Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD 10.735s/231.15kmh

Esittele Opel-projektisi tai autosi
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Kuvat on hieman pieniä, mutta kyllä tuolla männänlaeissa paljealueella näyttäisi olevan nakujälkiä.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Niin, mitä jälkiä sieltä sitten pitäisi löytyä? Kattelin mäntiä tänään päivänvalossa ja ne on niinkuin uudet, väriä on vaan vähän saanut. Mitään pistemäistä jälkeä ei löydy mistään.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1495
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Luvia

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

Öljytippoja noissa kuvissa näkyy männän päällä. Yririn oikeen suurentaa ja tihrustaa :)
Opel Mokka 1.4T 4x4
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No ehkä näin väärin. Monesti kun tutkin ja spekuloidaan asiakkaiden kanssa mahdollista syytä nakutukseen, joutuu osia katselemaan useasta eri kulmasta ja usein suurennuslasin kanssa tosi kirkkaalla valolla. Suht siistiltä näyttäneistä osista löytyy suurennuslasin avulla katsottaessa pientä jälkeä, vähän kuin olisi lasi/hiekkapuhallettu pinta männissä ( männän reunoilla imuvenan puolella), venttiileissä, palotilan paljealueissa imuventtiilin takana. Monesti hoidetaan vain seurausta, mutta syy jää selvittämättä ja se taas aiheuttaa turhaa rahan menoa, sekä turhautumista koko harrastusta kohtaan.

Mahdollisia syitä nakuttamiseen on olemassa melko monta eri vaihtoehtoa. Voi olla, että vielä tämän vuoden aikana saatan pitää kerhon porukoille jonkinlaisen tututustumiskäynnin/vierailun ja saatan ottaa silloin esille tämänkin aiheen. Uskon että se ainakin osaa harrastajia varmasti kiinnostaa.

Toki varmaan puhutaan samalla kannen ja ylipäätään koko moottorin hyotysuhteiden parantamisesta niin vapareita kuin turbojakin koskien.

Neuvojen/ havaintojen antaminen muille ei ole minulta mitenkään pois, päinvastoin. Miksikään tietäjäksi en ala, vaan kaikki perustuu pitkällä ajalla motorsport puolelta saamiini kokemuksiin, joten siitä riittää muillekin jaettavaksi ( edellyttäen että vinkit/neuvot kelpaavat).
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Juu siis kuva männistä on suoraan kannen noston jälkeen ja en ole putsannut mäntiä mitenkään tuossa kohtaa joten nestettä on tippunut mäntien päälle. Ennen koneen purkua tulpanrei'istä katottuna männänpääliset oli kuivat.

Kuvista(ja varsinkin tuosta mun kuvasta) on huono päätellä mitään, no näkyy siitä että yhdessä männässä on reikä ja muissa ei :lol:

Putsasin noi kolme ehjää mäntää ja katselin niitä auringonvalossa, mitään en löytänyt. Toki en ole ammattilainen tässä hommassa joten jotain voi jäädä huomaamatta. Eräs turboexpertti sanoi mulle joskus että jos kone on nakuttanut kunnolla kiertokankia purkaessa yläliuska jää akselin ympärille koska liuskan pänninki katoaa koneen nakuttaessa. Edes tuossa hajonneessa kolmospytyssä(eikä muissakaan) liuska ei jäänyt akseliin vaan lähti kangen mukana pois. Tiedä sitten onko tuossa jutussa perää mutta kuulostaa järkevältä.

Silloin kun käytin Z20LET tiivistettä ja kansi+männät suli usein pakopuolelta kaikki väitti sitä nakutukseksi. Kuitenkin nyt Kosusen tekstin mukaan se nakutus alkaa imupuolelta. Silloinkaan minun silmällä katsottuna ei imupuolella ollut mitään jälkiä. Ja tästä tiivisteasiasta meinasi tulla melkoinen sota aikanaan. Omalla kohdalla ainakin pakopuolen paljealueiden sulaminen loppui siihen kun vaihdoin toiseen tiivisteeseen.

En kyseenalaista kenenkään tietämystä ja kaikki asiallinen tieto/vinkit on tervetulleita, varsinkin sellaisilta ihmisiltä jotka on näitten kanssa touhunnut. Koskaan ei voi tietää liikaa asioista vaikka joskus tieto lisää tuskaa. Ja olis kyllä kiva ajella näyttämään osia Lahteen mutta perheellisen aika tuntuu olevan kovin kortilla, kausiluontoisen työn vuoksi ei ole edes kesälomaa joten senkään varaan ei voi laskea mitään.

Tarjoon kyllä Kosuselle pullakahvit ja maksan polttoaineet jos tännepäin eksyt :)
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No laitetaan korvan taakse, mikäli pääsee töistä joku päivä irtaantumaan vaikkapa siihen suuntaan. Oliko muuten tiivisteiden paksuudessa jotain eroja keskenään?
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Suuttimet olis aika hyvä tarkastaa jos kolmonen 100 astetta lämpimämpi kuin muut, omassa joskus penkissä oli pari pyttyä 50 ast kuumempia ja syyhän selvisin kun 2 mäntää antautui :) Tuosta Arp pulttionglrmasta juttelin kaverin kanssa kun sillä drifterissä oli samaa että vakiopulteilla pysyi nipussa muttei arpeilla. Syy oli lohkossa kun porauksen yhteydessä sylintereiden ympäriltä 3 satkua montulla. Lohkon oikaisu ja arpeilla pysynyt sen jälkeen kasassa
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

