Calibra -95 c20let fwd

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Calibra -95 c20let fwd

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Pitkään on pitänyt aloittaa tarinan kertominen tuosta kulkineestani mutta on venynyt ja venynyt mutta kumminkin tuli hommattua maaliskuussa 2012 tuollainen vm-95 calibra x20xev koneella.
Pitkään teki mieli hankkia calibra (mikä lie 40 kriisi alkanut) ja viimeisen niitin teki kaveri, kun hommasi tuollaisen ja oma piti sitten saada (syyllinen voi tunnustaa) ja samaa henkilöä syytän nyt siitä että pitää omega saada.
Kyseessä on saksassa tehty ja suomessa uutena myyty auto. Aikaisempia omistajia on kaiketi ollut 5kpl ja välissä muutama autoliike. Ihmeen vähän tässä on ruostetta löytynyt. Konepellin reunassa pieni kukka ja toinen takavalon kupeessa ja pohjakaan ei ole pahemmin pykinyt. Vänkärin oven alareunassa on edellisen omistajan toimesta korjattu alkanut kukkiminen ei tosin ihan sävy sattunut kohdille mutta eipä ainakaan pahemmaksi ole mennyt.
Kilsoja oli mittarissa ostettaessa muistaakseni 280tkm nyt 310tkm ja tuo matka menty ilman suurempia ongelmia. Värinä tässä metallinhohto musta eli onko se nyt tämä Novaschwarz varustelun osalta ei mitään erikoista ainoa jota kaipaa on ilmastointi.

tältä näyttää tällä hetkellä tai siis näytti ennen kuin läks talviunille
Kuva

pari kuvaa ostohetkellä:

Kuva

Kuva

punaraita?
Kuva

antenni vaihtunut b-vectran lyhempään ja "kierteillä" varustettuun versioon
Kuva
vahvarille menevä virtajohto vielä kummitelee tuossa mutta se lähtee talven aikana
Kuva
matot vaihtuneet tämän kuvan oton jälkeen sekä tullut uudet pussit vaihdekepin ja käkkärin ympärille. Penkit ja ovipahvit pesty ja käsitelty autoglymin litkuilla pariin kertaan joten näyttävä nykyään vähän tuoreimmilta
Kuva
Kuva

tässä nyt aloitusviesti jossa suunnilleen mitä tuli ostettua ja miltä nyt näyttää. Lisää tulee tarinaa mitä on tullut tehtyä ja mitä on tekeillä ja mitä on tulosa kunhan tässä löydän lunttilapun sekä enemmän kuvia menneeltä puolelta vuodelta. Varmaan tulee tätäkin viestiä korjailtua, kun huomaa kirjoitus yms. virheitä.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Deme79
OCF Member 2016
Viestit: 2160
Liittynyt: 24 Helmi 2011, 11:02
Paikkakunta: Joensuu, Eno

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja Deme79 »

Laitahan kuvia penkeistä käsittelyn jälkeen, itelläkin muuttui ex-omegan penkit käsittelyn jälkeen uudenveroiseksi :peukku:
"kaikkea nämä opelit saa ihmisen tekemään"
Avatar
^make^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 744
Liittynyt: 11 Touko 2005, 16:10
Paikkakunta: oulu

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja ^make^ »

perus siisti calsu :) :peukku:
-Speedlimit sucks-
91' 8v calibra (ikuisuusprojekti)
-(z)- on pop
opel - wir leben autos
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Lähteekö noista nahkapenkeistä tai siis nahkaosista yleensäkkin nuo venymät/rutut/kurtut pois tuolla käsittelyllä?

Miettiny aina että jos penkit pääsee tuommoseen kuntoon kun aikansa niissä nuohotaan niin saako niitä enään siistiks? Millanen homma tuo hoito yleensäkkin on? onko nahkasisusta mitenkäkin "liukas"?

