Senator A c30se

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Senator A c30se

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

nyt kun kevät koittaa olen taas ottamassa työn alle kesäautoani. vm- 83 opel senator 2,5E automatic

Vähän alku tarinaa. Auto tuli minulle vuonna 2002 suomalaiselta purkaamolta varaosa autoksi mutta osoittautui kotona tutkittaessa liian hyväksi purkaa. Auto on tuotu saksasta tammikuussa 2001. Auton osto hinta suomeen rekisteröimättömänä oli 1300€. Vikoja ja puutteita autosta kyllä löytyi. Syyläri puuttui ja ruisku boksi oli pöllitty ilmeisesti suomessa, mutta sen purkaamo toimitte jälkeenpäin. ruostetta oli yllättävän vähän vain kuskin oven alanurkka oli paikattu tai oikaistu huonosti ja takakontissa oli pari sentti kantiinsa ruoste reikää.
Kuva

Senu toimitti hetken varaosa auton virkaa kun veljen autosta piti huoltaa perän laakereita, mutta sen jälkeen alkoi auton kunnostus jälleen elävien kirjoihin. Ruiskuboksin asennuksen ja rikotun johtosarjan tinailun jälkeen alkoi käynnistys yritykset. starttaa mutta ei lupaa. vika paikallistui sytytysmoduuliin joka on todennäköinen syy sille miksi auto on jäänyt saksassa ajosta. katsastukseen tarvitsi enää löytää syyläri, vanteet, renkaat sekä paljon muuta pikku sälää. Sisustuksessa vaihtui penkit tummempiin koska vaalea plyysi kangas likaantuu helposti ja remonttia tehdessä aina jossain kohtaa on likaa. nyttemmin tummemmat penkit on siirretty sisäkäyttöön toimisto tuoleiksi.
Kuva
Rekisteröinti katsastus sujui hyvin ja eikun tullilta kyselemään veropäätöstä. 303€ ja eikun kilven hakuun konttorille. Senuun on auton aktiivi aikana vaihdettu jouset, iskarit ja pakoputkisto, muiden kulutus osien ohella. Muutaman vuoden ajeluiden jälkeen alkoi moottorin kanssa pelleily. Aluksi huolsin kannen vuotavien ventiilivarren kumien takia. Kaikki meni niinkuin pitää kunnes koe ajolla kone sammui eikö enää pyörinyt. jakopää purkautui syystä tai toisesta mutta todennäköisesti jokin jäi löysälle. uusiksi meni jakopään osat, yksi venttiili ja nokka-akseli joka tietysti tuli mallia viri. Virinokalla vaikka ei ollut edes kovin paljon eroa vakioon, tyhjäkäyntiä ei saanut enää tasaiseksi ja käynnistyvyys lämpimänä oli heikkoa. mutta sehän ei menoa haitannut. jossain vaiheessa iski lapsetus ja vaihdoin takimmaisen äänenvaimentajan suoriin putkiin. ääntähän koneesta löytyi kuten cih padasta yleensäkin. matka-ajossa meteli ei ollut paha koska ääni suuntautui auton taakse. Ulkopuoliset voivat olla erimieltä koska ääni kuului useamman kilometrin päähän metsän läpi tai kaupungissa useamman korttelin takaa. noin vuoden päästä edellisestä remontista alkoi öljynpaineet tippua ja auto jäi seisomaan ja odottamaan tuomiota. Kuva


vaihtoehtoina oli koneen kunnostaminen tai toisen mielellään isomman hankkiminen. sattuipa eräänä päivänä ranualla olemaan tarjolla senator b c30se koneella ja automaatilla, halvalla tottakai. siitäpä haettiin elinluovuttaja joka tosin oli juuri katsastettu eli pitihän sillä ajaa vuoden verran ihan vain varmistuakseni että tekniikka toimii. kopaltaan b oli huono, ajettu lähemmäs 400tkm ja konehuone oli joskus palanut. tekniikka oli vaihdettu noin 200tkm ajettuun eli auto sopi tarkoituksiini hyvin. leiman loputtua tekniikka ja kaikki muu hyödyllinen talteen ja loppu metallin keräykseen.
Kuva

