightrace finaaleihin ajamaan varttia. Normireissu, vesisadetta, vaihteet ei pysyny päällä, kylmää ja liukasta. Viikonlopun paras veto 11,242s/226,71kmh. Loppunopeusennätys parani lukemaan 229,29kmh. Nelonen meni muutaman kerran päin rajoittajaa lopussa. Pe-La Kisan jälkeen jäin vielä sunnuntain testipäiville rikkomaan kalustoa ja sehän onnistui. Laturinremmi ei tahtonut pysyä paikallaan ja katkoin molemmat vetoakselit. Varaosia oli mukana niin paljon että ajot ei keskeytynyt sen vuoksi vaan ajoajan loppumisen vuoksi. Alla video parhaasta vedosta ja pari kuvaa aiheesta:



Kuva
Kuva
Kuva

2017 kausi oli näiden ajojen jälkeen paketissa, auto onneksi ehjänä.

2018

Perus talvihuolto ja kansi irti. Muutama pakoventtiili tuntui vuotavan ohivuotomittauksessa joten koneistamo sai tarkastaa venttiilit. Uudet seetit pakopuolelle ja kaikkien venojen läppäys. Talvella myös hitsautin Hallissa sulaneen kannen kuntoon ja hommasin siihen uudet venat rikkinäisten tilalle. Samalla tuli askarreltua toinen lohko ja uudet 86,5 Wössnerit varaosiksi. Orkkis ohjaustehostimenpumppu sai lähteä ja tilalle G Astran sähköhydraulinen. Samalla kun tehostimen siivapyörä poistui tuli tilalle uusi moniuralaturi ja moniuraremmi, jos loppuisi ne remmiongelmat.

Huhtikuun lopulla Hariselle penkkiin ja eihän se laturinremmi pysynyt ollenkaan paikallaan kun rajotin nostettiin 8200rpm. Oli muitakin ongelmia tuolla reissulla ja se loppuikin siihen kun öljypumpun ratas meni tuhannen kappaleiksi. Auto kotiin ja laitoin Z20LEH uudemman mallin pyöreähampaisen pumpun tilalle. Onneksi penkissä hajonnut öljypumppu ei kerinnyt rikkomaan muuta moottoria joten säikähdyksellä selvittiin. Lisäksi rakentelin moniuralaturin remmille automaattikiristimen ja kampuran päähän tuli uusi värinävaimennettu siivapyörä niin alkoi remmi pysymään paikoillaan. Penkkiin ei enää kerinnyt niin kaveri mappasi etänä lokien perusteella motin säätöön ja sitä lähdettiin heti kokeilemaan toukokuun lopun WCSC kisoihin Porin lentokentälle.

Lähdin heti kokeilemaan todella matalilla rengaspaineilla ja burnis kolmosella. Paras veto lajitteluissa 11,306s/229,59kmh/60ft 1,901s joka oli myös ennätysveto lentokentällä. Hitto mut ei ole ikinä pitänyt gummi noin hyvin lentokentällä. Pikkuvaihteet minimiboostilla ja nelosella täyspaine. Toisella pudotuskierroksella tulikin punavalo mutta auto irtosi viivasta tosi maukkaasti. joten päätin vetää täysillä loppuun saakka. Sitten tulikin money shift 1,2,3,2 ja motti kiekaisi 10200rpm login mukaan. Ajamalla kuitenkin takas varikolle ja kone kävi ihan hyvin. Tossa vedossa olis mennyt 11,1-11,2s ilman tuota vaihdemissiä.

Auto kotiin ja kansi auki. 4 pakovenaa oli ottanut osumaa. Kansi pikapikaa kuntoon ja Alastaroon kesäkuun kisoihin. Paras veto lajitteluissa 11.033s/227.76kmh/1.842s 60ft. Ekassa pudotuslähdössä ajoin indeksin alle joten pakkaamaan. On se 10s aika tiukassa.

Seuraavaksi kesä/heinäkuun Nitrokisoihin Alastaroon. Heti ekassa lajitteluvedossa tulikin se kymppi, 10.735s/231.15kmh/1.895s 60ft. Oli kyllä mahtava fiilis! 5 vuotta tuota oli haettu. Tuo jäi parhaaksi vedoksi, ekalla pudotuskierroksella otin punavalon ja pitoa ei ollut joten ennätyksestä jäin paljon. 10s ajan kunniaksi päätin pitää loppuvuoden vapaata ajoista. Alla kauan haettu 10s veto:



Lokakuussa tuli vielä käytyä kokeilemassa Pesämäellä rata-ajoa mutta kylmä ja sateinen keli vesitti ajot lähes kokonaan.

2019

Päätin pitää kokonaisen välivuoden varttikisoista ja keskityin avoautoiluun 2018 loppuvuodesta hommatulla Turbo Astralla. Elokuussa kävin kuitenkin Porin lentokentällä OCF 1mile ajoissa pokkaamassa ykköspalkinnon lähes pelkällä vitosen logivedolla. 500metrin kohdalla 150kmh vauhdista kaasu pohjaan vitosella ja kutoselle vaihto, painetta 2bar ja kaasun nosto vähän ennen maalia. Nopeus 279kmh. Alla incar pätkä:



Jarrujen kanssa oli hiukan ongelmia ja kesän aikana laitoinkin teräspunosletkut joka kulmaan ja tietty uudet nesteet.

2020

Koronaviruksen takia lähes kaikki tapahtumat peruttiin joten tuli toinen välivuosi. Jotain katuajoja tuli autolla ajettua.

Kuva
Kuva



2021

Talvella pikkuhuoltona uudet tulpat/öljyt ja uusi jakopää. Sitten askartelin CAE tyyppisen shifterin vakiokepin tilalle.