Tässä pari asiaa joiden takia boikotoin nahkasisustaa mutta mieli kuitenkin tekisi hommata musta nahkasisusta. ei välttämättä nykyiseen kippoon mutta ehkä seuraavaan..
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Rizla^^ kirjoitti:Lähteekö noista nahkapenkeistä tai siis nahkaosista yleensäkkin nuo venymät/rutut/kurtut pois tuolla käsittelyllä?

Miettiny aina että jos penkit pääsee tuommoseen kuntoon kun aikansa niissä nuohotaan niin saako niitä enään siistiks? Millanen homma tuo hoito yleensäkkin on? onko nahkasisusta mitenkäkin "liukas"?

Tässä pari asiaa joiden takia boikotoin nahkasisustaa mutta mieli kuitenkin tekisi hommata musta nahkasisusta. ei välttämättä nykyiseen kippoon mutta ehkä seuraavaan..
kyllä nuo enimmät kuprut häviää kun käsittelyn seurauksena tuo nahka pehmenee.Tuossa takapenkin kuvassa salama korostaa noita virheitä joten ei luonnossa näytä noin pahalta varsinkaan nyt kun on koitetttu hieroa noilla aineilla

Tuo oma sisusta on melkein 20v vanha ja ei oltu käsitelyt mitenkään varmaan 10 vuoteen ja vähäsellä vaivalla sai jo ihmeitä aikaan. Oiskohan mennyt pari tuntia per kerta kun pesi ja balsamoi nuo nahkat.
Ei nuo minun mielestä ole liukkaat istua tietenkin voi olla eri asia jos käyttää jotain satiinisia housuja niin sitten voi hiukan luistaaa ja eikä pahemmin kesälläkään perse hionnut. Tiedä sitten onko ongelma suurempi jos on istuinosat umpinaista nahkaa toisin kuin näissä jossa on reijitetyt.

Aika paljon helpompi on noista imuroida koirankarvat pois kuin alkuperäisistä penkeistä joten tässä yksi syy miksi sisustan vaihdoin ja muutenkin on noissa penkeissä rungot paremmassa kunnossa kuin alkuperäisissä
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
KaKui
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 682
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lapinlahti, Pohjois-Sawo

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja KaKui »

DEAD kirjoitti: Pitkään teki mieli hankkia calibra (mikä lie 40 kriisi alkanut) ja viimeisen niitin teki kaveri, kun hommasi tuollaisen ja oma piti sitten saada (syyllinen voi tunnustaa) ja samaa henkilöä syytän nyt siitä että pitää omega saada.
Ai minä vai :o :lol:

Hyvässä kunnossahan tämä calibra on, jopa paremmassa kuin oma vaikka mulla on paljon vähemmän ajettu...
Käyttis: Tesla Model 3 LR -21
Harraste: Firebird 5.0 TBI -89
Avatar
sk-k
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 771
Liittynyt: 31 Loka 2002, 02:00
Paikkakunta: Viiala

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja sk-k »

Hieno Calibra :peukku: mutta missä vaiheessa tuo sisusta on vaihtunut nahkaiseksi :o ( vai onko tuo autoglym noin tehokasta :worship: ) ei muuten mutta kun noissa alku kuvissa on kangas sisusta :-? vai kattelenko nyt yhtään mitä näen :lollis:
Opeleita, onhan noita :lollis: :yes:
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja DEAD »