kosunen kirjoitti:Oliko muuten tiivisteiden paksuudessa jotain eroja keskenään?
Z20LET oli noin 1,36mm käytön jälkeen, Perus kolmikerros Cometic 1,30mm.
teukka77 kirjoitti:Suuttimet olis aika hyvä tarkastaa jos kolmonen 100 astetta lämpimämpi kuin muut, omassa joskus penkissä oli pari pyttyä 50 ast kuumempia ja syyhän selvisin kun 2 mäntää antautui :) Tuosta Arp pulttionglrmasta juttelin kaverin kanssa kun sillä drifterissä oli samaa että vakiopulteilla pysyi nipussa muttei arpeilla. Syy oli lohkossa kun porauksen yhteydessä sylintereiden ympäriltä 3 satkua montulla. Lohkon oikaisu ja arpeilla pysynyt sen jälkeen kasassa
Suuttimet lähti eilen mittaukseen. Toi laihalle meno tuli itsellekin mieleen mutta AFR oli täysin sama mitä viime syksyn Porin maililla missä paikat pysy ehjänä. Jos noin paljon olis laihalle mennyt niin olis varmaan näkynyt seoksessa. Aikanaan Lappeenrannan maililla mulla meni laihalle reippaasti kun paineet karkas ja silloin nelosessa oli reikä imupuolella, nyt siis keskellä mäntää reikä.

Mulla on aina oikaistu lohkon taso kun lohko käynyt koneistamolla. Tosin mulla ei ole ollut mitään varsinaista ongelmaa ARPpien kanssa. Vaihdoin vakiopultteihin silloin kun oli tota sulamista pakopuolella mutta se ei auttanut ongelmaan, vasta sen tiivisteen vaihto auttoi. Oon sen jälkeen käyttänyt vakiopultteja kun huomasin että nekin toimii. Ja niinkuin Kosunen aikaisemmin kirjoitti niin ne on toiminu aika paljon tehokkaammissakin kamppeissa :)
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »



Tuosta vielä tuollainen video jossa näkyy myös pätkä mailin mittapisteeltä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Sunnuntaina veistelin tohon hyllyssä varalla olleeseen Cossun kanteen perus talliporttauksen eli kanavien siistintä ja imu+pakosarjojen kohdistus:

Kuva

Tänään kävin Somerolta hakemassa vähän mäntiä. Koivulan Tommi sai hommattua pikapikaa uuden männän hajonneen tilalle, vieläpä samasta valmistuserästä. Lisäksi tuli kolmeen vanhaan mäntään uudet renkaat kun kerran porataan toiseen lohkoon. Extrana vielä kokonainen 86,5 sarja Wösnereitä josko saisi jossain kohtaa tehtyä vara-alakerran, just in case of... :D :

Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1495
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Luvia

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

Yle Porin taajuuksilla taitaa 17:30 olla tuttu vectra lähemmässä tarkastelussa ;)
Opel Mokka 1.4T 4x4
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

leutoranta kirjoitti:Yle Porin taajuuksilla taitaa 17:30 olla tuttu vectra lähemmässä tarkastelussa ;)
Niinhän toi toimittaja kävi potkimassa renkaita, kiitos vaan leutoranta :D

Haastattelun löytää tuolta: http://areena.yle.fi/1-4172868
Vaikka eipä siinä mitään uutta ja jännää tule esille. 17vuotta piti tiivistää 8minuuttiin niin aika suurpiirteistä oli.

Mutta takas aiheeseen. Suuttimet oli mitattavana, ei mitään vikaa niissä. Putsasin tuon kolmosen palotilan paljealueet kannesta, ei mitään merkkiä nakutuksesta niinkuin ei muissakaan pytyissä. Jos noin paljon olisi nakuttanut niin olis varmaan kannessakin jo jälkiä. Ahtimen pakosiipi onneksi ehjä. Lohko venahtanut/kulunut kolmosesta alhaalta 5 satasta jo ennen kuin edes näytettiin hoonia alumiinisutulle. Kolmosen kiertokangen pää on saanut sen verran lämpöä että ei uskalla käyttää ennenku Ojennus tsekkaa sen. Onneksi on nyt se varakanki kun 5kpl niitä viime syksynä tilasin.

Eli naarmunen 86,5 lohko käyttöön joka porattiin just ennen juhannusta(koneistamo jäi lomalle juhannuksesta) 87 männille:

Kuva

Vähän tiivisteitä ym sälää:

Kuva

Juhannus meni kohtuu kovassa flunssassa, nyt tässä parina ehtoona hiukan niputellut sen minkä kunto on antanut myöten:

Kuva

Tuohon vaihtokanteen tuli uudet venat maanantaina ja kippasin sen toiseen koneistamoon samana päivänä. Sitten kun sen saa niin kaikki olis kasaamista varten :)
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Hiukan kesti kannen saaminen mutta nyt olis romut kotona:

Kuva

Uudet venat, R seetit, ohjureiden välykset käyty läpi ja taso ajettu. Lisäksi aiemmin itse siistitty kanavat. Taustalla näkyvä AEM laajakaista tulee PLX tilalle ku Volvomiehet sano et se o hyvä :D
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Mulla on lambdasignaali haltechin kautta ja 0,5 eroa niissä :o Muistaakseni niinpäin että plx näyttää rikkaampaa seosta.
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Mulla näyttää PLX mittari oikeaa seosta, läppärillä seos on 1afr rikkaampi. Eli jos haluaa lambdaohjauksella 14afr niin pitää laittaa ohjelmaan 15afr.

AEMissa menee signaalimaa ecun kautta ja pitäs toimii paremmin. Mulla toi PLX maa menee eri paikkaan mitä Hestec maadoitus niin osa tuosta mun 1afr erosta voi johtua siitäkin.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Vastaa Viestiin