Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Otsikon mukainen projekti käynnissä, ja kova täpinä saada ensi kesän rata rientoihin nippuun joten projektin päivittely tänne voi jäädä tois sijaiseksi rakentelun takia... mutta yritetään sitten latailla enempi kuvia ja tarinoita kun on aikaa.. mutta kokemuksia ja näkemyksiä saa ja pitää antaa rakentelussa vastaan tulleista pulmista..niistä vänkäämiseen voi aikaa riittää :)

Bmw E36 tehostettu hammastanko tonne soviteltu..
Kuva
Kuva
Kuva

https://www.dropbox.com/s/pjejo5dog6rskb2/ovaihde1.jpg
https://www.dropbox.com/s/wrtex113sv6ns ... tanko1.jpg
https://www.dropbox.com/s/2whe3utc66j1bab/raidanko2.jpg



Tuossa ölypohjaa..
Kuva
Kuva

https://www.dropbox.com/s/fvcs5ya0zzf31 ... pohja1.jpg
https://www.dropbox.com/s/ytlfhqlt0geql ... pohja2.jpg


jotain loiske levyä tekis sinnne mieli laittaa?? kaiken maailman kumi läppä systeemejä on olemassa, kokemuksia?
Kuva

https://www.dropbox.com/s/qeykjo495gwh6ej/IMG_0884.JPG

Muutenkin ohjeita imu putken sijoittelusta.. Ja sellaisen aihion saisi vielä kauppatakkin mulle..
Näkemyksiä siitä asiasta että öljyn pinta on lähempänä kampiakselia tuolla pohjalla ja "öljy-patsaan" paksuuskin ohuempi kuin alun perin?

kuiva sumppu tehdään heti kun jollakin osoittaa ~100€ sähköinen imupumppu?
Tollaseen penkin aatteli myös rakentaa :lol:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... v53RbvgfGc

Alustaa..eli 123mersun etu jousesta\jousista tarkoitus värkätä etu päätä, kun niistä kuultu hyviä kokemuksia r6 mantoissa?
Onkos tietoa että kummista jousista kannattaa alkaa kokeilla (merun 4syl vai 5,6 syl) riittääkö 1kpl jousia (keskeltä poikki)?
Tosi matalaa hakusessa mutta korilla ajetaan myös päivittäistä ajoa joten ei liian kireäksi saa mennä....
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manta B ,C30se,power steering,

Viesti Kirjoittaja ?! »

Millä raidetangonpäillä on BMW hammastanko kasattu?

Ehdottomasti loiskelevyt ö-pohjaan jos radalla tarkoitus ajella.


Etujouset 6-syl MB mallista ja perus jouset saattavat olla kyllä liian pehmeät rata käyttöön,madallusjouset vois olla hieman jäykemmät.Tosin käytettävän vakaajan paksuus vaikuttaa myös paljon tuohon keulan käytökseen.

Mielenkiintoinen prokkis sulla.
Oisko kuvaa kokonaisuudesta?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Löyty sitä yksi sotkunen kuva tuosta perän rakentelusta..
eli mantan orggis taka akselille tehty jigi ja sinne tarkotus ympätä iso perämurikka..

https://www.dropbox.com/s/q5soru4m69lz3 ... WA0001.jpg

ja tarkotus parsia kasaan tätä muistuttavalla tavalla...

http://team1000.kuvat.fi/kuvat/galant+2 ... G_3420.jpg
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

?! kirjoitti:Millä raidetangonpäillä on BMW hammastanko kasattu?
BMW orkkis sisä päät, manta orkkis uloimmat pallonivelet ja välissä kuusio tangosta sorvattu jatko/säätö -pätkä..(on muuten eri mittaiset vasen ja oikea)..
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manta B ,C30se,power steering,

Viesti Kirjoittaja ?! »

Gerhard kirjoitti:Löyty sitä yksi sotkunen kuva tuosta perän rakentelusta..
eli mantan orggis taka akselille tehty jigi ja sinne tarkotus ympätä iso perämurikka..

https://www.dropbox.com/s/q5soru4m69lz3 ... WA0001.jpg

ja tarkotus parsia kasaan tätä muistuttavalla tavalla...