Tekniikan sijoitus A:han oli odotettua helpompaa johdot käy väri-väriin. Moottorin kiinnikkeet käy, jopa kardaani käy suoraan kun vaihtaa yoken. vaihteiston kiinnitystä joutuu muokkaamaan ja bensalinjat siirtämään toiselle puolelle konehuonetta.
Ensimmäinen katsastus yritys tökkää menomatkalla häviäviin jarruihin ja vaihteiston kadonneeseen turbiini lukkoon, se välys prikka!
Kuva
Kuva

Nyt auto on odottanut riittävän kauan motivaatiota ja minulle on tulossa AR35 vaihteisto jonka pitäisi toimia.
Sota suunnitelma on nostaa tekniikka taas pois koska ei ole vaihteiston nostinta käytössä. tarkastaa tuleva vaihteisto ja kasata paketti. jarrut selvinnee nyt herkistelemällä koska ne on jo kerran huollettu.
Kuva
Kuva
Video viime kesältä

Loput kuvat löytyy täältä http://s1321.photobucket.com/user/carav ... ry/senator
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

kiva kattella välillä näitä oikeita oopeli projekteja :peukku:
Avatar
esu
OCF Member 2017
Viestit: 2280
Liittynyt: 22 Heinä 2009, 10:42
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja esu »

Asia prokkis :peukku:
Insignia Sports Tourer edition CDTI 118kw M6 -2011
OP-COM vikakoodi luku ja nollaukset, ohjelmointi, Kysy YV.
Vuokraan: CDTI jakopää lukitustyökalu sarjan, Kysy YV.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

Tämä on jo enemmän elämäntapa kuin auto.
Kiitokset kaikille "projektissa" vuosien varrella auttaneille! Jostain syystä tämä on minun mielestä kaikkien aikojen paras auto ajaa niin kesällä kuin talvellakin. Nuo pienellä et:llä olevat peltivanteet tekevät sen, ettei senu sovi enää uriin tai sitten se sopii paremmin? onhan se talvella kylmä ja lukkoperän puute vaivaa pitoa mutta ei anneta sen haitata.

seisotuksen aikana on ilmennyt käynnistys vaikeuksia, kylmänä ei lähde käyntiin kovinkaan helposti. jos sattuu saamaan käyntiin ja käyttää lämpimäksi, sitten taas toimii normaalisti. kylmänä käynti on heikkoa.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

Tekniikka poistettu konehuoneesta. meinasin ensin ottaa pelkän vaihteiston mutta eipä a senussa ole niin paljoa tilaa että sopisi kuskinpuolelta ylemmät pultit aukaisemaan eli päädyin alkuperäiseen suunnitelmaan.
Kuva
Kuva

Samalla taisi selvitä miksi ei lähde käyntiin. ilmeisesti aiemmin vain yhdestä kohtaa poikki ja kun imua tuli lisää veti kielekettä sen verran kiinni että toimi.
Kuva

mikä on tämän punaisen osan väri koodi jos tuon maalaa originaali värillä
Kuva
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

uusi (lue "toinen") vahdelaatikko saapui tontille. suoritetaan pieni tarkistus ja eikun asentamaan paikoilleen jos ei ilmene mitään. olikos jollakulla momentteja tuohon hommaan tai vaikka ihan virallisia ohjeita?
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

vaihteison öljyt ja suodatin vaihdettu. öljyt tummat mutta muuten ei ihmeellistä. Tekniikka nostettu takaisin konehuoneeseen ja kone käy :worship:
vielä pitää käydä vaihteiston stefa että saa tuon A senun yoken ja kardaanin kiinni.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

Taas on vähän auton läheisyydssä vietetty aikaa. Kardaani on paikoillaan vaikka vähän enemmän joutui tuon yoken kanssa taiteilemaan kuin muistelinkaan. Tuo A senun oma kun on halkaisialtaan 38 niin siihen ei meinaa löytyä sopivaa laakeria mutta stefa yllättäen löytyi kerralla oikean kokoinen. Alustalle ei tuossa varmaan tarvitse muuta tehdä kuin herkistellä jarrut.