KaKui kirjoitti:
DEAD kirjoitti: Pitkään teki mieli hankkia calibra (mikä lie 40 kriisi alkanut) ja viimeisen niitin teki kaveri, kun hommasi tuollaisen ja oma piti sitten saada (syyllinen voi tunnustaa) ja samaa henkilöä syytän nyt siitä että pitää omega saada.
Ai minä vai :o :lol:
mistä arvasit
sk-k kirjoitti:Hieno Calibra :peukku: mutta missä vaiheessa tuo sisusta on vaihtunut nahkaiseksi :o ( vai onko tuo autoglym noin tehokasta :worship: ) ei muuten mutta kun noissa alku kuvissa on kangas sisusta :-? vai kattelenko nyt yhtään mitä näen :lollis:
ekoissa kuvissa on kangasisusta joka oli paikallaan kun ostin auton ja joka vaihtui nahka versioiksi melkein heti josta kuvia vähän alempana.
Aika tehokasta on autoglym mutta ei pitkäikäistä pitäisi melkein kokeilla satularasvaa josko se pitäisi pidempään penkit "kiiltävinä".
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Ensi töikseen vaihdoin tuon sisustan nahkaiseksi. Kiskot jätin alkuperäisistä penkeistä paikalleen onpahan nyt omat lukot turvavöille paikoillaan sekä automaatti kiristimet vai mikä lie hienolta nimeltään se vaijerilla varustettu pötkö kiskon kupeessa.
Sen verran muutakin eroa näytti olevan, että nahkapenkkien kiskoissa oli molemmissa korkeudensäätö kuin omissa oli vain kuskipenkissä. Toinen minkä huomasin niin säätöä on enemmän näissä mitkä paikalleen jäi. Liekkö nahkapenkit sitten hiukan korkeemmat, koska vakio penkeillä jotka ei kauhean painautuneet olleet oli säädöt korkeimmillaan ja silti tuntui että hiukan saisi nousta kun taas näillä nahkaisilla jäi vielä nostovaraa vaikka säädin penkkiä korkeemmalle kuin alkuperäisiä.
En löytänyt kuviä tältä syksyltä missä sisusta on edellisen käsittelyn jäljiltä liekkö jollain siirtokovolla vai onko sitten vahingosssa poistanut kameralta nuo kuvat.

Seuraavaksi tuli koluttua läpi kaikki anturit ja vaihdeltua letkuja konehuoneeseen samalla vaihtui uusi puola tulpat ja tulpanjohdot. Kesällä tuli taas mittailtua antureita ja vaihtoon meni nesteiden lämpötila-anturi sekä imuilman ja samalla vaihdoin kaasuläpänasentotunnistimen sekä evap venttiilin. Osa antureista löytyi omasta varastosta ja osan joutui ostamaan. Viimeisen revohkan jälkeen on kulutus pyörinyt 6.5l/100km keskinopeuden ollessa reilut 70km/h. Kulutus mittailtu ihan laskemalla mutta ajotietokoneen näyttämä ei ole heittänyt kuin desin mitä sitä tässä olen seuraillut.

Oisko ollut huhtikuun loppua kun tuli haettua kesärenkaat vanteineen savonlinnasta. Vanteet merkkiä zito titan koko 7.5x17 et40 ja päällä 205/40 renkaat kaks uutta ja kaks huonompaa. Huonommat vaihtui loppu kesästä kokoon 205/50 noilla sai hiukan täytettyä pyöränkoteloita
Kuva
Samoihin aikoihin tuli revittyä irti kaikki ylimääräiset ledit mitä oli ripoteltu ympäri autoa ja samalla läks tarrat. Käsijarrulle ja vaihekepille tuli uudet pussit ja alkuperäiset peilit laittelin paikalleen.
Kuva

Oisko ollut toukokuun alkua kun meni alustasarja tilaukseen saksan maalta sitten saapui ta-technix:sen 60/40 sarja.
Vaihdon yhteydessä tuli eteen uudet koiraluut samoin iskarin yläpään tukikumit sekä laakeri ja lyhemmät pohjaalyöntikumit ja suoja siihen iskarin ympärille. Ihan ok sarja hintaansa nähden perä jää noilla jousilla korkeella joten nyt odottaa varastossa edelliseltä omistajalta lunastettu käyttämätön fk 75/50 sarja josko noilla sai perää hiukan alemmaksi niin ei tarviisi renkailla koteloita täytellä. Tarkoitus olisi jos saisi alle 205/45 renkaat jotka ovat lähemmänä halkasijaltaan alkuperäistä kuin nuo nykyiset.
Kuva
Kuva KuvaKuva
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Ennen katsastusta ei tarvinnut muuta tehdä kuin laitella käsijarru kuntoon ja repiä puskurista tuo lippa pois.
Taakse tuli uudet jarrupalat/kengät ja asennussarjat sekä varastosta löytyneet kerran leimalla käyneet jarrulevyt. Nohevimmat varmaan huomaa, että kuvassa ei ole jarrulevyt vielä paikallaan
Kuva

