Melkein Vectra, Saturn LW300

Esittele Opel-projektisi tai autosi
TJAnssi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Joulu 2012, 08:06
Paikkakunta: Kehä V

Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja TJAnssi »

Saturn LW300 farkku vuosimallia 2001, eli aika pitkälti Vectra B:n alustalle Ameriikoissa rakennettu keksintö. Konepellin alla matalavireinen GM L81 3.0 V6 ja automaattiloota 4T45-E. Keulaa ja sisustaa lukuunottamatta ihan silkkaa ooppelia. Tai saabia, ihan kuinka vaan.

Auto on muuttoauto. Maahantuoja palasi takaisin Yhdysvaltoihin, luukutti auton naapurilleen, ja naapuri edelleen mulle noin vuoden jälkeen. Lisään stooria hankinnasta, käyttökokemuksista ja tulevaisuuden näkymistä kunhan ehdin naputtaa.

Kuvat suoraan ajosta ja pesemättä, nauttikaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Edellisen omistajan tarinat tuolla, sieltä on kuvat särki joten jatketaan mielummin tässä säikeessä.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 3&t=216665
TJAnssi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Joulu 2012, 08:06
Paikkakunta: Kehä V

huoltohistoria

Viesti Kirjoittaja TJAnssi »

Huoltokirja:

2012-12-06, 138000 miles about, ostettu. Tarkka mittarilukema unohtui ottaa ylös autokiimassa. :)
2013-01-21, 140433 miles, öljyt ja suodatin. Change Oil Soon sanoi mittarivalo, minä vaihdoin.
2013-04-09, 142742 miles, puslaremontti taakse. Narinapuslat, pitkittäisen tukivarren puslat, kallistuksenvaimentimen kumit.
2013-04-xx, 14xxxx miles, nelipyöräsuuntaus. Ei tarkkaa muistikuvaa päivämäärästä eikä mittarilukemasta, todnäk seuraava viikko puslien vaihdosta.
2013-07-05, 146500 miles, katsastus. Laakista läpi, apukuskin ajovalo osoitti liian alas.
2013-07-15, 146910 miles, öljyt ja suodatin.
2013-09-29, 151268 miles, vaihteistoöljyt ja suodatin. Vanhat öljyt oli mennyt jo turhan tummaksi, ei tietoa koska vaihdettu edellisen kerran.
2013-11-26, 153843 miles, öljyt ja suodatin.
2014-03-25, 159443 miles, vaihdelaatikon nopeusanturi, transmission output shaft speed sensor.
2014-05-03, 161149 miles, öljyt ja suodatin.
2014-17-08, 168105 miles, jakopään hihna kiristimineen ja rullineen, vesipumppu, jäähdytinnesteet, moniurahihna + kiristin, sytytystulpat, öljyt, suodatin.
pläsäri
OCF Member 2016
Viestit: 1486
Liittynyt: 15 Marras 2012, 09:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja pläsäri »

Härskin näkönen peli, keula muistuttaa 300zx:ää ja ratti tuo mieleen jonkun citroenin :D Onko auton suhteen suurempia suunnitelmia mitä sille meinaat tehdä?
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa
Avatar
HK_Blues
'Senator'
'Senator'
Viestit: 325
Liittynyt: 07 Huhti 2012, 14:10
Paikkakunta: Nokia/Tampere

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja HK_Blues »

Onkohan tuossa moottorissa kuinka paljon eroja X30XE:n kaa?

Onkohan pelkästä softasta kiinni tuokin tehoero?
Vectra B 2.0i 16v -96
Avatar
RV
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1193
Liittynyt: 08 Elo 2005, 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja RV »

Joku ihme perverssio tuli mieleen kun tota keulaa katteli et mitäs jos tekis siihen A-Vectran keulan, muodoiltaan on ainakin näin kuvista kattoen aika lähellä jo.
Honda Civic 1,6 vtec -01
Mercedes-Benz W210 -01
TJAnssi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Joulu 2012, 08:06
Paikkakunta: Kehä V

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja TJAnssi »

pläsäri kirjoitti:ratti tuo mieleen jonkun citroenin :D
Toi ratti tosiaan... Siinä on paksunnokset otekohdassa, mutta rennosti kiinni pitäminen ei onnistu millään vaan joutuu puristamaan väkisin. Mukavuudenhaluisena lepuutan peukalonhankoja mielummin ihan liian alhaalla olevilla poikkipuolilla.