Kuva
Kuva

Mistä saisi sellaista polttoaine letkua joka kestäisi nykypolttoaineet ja muutenkin haprakoitumatta enemmän kuin parivuotta. edelliset letkut on laitettu silloin kun koneen nostin paikalleen ja nyt jo ihan riekaleina.
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Mie laitoin Monzaan Motonetistä ostetut metallipunosletkut, listojen mukaan pitäisi kestää E85 käyttöä. Reilun vuoden nuo on tuolla nyt olleet eikä vielä ainakaan vuoda. *koputtaa puuta* :lollis:
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

ChiEf kirjoitti:Mie laitoin Monzaan Motonetistä ostetut metallipunosletkut, listojen mukaan pitäisi kestää E85 käyttöä. Reilun vuoden nuo on tuolla nyt olleet eikä vielä ainakaan vuoda. *koputtaa puuta* :lollis:
kestääköhän nekään jyrkälle mutkalle taivutusta. epäilin ennen käynnistystä että voi tulla bensat läpi noista mutta ainoastaan uloin kerros oli pykinyt riekaleiksi. koneen ja linjan välissä olikin ne yli 20 vuotta vanhat letkut jotka ei sinänsä yllättänyt että oli jo hiertynyt heikkoon kuntoon.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

Mitenhän olisi helpoin vähän parannella noita hidastimia. Tuntuu vähän omegan jälkeen ripeältä kiihtymään ja senatorin omat jarrut ei mitkään mahtavan tehokkaat ole. Olisko tuohon bolt-on tyyppisiä parempia satuloita.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Omegan isot satulat istuu tolppaan kyllä, mutta levyksi pitäisi soveltaa jotain
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

minulla olisikin ilmeisesti mv6 satulat ja toiset on b senun satulat. molemmat on kyllä samanlaiset. taka satulat taitaa b senussa ja b omegassa olla pienemmillä männillä, kuin A senussa. 296mm etulevy taitaa mv6:ssa olla, mistähän senuun sopivan saisi sovellettua?
Avatar
Jones-
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 1132
Liittynyt: 04 Heinä 2005, 14:46
Paikkakunta: Tre

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja Jones- »

caravan69 kirjoitti: mistähän senuun sopivan saisi sovellettua?
Bmw:llä taitaa olla samaa pulttijakoa ja kokojakin paljon
._.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Senator A

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

senun levylle löytyi alla mainitut mitat. sitten jos halkaisia olis vaan se 296mm. bmw:n levyt on 120mm jaolla mutta muuten melko saman kokoisia saattais löytyä. mahtuuko tuon 296mm levyn tilalle esim. 300mm sehän ei olis kuin 2 mm lähempänä satulaa

Senator A
Halkaisija [mm]: 271
Levyn paksuus [mm]: 22,0
Minimi Paksuus [mm]: 19
Levyn tyyppi: Tuuletettu
Reikien määrä: 5
Pitch Circle Ø [mm]: 108
Korkeus [mm]: 59.4
Keskitys Halkaisija [mm]: 88
Sisäläpimitta [mm]: 130
Bore Ø [mm]: 10.5

edit.
tuota kokonais korkeutta mietin että sehän esim. e39 bmw:ssä on 77mm että on liian iso mutta eihän se välttämättä omegan satulalla sama ole kuin omallaan.

edit2.
B omegan 296mm levy
korkeus 58.3
keskireikä 70
reikien etäisyys 110mm
reikien koko 14.5
sisäläpimitta 139

tuohan käy melkein suoraan kun tekee jonkin sovitteen noihin pikku reikiin että kestää kiinni.
Vastaa Viestiin