Astra G 02 Käyttöauto-styling

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Must0ne
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 26 Loka 2009, 14:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja Must0ne »

Jos joku mekaanikko osais täällä valottaa vastausta muutamaan kysymykseen, olisin kiitollinen :bye:

Miten herkkään menee katti jos kone polttaa 5l öljyä 500km?

Millaset oireet Z16XE antaa jos öljyvuoto tulee alhaalta männänrenkaan kautta? Tehot laskee? Pätkiikö jatkuvaan? Huohotus?

Monella sadalla/tuhannella selviää halvimmin männänrenkaiden vaihdosta?
Avatar
Top-i
OCF Member 2016
Viestit: 601
Liittynyt: 10 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja Top-i »

Multa meni Vectrasta katti aika nopeesti, kun vei alkuun litran 500km:lle ja myöhemmin litran sataselle :) Ota lambda irti ja hommaa jostain semmonen pikku kamera ja kato miltä se näyttää. Mulla kun meni katti, niin ei pystyny lambdaa irrottaa kolmeen tuntiin, mutta oli hyvää aikaa grillata pakosarjalla, kun oli punahehkussa :)
Opel Astra
Mini One
Avatar
V-V
'Senator'
'Senator'
Viestit: 849
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja V-V »

Jotenkin epäilen et sullakun on menny hihna poikki ja niin männät on tavannu venttiileihin ja siitä männänrenkaat jumiin. Hattu pois ja männät ylös.
Impala SS -62
Ford Model A 5W -31
Kadett C City -76 ja -77
Octavia vRS 4x4 -16 Vectra C OPC Wagon - 06
sam1
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Syys 2009, 22:37
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Isällä kun napsahti sillon noitten 1.6 16v koneiden "kulta-aikaan" B Vectrassa hihna poikki, ni sieltä meni mun mielestä männät, venttiilit vaihtoon... mitähän muuta. Vuos oli kylläkin 98 että aika on saattanu mullata muistoja, kun sillon olin 7v, mut tässä ihan nelisen vuotta sitten kun G Astraa olin hankkimassa, niin isä vielä varoitti 16 tappisesta, mut mikäli oikein muistan, ni ainoo joka selvis oli koneen alakerta mäntiä lukuunottamatta. Myös kansi tais selvitä. Mut iso remppa se sillon oli ja silloista hihnanvaihtoväliä menty vasta neljäsosa :) Mut niissähän oli sillon kautta linjan paska ensiasennushihna vissiin, jonka seurauksena vaihtoväli pudotettiin puoleen alkuperäisestä.

Kyllä se melkeen täytyy kansi ottaa pöydälle ja kysellä että mitä mäntäosasto on nähny. Sieltä voi meinaan paljastua muitakin yllätyksiä. Lisäks samalla näkee onko sylinterinseinät missä kunnossa, että kannattaako tuosta enää moottoria alkaa tekemään.
Liikenteessä: Opel Astra J Sportstourer 1.4T (A14NEL)
Välitilassa tuomittavana: Opel Kadett C 1.2S - 77
Tuonpuoleisessa: Opel Astra G Z16SE 5ov HB - 02
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

miksi se hihna katkesi ja miten? olennainen tieto tässä vaiheessa.
Avatar
Must0ne
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 26 Loka 2009, 14:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja Must0ne »

Joo eli kerroinki jo aiemmin että hiljentelin risteykseen. Kevyellä moottorijarrutuksella kävelyvauhdissa. Oiskohan jo siinä vaiheessa ollu tyhjäkäyntiä kun vinkas.

Korjaamo ei tosiaan minun sen aikaisen virolaisen liittymän takia soittanut, vaan pisti koneen koneistamolle. Siellä ne oli mäntiä kattelematta koneistanu yläkerran kokonaisuudessaan uusiks. Lasku on jo tullu ja makselen joulun aikaan pois.

Nähtävästi pitäs vielä tuplamäärä maksella lisää jos (oletettavasti) ei mene takuuseen. Sitten ois jo auton arvo maksettu näihin remppoihin, niin melkein sama ku ostas saman auton uudelleen :D

Ainoa keino selvitä olis se, että se vika oliski siinä kannessa. Koneistamo kuulemma tekee asianmukaista jälkeä. Saako millään purkamatta testattua onko vika lohkon tasalla vai onko uusi kansi fubar?