Kuva
Kuva

Kesäkuussa kävin Hallissa testailemassa shifteriä mailiajoissa. LPR kuoleman takia säännöt kiristyi ja enää ei saanut ylittää renkaiden nopeusluokkaa joka oli mulla Toyoissa 270kmh. Päätin sitten ajaa puolimailin eli 800m vedon. Järjestäjällä ei ollut mittalaiteita tähän vaan veto mitattiin Dragyn kanssa. Loppunopeus 255kmh varovaisilla vaihdoilla uuden shifterin kanssa. Alla incar video:



Noin 1000km tuli katuajoa tänä vuonna.

Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Nyt alkaa projektin esittely lähestyä täydellisyyttä, paljon tekstiä ja kuvia. :worship:

Ja pisteet tulevalle tyylisuunnalle, ainakin omaan silmään näyttää hemmetin hyvältä tuolla A2 GT:n osilla. Jatka ihmeessä samaa rataa. :thumbsup:
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Avatar
niklas89
'Senator'
'Senator'
Viestit: 334
Liittynyt: 04 Syys 2007, 18:21
Paikkakunta: espoo

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja niklas89 »

Täytyy kyllä antaa isot kehut hyvin kirjoitetusta stoorista aivan upeasta Vectrasta :thumbsup:
Muistankin kun autoa tuli ihasteltua viime kesänä Alastarolla.
Keep up the good work :peukku:
Kuva
Golf GT ´06
Corsa D CDTI ´07
Ex. Corsa C ´01
Avatar
enne
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1334
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 09:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja enne »

Nin parasta :thumbsup: :worship:
Kuva
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Timba
'Senator'
'Senator'
Viestit: 797
Liittynyt: 22 Loka 2005, 11:52

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja Timba »

Hieno esittely ja auto :thumbsup: Menee seurantaan tämä projekti.
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

ChiEf kirjoitti:Nyt alkaa projektin esittely lähestyä täydellisyyttä, paljon tekstiä ja kuvia. :worship:
Kyllä ja antaa itellekki motivaatiota pelailla näiden peltilehmien kans ku tietää, että joku joka on ite lähteny ilman kokemusta rakentaan, on saanu aikaan jotain näin mahtavaa :peukku:
Ehkä paras tekemällä oppii esimerkki.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
-RK-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 802
Liittynyt: 12 Touko 2005, 01:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja -RK- »

Hyvä esittely auton kehittymisestä, mukavasti tekstiä ja kuvia :peukku:
Auton tyylikin muuttumassa parempaan :)
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja Wasu »

sleeper :peukku: melko häijyä kun tietää mitä on pellin alla ja ulkokuori on a2 gt :tä 8)
Timo.S
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jämsä

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja Timo.S »

Hieno pirssi!!
Omega B i4000
Manta B R6
Avatar
Nalen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2742
Liittynyt: 07 Marras 2007, 21:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Tässä on sitä jotain kunniotettavaa suomalaista sisua ja päättäväisyyttä autonrakentelussa. :worship:
Mahtavasti kirjoitettu asiallinen juttu. Harmittaa vietävästi, ettei ole tuota Tuning.fi:n 02/08 numeroa. Ehkä se pitää jostain haalia.
Autonrakentelukulttuuria hienoimmillaan. Jatka samaan malliin auton kanssa ja jatka ihmeessä kirjoittamista. Ehkä me muut voimme ottaa tästä oppia.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Jaakko.H
OCF Member 2017
Viestit: 1903
Liittynyt: 05 Loka 2005, 21:39

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja Jaakko.H »

Jos alat entisöimään vanhan sisusta lookin niin mulla on tuo sun plyyshi setti edelleen tallessa :D
|vectraman|
OCF Member 2021
Viestit: 6021
Liittynyt: 24 Tammi 2007, 16:09
Paikkakunta: Liminka

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

Wasu kirjoitti:sleeper :peukku:
Nyt kyllä taitaa Wasu:lla olla sleeper käsite hakusalla :lol:

Mutta todellakin niinkuin kaikki muutkin niin minunkin täytyy kyllä peukkua näyttää kirjoittajalle, auto on erittäin asiallinen ja kirjoittamasi teksti oli todella pitkä, mutta silti sen jaksoi lukea kokonaan loppuun asti. Suuri peukku :peukku: Pistin muuten sulle YV:tä jos et sattunut huomaamaan :D
Avatar
Jani_88
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1029
Liittynyt: 23 Heinä 2006, 20:31
Paikkakunta: Mikkeli/(Jyväskylä)

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD

Viesti Kirjoittaja Jani_88 »

No niin, tätä kertomusta täällä on odotettukin. Taisinpa tuossa jokunen aika sitten laittaa sulle privaakin, että laitas jotain kertomusta tuosta vectrasta :wink:

Eipä tässä voi kyllä paljon muuta kuin olla edellisten herrojen kanssa samaa mieltä, mahtava teksti kuvineen ja selityksineen. Hyvin on vuosien varrella auto muuttunut ja jotenkin tästä autosta näkee hyvin minkälaisia tyylisuuntia on ollut viime vuoskymmenellä, mahtavaa!

Tulevat muutokset näyttävät olevan taas taattua laatua, ja parempaan suuntaan kyllä mennään taas. Jos sleepperit ei oo sitä seksiä, niin en tiedä mikä sitten on??! :peukku:

Opel Insignia 1.6T Sports Tourer -14
Ex. Opel Astra 1.4T Sports Tourer -11
Ex. Opel Vectra C z18xer -06
Ex. Opel Omega 2.6 -02
Ex.Opel Omega 2.2 -02
Ex:Opel Astra x16xel -95
Ex: Opel Vectra c20ne -94
Vastaa Viestiin