Mutta nyt kun sen sanoit niin juuri sitikasta koko homma lähti liikkeelle. Loppuvuodesta 2012 iski akuutti tarve vaihtaa koirien ja polkupyörien kuljetukseen tarkoitettu rapea ranskalainen vähän vähemmän huonoon mobiiliin. Kävin potkimassa muutaman ehdokkaan renkaita, johtoajatuksena 'ei ranskalaisia', mutta mistään ei syntynyt heti kauppoja. Noh, yksi jobbari heitti houkuttelevan tarjouksen perään ja olin jo lähdössä hakemaan kiesiä pois, mutta päätin vielä kerran vilkaista mitä netistä löytyy. Esiin pomppasi sopivan kokoisella koneella joku ihmeen Saturn ja vielä suht maltillisella mittarilukemalla. Soitto, tapaaminen parin tunnin varoitusajalla, renkaiden potkinta. Auto oli kuulemma ollut kaupan jo pariin otteeseen aiemmin, mutta vasta nyt ostaja ja myyjä kohtasivat oikealla hetkellä. Saturnissa oli kesäkumit alla joten koeajo vasta parin päivän päästä. Hyvä oli ajolleen, rahat käteen, nimet paperiin, avaimet taskuun.

Nykyistä edeltänyt käyttöauto oli muuttoauto, ja ihan oikeita jenkkejä (ei tosin omia) on tullut joskus nuoruuden hupsuina vuosina ropattua. Varaosien ja huollon suhteen ei ollut sen kummempia ennakkoluuloja tai huolia, mekaniikka on perus Opelia ja ebay tursuaa pisteosia. Saabistikaverit nyt pääsee pikkuisen vittuilemaan, mutta ehkä sen kestää. :)


Autoa ei sen kummemmin tunaroida ainakaan nyt alkuunsa vaan vedetään pussihousulinjalla, orggis korkeudella ja rengaskoolla jne. Maksimissaan voisi poistaa V6 lapun takaluukusta sleeper ulkonäön maksimoimiseksi. :) Tää on kakkosauto jolla kuskataan koirat, fillarit, sukset ja whateverit pelipaikoille milloin minkäkin metsätien päähän. Kilsoja tullee noin 20t vuodessa jos vanhat merkit pitää paikkansa. Ajetaan, tankataan, vaihdetaan kuluvia osia ja öljyjä uusiin tarpeen vaatiessa. Tässä wannabe Top Gear esittelyssä ollaan aika sopivalla aaltopituudella:


Vakioradiolle tarttee tehdä jotain kunhan saa inspiraation / kelit lämpenee. Autossa on alkuperäinen Advanced Audio System, käytännössä 2DIN koon CD-kasetti-radio combo jota on tukevoitettu pikkuvahvistimella jossain kojelaudan sisällä. Saattaapa olla jopa boosterityyppinen ratkaisu se... Vakiona on myös erillissarjat ovissa ja aivan onneton 6"1/2 subbari sikaosaston reunassa. Orggis radiosta puuttuu FM alueelta parilliset desimaalit, koska USA. Ei siis haittaa muuten mutta Bassoradio jää kuulumatta, euromallinen grammari on saatava tilalle. Harmi sinänsä, stocki ulkonäkö olisi kiva säilyttää myös sisustuksessa. Kuskin oven diskantti pätkii välillä, varmaan samalla vaivalla vaihdan koko erillissarjan. Varastosta löytyy vähän sitä sun tätä vanhoista asennuksista kertynyttä, eiköhän noista jotain keksi. Alkuperäissä subbarikotelossa on niin vähän litroja että uudelle haetaan paikka tavaratilan välipohjan alta, alkuperäinen vararengas säilyttäen. Aika perus stocki asennus tuloillaan, kaikki alkuperäisille paikoille tai piiloon.
HK_Blues kirjoitti:Onkohan tuossa moottorissa kuinka paljon eroja X30XE:n kaa?
Koneen erosta euromalliin ei mitään käsitystä. Pitäis ottaa pöydälle ja tutkia, mutta enpä taida jaksaa. Sen verran kaivelin että jakohihnan kiristyssysteemin koodi on eri kuin Opeleissa, eli jotain pientä siellä täällä
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1102
Liittynyt: 05 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhajoki - FIN