ja maavaran takia läksi tuo lippa pois ja tilalle tuli alkuperäiset kumiset lirpakkeet.
hätäseen pääsi lipan kanssa perä eellä montun päälle. Maskissa oleva merkki on vaihtunut alkuperäiseen tiedä mikä lie ollut ideana liimata tuommonen a vectran konepeltiin tuleva versio tuohon maskiin
Kuva

mutta pihalla sama ei onnistunut kumminkaan päin
Kuva

Katsastuksessa ei tullut huomatuksia kuin ajovaloista joissa huono valoteho.Vika selvisi kun katselin polttimoita. Oli pidikkeet sulanneet ja jotenkin ruuvilla koitettu korjata joten hommasin sitten purkuautosta sumareilla olevat umpiot.
Näistä ja paikallaan olevista sitten rakentelin ehjän pari joissa sumuvalot. Johtoja ei tarvinnut vetää, että sain sumarit toimimaan riitti vain kun laittoin kytkimen ja releen. Jonkin verran antaa lisää valoa nuo sumuvalot mutta aika onnettomat nuo silti on kun vertaa esim edeliseen kulkineeseen.
Samalla muutoskatsastin alustasarjalla ja noille renkaille.
päästöt oli kohillaan.
Kuva
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja DEAD »

venttiilikoppa vuosi vähän öljyä tulppien reikiin ja oli koppa muutenkin huonossa kunnossa joten tuo meni vaihtoon. Ehjä löytyi naapuri kaupungista ja nyt en puhu kuopiosta vaan Suonenjoesta. Maalia pintaa, uusi tiiviste,0-renkaat ja vähän tiivisteliimaa niin nyt on kestänyt muutaman kk.
Kuva
Kuva

muuta mitä tullut laitettua on uusi virtalukko, uusi alkuperäinen avain, mittarinvaijeri, kytkinvaijeri,kattopellin tuen uudelleen liimaus ja samalla kattopellin vaimennus, konepellin kaasujouset,norsunkärsä, kuskinpeilin lasi x2 (ei ekaa saanut ehjänä paikalleen)

soittimeksi laitoin varastosta pioneerin olko malli nyt sd4200 ja eteen jotkut infinityn 2-tiet. Erkkasarjakin ois ollut mutta en löytänyt jakareita joten jos nuo joskus löytyy niin sitten nuo paikalleen ja 2tiet sitten taakse. Jonkun vahvarin voisi varastosta laitella ja jos viitsii niin tekee subille kotelon varapyörän sisään. Näiden puolesta ei kauheasti ole suunnitelmia ja innostusta. vaimennusta taisin laitella oviin kun vaihdoin kajarit