http://team1000.kuvat.fi/kuvat/galant+2 ... G_3420.jpg
Murikka vissiin A Omegan "isoperä"?
B Omegan kuorista löytyy siihen tarvittaessa 4.22 välitystä.
Tulee vissiin custom vetarit?
Gerhard kirjoitti:
?! kirjoitti:Millä raidetangonpäillä on BMW hammastanko kasattu?
BMW orkkis sisä päät, manta orkkis uloimmat pallonivelet ja välissä kuusio tangosta sorvattu jatko/säätö -pätkä..(on muuten eri mittaiset vasen ja oikea)..
Juu,siltä vähän näyttikin.Broidilla on omaan Mantaansa vain menossa samanlainen hammastanko.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Murikka vissiin A Omegan "isoperä"?
B Omegan kuorista löytyy siihen tarvittaessa 4.22 välitystä.
Tulee vissiin custom vetarit?
A Omegan tai B Senaattorin...
Vetari vaihtoehtona pyörii mielessä käyttää vakio sisempiä vetoniveliä ja lyhentää ja tehdä uusi boora mantan vakio vetariin ja tuupata se nivelen sisään?? Onko kokemuksia kuinka nuo 2l mantan vetarit käyttäytyy 400hp takana? paksuutta noissa on mutta onko aines ihan "taikinaa"??
Katsotaan nyt kun saadaan akselin pätkät takaisin puhalluksesta ja parssittua edes kasaan..vetarit sitten viimiseks...
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

http://www.finsquirt.net/forum/viewtopi ... =17&t=8653

Tuolla tulevan tekniikan moottori ohjaus puintia...jollain sivulla jotain kuvia imusarjasta ja jotain muutakin jauhanataa vireistä...
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Hammastangosta vielä että iskun pituus riittää sitten just eikä melkein eli mitään lisäkääntyvyyttä (hiomalla akseli toppareita) on turha haaveilla..eli ratin kierroksiksi muodostuu ~3,5.. tuo oli omalle kohdalle pikku pettymys kun ekoilla mittailu/vertailu sessioissa laskin saavani 2.5 ratin kierrosta vakio toppareilla ja option tehdä lisä kääntyvyyttä...mutta toisin kävi :oops:

eli jos jollain pyörii ylimääräisenä joku tehostettu ohjaus mikä näyttää hyvin sopivalta mantaan ja iskun pituutta reilusti (olisiko ollut yli 150mm mitä haluttais ) nii saapi ilmotella..voi olla että tulevaisuudessa tarvitaan vielä..

ja jos löytyy ohjauksen nopeuttaja vaihde loota ratti putkeen nii siitäkin kiinnostuneita....

täytyypä räpsiä kuvia kun asentelee volvon etu jarruja...siinä vähän erinlainen toteutus hydrauli piirien jakamisesta 8)

tossa joku sisä kuva
https://www.dropbox.com/s/qqg7jgfvv0rmsg9/kaaria.jpg
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja ?! »

Gerhard kirjoitti:Hammastangosta vielä että iskun pituus riittää sitten just eikä melkein eli mitään lisäkääntyvyyttä (hiomalla akseli toppareita) on turha haaveilla..eli ratin kierroksiksi muodostuu ~3,5.. tuo oli omalle kohdalle pikku pettymys kun ekoilla mittailu/vertailu sessioissa laskin saavani 2.5 ratin kierrosta vakio toppareilla ja option tehdä lisä kääntyvyyttä...mutta toisin kävi :oops:
Lienee hammastangon sisäpäihin saa ns.drifting holkit,sekä nopeutta muuttamalla olka-akselista rtpään kiinnitystä lähemmäksi keskipistettä(näin on jo vakio gsi olka-akseleissa).

Gerhard kirjoitti: ja jos löytyy ohjauksen nopeuttaja vaihde loota ratti putkeen nii siitäkin kiinnostuneita....
Noita saa vauhtikaupoista,esim. racersplace.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Lienee hammastangon sisäpäihin saa ns.drifting holkit,sekä nopeutta muuttamalla olka-akselista rtpään kiinnitystä lähemmäksi keskipistettä(näin on jo vakio gsi olka-akseleissa).
Holkin mahdollisuutta tutkein jo :no: hammastanko rakenteeltaan sellainen että rajoittaa myös työsylinterin liike alueesta tai jotain eli ei holkit auta...

