Sivu 4/7

Re: Speedster SP-22

Lähetetty: 08 Heinä 2012, 21:58
Kirjoittaja lowcali
Sillälailla, jos oot i-kone naamakirjassa niin liityppä "speedster owners of finland" ryhmään.

Re: Speedster SP-22

Lähetetty: 10 Heinä 2012, 00:30
Kirjoittaja i_kone
Eipä tule tuolla naamakirjassa kovin usein käytyä. Täytyy liittyä kun sinne joskus taas eksyy.

Nyt on ensimmäiset ratapäivätkin takana päivitetyllä tekniikalla. Toimii radallakin huomattavasti paremmin kun ennen.
Ahveniston Suolenkin mutkat saa painaa kolmosella kaikki läpi. Eikä tarvi kokoajan ajaa kaasu pohjassa. Joutuu välillä vahän jarruakin käyttämään. Uudet jarrutkin toimivat hyvin. Vakio etusirkelinterien pito vaan ei oikein tahdo riittää. Kovemmissa jarrutuksissa tahtoo lukita etupyöriä. Ratarenkaiden hankinta tulee varmaankin eteen. Jarrubalanssinsäädin voisi olla myös hyvä. Saisi takapäähän hieman lisää jarrutehoa.
Vaihteiston huottimen laitto tulee myös eteen. Ei tahdo öljy pysyä laatikossa pidemmissä vedoissa. Rupesi lykkäämään vaihteiston huottimesta öljyä ja tietysti suoraan vetoakselin päälle. Siitä se sitten lensi ympäri konehuonetta ja osa vasempaan takarenkaaseen.

Re: Speedster SP-22

Lähetetty: 12 Elo 2012, 00:28
Kirjoittaja i_kone
Nyt on testattu laitteen kulku varttimaililla. Tuli käytyä Kiikalassa Burnout Partyillä. Tavoitteena oli alle alle 13 sekunnin aika ja yli 170km/h loppunopus. Tavoitteisiin ei päästy kun osittain. Päivän paras 13.308 s ja 170km/h, 60ft 2.08. Ihan katurenkailla oltiin liikkeellä. Neljä lähtöä tuli otettua ja aika tasaiset ajat, kahden kympin sisällä kaikki. Ei ole lähtökierroksillä suurtakaan merkitystä. Päivän paras aika tuli lähdettyä tyhjäkäyntikierroksilla.
Oli muuten hienosti järjestetty tapahtuma, ei voi valittaa. Mielenkiintoista kalustoakin oli laidasta laitaan. Radan pito ei ollut paras mahdollinen, mutta oli ainakin katsojilla enemmän nähtävää. Minulla ei ollut puutetta pidosta, voimasta kylläkin.
Tuli myös hieman teknistä murhetta. Eturekisterikilpi irtosi kiinnityksistään paluutien röykytyksessä. Hieman on kilpi nyt mutkalla, mutta lisää vain katu-uskottavuutta.
Tuli samalla ajettua ensimmäinen pitempi pätkä maantieajoa. Kyllä menee pienellä polttoaineella. Alle 7l satasella, reipasvauhtista maantieajoa.
Kovemmassa rasitukessa moottori antaa kyllä uhkaavia savumerkkejä. Varsinkin parilla ensimmäisellä vaihteella pöllöyttää reilusti. Täytyy talvella rakentaa kunnon alakerta. Niin varmaan ensikesä päästään tavoitteisiin.
Kesän tuloksiksi tuli maililla 244km/h. Varttimaililla 13.308 ja 170km/h.