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja NOesc »

On melkoinen sekoitus tämäkin auto, keula(kuten myös sistusta) on joku tehtaan oma luomus, takapää on B-omegasta (valot vaihdettu), moottorikin lienee omegasta ja loppu on b-vectraa.
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
TJAnssi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Joulu 2012, 08:06
Paikkakunta: Kehä V

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja TJAnssi »

Väsäsin koirille häkin tapaisen. OEM kalterille ei ole kiinnikkeitä, käytettyjen markkinat myi eioota ja uudet teetetyt veräjät maksaa aivan liikaa. Siispä parikytä metriä huonekaluprofiilia ja migillä liimaten. Polttomaali Rajamäen Metallipinnoitteessa ja ihan hyvä siitä tuli. Häkki on irtoremmeillä kiinni ja lähtee helposti irti jos ja kun välillä tulee tarve kuskata jotain muuta kuin koiria.

Kuva
Kuva
Nizuxiini
OCF Member 2019
Viestit: 2284
Liittynyt: 12 Maalis 2011, 18:07
Paikkakunta: Nokia

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja Nizuxiini »

TJAnssi kirjoitti:Väsäsin koirille häkin tapaisen. OEM kalterille ei ole kiinnikkeitä, käytettyjen markkinat myi eioota ja uudet teetetyt veräjät maksaa aivan liikaa. Siispä parikytä metriä huonekaluprofiilia ja migillä liimaten. Polttomaali Rajamäen Metallipinnoitteessa ja ihan hyvä siitä tuli. Häkki on irtoremmeillä kiinni ja lähtee helposti irti jos ja kun välillä tulee tarve kuskata jotain muuta kuin koiria.

Kuva
Kuva

Hyvin tehty varmasti. :peukku:
Nyk. Nyk Insignia 2.0 CDTI -11, Omega A 2.0 -88
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Hyväkuntoisen näköisen satrunin oot löytäny :yes:

Ja tuo koirankuljetus häkki on varsin pätevä :thumbsup:
TJAnssi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Joulu 2012, 08:06
Paikkakunta: Kehä V

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja TJAnssi »

Takapään puslaremontti, joopa joo, B Vectran omistajat tietää mistä on kyse. Narina alko joskus helmikuussa, maaliskuussa meni hermot ja pääsiäisen jälkeen otin homman työn alle. Voi v--u mikä savotta, ykskään ei lähteny vetämällä vaan kaikista piti paskoa sisuskalut ja vedellä puukkosahalla kooleihin railot jne. Meni aikaa ja tupankia ja useempi arki-ilta pihalla sählätessä. Alustan osat, pultit ja mutterit on muuten ihan millisiä Ooppelin laarista, välimallin 16 ja 18 mm kannat hämäsi hetken kun on tottunut 15-17-19 kokoisiin.


Noh, toivottavasti ei tartte ihan heti tehdä uusiks. Narinapuslat on nyt TRW:n tekeleet (Motonet), pitkittäisen tukivarren puslat Powerflex (Autoracing). Vakaajan kumit vaihdoin samalla, koiranluut jätin vielä vanhat.