Olka akselin muokkaustakin katsellut ja ihmetyttää siinä juurikin tuo tieto että gsi on taaenpana pallo nivel että miten mahdollista kun raidetanko jo nyt "törmäys kurssilla" olka akseliin kun renkaat tappi linkussa....gsi raidetangossa joku väistö mutka??
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Onko jotain kuvaa ongelmatilanteesta olka-akselin ja raidetangon suhteen. Kuullostaa siltä, että joku osa on nyt ihan väärin. GT/E mantassa on ihan normaalit raidetangot ja päät.
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

motorsport kirjoitti:Onko jotain kuvaa ongelmatilanteesta olka-akselin ja raidetangon suhteen. Kuullostaa siltä, että joku osa on nyt ihan väärin. GT/E mantassa on ihan normaalit raidetangot ja päät.
Täytyypä rapsästä kuvia viikonloppuna kun pääsee autolle... siinä samassa kuvaa myös irto akselista josta irroittelen noita jarruja, jossa vakio ohjaus...
Mutta tarkennetaan puheita jo nyt, eli muistelisin että ihan vakio ohjauksen kanssa ominaisuuutena se että kun käännetty rajoitinta päin niin olisiko ollut kallistuksen vakaajan "kiinnitys uloke" alatukivarressa ja raide tangon välinen välys mitattaisiin milleissä ei senteissä ja siihen kuin kuvittelin gte:n olka akseleita niin :no: (vai onko gte:n olka akseleissa rajoitetumpi kääntyvyys??..koko valuhan ihan eri?) muistelisin että siinä kävin mielessäni vaihtoehtoja läpi jotka tulisivat vastaan varmasti jos kääntyvyyttä lisättäisiin (rajoittimia hiomalla) että kallistuksen vakaajan uudelleen sijoittelu tai kyllä siinä pyöri käsissä bmw ulommat raietangon päät (jotka ihan käppyrät joka suuntaan)...
tämän hetken bmw ohjaus hieman edempänä kuin orkkis joten tuo törmäys kurssi ei edes niin lähellä....

kuva etuakselin luovuttaneesta korista joka tarvi saada "rullaamaan"... siina ohjaus "ruori" ja kaikkee.. :lol:
https://www.dropbox.com/s/fzybms515pdmu ... %C3%A4.jpg
Vilderi
OCF Member 2017
Viestit: 1629
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Siikainen city
Viesti:

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Mites noi rekordin vetarit? olisko niissä sopiva poora suoraan? :o

Asiallista saumaa öljypohjassa, ammattilaisen tekele? :lol:
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Vilderi kirjoitti:Mites noi rekordin vetarit? olisko niissä sopiva poora suoraan? :o

Asiallista saumaa öljypohjassa, ammattilaisen tekele? :lol:
Täytys varmaan sopii sit vähän pituudesta ja laakerikoolistakin???

Vielä kun olis saumat nesteen pitäviä :ruoska:
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30se,power steering,ISOperä

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Tämmöset putkahti postista:
https://www.dropbox.com/s/6isdzou6dt95j ... 233000.jpg
Piti ekaks tehdä tollanen puoli sintteri:
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mustang- ... 7675.l2557

mutta sitten kun kaveri joka myi noi kehät ei ollu kullukkaan moisista (viissiin oli vähä vuosia takanaki sinttereiden parissa) ja oli vähä skeptinen muutenki ja ei iteltä löydy ees hyvää massa kehää niin taitaa jäädä kokeilematta... jollain kokemuksia? kuulopuheita? mielipidettä toimivuudesta? rohkeutta kokeilla?

jos joltain löytyy halpaa jousitettua keskiötä taka veto booralla (ei mitään 2l omegan minkä jousiin verrattuna kuulakärkikynän jousetkin on jäykkiä) esim vectra 2.2TDI(240mm) tai vaikka cih 2.6 (228?) niin voisin ostaa...helpottas vähän askarteluja kun oma TDI:n ajossa..enkä pelkän keskiön takia alkas uutta ostamaan kaupasta...
Vastaa Viestiin