Re: Speedster SP-22, varttimaili ajettu

Lähetetty: 12 Elo 2012, 10:20
Kirjoittaja Tubbe
Joo sulla samaa vaivaa sitten mitä mulla aikasemmin. Mulla oli kone muuten ihan tikissä kun sen avasin 240tkm kohdalla, mutta öljyrenkaat oli aivan jumissa, ei liikkuneet mihinkään ilman järeämpiä työkaluja. Nyt kone hoonattu ja uudet renkaat koneessa ja ei syö enää öljyä eikä päästele sinistä putkesta :D

Re: Speedster SP-22, varttimaili ajettu

Lähetetty: 31 Elo 2012, 00:13
Kirjoittaja i_kone
Taas on tapahtunut pientä edistystä. Auto on ollut seisonnassa pari viikkoa, joten on ollut hyvää aikaa ruuvailla Vaihteiston huohotin on saapunut ja asennettu.
Nyt pitäisi vaihteistoöljyt pysyä sisällä kovemmassakin rääkissä.
Siinä on pieni alumiinisäiliö ja on letkulla yhdistetty vaihteiston huohottimeen. Säiliöstä taas menee toinen letku laatikon täyttöliittimeen. Huohotus hoituu säiliön korkin kautta.

Moottoriöljytkin kun saisi vielä pysymään sisällä. Osa tulee savuna putkesta ja osa näyttää olevan pohjapellin päällä. Tyhjennystulppa vuotaa. Täyttyy siis ottaa pohjapellit irti pesua varten ja tiivitää tuo vuotava roppu ennen KUOPION reissua. Tietysti luisumiehet saisivat varmaan leveämpää ajolinjaa kun ensin olisi rata öljytty kunnolla. :lollis:

Savutukseen pitäisi auttaa jenkeistä tilattu osapaketti. Tilaukseen meni Wisecon männät, Eaglen H-profiilikanget, GM-Racingin neutraalit tasapainoakseli ja venttiilit jousineen.
Venttiilit ovat vähän alkuperäisiä isommat ja paremmin virtaavat. Imupuolella rosteriset ja pakopuolella vähän eksoottisemmat Inconel -metalliseoksesta tehdyt.
Tuplaventtiilinjouset ja titaaniset pitimet tulee samaan syssyyn. Käyttävät samoja palikoita noissa ecotec kiihdytyspeleissä. Pitäisi pysyä kasassa reilusti yli 8000 kierroksillakin.
Toinen lohko ja kampiakseli on jo koneistamolla. Männät tehdään tilauksesta ja niillä on neljän viikon toimitusaika. Kevääksi on tarkoitus saada uusi kone nippuun.

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 31 Elo 2012, 00:55
Kirjoittaja Jartsa
hyvältä kuulostaa suunitelmat :peukku:

perkl noi sun muutama tavara makaa vieläkin mun varastossa,viimeksikin oli mukana perälootassa kun käytiin kankaanpäässä mutta kun ei aikataulu antanut myöten pientä lenkkiä porissa :evil: toki olisin soittanut ensin olisitko ollut edes maisemissa.

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 31 Elo 2012, 07:29
Kirjoittaja Ari-S
Millo sä tänne päin oot tulossa? pitää koittaa bongailla

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 31 Elo 2012, 08:31
Kirjoittaja i_kone
Ari-S kirjoitti:Millo sä tänne päin oot tulossa? pitää koittaa bongailla
Pieni tarkennus syyspartyjen pitopaikasta. Eli Kuopioon pitäisi lähteä, ei Mikkeliin. Meni kaukaiset paikkakunnat sekaisin länsirannikonmieheltä.

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 31 Elo 2012, 11:40
Kirjoittaja Tubbe
Kansa vaatii kuvia sitten kun moottoria aletaan tehdä uusilla osilla :wink: Työkalukin on ilmeisesti tullut perille?

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 04 Syys 2012, 23:11
Kirjoittaja i_kone
Kuvia tulee kun saadaan jotain kuvattavaa. Jakopäätyökalu odottaa verstaalla moottorin kasausta. Kiitokset siitä.