talvella ois tarkoitus laitella:
-kojetaulun polttimot ei montaa tuikkua enää toimi hädin tuskin näkee nopeudet 100km/h asti pimeällä
-eteen raidetangot,raidetangonpäät alapallot ja puslat. Toisella puolen sisäpäässä hiukan välystä mutta vaihtaa samalla kaikki niin ei tarvii myötäänsä pyörän kulmia säädättää.
-Taakse puslat ja pyöränlaakerit. uudet tukivarret on jo hiekkapuhallettuna ja maalattuna oottamassa pitäisi vain puslat laitella.
-Pakoputki. keskipönttö alkaa olla aika vainaa joten miettinyt jotain cat-back putkistoa taikka sitten suoraa pätkää katin ja nykyisen viimeisen vaimentimen väliin.
-Jakopään remppa
-c18xe koneen kansi ja nokat (nämä jo hankittua ja menossa koneistamolle)
-peltipakosarja jos vain löytyisi sopivan hintainen taikka yleensä edes käypänen
-parempi ratti.Nykyisessä on ylhäältä kehä irti rungosta (ostettuna tuoreemman calibran ratti nahkaisella kehälle joka nyt vaikuttas vähän tukevammalta ja muutenkin mukavammalta mitä tuossa sohvalla sitä testailin)
-lokariin vilkut kun nykyiset lasit tippuu kun vähän kopauttaa (uudet oottaa kaverin luona)
-puskurien ja peilien maalaus
-moottorin tukikumit. Mistähäh saisi orkkikset taikka vastavat halvemmalla kuin marmoritiskiltä jossa maksavat vajaa 300€. Motonetissä taas huomattavasti halvemmat mutta tekeekö noilla mitään?
-lasinpyyhkiöiden korjaus vissiin toinen käämi moottorista taikka hiilet menneet kun ei toimi kunnolla kuin tääs noppeus
-lämpärinpuhallin joku nopeus ei toimi en nyt muista mikä
-orkkis verkko maskin taakse (tämäkin vissiin hommattuna)
-sisälle mustat muovit vaaleiden tilalle siis mitkä kiertää kattolinjaa pitkin (nämäkin taitaa jo löytyä)
-teräspunosjarruletkut (nämä ostettu)
-jarrulevyt/palat ainakin eteen black diamond?
- ja jos purkaisi loputkin patentit mitä konehuoneessa on lähinnä joitain paukulankoja mitä menee sinne sun tänne. Liekkö jossain vaiheessa ollut enemmänkin ledejä kuin mita siinä vaiheessa löytyi kun niitä purin pois
-kuskin oven stoppari
ja jotain muutakin oli mielessä mutta ei nyt muistu mieleen. Jospa tuosta listasta tulisi suurin osa tehtyä tärkeimmät nuo moottoriin liittyvät sekä nuo raidetangot.

Tuli aika sekavaa tekstiä ja varmaan ei kaikki mene ihan oikeassa järjestyksessä mutta suunnilleen tässä nyt mennään ja jos nyt tulisi sitten päiviteltyä sitä mukaan kun jotain saa aikaiseksi.


Kuva
Kuva
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
bart
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1602
Liittynyt: 12 Elo 2007, 14:47

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja bart »

nätin Calibran olet löytänyt! noissa tuoreemmissa ei taida ruoste vaivata niinkuin noissa alkupään kalikoissa ja
mukavaa kun voi keskittyä tuon tekniikan hypistelyyn. hienoa kun näitäkin ilmestyy projekti topicciin :bye:
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja DEAD »

bart kirjoitti:nätin Calibran olet löytänyt! noissa tuoreemmissa ei taida ruoste vaivata niinkuin noissa alkupään kalikoissa ja
mukavaa kun voi keskittyä tuon tekniikan hypistelyyn. hienoa kun näitäkin ilmestyy projekti topicciin :bye:
aika harvassa oli suht ruosteettomat ja räpeltämättömät/räpellyksiltä pelastettavat yksilöt. Meni useampi kk autoa etsiessä ja useampi viikko tämänkin kanssa ennen kuin kaupat tehtiin.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja DEAD »

nyt on omega pihassa joten joutaa calibra talviteloille ja työn alle kunhan tässä kiireet hellittää.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Calibra 2.0i 16V -95

Viesti Kirjoittaja DEAD »

tässä kunnossa meni kalikka talviteloille Suonenjoelle
Kuva

ja tällä mennään toivon mukaan ilman ongelmia
Kuva
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Vastaa Viestiin