Koneistamo käski tarkkailemaan öljyn kulutusta vielä muutama sataa kilometriä.. Siinä vaiheessa onkin jo harvinaisen jännä katsastus tulossa katin kanssa, jos nyt ei jo suoraan luovuta ja laita seisontaan.
sam1
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Syys 2009, 22:37
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Isällä meni kans moottorijarrulla hihna poikki loivassa alamäessä kun liikennevaloihin alko hiljentämään.
Liikenteessä: Opel Astra J Sportstourer 1.4T (A14NEL)
Välitilassa tuomittavana: Opel Kadett C 1.2S - 77
Tuonpuoleisessa: Opel Astra G Z16SE 5ov HB - 02
Avatar
V-V
'Senator'
'Senator'
Viestit: 849
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja V-V »

Must0ne kirjoitti:
Ainoa keino selvitä olis se, että se vika oliski siinä kannessa. Koneistamo kuulemma tekee asianmukaista jälkeä. Saako millään purkamatta testattua onko vika lohkon tasalla vai onko uusi kansi fubar?.
Mäntä yläkuolokohtaan jotta ventiilit on kiinni ja paineilmaa sylinteriin ja sit kuuntelee missä pöhisee. Vahvasti oon kyllä männänrenkaiden kannalla
Impala SS -62
Ford Model A 5W -31
Kadett C City -76 ja -77
Octavia vRS 4x4 -16 Vectra C OPC Wagon - 06
sam1
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Syys 2009, 22:37
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Oikeesti pas**maista miettiä näitten vanhojen "romujen" kanssa että mitä tekee kun jotain isompaa on vaihdettava. Mä päätin vielä tossa kesällä rempata koneen yläkerran kun siellä oli tuolle Z16SE:lle tyypillisesti nokka-akseli lievästi tiensä päässä. Kiva semmonen seittemänsadan euron remppa osineen autoon joka on 11 vuotta vanha ja 200tkm ajettu. Mut toisaalta rikkinäisen auton myyminenkin on aina oma vaivansa ja rikkinäisellä autolla ei ole enää käyttöarvoakaan jäljellä. Sitten kun tuollaisen ehjänä vain käyttöarvoa omaavan auton korjaa, ni ei sitä siinä vaiheessa viitti lähtee myymään, kun siihen on paljon rahaa laittanu, mutta samanaikaisesti itselle vannottaa että oli muuten viimeinen remontti jonka tähän tein/teetin.
Kuulostaako tutulta? Itse ainakin allekirjoitan aivan täysin tämän...
Liikenteessä: Opel Astra J Sportstourer 1.4T (A14NEL)
Välitilassa tuomittavana: Opel Kadett C 1.2S - 77
Tuonpuoleisessa: Opel Astra G Z16SE 5ov HB - 02
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

juu juu mutta onko hihna mennyt suoraan yhdestäkohtaa poikki vai rispaantumalla vai miten. :lollis:
Avatar
Must0ne
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 26 Loka 2009, 14:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja Must0ne »

Rispaantui, ja katkesi kolmesta osasta.. yhtä kumipuuroa :yes:
Avatar
Must0ne
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 26 Loka 2009, 14:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja Must0ne »

Nyt se on "väliaikaisesti poistettu tieliikennekäytöstä palauttamatta kilpiä".

Eli puran tietyt osat pois / palautan vakioon päin, ja laitan koko auton remonttihintaan myyntiin.

Moottorin sain käymään vähän tasaisemmin öljyntiiviste-lisäaineella. Koneistamovierailun tuloksena sain ehdot "Tuot meille ja me katotaan onko siinä takuuseen menevää vikaa. Jos vikaa ei täällä löydetä, laskutamme työmäärästä. Jos joku muu avaa moottorin takuuaikana, meidän takuu raukeaa".

Eli kukaan ei sinne saa katsoa, ja tuskin sinne koneistamolle pääsee viereenkään katsomaan onko venttiilinvarrenkumit jääny liimaamatta vai onko männänrenkaat rikki.

Ohivuotomittauksessa painetta tuli tasaseen jokaiselta pytyltä 17, mutta mäntien päällä on merkittävän paljon öljyä. Savutus on melkoista, joten kattia ei käy kateeksi. Päästöissä päästiin läpi, vaikka tyhjäkäynti kiertää välillä 1300. Auto on katsastettu, ainoana vaihdettavana osana alatukivarsien molemmat pallonivelet, jotka on siis jo paikallaan.

Oma kukkaro ei kestä toista remonttia, vaikka tässä ei olisi kuin katsella venttilinvarsien kumit, ja männänrenkaiden kunto.

Käynnistän parikin projektia tässä lähipäivinä, joten lisää tulee vielä (kenties toisissa topiceissa..). :bye: Heippa stara!
ensio.suhonen
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Touko 2019, 20:36

Re: Astra G 02 Käyttöauto-styling

Viesti Kirjoittaja ensio.suhonen »

Olipa tarinaa. Kiitos. Lienee tuo kone yläkerrasta avattava, ja tutkittava ventt. ohjaimien tiivisteiden kunto. Ainakin.
Vastaa Viestiin