Moottorin öljyvuotokin on paikallistettu. Tyhjennysropun tiiviste siellä vuotaa. Pohjapellit on irti ja öljyt on laskettu pois.
Huomenna täytyy hommata orginaali ropun tiiviste. Sitten peltien pesu ja uudet öljyt moottorin.
Tarkastin samalla vaihteiston öljymäärän kun öljyt tuli pihalle Ahvenistolla. Laatikosta puuttui vain reilu puoli desiä.
Radalle tuntui, että laatikkoon ei jäänyt yhtään, kun kaikki paikat uivat öljyssä. Paljon tahrii paikkoja vajaa desi öljyä kun sopivasti osuu vetoakseliin.

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 06 Syys 2012, 22:29
Kirjoittaja Btr-
Hieno laitos mutta mietin että mikä tää "gm-raicingin neutraali tasapainoakseli" oikee on?? Jos siellä koneessa tasapainoakseli on niin heivaa kokonaan pois se sieltä.. :)

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 06 Syys 2012, 23:40
Kirjoittaja i_kone
Btr- kirjoitti:Hieno laitos mutta mietin että mikä tää "gm-raicingin neutraali tasapainoakseli" oikee on?? Jos siellä koneessa tasapainoakseli on niin heivaa kokonaan pois se sieltä.. :)
Loppuu meno aika pian jos ilman akseleita ajelee. Ne akselit toimivat alemman jakoketjun kautta, jonka perässä on vesipumppu. Akselit siis ovat ketjun taittopyörinä. Ovat jenkeissä poistaneet tiukemmista moottoreista kokonaan alemman ketjun ja korvanneet vesipumpun sähkötoimisella. Tähän moottoriin tulee normaali vesipumppu.
Toinen syy on voitelu. Moottorin öljykanavat kulkevat tasapainoakselien kautta. Öljykanavat täytyy tukkia jollain, ettei paineet karkaa. Ne olisi tarkoitus nyt tukkia GM:n viriakseleilla. Voisihan ne tukkia tekemällä sinne jonkun virityksen, mutta nämä akselit eivät olleet kovin kalliit.

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 07 Syys 2012, 10:30
Kirjoittaja Tubbe
Juurikin näin. Ite suunnittelin jossain vaiheessa tuota vesipumpunkin korvaamista, mutta ei tahdo kovin kauaa nuo sähköiset pumput kestää, joten luovuin siitä ajatuksesta sitten :D

Re: Speedster SP-22, uuden moottorin rakentelua

Lähetetty: 07 Syys 2012, 21:28
Kirjoittaja Jartsa
onko tuosta akseleiden poistosta suurtakin iloa jos ne heivais tosta omastakin mäkeen?

Re: Speedster SP-22, Sprinttiikunkku ajettu

Lähetetty: 23 Syys 2012, 22:50
Kirjoittaja i_kone
Nyt Kuopion syyspartyt ja Sprinttikunkku käytynä. Kotiin tuomisiksi tuli Srintin kakkospysti. Hauskaa oli.
Auto toimi hyvin koko 1200 km reissun ajan. Tuli tehtyä menomatka koukaten pääkaupunkiseudun kautta.
Olin ensimmäistä kertaa Speedsterin kanssa märällä radalla ja tuntuu vakio alusta toimivan hyvin. Hitaissa mutkissa hieman aliohjaava. Nopeissa ulostuloissa taas pientä yliohjausta.
Kaikki hyvin ennakoitavissa ja muutenkin rauhallisempi kuin luulin. Jarrutuspito märällä tuntui tosi hyvältä. Tuli jarruteltua kokoajan liian aikaisin.
Pienellä riskillä olisi voinut vielä yrittää aikaa parantaa, mutta ulosajoalueet olivat aika heikot, joten otin varman päällä. Aika oli 37.935, tappiota voittajalle tuli 0,125
Öljyä meni taas ihan kiitettävästi. Reilu litra meni tällä matkalla. Eikun uutta moottoria tekeämään.