Pappamallin rengaskoko yllätti, lähikaupan Kelly tarjous tuli halvemmaksi kuin camskillsin jne hinnat alkaen vaihtoehdot. Odotettavissa pientä lipsumista puolikostealla kelillä, ajotyyli sen mukaan.
TJAnssi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Joulu 2012, 08:06
Paikkakunta: Kehä V

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja TJAnssi »

Tykitettiin viikonloppuna Matrix trilogia läpi, Reloadedin eeppisessä moottoritiekohtauksessa vilahti Saturn muutamaan otteeseen. Siitäpä idea päivittää projektilankaa, vaikka ei tälle oikeastaan muuta ole tehty kuin tankattu ja ajettu. =)

Renkaat, Kelly HP:t, on justiinsa niin liukkaat kostealla asvaltilla kuin pelkäsinkin. Pitovaikeuksia. Hintansa arvoiset siis.

Rekisteriotteeseen napsahti uusi leima 5.7. Apparin puolen ajovalo sojotti liian alas(!), ei muita merkintöjä. Katsari katsoi tosi tarkkaan takapenkin turvavyöt ja takapään nivelet...
Takapään ripustuksesta puheenollen, kiesi kävi nelipyöräsuuntauksessa puslaremontin jälkeen RS-superhuollossa. Olin itse seminaarimatkalla, se-ken-asuu-meillä käytti autoa pajalla. Yllättäen takaa ei säädetty kuin auraus, campperi jätettiin tuplaten siihen kulmaan mitä piti... Ihme spedeilyä, olis pitäny ite valvoa selän takana että hommat menee oikein.

Ja mitäs vielä, change oil soon valo syttyi juuri viikonloppuna, sopivasti 6kk / 10tkm vaihtoväli.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Eihän tää pyöri Vihti/Haimoo alueella? Ihanku oisin nähny tänään kahteen otteeseen tän, voihan se toki joku muu olla mutta oli vaan niin samannäköinen
TJAnssi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Joulu 2012, 08:06
Paikkakunta: Kehä V

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja TJAnssi »

Ihan oikein tunnistettu.
TJAnssi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Joulu 2012, 08:06
Paikkakunta: Kehä V

Re: Melkein Vectra, Saturn LW300

Viesti Kirjoittaja TJAnssi »

Talvikauteen valmistautuminen aloitettu, lisäpitkät asennettu. Amerikanihmeen DOT hyväksytyt valot on todella surkeat, varsinaiset saunalyhdyt. Umpiot ja heijastimet sinänsä on ihan siistit ja polttimot on vaihdettu GE:n +120% versioihin, mutta ei noilla vaan nää. Asiaa ei auta yhtään se, että lyhyitä ja pitkiä ei saa säädettyä erikseen, vaan ne on samojen ruuvien takana. Kun lyhyet säätää sopivaksi, pitkät ampuu taivaalle. Jos pitkät säätää sopivaksi, lyhyillä näkee maksimissaan ehkä autonmitan. Lisäpitkillä tuosta sai jotenkuten siedettävän, nyt lyhyille vaihtaessa on hetken hämärä hetki mutta sille ei oikein voi enää mitään.

Valot on Hellan FF500:t, pienemmästä päästä mutta ihan riittävät tähän kiesiin. Paketissa tullut asennussarja oli ihan naurettava, kieppi ohutta piuhaa ja pussillinen liittimiä. Käytin sarjasta releen ja pari abikoa, virrat on vedetty 6 neliön johdolla maskille asti ja siitä 1,5 mm2 silikonijohdolla loput. Hetken kesti tajuta että valoviiksi katkoo maata eikä virtaa, mutta muuten asennus oli ihan perus.

Kuva
Kuva
Kuva


Uusista (käytetyistä) talvirenkaistakin sovin jo kaupat vaikka lumen tuloon on vielä pitkästi. Entiset talvipallot meni aika mielenkiintoisille laineille takana ennen puslaremonttia...
Vastaa Viestiin